Op 20 januari 2006 17:46:48 schreef DUHH:
Ik wil niet lulig doen hoor maar een beetje start motor ala 1200 cc autoke doet al een goeie 450 amp stall current en ook al lukt het je niet om hem tegen te houden als je het gas intrapt vanuit stilstand heb je nog gauw een piekje van zo`n 300 amp en een startmotortje van een 1600 tje of een 2 liter en dan heb ik het nog niet eens over een diesel dan kom je al gauw boven de duizend amp. stall current !!!!
Lezen jullie dit nog even? Ik ben bang dat hij nl heel erg gelijk heeft.
Het kleinste regelaartje voor modelauto's dat ik hier heb liggen kan al stromen tot 220A verdragen (kort). Hou dus rekening met heel erg hoge stromen tijdens acceleratie.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
...'Kicking an old man's ass'...
De stromen kunnen inderdaad erg hoog oplopen, als je zo'n ding openprutst weet je direct waarom het zo robuust gebouwd is. De vermogens zijn niet bepaald kinderachtig te noemen. Ze zijn fantastisch sterk maar moeten daar ook het nodige eten voor krijgen.
- - big bang - -
Op 20 januari 2006 17:46:48 schreef DUHH:
Ik wil niet lulig doen hoor maar een beetje start motor ala 1200 cc autoke doet al een goeie 450 amp stall current en ook al lukt het je niet om hem tegen te houden als je het gas intrapt vanuit stilstand heb je nog gauw een piekje van zo`n 300 amp en een startmotortje van een 1600 tje of een 2 liter en dan heb ik het nog niet eens over een diesel dan kom je al gauw boven de duizend amp. stall current !!!!
1kA ?
Never nooit niet !
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Op 20 mei 2006 21:00:56 schreef Sine:
[...]
1kA ?
Never nooit niet !
Een startmotor die vanuit stilstand een benzinemotor rond moet slingeren moet vollast op gang komen. Ik kan me best voorstellen dat 1 KA kortstondig zeer goed mogelijk is (dit ligt natuurlijk aan de startmotor en de gebruikte accu).
Een nadeel van startmotoren die je als gewone motor gebruikt is dat de commutator geen koolborstels bevat maar koperen borstels heeft. Dit is gedaan om de weerstand laag te houden (reken maar eens uit wat voor vermogen je verliest bij een klein beetje weerstand). Nadeel is dus dat deze dus veeeeel harder slijt dan een koolborstelmotor. Het geluk is dat een startmotor niet veel hoeft te draaien indien je hem gebruikt waar hij voor gemaakt is. Nadeel is dus wel dat wanneer je hem voor een skelter gaat gebruiken je misschien vaker dan verwacht je motor moet vervangen.
Scout77
-= lekker belangrijk =-
De motoren die ik wil gaan gebruiken zitten op 100-120A stall, iemand had ze getest maar zijn meter ging tot 100A. Maar echt en antwoord of ze 24v trekken heb ik helaas nog niet gehad.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ik denk dat Sine toch ook gelijk heeft in de praktische zin. Om in een 12V auto installatie 1kA geleverd te krijgen moet je toch al kuren gaan uithalen. De stroom is inderdaad groot maar wordt fysisch beperkt door de inwendige weerstand van je contactor, accu en bekabeling en autochassis voor terugvoer. En om aan 1kA te raken is deze weerstand max. 12V/1000A=12mOHM.
En dan nog aangenomen dat de spanning niet instort en de starter ideaal is.
Een stuk 16mm² van een meter heeft al 10mOhm weerstand.
Dus ettelijke honderden ampere zou misschien beter op zijn plaats zijn.
- - big bang - -
Kabel en overgangs weerstanden inderdaad,
Plus wat er van je accu spanning nog over is bij dat soort stromen, die inwendige weerstand wordt opeens relatief ook erg groot,
1kA haal je nooit !
Iemand met een DC stroomtang en een geheugen scope die dat eventjes wilt uitmeten ? ( hint hint ? )
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
big bang
Awel, ik ben eigenlijk ook eens benieuwd naar zo'n test.
Jammer ben ik niet meer in de mogelijkheid om zoiets te doen. Vroeger wel, heb nog een klein tijdje lasinvertoren gerepareerd. Vermogenselektronica.
En vanuit dat standpunt gezien: 1kA is verdorie een pak stroom. We hebben ooit eens een TiG-lasapparaat op de proefstand gehad die over de 500A 'op zijn sloffen' kon houden (en 750A gedurende kortere tijd en goed gekoeld).
Zo'n jukebox. Daar zit wel wat dik koper in, geloof me. En de 3*400V afgezekerd op 32A ging er na 10tal seconden gegarandeerd uit.
We hebben vroeger ook gepruld met zware auto-audio, versterkers en een resem subs, daarmee kan je ook het onderste uit je batterij krijgen.
En zo'n batterij is wel in staat gedurende korte tijd er enkele kilowatts uit te persen, maar dan hangt zijn tong snel tot aan zijn knieën.
- - big bang - -
In de modelbouw worden startmotoren gebruikt voor het lieren van extreem sterke zwevers. De inwendige weerstand van motor +accu+bedrading+startrelais ligt reglementair vast op 23mOhm. De blokkeerstroom van een liertje is zo'n 650A!
Als je een startmotor wilt regelen zorg dan voor een goede shottky diode over de motor tegen de tegen-EMK.
Zorg ook voor een onderspanningsbeveiliging van je aandrijfaccu, want bij te lage gate spanning gaan je fets niet helemaal open wat resulteert in nogal wat knallen en rook.
Een veel geschiktere motor is die van een koelfan van een beetje zware auto/vrachtwagen.
Zo'n motortje is al gauw meer dan 200W en is veel beter te regelen. Desnoods neem je per wiel een motortje, heb je ook geen diff. nodig. €5 op de sloop.
Da's een verdomd goed idee.
Ik was van plan een robot-autotje te maken die een metaaldetector bedient (automatische
metaaldetector)m.b.v. een startmotor maar ik ben nu genezen van startmotoren.
Veel te veel amp's en onnodig motorvermogen.
Bedankt voor de tip.