autoradio stopt wanneer de lichten aan gaan

Ik heb van een oom een pioneer autoradio cd-speler gekregen. Nou wilde ik die inbouwen in de mazda 323 uit '93 maar daarin zijn (vanzelfsprekend) de aansluitingen niet geschikt om de radio direct op aan te sluiten. Nou heb ik de snoeren zo aangesloten dat de radio het doet, mits je de lichten niet aanzet. Het probleem is dat ik alles van de radio heb (de manual, de afstandsbediening, frontje, alles dus). maar ik heb nergens een kleurenschema dus ik weet ook niet waar ik wat precies op aan moet sluiten. Weet iemand wat ik waar op aan moet sluiten (heeft iemand het kleurenschema). Ik heb nou 7 draden vanuit de auto. 4 voor de speakers, 2 voeding en 1 nul. en vanuit de radio heb ik er een heeeele boel. Wat moet ik doen???

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Ook niks te vinden op de site van Pioneer of op forums van autoradio freaks?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

op i-net staat geen info over de kleurcodes van audioapparatuur omdat dat i.v.m. diefstal gevoelig ligt. maar ik als onschuldige burger ben er dus ook de dupe van :s. zal even kijken bij forum van audiofreaks

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Vaak is rood voor de hoofdstroom
geel voor de schakelstroom(contact)
Zwart voor de massa

Op 12 januari 2003 18:51:20 schreef joriszss:
op i-net staat geen info over de kleurcodes van audioapparatuur omdat dat i.v.m. diefstal gevoelig ligt. maar ik als onschuldige burger ben er dus ook de dupe van :s.

Das balen zeg. Maar als dief zijnde trek je toch gewoon alle kabels los, ongeacht wat ze doen. :D

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 12 januari 2003 18:53:29 schreef Spike:
Vaak is rood voor de hoofdstroom
geel voor de schakelstroom(contact)
Zwart voor de massa

volgens mij had ik ook nog oranje uit die radio komen en die moest samen met rood aangesloten worden (volgens mij)

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Op 12 januari 2003 18:55:04 schreef joriszss:

[...]

volgens mij had ik ook nog oranje uit die radio komen en die moest samen met rood aangesloten worden (volgens mij)

Staan er geen logo's boven de draden die uit je radio komen?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

nope is een kluwe draden... zitten wel labels aan andere draden. de meeste kan ik wel verklaren behalve de gele daar zit een label op met 'ILL' erop. wat is hier de betekenis van?

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Ik heb de schema's wel:

Geel = Altijd aan plus (Accesoires stand)
Rood = Geschakelde deel van contactslot
ON/OFF (12V DC)
Oranje = Lichtschakelaar (ILL.)
Zwart = Massa (Carrosserie)
Blauw = Geschakelde uitgang voor automatische antenne
(Max. 300 mA 12 V DC)
Geel/Zwart = Telefoon Mute (Gaat naar Mute
kabel van carkit)

Luidsprekers:

Wit = Front Links +
Wit/Zwart = Front Links -
Grijs = Front Rechts +
Grijs/Zwart = Front Rechts -
Groen = Achter Links + (Of niet gebruikt)
Groen/Zwart = Achter Links - (Of niet gebruikt)
Paars = Achter Rechts + (Of subwoofer)
Paars/Zwart = Achter Rechts - (Of subwoofer)

LET OP! De massa van de luidsprekers is geen massa en mag niet met de carosserie of massa verbonden worden!!!

SWS

A long answer is not short!

is dit het schema van de radio? of van de auto?

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Op 12 januari 2003 19:20:00 schreef joriszss:
is dit het schema van de radio? of van de auto?

Dit is het originele Pioneer Schema

Wellicht kun je de info over de auto vinden in Vraagbaak, of bij Google of een autoclub op internet.

SWS

A long answer is not short!

hartelijk dank.. even kijken of het lukt (nouja 'even' :) )

[Bericht gewijzigd door joriszss op zondag 12 januari 2003 19:22:18

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Op 12 januari 2003 19:21:52 schreef joriszss:
hartelijk dank.. even kijken of het lukt (nouja 'even' :) )

Graag gedaan! ;)

Het (Schema is gebaseerd op de DEH-P6000R) mogelijk kunnen er dus kleine verschillen zijn.

Succes

SWS

A long answer is not short!

dit is een DEH 635, maar het zal bij pioneer wel gedeeltelijk standaard zijn. ik kan dus sowieso die oranje en rode niet samen aansluiten (op 1 voeding) omdat je dan met die lichten in de knoei komt. is rood en geel dan combo?

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Op 12 januari 2003 18:59:58 schreef joriszss:
nope is een kluwe draden... zitten wel labels aan andere draden. de meeste kan ik wel verklaren behalve de gele daar zit een label op met 'ILL' erop. wat is hier de betekenis van?

Vaak is dit ILLumination
verlichting
heb hetzelfde gehad ook bij een mazda 232
je hebt waarschijnlijk de massa van de radio aan de + van de verlichting hangen
licht uit radio aan
licht aan radio uit
ff meten

Een schizofreen is nooit alleen!

mazda zelf heeft in het onderhoudsboekje geen info staan over kleurenschema. de situatie is nou als volgt. rood van de auto zit op zwart van de radio.
rood/blauw zit op rood van de radio.
blauw/zwart zit op oranje van de radio
op geel van de radio zit nou niks.

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Op 12 januari 2003 19:28:03 schreef joriszss:
dit is een DEH 635, maar het zal bij pioneer wel gedeeltelijk standaard zijn. ik kan dus sowieso die oranje en rode niet samen aansluiten (op 1 voeding) omdat je dan met die lichten in de knoei komt. is rood en geel dan combo?

Rood en Geel mogen gecombineerd, maar hoeft niet.

Geel is onder andere voor het geheugen van de radio en CD speler, Oranje is zoals gezegd voor licht (ILLumination).

De bedrading van een Mazda 232 ken ik helaas niet uit mijn hoofd, maar zet er desnoods even een multimeter op dan ben je zo een eind verder.

SWS

A long answer is not short!

m.a.w. als ik oranje niet aansluit valt de radio uit wanneer ik de lichten aan doe?

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Oranje is de verlichtingsdraad in het schema wat ik heb.

Dit is trouwens standaard bij Pioneer.

Of de radio dan uitvalt in die situatie weet ik niet
Dat zou ik zelf ook uit moeten zoeken.

Overigens kan je de Oranje ook bij de + opzetten, en wel om de reden dat de lichtschakelaar ook de + op de bewuste kabel zet.
(Via de bewuste lamp gaat het dan naar massa).

Gewoon maar even testen dus.

SWS

A long answer is not short!

owk ik ga het NU proberen...

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Ik heb ook eens een radio in een nissan gebouwd, ook zonder iso connectors. Precies hetzelfde probleem trouwens, maar de massa zat goed.

Blijkbaar is er ook een draad waar alleen spanning op staat als de verlichting uitgeschakeld is. Klikt te simpel voor woorden, maar je moet gewoon een andere hebben ;) Je kunt het eea natuurlijk nameten met een multimeter.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

heb de mogelijke combo's die aangeraden zijn geprobeerd, maar ze werkten niet. de ill snoer op de radio dient voor de verlichting van de autoradio zelf (dus de led's). ik heb de kabel waarop enkel spanning staat wanneer de lampen aanstaan nog niet gevonden.

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Heeft dat uitgan van je radio (of lampen) niet te maken met de GSM mogelijkheid dat je geluid van je radio mute zodra je word gebeld?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

volgens mij heeft het niks met het muten te maken, want bij muten gaat enkel het volume omlaag en schakelt (naar mijn weten) de radio niet uit. aan de rode snoer zit nog een label met het opschrift ACC en op de gele snoer een label met opschrift Battery. op de zwarte zit geen label (is vermoedelijk de massa) en ik heb nog een blauwe snoer met het opschrift "system remote control". maar met die blauwe heb ik nog niks gedaan.

beter iets kwijt zijn waar je echt van houdt dat iets houden wat je toch niet mist

Op 12 januari 2003 21:13:40 schreef joriszss:
volgens mij heeft het niks met het muten te maken, want bij muten gaat enkel het volume omlaag en schakelt (naar mijn weten) de radio niet uit. aan de rode snoer zit nog een label met het opschrift ACC en op de gele snoer een label met opschrift Battery. op de zwarte zit geen label (is vermoedelijk de massa) en ik heb nog een blauwe snoer met het opschrift "system remote control". maar met die blauwe heb ik nog niks gedaan.

blauw is vaak een uigang voor electrische antenne
geel is je geheugen snoer moet altijd spanning op
ander heb je geen geheugen
rood of vaste spannin(zelfde als geel)of geschakeld via contact slot
contact aan radio aan
zwart is massa
wit/wit&zwart
grijs/grijs&zwart
paars/paars&zwart
groen/groen&zwart
zijn speakers
geel is verlichting radio op acc/battery/boordverlichting
gooi de zwarte van de radio eens rechtstreeks aan massa

Een schizofreen is nooit alleen!