Geachte mensen allemaal.

Ik heb een opdracht gekregen ivm het vak PLC

ik moet een plc Configuratie opstellen aan de hand van de siemens S7-300 serie. aan de hand van een opdracht

Bij een zebrapad staat een voetgangerslicht. Wanneer er op de bedienknop gedrukt wordt, moet hert voetgangerslicht op groen springen, terwijl het licht voor het overige verkeer op rood springt.
Stel de tijden zo in , dat de oranje periode voor de automobilisten steeds drie seconden duurt en de rode periode zestien seconden. De groene periode voor de voetgangers mag echter slechts tien seconden duren.

Opdracht :
Werkt deze opdracht verder uit zodat een bedrijfsveilige situatie ontstaat.
Maak een lijst op met alle in- en uitgangen, voorzien van symbolische adressen.
Maak een keuze van PLC opstelling uit de S7-300 reeks en voorzie deze van de nodige in- en uitgangskaarten.
Documenteer uw keuze

Wat ik tot nu toe heb gevonden is het volgende

Uitgangen
Als we eens nadenken moeten we 10 lampen bedienen (6 voor de wagens en 4 voor de voetgangers).

De 6 lampen van de wagens bestaan uit 2 keer, een rode, oranje en een groene lamp

De 4 lampen van de voetgangers bestaan uit 2 keer, een rode en een groene lamp.

Aan gezien rood of groen voor de voetgangers of wagens ten allentijde hetzelfde moeten zijn, is de uitgang die voorbeeld rood voor de wagens bediend geschikt op de 2 rode lampen voor de wagens te bedienen.
Als we deze redenering doortrekken komen we tot de conclusie dat we in het totaal 5 uitgangen hebben (10/2)

Elk van deze uitgangen zijn digitaal. We laten de plc een logische 1 versturen naar een relais. Dit doen we omdat onze lapen op 230V werken en onze PLC uitgangen niet. Ook kunnen we geen of relatief weinig stroom uit een plc kaart trekken en is het dus aan gewezen de uitgangen van de PLC te gaan intrepeteren als stuurfuncties. Deze gaan een relais en zo een vermogen kring (230V) schakelen.

ingangen
Als we de opdracht goed lezen kunnen we besluiten dat er maar 1 ingang aanwezig is, namelijk da drukknop die voor het groene licht voor de voetgangers zorgt.

maar nu moet ik mij configuratie maken, maar ik weet niet op wat ik mij moet bazeren om een correcte voedings keuze te maken alsook cpu keuze als ook het type van uitgangskaarten kunnen jullie mij verder helpen ?

alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door LaPino op ]

als je er nu eens vanuit gaat dat je de relais gaat sturen met 24vdc, die je ook al nodig hebt voor de cpu.

dat zijn dat 5 relais en een cpu die je moet voeden.

echt spannend en tijdvretende dingen zullen niet in je programma komen te zitten, mijn advies is om het met de kleinste 300 te doen.

Bedankt,

als ik het goed heb moet ik dus enkel digitale uit en ingangen gebruiken hé? want ik heb enkel een logische 1 of 0 niet ?

weet jij toevallig ook hoe je de keuze maakt tussen al deze verschillende types van kaarten ?

Kunnen die leeraren zelf geen leuke opdrachten bedenken? Dit is rechtstreeks uit het Fibel of Quickstart voor step7 gehaald.

Je hebt maar heel weinig I/O nodig. Je kunt dus overwegen de simpelste CPU7xxC te kiezen. Die heeft al wat I/O aan boord.

Kaarten met maar 16 in- of uitgangen zijn een nadeel omdat je bij Siemens dan met iedere kaart een 2 + 4 bytes "weggooid", 2 meer dan nodig: de in- en uitgangsregisters zijn apart en hardwarematig bepaald. Op steekplaats 4 (eerste I/O steekplaats) zit ingangsbytes 0 tm 3 EN uitgangsbytes 0 tm 3

Als je dan maar twee gebruikt moet je wel zeker weten dat je later niet te veel wilt gaan uitbreiden.

Met remote I/O kun je wel alle in- en uitgangsregisters benutten, maar dat is hier niet aan de orde en niet nuttig.

Het soort ingangen zal meestal gewoon 24Vdc zijn dus daar zijn we snel mee klaar.
De uitgangen die ik gebruik zijn vrijwel zonder uitzondering ook 24Vdc. Relaisuitgangen zijn niks waard. Die worden vaak te zwaar belast en dan na een jaar heb je ineens "vreemde" storingen. Wil je relaiscontacten hebben gebruik dan hulprelais en gewone 24Vdc outputs. Deze kunnen dan bv zwaardere contactoren of dikke ventielen aansturen. Voor de kleinere vermogens gewoon contactoren met een laagvermogenspoel gebruiken. Hou het simpel!

Het programma steld niks voor dus kun je het beste het kleinste type CPU gebruiken uit de S7-300 range. Ik heb even snel het type nummer opgezocht in de mall van siemens met tevens de prijs (ex BTW natuurlijk).
Omdat dit een CPU uit de compact serie is zit er standaard 10 DI en 6 DO kaart (transistor 24VDC) aan vast, dus inputs en outputs zijn ook meteen voorzien.
Hiernaast heb je nog een frontconnector erbij nodig om de in en outputs op te bedraden en je hebt een memory kaart nodig om je programma op te kunnen plaatsen. Dit is gewoon een MMC maar dan door Siemens geformateerd zodat ze in de plc gebruikt kunnen worden. Helaas hebben ze ook de prijs van Siemens ;(.

Onderstaand de artiekelnummers, beschrijvingen en prijzen.
CPU
6ES7312-5BD01-0AB0
SIMATIC S7-300, CPU 312C COMPACT CPU WITH MPI, 10 DI/6 DO, 2 FAST COUNTERS (10 KHZ), INTEGRATED 24V DC POWER SUPPLY, 16 KBYTE WORKING MEMORY, FRONT CONNECTOR (1 X 40PIN) AND MICRO MEMORY CARD REQUIRED 370,00 EUR

MMC
6ES7953-8LF11-0AA0 SIMATIC S7, MICRO MEMORY CARD F. S7-300/C7/ET 200S IM151 CPU, 3.3 V NFLASH, 64 KBYTES 35,70 EUR
FRONT CONNECTOR
6ES7392-1AM00-0AA0 S7-300,FRONT CONNECTOR 392 WITH SCREW CONTACTS, 40-PIN 32,25 EUR

Had je nu ook nog een voeding nodig??? Dan is 5A volgens mij wel genoeg ook maar even erbij gezet.
6EP1333-1SL11 SITOP POWER 5, BASIC LINE STABILIZED LOAD POWER SUPPLY INPUT: 120/230 V AC OUTPUT: 24 V/5 A DC S7-300 DESIGN 134,00 EUR

Hopelijk heb je hier iest aan.
Je kunt ook altijd zelf op de mall van Siemens kijken, alleen kun je als gast geen prijzen zien. Onderstaande link gaat direct naar het type CPU wat hierboven staat. Als je weet hoe het werkt is het ideaal.

LINK
https://mall.automation.siemens.com/NL/guest/index.asp?aktprim=0&l…

Groeten,

Ron

Op 24 februari 2006 20:46:02 schreef rendschot:...Helaas hebben ze ook de prijs van Siemens ;(...

Dat blijft toch een eeuwige misvatting: van alle serieuze PLC's is Siemens een van de goedkoopste. Dat geld voor zowel hardware als voor software.

Ik vind 35,70 EUR voor een geheugenkaartje van 64000 byte's toch een beetje veel geld.
Hiernaast hebben ze natuurlijk wel kwalitatief zeer hoogwaardig materiaal waar je altijd op kunt vertrouwen. De prijzen van de hardware zijn ook vrij concurerend, maar het is de software die je nodig hebt om alles te kunnen programmeren die ook veel geld kost. Gelukkig zijn de sleuteltjes vrij eenvoudig te copieren ;).
Hiernaast moet ik wel zeggen dat Siemens wel een perfect product leverd voor al dit geld.
Ik heb met andere fabrikanten veel slechtere ervaringen die ook op die manier veel geld hebben gekost.

De software is goedkoper dan bijvoorbeeld die van Schneider om er maar een te noemen. Ook AB en Toshiba rekenen gelijksoortige prijzen. Dan zijn er nog wat japannertjes die tot 30% goedkoper zijn, maar dat wreekt zich later.

Er is 1 echt betrouwbare en supergoedkope speler in de markt en dat is Koyo. Die blijven ook de oude modellen tot in lengte van dagen maken, zelf hun oude texas instruments PLC's.

Die kaartjes zijn redelijk aan de prijs, dat wel, maar ze hebben wel een gegarandeerde werking en dat is bij industriele processen wel redelijk belangrijk. De "gewone" kaartjes zijn over 5 jaar niet meer te koop: bij Siemens wel en dat zit ook in de prijs verdisconteerd.

Moet ik wel een ding toegeven: je wordt gefopt met die kaartjes. De processoren zijn nooit ontwikkeld voor verplicht gebruik met het kaartje. In principe kan hij ook wel zonder werken: zie de vergelijkbare VIPA processoren. Die werken met alle kaartjes maar zonder kaartje is ook prima.

Ongeveer dezelfde opdracht.. vroeg me af of ik de goeie richting op ga.

Situatie :
Bandzaagmachine.
De motor die de zaag aandrijft loopt aan met een automatische ster-driehoek schakeling.
Als motor M1 in de driehoekstand draait kan met de tafel starten. Deze beweegt zich tot tegen een eindeloopschakelaar (achteraan geplaatst) en keert na een ingestelde tijd terug naar de beginstand.
Terwijl de tafel in beweging is, is een elektromagnetische vergrendeling ingeschakeld, die het onmogelijk maakt dat men de zaagdikte nog zou kunnen bijstellen.

Opdracht :
Werkt deze opdracht verder uit zodat een bedrijfsveilige situatie ontstaat.
Maak een lijst op met alle in- en uitgangen, voorzien van symbolische adressen.
Maak een keuze van PLC opstelling uit de S7-300 reeks en voorzie deze van de nodige in- en uitgangskaarten.
Documenteer uw keuze

Oplossing

Ingangen:

4 ingangen dacht ik. aanlopen motor, starten tafel, eindeloopschakelaar, en noodstop

Uitgangen:

3 uitgangen dacht ik. motor, tafel, vergrendeling

Hardware:

Ik heb gekozen als CPU de CPU312 te nemen, aangezien dit een vrij simpel programma is en er niet veel uitgangen of werkruimte nodig is.
Als Power supply neem ik de PS 307 10A omdat men hier met een motor werkt en voor de zekerheid pak ik dan liever 10 Ampère.
Als input output poorten op slot 4 neem ik dan SM 323 DI8/D8*24V/0.5A

Waarom moet bj een 312C een extra geheugen kaart aangekocht worden voor het "load memory"

Heb je daar ook batterij voor nodig?

Bij alle nieuwe processoren moet een memorykaart gestoken worden. Je mag er best ook nog een battery bijkopen maar die kan nergens meer in;-)

Het waarom van die memorykaart is niet duidelijk en in principe niet nodig, de PLC signaleerd dat hij er eventueel niet is en stopt. Bij de VIPA's 300 serie hoeft hij er ook niet in.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Op 23 februari 2006 10:17:12 schreef GJ_:
Kunnen die leeraren zelf geen leuke opdrachten bedenken? Dit is rechtstreeks uit het Fibel of Quickstart voor step7 gehaald.

Natuurlijk niet, in principe dient een deel van het vele verlof van de leraren voor het opstellen en vernieuwen van cursussen, maar in de praktijk zijn ze liever skileraar in de winter en badmeester in de zomer;-)En als die cursus twintig jaar lang voldeed, waarom zo ie dan nu niet goed meer zijn? Die houdt het wel tot aan 't pensioen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Ik neem aan dat het juist is dan?
:)

Op 15 maart 2006 11:39:13 schreef itsjar:
Ik neem aan dat het juist is dan?
:)

Ik zou gewoon de 5A PS nemen, da's ruim voldoende.