Hallo,
De vraag is het onderwerp, hoe ga ik van 9 volt (batterij) naar 5 V.
Ik heb dit nodig voor van een infrarood-sensor naar mijn GAL16V8 die jammer genoeg enkel werkt op 5 V.
Ik hoop op een schematje,
Danku wel
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Ik zal straks een schema voor je maken, maar het kan eenvoudig met de 7805. 100nF Condensator ervoor en erachter en klaar!
Als het voor korte-duur gebruik is, kun je dat prima met een 78L05 doen (gok erop dat die GAL nauwelijks stroom gebruikt). Zoek er even op met google, staan voorbeeldschemaatjes in de datasheet.
Nadeel is wel dat die dingen zelf stroom gebruiken en vaak ook een minimale belasting nodig hebben.
[edit]Te laat[/edit]
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Ik was het helemaal vergeten...
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
Dat is het schema. Haal de diode brug weg, en de 2200uF elco moet een 100nF worden. Geen elco.
kan dit niet gewoon met een spannings deler van twee weerstanden?
een van 40K en een van 50K en dan in het midden de spanning pakken die je nodig hebt.
Sandertje
Op 17 maart 2006 15:39:57 schreef wimpep:
kan dit niet gewoon met een spannings deler van twee weerstanden?een van 40K en een van 50K en dan in het midden de spanning pakken die je nodig hebt.
Als je dan stroom gaat trekken, dan veranderd de spanning.
o ja stupid dan krijg je natuurlijk een parallel weerstand waardoor de waarde en dus de verhouding verandert