hallo,
op school hebben wij een opdracht gekregen om een broedkast te bouwen die kippeneieren kan uitbroeden.
hierbij maken we gebruik van een siemens s7 PLC.

wat ik graag wil weten:
*we moeten een temperatuur regeling en een vochtregeling bouwen die cummuniceerd met de plc.
hierbij moet voor de temp. meting een hoog en laag alarmering komen

heeft iemand een voorbeeld van een PID schakeling voor de temperatuur regeling.

het is de bedoeling dat de broedkast 1 constante temperatuur heeft dus als de temperatuur te laag zakt een verwarmingselement aanslaat. en andersom dat als de temp. te hoog is het verwarmingselement uit gaat.
voor de vochtigheid heb ik een mini-vernevelaar in een bakje water gezet die aan moet slaan als de vochtigheid te laag zakt.

wie kan mij helpen, ik hoor het graag.

groeten, jaap, alfa college, groningen.

Een PID regelaar met een verwarmingselement dat aan/uit staat is lastig, omdat je de warmteafgifte niet kan doceren. Dus je zult naar een proportionele regelaar moeten, eentje waarmee je de hoeveelheid warmte kan regelen. Een dimmer voor je verwarmingselement gaat de goede kant op, en die dimmer dan uitsturen. Dan die PID regelaar. Ik ken die Siemens PLC niet, maar hoogst waarschijlijk zit daar een PID regelaar in. Hoe je de parameters moet instellen, hangt helemaal van je systeem af. Dus eerst je systeem parameters bepalen. Zet een stapresponsie op je ingang (i.e. zet de verwarming helemaal aan) en kijk wat de tijdconstates zijn van dat systeem. Hetzelfde met de luchtvochtigheid. Dan heb je een theoretisch model, en kun je daaruit de optimale waarde van de PID bepalen.

Op 2 maart 2006 11:23:13 schreef LaStei:
Een PID regelaar met een verwarmingselement dat aan/uit staat is lastig, omdat je de warmteafgifte niet kan doceren.

Dat gaat wel, met een gepulste uitgang. De cyclustijd is dan varabel tussen de 5 en de 60 seconden. De pulsduur is ook variabel, eigenlijk een sloom soort PWM dus. De meeste PID T-regelaars doen dat zo.

Een programmavoorbeeld zit gewoon bij je step7 software, de standaard PID's zijn SFB41 en SFB42. Bij Step 7 zit ook een hulpprogramma om PID's te tunen.

Voor een werkelijk analoge aansturing van verwarmingselementen kun je een solidsate nemen van bv IC-electronic.

Opmerking de relatieve luchtvochtigheid staat in nauw verband met je temperatuur , dus als je temperatuur te laag of te hoog is kun je ge RV meting doen en dus de Rv ook niet bijsturen