ik heb hier thuis enkele toestellen (lichten/radio) gesuurd via een programmatje geschreven in visual basic (met triac's gestuurd dus.

nu leek het me ook wel leuk om deze lichen die zijn aangesloten te kunnen dimmen (ook gestuurd natuurlijk) om zo een zacht aanschakelen te krijgen (als het donkerder wordt) of een zacht dimmen ipv nu plots aan en uit.

daarom dacht ik van het principe van een dimmer (zie schema --> R / POT / C ) na te maken en in VB te programeren. ik dacht dus als ik de tijd tussen de o-doorgang en de puls kan instellen en dat dan elke 10ms een puls kan geven (van 1ms ofzo).
nu tot hiertoe zonder enig succes spijtiggenoeg :-s

nu dus om de 0-doorgang te dedecteren hebben ze mij al een IC aangeraden (MOC3041)maar ik vraag me ook nogaf hoe ik dat dan weer kan aansluiten om te gebruiken als PC ingang (via LPTpoort) (de uitgangen eveneens)

http://users.skynet.be/bs980101/dimmer.JPG

ps: ik weet ook dat er van velleman 0-10V gestuurde dimmers bestaan maar die kosten mij iets te veel als ge der zo een paar wilt hebben.

en eu weet der miss iemand nog een andere manier? hoe ik dat kan doen via mijn pc?

miss 2de voorstel:

weet er iemand een IC dat bvb bij een spanning van 0-10V een veranderklijke weestand heeft?

0V --> 100k
5V --> 50k
10V --> 0

ofzo dat ik dan gewoon de POT kan vervangen door deze?

ik heb ooit is gehoord van een solid stated relais maar ik weet niet of dit hier van toepassing is

hoe bedoelde?
zijn optokoppelaars die ook analoge signalen kunnen omzetten?
ik dacht enkel digitale signalen (licht of niet)

optocouplers zijn te dimmen, maar houd niet over (niet linear geloof ik) kijk eens naar de moc 3020, mischien kun je daar iets mee.

op deze manier dan?

http://users.skynet.be/bs980101/dimmer2opto.JPG

(ik hoop dat ik dat zo tussen mag aansluiten (net = 230AC)

en eu wat bedoel je met : 'maar houd niet over'

in een optocoupler zit een led en een fototransistor.
deze led kun je dimmen zoals elke led, maar ik weet niet of je dan een lineare vermogensregeling krijgt

maar dat kun je proberen.