VHS videorecorder JVC HR-D530E cassette blijft steken

Ik heb nog de Nedis afregel cassette, wellicht bij vele nog bekend?? Mag je evt lenen..

kreeg dat doorgaans afgeregeld met een voorbespeelde tape, dan nog eens testen op 2 tapes meer of het goed bleef, 1 extra voorbespeelde en een zelfopgenomen tape door andere vhs. gezien het maar af en toe naar mono springt zal het erg weinig afregelwerk zijn, dat het videobeeld dus niet weer gaat ruisen. doorgaans staat de tracking knop ook in het midden van het bereik..

een echte referentietape zoals JVC en Panasonic die hadden was héél duur en bestaat al lang niet meer in de verkoop ;

Een voorbespeelde HFi tape is een goed begin, maar het beste is samen met de tape een scoop aan te sluiten op het audio RF, dan kan je goed zien wat de regeling uithaalt (bedoeling is de audio RF enveloppe vlak te krijgen zonder ook maar enige onderbreking, en uiteraard zo groot mogelijk) zonder scoop is het echt blind draaien.

even in het archief gedoken, en gevonden..

die sticker bevat nuttige info, je ziet de tweede teststrook, die bevat HiFi audio, met spoortjes van slechts 36µ breed. een pak smaller dan de video sporen (die zijn 49 µ), vandaar dat je door eenvoudig naar het beeld te kijken het audio nooit 100% correct kan afregelen.

Dat is echt een oud bandje!! National nog!!

Op maandag 15 januari 2024 19:52:54 schreef smd:
Dat is echt een oud bandje!! National nog!!

Ja, ik begrijp je reactie aangezien de naam National in de EU al in de eerste helft van de jaren 70 uitgefazeerd werd door de Panasonic naam. Dat was niet over de hele wereld zo, vandaar dat sommige producten, die WW verkocht werden, zoals deze testape nog steeds de dubbele naam dragen. Maar, vergis je niet, deze tape is van 1996...
Ergens, eind 2007 is er een besluit genomen om WW eens een eind te maken aan al die namen. Dus, geen Matsushita, National etc meer. Uiteraard bevestigen uitzonderingen de regel.

Dank jullie wel allemaal voor de reacties. En @smd: bedankt voor je aanbod. Ik ga het eerst proberen met een voorbespeelde VHS band (Tommy, the Who, nostalgie).

@hobby luke : heb jij misschien een schema van het main board ? Ik ben n.l. op zoek naar het 'DRUM FF' test point zodat ik daarmee mijn scope kan triggeren. Oh, en alleen als je er tijd voor hebt: een scan van de pagina 'circuit board locations'.

Nog een vraagje: was het misschien zo dat VCR fabrikanten meerdere PCB evoluties hadden op 1 mechanisch chassis, voordat ze een ontwikkelingsslag maakten op het chassis ?

Last but not least: Ik ben aangenaam verrast met de hoeveelheid kennis die hier heerst.

Groetjes, Roland.

Ja klopt, met name de kop versterkers en drum motoren werden soms langer gebruikt in de generaties..

Let wel dat fabrieks of videotheek banden bredere sporen hadden om toleranties in de recorders te camoufleren. Dus minder nauwkeurig!

Dit is pagina 1 van het schema:
Het zal over meerdere postings moeten wegens de grootte van de pdf's.

jvc hr-d530(f).pdf

Harstikke bedankt Luke! Dat is precies de informatie die ik nodig had.

Hallo.

@hobby luke - zou je de handleiding van de JVC HR-D530E hier kunnen uploaden?

Alvast bedankt!

Hallo,
Is het de gebruikers handleiding die je nodig hebt?
MVG, Luc.

Op maandag 8 januari 2024 18:58:01 schreef smd:
Ik heb die Matchline recorder hier nog in originele doos staan, ...

Is dat de VR2350?

Op maandag 8 januari 2024 20:27:11 schreef maartenbakker:
Er zijn niet zo heel veel hifi modellen met een Charly deck geweest. Dat waren vooral de compacte machines van 1986-1987 zoals de VR6760.

Ik moet in de mijne toch maar eens die geel verpulverde tandwielen van nieuwe gaan voorzien...

Op donderdag 12 maart 2026 12:02:36 schreef MNM(tm):
[...]
Is dat de VR2350?

Nee de VR6920 geloof ik. Apparaat is nog werkelijk als nieuw.

Op donderdag 12 maart 2026 08:19:09 schreef hobby luke:
Hallo,
Is het de gebruikers handleiding die je nodig hebt?
MVG, Luc.

Ik ben geïnteresseerd in de servicehandleiding. Ik heb dit apparaat (JVC HR-D530E) en het vertoont enkele problemen.

Op vrijdag 13 maart 2026 17:54:44 schreef smd:
[...]

Nee de VR6920 geloof ik. Apparaat is nog werkelijk als nieuw.

Dat is een serieus mooi apparaat!!

Op zondag 15 maart 2026 15:45:29 schreef danpopescu:

Ik ben geïnteresseerd in de servicehandleiding. Ik heb dit apparaat (JVC HR-D530E) en het vertoont enkele problemen.

Het zal jammer genoeg niet lukken, ik heb net vastgesteld dat mijn scanner niet meer werkt.

Op maandag 16 maart 2026 12:47:09 schreef hobby luke:
[...]
Het zal jammer genoeg niet lukken, ik heb net vastgesteld dat mijn scanner niet meer werkt.

Dank u voor uw tijd!

Op maandag 16 maart 2026 10:50:45 schreef MNM(tm):
[...]
Dat is een serieus mooi apparaat!!

Interesse? Ik wil langzaam wat ruimen...

Op dinsdag 17 maart 2026 18:17:31 schreef smd:
[...]

Interesse? Ik wil langzaam wat ruimen...

ik zou wel heel graag willen, maar ik weet zeker dat ik geen toestemming krijg van mijn man. ;(