Wie weet hoe je de tijdsconstante van een gelijkstroommotor kunt berekenen???

Ik weet dat een gelijkstroommotor een spoel en weerstand heeft de tau van de inschakelverschijnselen van een spoel is tau = 1/rl......... Maar de motor heeft bv een schijf met een traagheidsmoment j en hoe groter de j hoe langer het duurt voordat de motor op stationair toerental is... Maar zit hier ook een relatie tussen......

versnellings koppel en massatraagheid van het anker.
Voor dynamische systemen heb je een smal lang anker nodig (owv kleiner massa traagheidsmoment J)
Als je wil dat het toerental van je motor een gegeven verloop wil volgen, (vb toerental constant houden als je aan het draaien bent op een as met een spiebaan erin ...)
moet de motor snel kunnen reageren. De eigen massa traagheid is dan eigenlijk een noodzakelijk kwaad.

hoe kun je berekenen hoe lang het duurt voordat de motor op zijn stationaire toestand komt...

als je de volgende gegevens hebt....
koppel (Tnetto, Twrijving , Tlast)
traagheidsmoment schijf
Coefficient van zelfinductie van spoel
Ranker
Voedingspanning

Misschien ben je geholpen met deze wiskundige uiteenzetting:

http://www.superkits.net/whitepapers/DCMotorWithInertiaDisk-Updated.pd…

- - big bang - -

dank je denk dat het wel van pas komt!!

Vergeet trouwens ook de toeren koppel karakteristiek niet. Serie machines kunnen "op hol slaan" als ze niet belast worden.

Op 17 maart 2006 20:57:04 schreef m.devriesjr:
dank je denk dat het wel van pas komt!!

Ja, ik vond het wel een wiskundige boel, zelfs Laplace enzo. Als ik er aanuit moet kunnen ga ik weer heel diep moeten gaan :r
Maar als je er mee geholpen bent, ok

Seriemotoren kunnen inderdaad op hol gaan, shuntmotoren ook, als je hun veldwikkeling uittrekt en ze op hun remanent magnetisme verder moeten. Op die manier krijg je ze in no time in stukken vaneen.

- - big bang - -