Hallo circuitsonliners

Ik heb enkele vraagjes:

- Met welke IC kun je automatische pulsen genereren, is dit de 555 of vergis ik mij.

- Met welke IC kun je een tijd instelle, zodat je kan zegge hoe lang de vorige IC pulsen moet genereren. En dat hij dus na die bepaalde tijd stopt met pulsen te genereren.

Al vast bedankt voor jullie hulp.

Kan allebei met een 555 of een 556 dat zijn 2 stuks 555 in één huisje.

Op 17 maart 2006 20:52:42 schreef B-Art:
Hallo circuitsonliners

Ik heb enkele vraagjes:

- Met welke IC kun je automatische pulsen genereren, is dit de 555 of vergis ik mij.

klopt, dit kan met de NE555.

- Met welke IC kun je een tijd instelle, zodat je kan zegge hoe lang de vorige IC pulsen moet genereren. En dat hij dus na die bepaalde tijd stopt met pulsen te genereren.

Dit kan ook met een 555, die je dan zeg maar voor de andere 555 zet, deze zet je dan in als een one-shot.

Als een leraar of een mentor een oplossing ziet met een 555 dan weet hij automatisch dat dit niet jouw eigen bedenksel is, maar dat je internet hebt afgeschuimd.
Sterker nog, hij weet direct dat je col bezocht hebt, want de 555 is daar een standaard oplossing.
Het lijkt wel of er geen ander IC bestaat.
Soms heb je in een schakeling een paar poortjes over, en daar kun je prima monoflops e.d. mee maken.
H.

Dank u voor al de informatie. Maar nu heb ik nog een vraag.
Ik zou graag deze buzzer (zie fig. 1) (eventueel led) weg doen en vervangen door een transistor die als schakelaar werkt, en deze transistor zal dus de NE555 moete aan schakelen zodat deze IC (NE555) pulsen gaat genereren. maar nu zit ik ook met een ander probleem als er iemand door mijn lichtbrug stapt zal effe die buzzer af gaan of te wel de transistor die als schakelaar werkt zal effe aan en vlug daarna uitschakelen, bestaan er nu een afslaan vertragende transistor (of IC) zodat de NE555 voor een bepaalde tijd pulsen kan genereren.

Al vast bedankt voor jullie hulp en bedankt voor de hulp van mijn vorig probleem!

http://users.skynet.be/fb219851/buzzer.jpg
Fig. 1

(Mijn vraag is misschien wat moeilijk gestelt, als er nog vragen zijn mag u deze altijd stellen)