Op 20 mei 2006 13:25:21 schreef MRF-Technoligy:
Het station is anders wel stuiter hard S9+30DB Wel veel terugslag op de modulatie(aanpassing zal wel slecht zijn)en dit geeft weer een enorme bandbreedte.Je hoort de modulator gewoon vast lopen op de bassen.het station is guter arbeit of te wel goodwork

Ook Radio Albatros gehoord van af zee ? met een korte uitzending op 6315Khz signaal piekte op S9 R3-5.
Het was een erg onrustige band en zo nu en dan kwam hij in een belletje in de atmosphere door.Albatros ik heb je wat audio logs gestuurd.

Radio Albatros (kroket) is daarbij nr.4, of ben ik de tel kwijt?

@Transmitter

2X 12 - 2X 18 2X 20 bij mij zelfs 2X 30V
Moet ik er bij tikken dat we vergeten het Amperage!
Ik zat geloof ik rond de 1 A 1,5 met die 30V
Het zou mooi zijn om te weten wat nu het beste is!
Natuurlijk ook met buisjes kan dit maar dan
eigenlijk ook weer wat is het mooiste?
Vooral ook om de versterker niet stuk te maken
Hoe weet je nu dat je ongeveer rond de 4 of 8 oHm zit?
18V - 500mA? Of 18V 1A?
Welke studiebol kan . . . . . .?

Rob007.

Even nog een vraagje tussendoor,heb hier een Telefunken regenboogontvanger en bij t opgloeien knerpt en fluit ie nogal, eenmaal warm gaat t goed maar af en toe komt er een pieptoon opzetten.De netspanningschakelaar stond op 220 nu heb ik m op 240 volt gezet,klacht is nu een stuk minder maar niet helemaal weg,iemand een ideetje?Spanningstabilisator misschien? Das een AO buisje geloof ik(letters zijn eraf)

Op 23 mei 2006 18:29:33 schreef Hans de Swan:
Vraagje: Wat is de waarde van ffd in Pf? Kom soms die waarde tegen bij varco's in VT-kisten...
Dus bijv. 12ffd is ...Pf???

In het schema zijn alle varco's kleiner of gelijk aan 127pf ik ga er van uit dat dit ddus pf is. misschien heb je een code voor mij, staat er ook vaak opof bij 1012 of 1027 oid. Kan ik het terug zoeken in het schema. Ook hierin spreekt men van pf en ffd komt er niet in voor.

Op 23 mei 2006 18:29:33 schreef Hans de Swan:
Vraagje: Wat is de waarde van ffd in Pf? Kom soms die waarde tegen bij varco's in VT-kisten...
Dus bijv. 12ffd is ...Pf???

Nah! Kwam deze informatie tegen bij een andere piraat, die ook niet weet wat de exakte benaming van deze waarde(n) (moeten) zijn... Heb inmiddels kontakt met die man opgenomen en hij gaat morgen nog verder kijken in zijn VT-kist. Misschien dat we er zo uit kunnen komen...
Maarre... het gaat WEL DEGELIJK om de benaming ffd op de condensatoren...
@ALLEN: Wordt komende Zaterdag de allergezelligste radio-markt van Nederland al gehouden?
Of in het weekend daarop? :)

6290Khz Radio Masda S9+30Db R5 draait tot vanavond 23:00 uur condities zijn goed

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Het audio wordt gemoduleerd op de draaggolf, Het resultaat is een draaggolf en twee zijbanden (som en verschil frequenties boven en onder de draaggolf), daarna wordt de draaggolf weggefilterd samen met 1 zijband. De overgebleven zijband wordt versterkt en uitgezonden. Je moet dus uitzoeken waar dat filter zit en dat overbruggen. Dat resulteerd wel in een enorm vermogensverlies want de draaggolf kost erg veel energie.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje klopt want ik ben nog niet zo thuis in HF en vooral niet in zenders. Maar ik wil een talking pixy bouwen en vraag me af hoe ik zo'n LSB filter moet invoegen. Er zit al een filter in, Misschien kan ik dat aanpassen. Het is nu een LPF, Ik moet de onderzijband hebben dus misschien nog iets lager filteren?

Fred

Op 24 mei 2006 23:45:41 schreef fred101:
Het audio wordt gemoduleerd op de draaggolf, Het resultaat is een draaggolf en twee zijbanden (som en verschil frequenties boven en onder de draaggolf), daarna wordt de draaggolf weggefilterd samen met 1 zijband. De overgebleven zijband wordt versterkt en uitgezonden. Je moet dus uitzoeken waar dat filter zit en dat overbruggen. Dat resulteerd wel in een enorm vermogensverlies want de draaggolf kost erg veel energie.

Dat is de moeilijke methode.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje klopt want ik ben nog niet zo thuis in HF en vooral niet in zenders. Maar ik wil een talking pixy bouwen en vraag me af hoe ik zo'n LSB filter moet invoegen. Er zit al een filter in, Misschien kan ik dat aanpassen. Het is nu een LPF, Ik moet de onderzijband hebben dus misschien nog iets lager filteren?

Fred

Gelezen heb nog geen kant en klaar antwoord, maar let op dat je een BPF moet hebben ;) Modulatie wordt veel gedaan met ringmixers, draaggolf onderdrukt, vervolgens de ene zijband gefilterd.

Maar ummm dit is een crosspost, zullen we in het andere topic daar over verder gaan?

Oke john op 6300Khz nu ook een sterk signaal S9+30 R5 (BOEMERANG) maar het is zeker sterker dan magic.deze verzuipt nu in de zijband.

De condities zijn goed op dit moment. MUF lag hoog van middag vandaar!!!

Hoor nu links op de scan Laser dan Vrolijke-mijnwerker op (6295Khz) en Radio Northpole op (6305Khz).De sterkte van de stations kun je aflezen in de scan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/MRF-BANDSCAN48.JPG

Op 25 mei 2006 19:39:05 schreef MRF-Technoligy:
Oke john op 6300Khz nu ook een sterk signaal S9+30 R5 (BOEMERANG) maar het is zeker sterker dan magic.deze verzuipt nu in de zijband.

De condities zijn goed op dit moment. MUF lag hoog van middag vandaar!!!

MUF??? Beetje blond kun je dit uitleggen? En waar vindt ik hier meer over WiFI?

Op 25 mei 2006 20:18:32 schreef ORN:
[...]
MUF??? Beetje blond kun je dit uitleggen? En waar vindt ik hier meer over WiFI?

Oke blondje... MUF = Maximum Usable Frequentie

Dit is de hoogste te gebruiken freq. bij een bepaalde ionisatie graad van de F2 Layer.Hoe hoger deze graad hoe meer banden er open zijn op de hogere freq.De lagere banden zijn dan meestal ook goed te gebruiken.

http://www.spacew.com/www/realtime.gif

Kijk hier zie je de lijnen waar met gebieden waar de MUF 30Mhz en zelfs nog hoger zijn. de MUF is vaak in de tropen het hoogst vandaar dat we ook vaak de zuidelijk gelegen stations beter en vaker horen.Omdat bij hun de condities vaak beter zijn.Boven staand plaatje is actueel dus veranderd naar mate de tijd verstrijkt.

BRON: http://www.spacew.com/www/realtime.php

@Weazel
Zal je ze wel beantwoorden allemaal?
Sommige zijn snel boos als je niet snel reageert!
Krijg je ook geen rapport meer van dan.
Had er een paar niet terug gestuurd(foutje!)

Tussen haakjes ( 76mtr )
Hoeveel Watt heb ik nodig,
om BV hoorbaar te zijn in Nederland (tik maar Wat)
en als ik hem kort wil houden (zo kort mogelijk)
wat doe ik dan qua de antenne?

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

Op 26 mei 2006 00:26:27 schreef rob007:
Tussen hakjes ( 76mtr )
Hoeveel Watt heb ik nodig,
om BV hoorbaar te zijn in Nederland (tik maar Wat)
en als ik hem kort wil houden (zo kort mogelijk)
wat doe ik dan qua de antenne?

Rob007.

Voor 76 mtr kan je met een paar watt al aardig uit de voeten ( op 80mtr hoorde ik laatst een ham met 2 watt en die was S9 van uit zeeland ) Maar neem nu ongeveer een watt of 20 en de antenne een dipool voor die freq. Of maak je dipool voor 48m zo dat hij ook op 76m het doet. Hoe nou open lijn en tuner.

Op 26 mei 2006 10:15:58 schreef racal:
[...]
Ja die box heb ik al wel,maar zoek naar andere freq.Die er net tussen in zitten.voorbeeld 6.290 zulke x-tallen zitten er niet in.Alvast bedankt

Klove even kontakten zitten in Heerhugowaard opgeven de freq. en serie cap.meestal 30 pf ...slijpen zij hem voor je. Wel vragen naar de prijs

Op 26 mei 2006 00:53:59 schreef Esoterist:
@hans mischien kan je hier iets mee??
[...]

Hmm, jammer dat ik dat bericht niet nog 's kan quoten... ;)
Maarre... bedankt voor de toelichting van Mr. Radio Doomsday and Captain Eddy.
Zonder gekheid, dit is leuk weglezen! Er zijn al verschillende Europese piraten geweest (bijv. Crazy Wave), die hun muziekuitzendingen via SSB de lucht instuurden, maar alle goede redenen ten spijt, ik kies toch voor AM, aangezien ik nog steeds last heb van vreemde nostalgische gevoelens die AM bij me oproept en ik diverse SW-luisteraars ken, die niet te spreken waren over de SSB-muziekprogramma's op hun receivers. Ze vonden de kwaliteit niet echt geweldig in vergelijking met die van hun AM-broeders. Maar ja... ieder zijn meug!
In ieder geval een interessant artikel en (misschien) een discussie waard, Esoterist! ;)

Die Kroket en ook Weazel+maat gaan goed he?
Die draaien de KG band plat met zijn tweetjes.
En ik heb er gewoon geen tijd meer voor de laatste tijd!
Werken werken werken en werken!

@Bitbanger
Nee geen doorgewinterde HF freak dat niet!
Geef mij ook maar het mooiere weer!hahaha

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/424633#424633
Op foto 1 ziet u MRF. de letters MRF staan voor MaffiaRevolverFrankie
Op foto 2 kijken ze naar de fotograaf en denken ze, wat een sukkel!
Op foto 3 ziet u 2 HF DALTONS bekokstoven welke kraam ze zullen beroven,
Op foto 4 ziet u NET na de beroving alle 4 de HF DALTONS het schijnen zware HoogFrequent crimineele gevaarlijkerts te zijn.
(de kleinste is duidelijk de slimste van het stel!) (Buit in plastic zak!)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/424633#424633

Met vriendelijke groet!
Rob007.WWWAAAHAHAHAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaa

Jammer dat de godfather van de "KG-uitdaging!" er zelf niet bij was... Don Robleone007... ;)
@HENRY: Gave afstemunit, outlaw Henry! Ziet er puik uit!
Maarre... het valt niet mee om de hele dag met een zwart balkje voor mijn ogen te lopen... Iedereen kijkt me aan of ik niet goed wijs ben... Komt waarschijnlijk door de publikaties van de HF-Daltons op CO... (maar laat maar mooi staan hoor!) ;)
Ben gisteren overigens ook goed geslaagd in Beetsterzwaag. De overige HF-Daltons hebben de kant-en-klare luchtspoel van Intersoundje voor de Z-match al kunnen bewonderen. De jongste HF-outlawtelg zag die liggen voor zijn papa. Wat een ongelofelijke mazzel!
@GALAXY: Ziet er leuk uit, Welther. Denk dat deze oplossing het beste werkt op MG en KG. Anders kun je ook nog een keer een Z-match in combinatie met een antenne halvegolf-antenne uitproberen. Genoeg ruimte zo te zien! Ideetje voor onze situatie uitgelegd door outlaw Marcel op:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/28033/28
Zeer binnenkort hoop ik de Z-match klaar te hebben met een bereik van 40 - 190mtr. :)

Op 28 mei 2006 00:23:40 schreef Transmitter:
@Rob
[...]
Voor mij is het gaatje in de CD wat te klein whahahaha!!

Oei! Die was onder de gordel... ;)

@Henry

Die unit die je daar hebt hoort bij een zender met een X-tal de rechter spoel stem je op de freq. af van het kristal. de andere secties zijn freq. verdubbelaars althans de afstemgedeeltes daarvan. Door steeds een nieuwe afstemunit in de zender te douwen kon je met een zender en meerder units op de diverse banden uitkomen.Heb zelf ook zo`n unit gehad maar is in de sloop beland mooie c`s!!!weet niet meer uit wat voor set hij kwam..

Hoor al geruime tijd Radio Underground op 6310 Khz ze zijn er ook op 3940 Khz met test. Maar daar hoor ik ze niet.

Radio Chaos Int. was lachen gisteren and he kicked some asses. A.L.

Klopt ORN ik spreek bij HF ook liever van tegencapaciteit ipv aarde. We hebben het hier al diverse keren over gehad de gene die vaak met Hf in de weer zijn weten het al wel lijkt me. En op dit forum is er al heel veel over gezegd.terug lezen.!!

Als het complete CV systeem van metaal is, is dat een behoorlijke tegencapaciteit ;)

Op 28 mei 2006 16:38:19 schreef MRF-Technoligy:
@Henry

Die unit die je daar hebt hoort bij een zender met een X-tal de rechter spoel stem je op de freq. af van het kristal. de andere secties zijn freq. verdubbelaars althans de afstemgedeeltes daarvan. Door steeds een nieuwe afstemunit in de zender te douwen kon je met een zender en meerder units op de diverse banden uitkomen.Heb zelf ook zo`n unit gehad maar is in de sloop beland mooie c`s!!!weet niet meer uit wat voor set hij kwam..

Bedankt voor de extra info.

@Rob: zeker een mooie dvd, daar ben je wel even zoet mee!

*SW-BET SPECIAL!*PRESS-MESSAGE!*SW-BET SPECIAL!*PRESS-MESSAGE!*SW-BET...

HF-camp on the Islands??? DX-expeditie voor zowel ontvangst als zenden (op bijv. 48mtr., 41mtr., 76mtr. en MG) vanaf de Waddeneilanden???

Enjoy a weekend full of HF, Drugs and Rock 'n' Roll!!!

IDEETJE VAN EEN HF-DALTON UIT DISTRICT NOORD: Eens met een ploegje bestaande uit roemruchte KG-uitdagers een weekendje naar de eilanden te gaan DX-en vanuit een zomerhuisje.

Waarom de Waddeneilanden?
*Het signaal reikt verder over het water.
*Associatie met Offshore-radio (meeuwen, zeewater, etc.)?

Wanneer?
*Misschien in het najaar? Alle drukte van de zomer is dan zo'n beetje voorbij op zowel de Waddeneilanden als voor jezelf en hebben we volop tijd om alles voor te bereiden...

Met permissie van de overheid?
*Wat voor permissie? Welke overheid?

Het leukste lijkt mij om met zelfbouwantennes en -zenders te gaan werken. Om met weinig materiaal zo gunstig mogelijk te gaan testen op SW.

Enne... Ik ben een voorstander van een sigaretje en een borreltje (zeker in het koude najaar is een Nobeltje welkom).

Wie lijkt dit ook wat? Van tevoren (bij genoeg deelname) maar ergens (bijv. weer in 'de Burgemeester' te Wolvega?) een meeting plannen en de boel eens op een rijtje zetten...

Welke HF-Dalton is zo dapper en brutaal om mee te doen? Waar zijn de ECHTE KG-uitdagers???

*SW-BET SPECIAL!*PRESS-MESSAGE!*SW-BET SPECIAL!*PRESS-MESSAGE!*SW-BET...

[Bericht gewijzigd door Hans de Swan op ]

@Hans: Mooi initiatief, i'm in!

@Esoterist: Dergelijke kernen zijn voor HF vaak ongeschikt, veel vermogensvelies in de kernen. MRF kan je meer over een meetmethode vertellen, het hier ergens in de uitdaging verstopt...

@Transmitter: Druk in actie zie ik :)

@MRF: Zal die zender eens in de gaten houden.

@Dominic 40m RG58 en EL84's op een rommelmarkt :)

Op 30 mei 2006 00:31:51 schreef Henry S.:
@Dominic 40m RG58 en EL84's op een rommelmarkt :)

Ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit :) Heb direct m'n slag geslagen. De beste man had nog meer elektronica staan. Buizentrafo's oa. Heb ik er ook 3 van mee genomen. Alles bij mekaar was ik 30 euro kwijt.

Inderdaad Marcel ik zi ehet, er is er weer eentja aan het doorslaan haha.

@Transmitter Mooi dat die tuner werkt, Heb je hem ook in de lage band getest? Soms wil dat wel eens een probleem zijn dat ze niet zo laag komen.

We horen het wel, maar vanavond geen tijd. moet voor fotograaf spelen.

@Henry, mooie avatars, krijg het er steeds spaans benauwd van!

[Bericht gewijzigd door ORN op ]

@Transmitter.
Hallo Bert mooi dat het werkt (kon ook niet anders) en dat het dat doet wat je er van verwacht had.Je zegt dat de ontvanger niet dichtslaat en dat er geen inslag te bemerken valt of brom door inslag, wel dit komt omdat je een mooi symetrisch systeem hebt met alle voordelen daarvan met een uitstekende aanpassing. Ik zei al tegen ORN stilte voor de storm. Nou ik denk dat het zelfs nog wat zwak uitgedrukt is, Bedoel eigelijk Hurrycane!..HI.
Nou ik denk dat we over een paar uur meer weten.Wat de freq. betreft 6325Khz is vaak in gebruik door utillities.Je kan me wel bellen kijken we op dat moment even waar het rustig is.

PS:Ik denk dat er wat verhoogde condities zijn want op de 6 mtr band = 50Mhz en een beetje is het smoor druk met stations op dit moment.