De downstream poorten voed ik via een externe voeding, via de 7805 die je onderaan haaks op de print ziet ''liggen''.
Ik dacht dus de 5V van mijn upstream rechtstreeks in de 3.3V regelaar te stoppen zodat de hub pas inschakeld als de spanning op de upstream aanwezig is. (daarom heb ik de BUSPWR aan de VCC gehangen.)
De externe schijven die krijgen dus netjes hun 500mA.
De overcur pinnen heb ik al aan elkaar geknoopt en via een 1K (ofzo) weerstand aan VCC.
De niet gebruikte downstreams zal ik nog even via 15K weerstanden naar GND leggen.
De reset pin was ik over aan het twijfelen. ik dacht dat het ic automatisch reset zodra het spanning krijgt, maar ik zal ook eens met een elko'tje en een weerstand werken.
Wat de USB downstream printconnectoren betreft: ik werk dadelijk met 2 stukjes USB kabel met de juiste connectoren voor de schijven eraan. dus de volgorde is niet belangrijk.
Al is het wel goed opletten welke pin waarop moet:P
Greetzz. Henk:P
Zo, ik heb nu de layout aangepast.
Dit is het geworden:
(ik heb voor de duidelijkheid maar de package van de tusb4046b weggelaten)
[Bericht gewijzigd door Henk hobby op ]
Wat betreft de 78S05: zal deze het niet erg vinden om 5V DC binnen te krijgen? of zakt mijn spanning dan te ver in?
Of zal ik er deze helemaal uitlaten en in plaats van de regelaar een draadbrugje plaatsen?
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 23 april 2006 17:24:43 schreef Henk hobby:
Wat betreft de 78S05: zal deze het erg vinden om 5V DC binnen te krijgen? of zakt mijn spanning dan te ver in?
Of zal ik er deze helemaal uitlaten en in plaats van de regelaar een draadbrugje plaatsen?Greetzz. Henk:P
Een 7805 heeft 3V meer nodig dan de uitgangsspanning, om goed te werken moet je dus 8V DC geven. Als je al een afgevlakte/begrensde 5V hebt, kan je een draadbrugje leggen.
Hey Henk,
Ik denk dat de print nu wel goed is maar twijfel toch nog aan de buspwr pin. Je hardeschijven krijgen indd netjes de 500ma via de 7805. Toch denk ik dat het een probleem is om buspwr aan de VCC te hangen. Waarom zal ik hieronder toelichten.
Ik denk dat wanneer het enumaration proces plaatsvindt, je harde schijven zeggen dan tegen de Host "ik ben een 500ma apparaat". Daarop zal de host terug zeggen ja maar dat feest gaat niet door want de hub geeft aan dat het maar 100ma per poort beschikbaar heeft (door de buswpr instelling). Ondanks dat de poorten het wel kunnen hebben denkt de hub en of de host van niet.
Dat is denk ik ook deels de reden waarom ik mijn 2 gemaakte bus powerd hub niet op elkaar kan aansluiten. Ik krijg dan een Windows ballonnetje met er is niet genoeg power voor de 2de HUB.
Dat je de vcc van 3v3 via de upstream poort voed is wel goed, dan heb je precies wat je wil. Er word pas spanning op de hub gezet wanneer je hem op je computer aansluit. De buspwr staat hier denk ik dus los van. Ik weet echter niet zeker of dit klopt wat ik hierboven schrijf daarom zou ik anders ff met een header en jumper of dergelijke zo doen dat je het achteraf makkelijk kan aanpassen.
de reset heb ik zo gedaan btw:
VCC 3v3
------
|
[]1k5
|
---------- ~RESET
|
= weet niet meer
22p ofzo
|
------
GND
Ook goed om te zien dat je dm/p3 en dm/p4 aan 15K heb gehangen dit voorkomt veel irritatie:P
Alleen nu je toch bezig ben
zou het niet mooi zijn om op je hardeschijven ook gelijk 2 vrije USB downstream poorten te hebben ?
Okee je zal dan wel een paar koper baantjes moeten verleggen en daar heb je waarschijnlijk geen zin in.
Laat me het ff horen als hij af is.
cheers, yod.
Bedankt voor je toelichtingen!!!
Ik heb zojuist de datasheet eens GOED bekeken en er staat idd. dat als hij self-powered is dat die BUSPWR aan GND moet.
Die 78s05 haal ik daar denk ik ook weer weg, ik heb zojuist een 5V/1A stekkernetvoeding gevonden en gebruik ik deze 78s05 niet meer als verwarming voor de HUB.
Ik zal de layout eens aan gaan passen.
Zo, alweer wat aanpassingen gemaakt!
De optie om BUSPWR aan GND te leggen scheelt me weer een draadbrug (de enige).
Ik heb ook de 78s05 weer weggeplukt en ook de diode tegen ompoling, want als ik die laat zitten: 5 - 0.7 = 4.3V op m'n poorten, en dat is niet de bedoeling. ik heb nu als polariteit indicatie een LED.
Hier m'n laatste versie van de Layout
Als reset heb ik nu een 1K weerstand en een 10uF elko, zodat deze wat trager ''opstart''. als deze waarde niet correct is hoor ik het graag!
Nogmaals dank voor de steun en toeverlaat!
het ziet er al mooi uit. Die 7805 weg is ook maar beter denk ik. Alleen hoe je die reset nu heb opgelost is beetje onduidelijk. Of moet je die nog aanpassen?.
En ik weet niet of die waardes goed zijn voor de reset, je kan het bereken want in de datasheet staat waar de reset aan moet voldoen. Of je kan lui zijn en gewoon beetje proberen:P
Aan de reset pin zit een weerstand die ''rechtop'' staat
zo ongeveer:
___
| |
| [ ]
| [ ]
| |
vanuit de reset pin loopt ook het spoortje naar het elko'tje links, tussen de printconnectoren. (geloof me, het isaangesloten zoals je daarstraks getekend had.
ik zal dan ook eens naar de specs van de reset kijken.
Aan de ontwerper van dat printje: verander de volgorde van aansluitingen op de connectoren links onder (die bedoel zijn voor de USB-aansluitingen) even naar de volgorde zoals ze op een standaard USB-A connector ingedeeld zijn, dus: Vcc, data-, data+, GND (en niet zoals je nu gedaan hebt: GND, Vcc, data-, data+).
http://www.hardwarebook.net/connector/bus/usb.html
Ok het klopt dan wel, vond het maar een gek draadje:P
Ik zal btw dinsdag wel ff kijken welke R en C waarde ik had. Ik had maar wat genomen.
Mijn schemas heb je denk ik niet meer nodig. 1 ding vraag ik mij achter af. ga je de weerstanden enzo aan de onder kant van je print solderen en die smd chips boven op?
[Bericht gewijzigd door Yodar op ]
Op 23 april 2006 20:04:13 schreef MNM(tm):
Aan de ontwerper van dat printje: verander de volgorde van aansluitingen op de connectoren links onder (die bedoel zijn voor de USB-aansluitingen) even naar de volgorde zoals ze op een standaard USB-A connector ingedeeld zijn, dus: Vcc, data-, data+, GND (en niet zoals je nu gedaan hebt: GND, Vcc, data-, data+).
http://www.hardwarebook.net/connector/bus/usb.html
Die printconnectoren heb ik zo neergezet omdat het wat makkelijker uitkomt met het ontwerpen.
De uiteidelijke USB connectoren zitten aan een afgeknipt stukje kabel wat ik weer aan de connectoren soldeer.
@Yodar: ik denk zo dat ik met 150nF wel goed zit met de reset, maar uitproberen zal uitwijzen of dat ook zo is.
Ik print morgen op m'n werk de layout op een doorzichtige sheet, waarna ik deze opstuur naar Melieste prinservice.
Op 23 april 2006 20:05:59 schreef Yodar:
Ok het klopt dan wel, vond het maar een gek draadje:PIk zal btw dinsdag wel ff kijken welke R en C waarde ik had. Ik had maar wat genomen.
Mijn schemas heb je denk ik niet meer nodig. 1 ding vraag ik mij achter af. ga je de weerstanden enzo aan de onder kant van je print solderen en die smd chips boven op?
De SMD's komen aan de koperzijde en de rest is through-hole. dus aan de ''komponentzijde'' (ik vind het wel mooi dat het enkelzijdig is gebleven.)
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar jouw layout en schema, tenminste als je ze nog zoekt op de mail te zetten.
En idd. als ik die r/c waarde's van je weet, zit ik zeker goed, bij jou werkt het tenslotte.
Bedankt!! Greetzz. Henk:P
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Je massa moet wel een grote lus maken, misschien dat dat rare dingen geeft bij dat kristal, als er een soldeermasker op komt moet je daar rekening mee houden, zo niet kan je gewoon (als er problemen zouden zijn) een draadbrugje leggen om de massa's wat beter te verbinden.
Als je de tekst 90° draait, en bovenaan daar zet, en die led, weerstand en voedingsheader een beetje naar links verplaatst, kan je je printje wat smaller maken, persoonlijk zou ik dat doen (hoe kleiner hoe liever).
De massa maakt bijna overal een lusje, zowiezo omringende het kristal.
Wat betreft het formaat: ik heb hier al een vrij mooie behuizing liggen waar het printje netjes met de boorgaatjes bovenop schroefpaaltjes valt. vandaar dit ruimere formaat.
Er komt geen soldeermasker op, hij wordt ge-etst zoals hij er zonder componenten eruit ziet. alleen spuit ik er op het laatste nog een laagje plastic overheen, tegen het corroderen. (contact chemie 70)
@Yodar: bedankt voor de schema's! komt me bekend voor.
Ik wacht met spanning af op dinsdag:):)
De layout stuur ik morgen met de post op naar de fabrikant, en dan houd ik jullie verder op de hoogte! Bedankt voor de hulp!!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
je hebt nog ene paar problemen aan je broek
de HUB moet EERSt enumereren ( ja ook hubs worden ge-enumereerd ) alvorens hij de schijven kan laten enumereren
het is mogelijk dat je schijven in deadlock gaan als ze opstarten alvorens de hub enumererrt
normaal gesproken schakelt de hub zijn uitgangsspanning als hij klaar is
zet een tusb2064 in je cicruict( mosswitch. kijk in datasheet voor voorbeeld hoe aan te sluiten
als de hub klaar is dan switcht hij de 5 volt door naar de discs.
ik zou de hub 'buspowered' maken. de harde schijven zet je op self powered ( je voedt die toch zelf )
Bij mijn bestaande 4 poorts hub staat continu spanning op de uitgangen, dus als ik mijn schijf inplug zonder mijn upstream aan te sluiten, gaat deze gewoon aan. Als ik vervolgens mijn upstream aansluit werkt de schijf gewoon naar behoren:)
Ik kan het me tuurlijk ook gewoon aanwennen om eerst de hub aan te sluiten, en daarna de schijven.
Als ik hem op buspowered zet dan krijg ik wss. het probleem dat eerder is besproken: dat de hub of laptop zegt dat er niet genoeg vermogen is voor de schijven omdat ze ''softwarematig'' zeggen dat ze 500mA nodig hebben, en dat dus de schijven alsnog niet werken.
Ik heb vanmiddag ook de print-layout op de post gedaan om te laten etsen, dus ik zie dadelijk wel of het werkt. (zo duur is dat printje ook weer niet:)
Ik weet niet of mijn verhaal over die buspwr klopt, het is maar een vermoeden dat het zo is. Maar wel een sterk vermoeden:P:P. Je hub zal het zoiezo doen.
Op 24 april 2006 18:34:53 schreef Yodar:
[...] Je hub zal het zoiezo doen.
Kijk, dat hoor/lees ik graag!!
Dat verhaal klopt idd. wel, want het staat letterlijk in de datasheet.
Zo, jongens...
Ik heb zojuist gezien dat mijn gesamplede onderdelen op 18 mei verscheept gaan worden!
Even de stand van zaken:
Printplaatje klaar: 1 tot 2 weken
Diverse andere onderdelen binnen: woensdag
Gesamplede onderdelen binnen: ongeveer 18 mei
Behuizing klaar: woensdag
Alles afgewerkt en werkend: 19 of 20 mei (ruwe schatting)
Hey henk, had nog ff gekeken.
de rc die ik gebruik is 1k5 met 100n.
Verder had ik nog gekeken naar dat buspowerd verhaal.
Wanneer ik beide hub self powerd zijn krijg ik melding niet genoeg power. Wanneer ik 1 hub instel op self powerd dan kan ik er probleemloos de 2de hub op aansluiten.
Ik denk dat je er juist aan heb gedaan om het aan self powerd te hangen
maar dat had je gelezen in de datasheet zei je.
Bedankt voor de info!
Ik krijg net een mailtje van TI met de melding: ''Items cancelled''. Er staat wel netjes het afleveradres bij, maar ik heb het gewoon nog eens geprobeerd. Ik had eerst de andere beveiligings IC's er ook bij besteld, maar nu alleen de TUSB2046B, maar ik hoop dat ik het allemaal aan kan komen.
Vervelend, Ik zou eigelijk niet weten waar je deze chip anders kan kopen. Laat staan voor een redelijke prijs.
Als je ze echt nergens kan vinden dan heb ik er nog 1 liggen.
Weet alleen pas over een maand of ik hem zelf nog nodig heb.
Ik heb ze nu nog een keer geprobeerd te samplen, en anders zal ik je ruimschoots vergoeden voor de TUSB2046B.
Ik zou het eigenlijk niet weten waarom ik het niet kan samplen, maar anders probeer ik het via het werk.
Vergoeding zal zeker niet nodig zijn. Zoals ik al zei had ik de componenten zelf ook gesampled. twee van de drie zijn gebruikt. Ik ben altijd erg blij als de componenten die ik opgestuurd krijg ook allemaal daadwerkelijk worden gebruikt.
maybe verzendkosten maar dat zal geen probleem moeten zijn:P