zijn er hier mensen die interesse hebben in een galvo set met driver LCII
please mail me

Met een slijp schijfje van een dremel. en een bakje water om het magneet aftekoelen. zo heb ik dat ook gedaan.

je verlies ongeveer 2mm wegens het slijpen ik had ze 9mm lang van 1 magneet. de breedte weet ik niet meer maar die had ik ook geslepen tot dat tie wat dunner werd.

Op 16 november 2006 17:17:35 schreef Jb_tje:
binnenkosrt ga ik op school de magneetjes slijpen, zodat ze 1.5 gram worden.
Volgens Norm zijn de magneetjes, als ze nog heel zijn, zwaarder dan 3 gram. Dus ik dacht, misschien kan ik uit een magneetje 2 x 1.5 gram magneetjes halen, gewoon leuk om te proberen...
Ik heb 3 magneetjes (waarvan een al kapot :S) dus dat is geeb probleem.

Weet iemand hoe ik de magneetjes doormidden kan krijgen om er zodoende 2 uit 1 te halen?

Gegroet,
JBtje

Norm zijn versie 7 galvo's lijken erg op die van hilbren
geloof ik?

ook in een stukje pijp?

Galvo versie 7 heeft inderdaad wel iets grappigs, zo met die spoelen op de as. Zo kan je aan de buitenkant veel sterkere magneetjes neerzetten. Het enige is dat je wat wrijving hebt wanneer je de stroom naar de spoel wilt brengen, maar met een beetje priechelen is dat minimaal te krijgen. Zeker het proberen waard als jet mij vraagt. En dat buisje eromheen zal alleen zijn voor dat je minder wrijving hebt lijkt me.
[offtopic]Heeft er iemand toevallig nog installatie codes liggen voor winXP? Heb nl. wel een installatie cd, maar de bijbehorende code pakt ie niet. En wil het eigenlijk in volgend weekend af krijgen[/offtopic]

dank je DNStje, dat zal dan wel gaan lukken, als ik een dremel slijp schijfje kan vinden :P

Verder zat ik net te denken, moet ik alle spoelen dezelfde kant op wikkelen ? of moeten er 2 (van de 4) de tegenover gestelde kant op gewikkeld worden ?

Alvast bedankt,
JBtje

De CATWEAZLE LC II zijn galvo's volledig voorgemonteerd X-Y afgeregeld met een snelheid van
30.000 PPS ILDA , voeding en driver inbegrepen.
de aansluitingen op de driver zijn +X, -X, +Y, -Y en voeding 230V

De spoelen mag je allemaal dezelfde kant op wikkelen.

ok, dan ga ik nu het laatste spoeltje wikkelen :P

Heej mensen.

Het is leuk dat het weer wat drukker word op het laserforum. Ik ben zelf ook al een eind verder met het bouwen van mijn laser.

Mijn idee is om door een spiegel te draaien je de stralen kan richten naar een scanset.
Ik ga er 3 of 4 inbouwen.

1. Gsi scanners. (openloop)
2. Mot1 steppers. (openloop)
3. Zelfbouw galvo's (closedloop)
4. 30k Scanners (closedloop)

Check ff www.djantoine.be/Laser

Probeer tegen de kerst mijn laser grotendeels af te hebben.
Maar het afstellen valt niet mee. ;)

Grtzzz Dj Antoine

Op 18 november 2006 13:33:16 schreef muddy:
En dat buisje eromheen zal alleen zijn voor dat je minder wrijving hebt lijkt me.
[offtopic]Heeft er iemand toevallig nog installatie codes liggen voor winXP? Heb nl. wel een installatie cd, maar de bijbehorende code pakt ie niet. En wil het eigenlijk in volgend weekend af krijgen[/offtopic]

Buisje zorgt ook voor haaks heid voor de 2 lagers. ofz :P
Ik ben er momeneteel ook bezig ermee nu met optical feedback. openings hoek zal iets van 20grade ongeveer worden. maar ik hoop iets van 20/30K kan scannen met een zieke constructie.

dat offtopic mag vast hier niet gevraagt worden. :P

Ik ben ook weer bezig...
ik heb bijna mijn optische terugmelding in orde..

Ook had ik op me werk zo'n aluminium(?) koffer gevonden...
dus ook gelijk daar alles maar in bouwen...

zodra ik wat foto's online heb zal ik het hier melden...

Op 16 november 2006 14:55:41 schreef Dnstje:
Mamba black 163a is uit, en er is een nieuw show bij gekomen, alleen niet mijn style :)

Verdernog heeft iemand hier nog een dpss crystal over ? de mijne is gebarsten :S tussen de 2 crystallen in.

Heb nog nieuwe YVO4 en KTP cristallen liggen in doosje gesailed,dus laat maar weten.

Ik heb eens een verhaaltje (van 1 van jullie) gehad, hoe je het beste aan alle potmeters kan/moet draaien om je galvo's af te stellen...

maar ik kan dat verhaaltje niet meer vinden (hier ergens op het forum)

Ik heb het over het ELM-CHAN verhaal

Ik dacht dat het van Dnstje was, of geronimoos?

Ziet er zeer goed uit Dj Antoine! zulke foto's hoop ik over een paar weken ook te hebben. En ik zie dat je de linux dac hebt, werkt die fijn?

weet het zelf ook niet meer, maar het was eerst de gain een klein beetje open zetten. en dan de pulse test's frames van elm-chan downloaden van zijn site. daarna ga je de LF trimmer een beetje aan draaien dat het figuur een beetje zichtbaar word. de hf pot was iets met kleine oscilatie's weg halen ofz niet echt duidelijk.

en zo afstellen dat er geen overshoots meer zijn op een redelijk snelheid. daarna de ilda test patroon proberen. zodat het rondje nog mooi rond word zondat dat de vierkant overshoot.
daarn akun je zeggen hoeveel K je haalt :P

Op 20 november 2006 15:58:25 schreef Arjan Swets:
Ik heb eens een verhaaltje (van 1 van jullie) gehad, hoe je het beste aan alle potmeters kan/moet draaien om je galvo's af te stellen...

maar ik kan dat verhaaltje niet meer vinden (hier ergens op het forum)

Ik heb het over het ELM-CHAN verhaal

Ik dacht dat het van Dnstje was, of geronimoos?

Op 20 november 2006 17:53:36 schreef muddy:
Ziet er zeer goed uit Dj Antoine! zulke foto's hoop ik over een paar weken ook te hebben. En ik zie dat je de linux dac hebt, werkt die fijn?

Ja dank je Muddy.

Die bilda doet het wel goed hoor.
Ben ook van plan om de lumax dac te maken. Die duitsers zijn daar al een eind mee. En er is veel meer aandacht voor als de Bilda dac. Deze lumax is te verglijken met de wel bekende easylase dac. Ook de lumax dac is 12 bits.
En een snelle ouput van 70k. The chip zou makkelijker te programeren zijn als die van de bilda.

De Bilda dac is een usb 8bits dac en met een maximale output van 60k.
Dit werkt alleen als je die chip hebt geflasht.
Ik heb er twee en zijn allebei niet geflasht.
Volgens Erich van he laserscan Hoef je de chip ook niet te flashen maar is beter van wel voor de snelheid. Als de chips wel geflasht is gebruikt hij het geheugen ook.
Weet niet precies wat het haalt omdat ik nog geen snelle scanners heb. Ben hiervoor aan het sparen. Maar ik ben bang dat het voor mij het einde is van het laserbouwen.

Nu is het zo dat je elke keer verder komt.
Als je een sneller koopt dan kun je alles in een keer maken en is de lol er af. Das mijn gedachten en dat zou ik jammer vinden. Langs de andere kant is het wel leuk om dan eindelijk simpele animaties te maken.

Ik wil eigenlijk een verglijkbaar scanset maken als DNSTje.
Deze kerel haalt al 12k. Dat is al een leuke snelheid voor simpele animaties en goeie beamshows te maken.
Mijne zelfbouw galvo's zijn nog in de maak. Moet nog ff wachten op mijn vlindertjes en mijn vierkantjes.

Zal hopelijk ook zeer snel mijn blauwe Dichro hebben, Zodat ik eindelijk een witte beam kan neer zetten van rond de 160 mw.

Kijk al vast op mijn fotoalbum.
www.djantoine.be/Laser

Grtzzz Dj Antoine

Op 20 november 2006 21:54:05 schreef Dnstje:
weet het zelf ook niet meer, maar het was eerst de gain een klein beetje open zetten. en dan de pulse test's frames van elm-chan downloaden van zijn site. daarna ga je de LF trimmer een beetje aan draaien dat het figuur een beetje zichtbaar word. de hf pot was iets met kleine oscilatie's weg halen ofz niet echt duidelijk.

en zo afstellen dat er geen overshoots meer zijn op een redelijk snelheid. daarna de ilda test patroon proberen. zodat het rondje nog mooi rond word zondat dat de vierkant overshoot.
daarn akun je zeggen hoeveel K je haalt :P
[...]

ik vertrouw mijn optische terug melding niet....

ik heb dit gemaakt:
http://84.84.106.197/galvo/OpticalPD.png
met een IR led erop (die ik via mijn dig.fototoestel ook zie branden)

hoe kan ik dit verhaal het makkelijkste testen...?
vaantje in de midden pd output 0v
vaantje naar links pd output positief
vaantje naar recht pd output negatief....

toch?
dus als ik de output aan de scoop hang moet ik toch zo op en neer kunnen regelen?

en trouwens nog een rare vraag...
maar ik heb het idee dat bij mij (test)print de potmeters
offset en size weinig doen...
alleen de gain,hf-dump en lf-dump schijnen iets te doen...

waar is offset voor , en size... en hoe kan ik die in het schema het beste meten?

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op ]

Size, what's in a name, is voor de grootte van de animatie. Je stelt er als het ware de uitwijking van de galvo's mee in: hoe meer je hem open draait, hoe groter de uitwijking en dus hoe groter de animatie/breder de beamshow. En je theorie over de optische PD klopt, alleen volgens mij je schema niet. Gebruik dit schema eens, dat werkt in ieder geval volgens jouw theorie.

Dag arjan,

Ik heb jou schema voor de optical PD al werkende. Het schema is ok en werkt naar behoren. Je test best eerst je PD op de scoop. Hierbij sluit je een wisselspanningsgenerator (bij voorkeur sinusgolf) op je spoelen van je galvo aan(kan ook met trafo die aan het lichtnet hangt)en "plak" je een sterke magneet op de zijkant van je galvo (als nulpunt). Als je een dual scoop hebt, hang je één probe aan het signaal van de generator en één aan de uitgang van de PD. Zo kan je de golf vergelijken. Beide sinussen moeten uiteraard identiek zijn (zonder afgevlakte toppen of dergelijke misvormingen). Pas als ze identiek zijn kan je je galvo aan de driver hangen en testen.

Dat deel van de Offset en size heb ik gevonden...

foutje van mij kant... tijdens het overnemen van het schama van chan naar Ulticap foutje gemaakt...
(weerstand r2 of r3 4K7 ipv 47K) dus dat deel werkt...

en ik moet zeggen dat er toen al meer gebeurde....
maar toen zag ik als mij galvo te veel/hard moet regelen stort mij voeding (-15) in...

maar ik denk omdat dat komt omdat ik de voeding voor de tda2030 op die zelfde voeding heb staan...

ik ben nu bezig deze niet op de +15,-15 te hangen, maar aan te sluiten op de voeding voor de spanningsregellaars...

hoeveel stroom moet mij voeding kunnen leveren?

Op 21 november 2006 18:16:24 schreef martin de copain:
Dag arjan,

Ik heb jou schema voor de optical PD al werkende. Het schema is ok en werkt naar behoren. Je test best eerst je PD op de scoop. Hierbij sluit je een wisselspanningsgenerator (bij voorkeur sinusgolf) op je spoelen van je galvo aan(kan ook met trafo die aan het lichtnet hangt)en "plak" je een sterke magneet op de zijkant van je galvo (als nulpunt). Als je een dual scoop hebt, hang je één probe aan het signaal van de generator en één aan de uitgang van de PD. Zo kan je de golf vergelijken. Beide sinussen moeten uiteraard identiek zijn (zonder afgevlakte toppen of dergelijke misvormingen). Pas als ze identiek zijn kan je je galvo aan de driver hangen en testen.

heb jij ergens foto's of tekening van hoe je het vaantje heb gemaakt,.. of heb je het ook zo gemaakt als dat tekeningtje van hilbren?

http://84.84.106.197/galvo/angular1.gif

hmm... voeding veranderd...alles werkte weer iets beter...
alleen verbranden de spoelen in de galvo....

morgen nieuwe spoelen maken...
hoeveel ohm moeten de spoelen zijn?

0.8 ohm heb ik... en gebruikt Chan en Norm ook...

ik heb uitgerekend: 77.5 (78 dus) wikkelingen per spoel als je koperdraad gebruitk van 0.25 mm
ik heb dus maar net als norm 80 wikkelingen genomen :P

Kogellagertjes zijn binnen! (en dat duurde maar 3 dagen na besteling!) prijs per stuk: ± €4,50

Verder vroeg ik mij af of het logisch is dat ik het asje niet makkelijk door de kogellager kan krijgen? asje is precies 2 mm en "d" (binnenmaat van kogellager) net iets kleiner :S
wat is de oplossing? asje bijschuren met heel fijn schuurpapier ?

Gegroet,
JBtje

R*A=l*Rho

toch...
0,8*0.25=l*0.000175
0,2=0,000175l

l=0,2/0.000175

l=1142 mtr... huh...
ik zal wel iets fout doen... tis zo lan geleden...
weet ook eigenlijk de soortelijke weerstand van koper niet meer....

Ik meet wel.. lol...