muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Hee, ik gebruik nu +-15,5V voor me tda2030, gewoon een 2x12Vac trafootje gelijkgericht, en dan nog twee diodes erachter voor 1,4V eraf. Werkt nu perfect, alleen 1 probleem:
als ik hem nu aanzet, en ik meet DC de spanning over de galvo, dan meet ik -40V !
Op 3 december 2006 22:13:38 schreef SuperBeamer:
[...]
Ziet er goed uit man! Hoe gaat de blanking? Blijft wit dan wit of lopen de kleuren dan uiteen door ongelijke blanking per kleur?
heej Superbeamer.
Euhh ja de blanking zal denk ik wel goed gaan. De lasers zijn goed uitgelijnt. Waarschijnlijk hebben meerdere mensen hier last van dat de rode laserstraal veel dikker is dan die van groen of blauw.
Bij mij is groen en blauw precies het zelfde uitgelijnt.
Maar rood komt daat precies over.
Zal het proberen uit te leggen met een foto nog een keer.
Verder moet ik mijn 74ls374 ic nog krijgen die voor de blanking te regelen op mijn dac. En heb die chipt gemaakt om van een standaard ilda signaal naar een ttl niveau te gaan gemaakt maar dat werkt niet echt.
Ben nu bezig met mijn zelfbouw galvo's aan de pd kan.
Als alles erop erop zit dan zal ik deze ook fotograveren.
GRtzzz Dj Antoine
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 4 december 2006 19:01:19 schreef muddy:
Hee, ik gebruik nu +-15,5V voor me tda2030, gewoon een 2x12Vac trafootje gelijkgericht, en dan nog twee diodes erachter voor 1,4V eraf. Werkt nu perfect, alleen 1 probleem:als ik hem nu aanzet, en ik meet DC de spanning over de galvo, dan meet ik -40V !
jaja... dus gewoon alleen gelijkgericht...
zonder spanningsregelaars?
wel grote condesators?
Pff, wat een lasershow zeg! niet zo zeer speciaal door het systeem maar door de interactie met die kerel. Hij moet wel goed weten waar die mee bezig is en/of oog bescherming dragen!
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
toch nog even een vraag over dit verhaaltje...
als de ir-led op de ene foto diode schijnt gaat de outputspanning bijvoorbeeld omhoog (boven de nul)
en als je op de andere schijn naar beneden
ik blind beide fotodiodes af... dan laat ik ze 1 voor 1 de ir led zien...
bij beide diodes gaat de outputspanning omhoog...
klopt dit?
en waar komt dit door...als het fout is dus....
help...
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Nee, je zit fout. Het zit zo: als er op de D1 meer licht valt dan op D2, is de uitgangsspanning positief, als er meer licht valt op D2 is de uitgangsspanning negatief (of andersom, idd). Als echter de hoeveelheid licht op beide diodes hetzelfde is, als ze bijvoorbeeld allebij veel, of juist geen licht krijgen, dan is de uitgangsspanning 0.
Over mijn x galvo meet ik nu nog maar 0,6V (zonder ingangssignaal), over de y galvo nog steeds 11,22V. OOk zit de pd erop en heb ik de kortsluitinkjes daaruit gehaald. Gaat de goede kant op (mag ook wel met nog 10 dagen te gaan voor het kerstgala)
@ arjan, idd zonder regelaars: zo min mogelijk verlies , en aangezien de regelaars al gouw 3V verstoken, en ik minimaal 2A nodig heb, doe ik het liever zo. Wel grote elco's ja.
@ youtube filmpje, hope dat ie goed verzekerd is, en na 7 minuten wordt het wel beetje saai;)
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
Op 4 december 2006 23:27:10 schreef geronimoos:
Pff, wat een lasershow zeg! niet zo zeer speciaal door het systeem maar door de interactie met die kerel. Hij moet wel goed weten waar die mee bezig is en/of oog bescherming dragen!
MOET JE DEZE EENS ZIEN !!!
(wel even op play drukken
)
Op 4 december 2006 20:09:51 schreef Dj Antoine:
[...]heej Superbeamer.
Euhh ja de blanking zal denk ik wel goed gaan. De lasers zijn goed uitgelijnt. Waarschijnlijk hebben meerdere mensen hier last van dat de rode laserstraal veel dikker is dan die van groen of blauw.
Bij mij is groen en blauw precies het zelfde uitgelijnt.
Maar rood komt daat precies over.Ik heb van een oude drukschakelaar een oude behuizing gesloopt en daar zit een gat in van een mm of 2.
Ik heb nogal last dat de laser vuil is rond de stip en niet alles gecollimeerd is dus een plaatje met een een diafragma of een gaatje net zo groot als de andere lasers is misschien een oplossing.
Wel heb je laser vermogen verlies want een deel laat je niet door,maar dan kun je wel alles beter richten en gelijk krijgen.
Denk wel dat het in theorie makkelijker is dan in prijktijk uit te richten...
Maar ik ga het ook proberen om een mooie schone stip te krijgen.Grtz Rob
Op 4 december 2006 23:27:10 schreef geronimoos:
Mooi om te zien he? Deze mensen weten volgens mij wel wat ze doen, het is iniedergeval (in samen werking?) van een lang bestaand bedrijf die lasers show geeft.
muddy
Joepie, de galvootjes bewegen nu aardig (war R35 1K vergeten
), en ik heb de uitgangspinnen voor rood en groen gevonden op mijn dac dankzij een ultramodern meetapparaat (lees: 6 ledjes + weerstand). Alleen reageert het galvo bordje nu alleen maar op positieve spanningen..., enig idee hoe dat kan? Of komt er alleen maar positieve spanning uit de dac?
Op 9 december 2006 14:09:00 schreef muddy:
Joepie, de galvootjes bewegen nu aardig (war R35 1K vergeten), en ik heb de uitgangspinnen voor rood en groen gevonden op mijn dac dankzij een ultramodern meetapparaat (lees: 6 ledjes + weerstand). Alleen reageert het galvo bordje nu alleen maar op positieve spanningen..., enig idee hoe dat kan? Of komt er alleen maar positieve spanning uit de dac?
Zijn je negatieve spanningen wel goed,je opamps hebben + en - nodig om een stuurspanning te maken.
Je DAC die werkt gewoon op 5volt en de buffer die erachter zit daarmee maak je een spanning die positief en negatief is.Hiermee ga je je versterker in en daar wordt het verrekend met de feedback en naar de versterker (LM675) gevoerd.
Even goed nameten,denk wel dat je het zal vinden.
Succes
muddy
Hee alles werkt nu:D. Een beetje met de gain en de offset rommelen doet wonderen. Als ik nu 0V ingang heb staat de galvo mooi stil in het midden, en als ik de ingangsspanning opvoer draait mooi de galvo netjes mee:p DNST zei me dat de tda2030 niet geschikt is voor een laser, maar toch probeer ik het. joepie wss komt het nog af voor vrijdag (kerstgala). Ik ga nu de spiegeltjes vastlijmen.
Anoniem
Het begint er bij mij ook al een beetje op te lijken. De asjes kunnen nu wel door de kogellagertjes/magneetjes en de kogellagertjes kunnen door de printplaat 
Wat geeft nu eigenlijk een beter resultaat:
Capacitiefe terugkoppeling (via condensator geval)
of een Optische met fotodiodes ?
Is er ook een PCB ontwerp voor als je gebruik maakt van een optische terugkoppeling, DJ antoine heeft er een gemaakt voor capacitiefe terugkoppeling....
Gegroet,
JBtje
Op 11 december 2006 19:12:21 schreef Jb_tje:
Het begint er bij mij ook al een beetje op te lijken. De asjes kunnen nu wel door de kogellagertjes/magneetjes en de kogellagertjes kunnen door de printplaatWat geeft nu eigenlijk een beter resultaat:
Capacitiefe terugkoppeling (via condensator geval)
of een Optische met fotodiodes ?Is er ook een PCB ontwerp voor als je gebruik maakt van een optische terugkoppeling, DJ antoine heeft er een gemaakt voor capacitiefe terugkoppeling....
Gegroet,
JBtje
Heej jb,
Je kan dat schema ook gebruiken voor optsche terug koppeling. Je moet dan enkel dat ectra schematje ff maken om de juiste waarden terug te koppelen.
Ik ben bijna zo ver dat ik mijn zelfbouw galvo's op mijn plaat ga bevestigen.
Verder ben ik er achter gekomen dan mijn groene laser niet helemaal meer werkt. Mijn blanking is op een of andere maniet kapot. Denk zelf dat het een component is dat geen zin meer heefd. Zover ik het weet heb ik geen kortsluiting gemaakt. Verder is mijn RGB system mooi uitgelijnt.
Rood en blauw blankt goed met behulp van een 74ls377 chip.
Beter dan een 74ls374 chip.
Ik hoop na de kerst weer een aantal foto's te kunnen maken met wat meer detail.
Vriendelijke groet,
Dj Antoine
Anoniem
@ DJ antoine: is het zo dat in het PCB ontwerp "galvo_koper" de hardware van de capacitiefe feedback niet inzit? Die kan ik namelijk niet vinden in "galfo skil.pdf" die je me gestuurd hebt...
Waarom is er eigenlijk z'n groot stuk niet in gebruik op "galvo_koper"? heeft dit een speciale reden of kan ik daar misschien de hardware voor de optische terugkoppeling plaaten?
Is er eigenlijk een speciale maat voor PCB's b.v. 10cm * 30 cm ? of wat dan ook...
gegroet,
JBtje
heej kerel,
Die openplek is voor een koelblok voor de tda 2030 ic's
Past er precies tussen.
Wat er op de print zit.
Is het hele schema van elm chan + norm zijn ossilator.
Dat is wat er op de print zit. Let op dat er wel een foutje in zit. Maar dat is makkelijk eruit te halen.
Verder ben ik bijna zo ver om mijn zelbouw galvo aan te sturen. Ben zeer benieuwt.
Grtzzz Dj Antoine
aankoop RGB systeem van L-spot nederland wanshi2000
wat denken jullie van dit systeem ? en is het ilda compatible ? vriendelijke groeten
ps613
Ik zit met een probleem, waar kan ik het beste mee verdergaan (heb al ervaring met laser/spiegeltjes Lissajous figuurtjes maken)?
Stepper of een galvo's?
Galvo lijkt me zelf wat beter, want daar heb ik later meer aan aangezien een stepper het na een tijdje niet meer bijhoudt en een galvo waarschijnlijk wel.
Ik heb al veel sites gelezen waar ze zelf galvo's maken maar ik snap niet echt precies hoe alles moet zitten, heeft iemand een goeie site waar precies wordt uitgelegd hoe je alles moet aansluiten etc. of heeft iemand tijd teveel om mij dat uit te leggen.
Bedankt alvast.
muddy
Op de site van norm (zie link in dit topic) kan je vanaf het begin alles lezen. Steppers zijn opzich al goed om een redelijke lasershow mee te geven, galvo's zijn pas echt nogid als je wilt jaan projecteren op een muur.
Slecht nieuws: mijn laser komt niet af voor morgen, wanneer ik eigenlijk een show zou geven:( Ik krijg er nu, als ik er al iets uit krijg, alleen maar bahher uit. Wil ik een puntje projecteren, komen er een paar grote cirkels. Ik denk dat het deels aan mijn brakke cap terugkoppeling ligt, de schakeling lijkt verder gewoon te werken. Heb met de scope wat metingen gedaan, maar dat zag er opzich nog goed uit.
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Maak hem snel openloop.
versterker op de galvo's aansluiten en pak gewoone magneten en plak ze naast de galvo's niet onder of boven de spoelen maar naast zo dat je een 0punt krijgt. nu kun je lekker met veel overshoots scannen 
muddy
GVD rotte TDA2030 chipjes. De zorgen voor storing als de tering. Heb ze nu vervangen door een TDA1521 chip, het is niet ideaal maar al merkbaar veel beter dan de TDA2030. De laser werkt nu al naar behoren, alleen met twee rotprobleempjes:
- Groene laser haalt maar 2K
- Terugkoppeling is bagger
- het eerste probleem is redelijk makkelijk op te lossen door zelf een niuewe driver te maken. Dat gaat dan ook binnenkort gebeuren.
- het tweede probleem is wat lastiger. Ik ga nog een beetje proberen het met deze cap terugkoppeling te doen, maar denk dat ik toch maar voor optisch moet gaan.
Kunnen jullie mij vertellen welke versterkerchips jullie gebruikt hebben? En of ze goed werken?
He Muddy waarom niet gewoon die LM675?
Die zie ik in meer schema's en die gebruik ik ook,denk dat ik van de week alles aan de praat heb.
Moet je eens zoeken bij GOOGLE en dan kijken welke fabrikant een spec geeft en dan een inlog maken en sample's aanvragen,lekker goedkoop en je kan tot 5 gaan...
Gevonden.... http://www.national.com/pf/LM/LM675.html
Halverwege de pagina zie je een blauwe balk met SAMPLES en daar kun je eens kijken hoe dat werkt.
Heb ook veel gelezen en gehoord dat je de feedback moet filteren om een schoon feedback signaal te krijgen,moet ik ook even naar kijken omdat ik Z1827 galvo's heb met een interne oscillator en dus net iets anders dan die capacitieve feedback.
Moet je maar eens kijken en misschien hebben anderen al de ervaring met die filtering,misschien kunnen jullie Muddy wat tips geven of misschien anders instellen.
grtz Rob
Anoniem
@ RobVerDomme
ik heb het geprobeerd: $12.50 voor verzendkosten worden er gevraagd...
@ Dj Antoine
Dus op "koper_galvo" zit de benodigde hardwarde voor de galvo's en een/twee occilator(s) voor de cap. terugkoppeling. Nu ik van Muddy hoor dat cap. terugkoppeling lastig gaat worden ga ik voor de optische...
in een mailtje (13-11-06) kreeg ik de schema's en had je wat omcirkeld: "...In de pdf daar stta wat weg moet... ...spoor door krassen en componeten verwijderen..."
http://www.24design.nl/JB/picture_1.png (plaatje van omcirkelde gedeelte)
Dat de weerstandjes weg moeten kan ik er dan nog uithalen, maar welk spoortje moet er dan doorgekrast worden? Het lijkt mij dat i.p.v. de weerstanden er wel een verbinding moet blijven? in ieder geval voor R17, de verbinding waar R15 komt zal dan wel weg moeten?
Verder lijkt het mij dat de occilator niet van belang is voor de optische terugkoppeling.... Moet het schema wat Arjan Swets hier geplaatst heeft op punt "A" aangesloten worden? (dat lijkt mij het meest logisch...)
http://www.24design.nl/JB/picture_2.png
met "open plek" lijkt het mij dat je het gedeelte tussen de connectoren (helemaal rechts: J2, J4 en J6) en de chipjes links ervan bedoelt (met B aangegeven op het plaatje)? voor zover ik zie zit er geen TDA2030 in de buurt van het middelste vierkante gat... (met A aangegeven)?
http://www.24design.nl/JB/picture_3.png (als er maar één koelblok over de TDA2030 chipjes gaat, dan heb ik het in het plaatje dus een beetje verkeerd getekend.. maarja
)
En als laatste, kan ik de gesavede files van Ultiboard en Multisim ontvangen? (dan hoef ik al die componenten in ieder geval niet ook in te voeren) dan kan ik de hardware voor de optische terugkoppeling op hetzelfde printplaatje plaatsen als galvo aansturing... en de hardware voor de cap. terugkoppeling eraf halen... de occilator is toch niet nodig als ik de optische terugkoppeling gebruik?
alvast bedankt,
JBtje
Ik heb er gelijk een paar aangevraagt en maar eens kijken hoe het loopt en of ze het veranderd hebben.
Als je een hotmail heb dan werkt het niet zonder verzendt kosten dacht ik vandaar dat ik nog een account aangemaakt heb daar.
Maar zal van de week eens laten weten hoe het afgelopen is,want aanvraag staat maar heb nog geen antwoord of ze accoord gaan,anders weer eens een nieuw account maken op werkmail....
muddy
@ Jb: wees verstandig, gooi de tda2030 chipjes weg en koop een andere versterker:p
edit: heeft iemand toevallig nog 2 geschikte IR ledjes liggen voor mij?
[Bericht gewijzigd door muddy op ]