Anoniem
ja.. zoiets 
meten heb ik ook gedaan
wel zo makkelijk...
en om de som ff te corrigeren:
R = Rho x A/l
R = 0.8 (Ohm)
Rho = 0.0000000175 (Binas: 17 x 10^-9)
l = ? (moet uitgerekend worden)
A = Pi x r^2 (waarbij r in meters in) =
r (straal) = 0.125 mm = 1.25 x 10^-4 meter
Pi = 3.141519......
A = Pi(1.25 x 10^-4)^2 = ± 4.9087 x 10^-8
0.8 = 0.0000000175 x (Z / 4.9087 x 10^-8)
En dan zien we dat:
Z = 2.244 meter 
na een paar minuten puzzelen is het me toch gelukt het uit te rekenen
(heb ik gelijk mijn huiswerk gedaan
)
ik heb met jouw weerstand per meter gerekend... Binas zegt: 17 x 10^-9
en wikipedia zegt: Elektrische weerstand (μΩcm) 1,674 (1.674 x 10^-9)
die 175 x 10^-10 zie ik nu klopt dus niet helemaal 100%...
Als je wikipedia moet geloven dan is het:
Z = 2.3458 meter 
Naja... veel plezier met deze info
Gegroet,
JBtje
Op 21 november 2006 21:46:35 schreef Arjan Swets:
[...]heb jij ergens foto's of tekening van hoe je het vaantje heb gemaakt,.. of heb je het ook zo gemaakt als dat tekeningtje van hilbren?
Jup, dat heb ik gebruikt. Oh ja nog iets...zorg dat je echte breedstralers koopt en niet een gewoon led waar de kop van afgeslepen is, de hoek lijkt groter op de infraroodcamera, maar schijn bedriegt want de "grote" hoek is wat strooilicht dat niet krachtig genoeg is wat voor vervorming van het signaal zorgt.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Ik heb net wat zitten testen, en volgens mij werkt alles:D behalve het volgende:
DAC: geen idee waarom ie niet werkt, mss werkt win2K niet samen met mamba? Of is mijn scope stuk...
Galvo's: een galvo heeft kortsluiting, dus heb ik ze allebij maar losgekoppeld en tijdelijk vervangen dood weerstanden.
PD: kan ik er pas goed opmaken als de dac + de galvo's werken.
Ik zal ook maar even weer berichtje zetten, zelf zit ik meer op Laserfreak.nl NL maar toch even hier bijlezen is ook leuk.
Heb inmiddels 2 projectors:
Projector 1:
Kleur: Groen
Golflengte: 532nm
Vermogen: 240mW
Blanking: 15KHz analoog
Connectie: ILDA
Scanners: MediaLas EcoScan
Fabrikant Laserbron: Rumzing
Projector 2:
Kleur: Groen
Golflengte: 532nm
Vermogen: 280mW
Blanking: 30KHz analoog
Connectie: ILDA
Scanners: MediaLas TeraScan 45k
Fabrikant Laserbron: Lasever
En sinds deze week als aansturing:
Pangolin LD2000 Intro Rel 4.11
Voorheen had ik Phoenix Basic maar heb tijdje geleden besloten om over te gaan naar Pangolin.
En nog een voorraadje kabels en shows.
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 23 november 2006 18:28:08 schreef martin de copain:
[...]Jup, dat heb ik gebruikt. Oh ja nog iets...zorg dat je echte breedstralers koopt en niet een gewoon led waar de kop van afgeslepen is, de hoek lijkt groter op de infraroodcamera, maar schijn bedriegt want de "grote" hoek is wat strooilicht dat niet krachtig genoeg is wat voor vervorming van het signaal zorgt.
ik heb de LD242 IR-Emitter
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/153561-d…
is die goed?
Op 24 november 2006 14:56:31 schreef Arjan Swets:
[...]
ik heb de LD242 IR-Emitter
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/153561-d…
is die goed?
Hm als ik mij niet vergis, dan heeft die volgens de datasheet een straalhoek van 40°...Voor het plannetje dat hier op het net circuleert is dat wat te klein. Je hoeft hiervoor niet echt nieuwe LED's te kopen, je kan evengoed het vaandeltje iets smaller maken (6mm i p v 8mm).Uiteraard moeten de IR censors dan ook dichter bij elkaar opgesteld worden. Je kan ook de LED iets verder van de as weg plaatsen. Experimenteren en controleren op de scoop is hierbij de boodschap.
[Bericht gewijzigd door martin de copain op ]
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Op 25 november 2006 14:00:51 schreef Dnstje:
op de cam lijktie wel meer of teminste breeder uit te stralen
de ld242.
klopt, maar dat is strooilicht dat je ziet, wat minder krachtig is. Daardoor krijg je aan onregelmatige verdeling van de helderheid. De golf op de scoop worden er door vervormd. Ze zetten niet voor niets +/-40° in de datasheet
[Bericht gewijzigd door martin de copain op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Ik las net in de kijk dat het amerikaanse ministerie van defensie zich met de ontwikkeling van DPSS lasers gaat bemoeien:). Ze wille namelijk lasers in vliegtuigen plaatsen om rakkete kapot te schieten ofzo, en om nou een paar megawatt gaslaser aan boord te hebben vinden ze niet zo geschikt, en dpss lasers zijn nu nog lange niet met een hoog rendement, vandaar... Ik krijg nog steeds geen signaal uit de dac, zal morgen nog eens kijken.
muddy
Ik krijg nu signaal uit de dac (@ popelscan), en de kortsluiting is uit de galvo.
Echter staat er nu constant -11,22V over de galvo, ook als ik het ingangs signaal variëer. Volgens DNST komt dat doordat er nog geen vaandeltje op mijn optische PD zit.
Arjan Swets
Op 26 november 2006 15:26:16 schreef martin de copain:
[...]klopt, maar dat is strooilicht dat je ziet, wat minder krachtig is. Daardoor krijg je aan onregelmatige verdeling van de helderheid. De golf op de scoop worden er door vervormd. Ze zetten niet voor niets +/-40° in de datasheet
welke led heb jij gebruikt?
ik gebruik deze http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?sku=1003404 De HSDL-4400-1L1, een smd ir emitter 875nm met een hoek van 110°.
ik meld me voor de afwisseling ook weer is een keer 
ik heb een vraag
hoe zit dat nou met laserdiodes
sterven ze nou aan voltage of amperage
want ik kan het amperage niet omhoog krijgen zonder t voltage op te voeren
Hey mensen,
ik heb een nieuwe laserbuis nodig voor een spectra physics 161B argon laser. Weet iemand mischien hoe ik daaraan kan komen voor een redelijke prijs?
kijk op www.amelink.net/temp voor wat fotos van het ding.
muddy
Elektrogek, volgens mij sterven ze aan stroom. Als je idd (net als ik) een voeding met regelbare stroom hebt, dan blijkt wel dat je bij iedere stroominstelling een bepaalde maximale spanning hebt.
@ superbeamer: op ebay staan soms wel leuke buisjes
Op 1 december 2006 09:31:42 schreef muddy:
@ superbeamer: op ebay staan soms wel leuke buisjes
Ja klopt. Er was een jaar of wat geleden ook een tijd iemand op Marktplaats die een aantal Lasos buizen (nieuw?) had en verkocht. Zo'n buis zou perfect zijn, ik vraag me af of die persoon ook van dit forum is. Zo ja, even melden dus 
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de RayTrack 30 scanner van jmlaser.com?
Heej lasermannen,
Eindelijk heb ik mijn dichro binnen om mijn blauwe laser te bundellen. Mijn RGB opzet is nu af. Ben nu druk bezig om alle printjes met elkaar te verbinden en de laserbank netjes te maken. Alle losse draadjes mooi in kabelgootjes doen endergelijke. Heb nieuwe foto's gemaakt en die zal ik morgenaaf online gaan zetten.
Verder heb ik onderdelen besteld voor de lumax dac.
Grtzzz Antoine
Op 3 december 2006 13:00:40 schreef Dj Antoine:
Nieuwe Foto's zijn beschikbaar op www.djantoine.be/Laser
Ziet er goed uit man! Hoe gaat de blanking? Blijft wit dan wit of lopen de kleuren dan uiteen door ongelijke blanking per kleur?
Hoi, Wie heeft er ervaring met 635nm, 650nm en met 660nm lasers. Hoe is hier de zichtbaarheids verhouding. Ik weet dat er tabellen zijn voor zichtbaarheid van het oog maar wat is de echte ervaring? Stel ik heb een 200mW 635nm laser hoeveel mW heb ik van 650 en van 660 nm nodig om bij beide een gelijke sterkte waar te nemen?
Ik heb op dit moment geen geschikte laserbuis om in de ALC 60 te bouwen.Heb je er wel eens over gedacht je originele buis weer met Argon te laten hervullen?Sommige neonreclamebedrijven kunnen dat namelijk.De ALC 60 is erop ingesteld, diverse malen hervuld te worden.Eigenlijk is het ook zo dat de buis na loop van tijd -bij niet gebruiken, zuurstof opneemt (diffusie) en als je hem dan een flinke poos op vol vermogen (10,5-11 A laat branden , herstelt zich de buis vanzelf.Is echter de Argon echt op, wat na 6000 uur het geval kan zijn, dan moet hij aan de koperbuis aangesloten worden op een vacuümpomp en daarna hervuld worden met een gasdruk van enige mm kwikdruk (Torr).De multilinespiegels zijn te vervangen door singleline of met een Litrowprisma, waarmee je door de hoek goed in te stellen , de juiste golflengte uit kan kiezen.Eigenlijk is het zonde, de originele buis weg te doen, hij is gemakkelijk te reviseren , een internal mirror buis is dat vaak niet.Zorg ervoor dat je de spiegels NIET BEIDEN ONTSTELT, het terugvinden van de juiste afstelling is dan zeer moeilijkJe kunt de ALC 60 buis ook met Krypton vullen, met rode optieken (650nM) gaat dat best aardig, het beste is er dan een witlicht laser van te maken met een Ar/Kr mixgas en alline optieken.Je kunt dan ongeveer 110mW witlicht uit een ALC 60 halen.Zelf zou ik echter met een multiline ALC 60 en een 650nM roodlicht diodelaser werken, is veel goedkoper en heeft meer rendement/power.Omdat een ALC 60 met Argonvulling de bijzonder interessante kleuren Blauw en groen heeft, past dat heel mooi bij een diodelaser van 650nM.Ik kan je wel aan krachtige laserdiodes helpen in deze golflengte.Omdat de Argonlaser in singleline nauwelijks meer blauw 488nM geeft dan in multiline (bij dezelfde stroomsterkte), krijg je het groene licht er gratis bij en ook nog in de goede verhouding. Met een laserdiode 650nM-van 130mW heb je dan een vrij goede kleurbalans en kom je -na regenereren al gauw op in totaal 250-300mW totaal (wit) lichtvermogen , wat ook in grotere zalen met rook en verduistering voldoende is.Je splitst dan met een dichro(kleur)filter de Argonstraal in blauw en groen en je kunt shutters gebruiken om de kleur van de straal in RGB en mengkleuren temaken.Met dichrofilters voeg je dan de drie kleuren weer samen en zo kun je met scanners full color beamshows maken.Dit is allemaal goed te doen.Overigens heb ik als nieuwe Argonlasers met 140mW output te koop voor 700 Euro, kompleet met schakelende voeding op 230VAC.Samen met een diodelaser van 130mW en wat koppeloptiekjes ben je dan snel klaar.
Dit kreeg ik van iemand die zelf laser maakt en verkoopt,volgens mij heeft hij het over een argon van ongeveer 100mW,misschien hebje wat aan deze info?
grtz Rob
Op 4 december 2006 08:48:45 schreef RobVerDomme:
<snip>
Dit kreeg ik van iemand die zelf laser maakt en verkoopt,volgens mij heeft hij het over een argon van ongeveer 100mW,misschien hebje wat aan deze info?
grtz Rob
Thanks. De SP-161B heeft itt de ALC60 interne optics waardoor een refill onpraktish en financieel onrendable is. Ik had hiernaar al geinformeerd maar ik geloof zelfs dat "ze" het niet eens doen met deze buis. Als het goed is zijn er wel tweedehands en af en toe nieuwe surplus buizen voor te vinden maar de truc is om ze dan ook te vinden 
Arjan Swets
Op 21 november 2006 21:45:17 schreef Arjan Swets:
Dat deel van de Offset en size heb ik gevonden...foutje van mij kant... tijdens het overnemen van het schama van chan naar Ulticap foutje gemaakt...
(weerstand r2 of r3 4K7 ipv 47K) dus dat deel werkt...en ik moet zeggen dat er toen al meer gebeurde....
maar toen zag ik als mij galvo te veel/hard moet regelen stort mij voeding (-15) in...maar ik denk omdat dat komt omdat ik de voeding voor de tda2030 op die zelfde voeding heb staan...
ik ben nu bezig deze niet op de +15,-15 te hangen, maar aan te sluiten op de voeding voor de spanningsregellaars...
hoeveel stroom moet mij voeding kunnen leveren?
hmm voeding voor de tda2030 voor de spanningregelaars gehaald... resultaat... stank rook...
eerst begonnen de spoelen te stinken...
en opeens vloog ook de tda2030 in de brand???
wat gebruiken julie voor voeding voor op de tda2030?
want achter de 7815 en 7915 ging het ook niet goed...
Anoniem
Ik ben eindelijk begonnen met de magneetjes te slijpen.
De eerste magneet brak spontaan doormidden (zat in een bankschroef geklemd... zal wel te veel kracht op hebben gestaan).
Maar met een combinatietang en Dremel slijpsteen is het gelukt een (al kappot) magneetje op 1.686 gram af te slijpen. Binnenkort nog een (heel) magneetje doormidden slijpen en hopen dat ik er 2 * 1.5 gram uit kan halen....
Voor wie het leuk vind om te weten: Het magneetje dat Norm bij galvo 6 gebruikt, ik ook dus, weegt 3.754 gram 
gegroet,
JBtje
Edit: ik ben op zoek naar een flut laser die ik voor een paar euro's over kan nemen. Kan ik daar lekker me gaan experimenteren. Mail me als je er nog een hebt liggen waar je toch niks mee doet
(email staat wel ergens in de "persoonlijke gegevens")
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]