free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
verdikke. wou ik reageren kletsen ze de thread toe.
toch even ene paar belangrijke zaken ( tis elektronica hoor jongens )
de meeste problemen met harde schijven zijn te wijten aan VOEDINGS problemen. zorg dat je disk voldoende power krijgt en je +12 volt niet in elkaar stuikt.
oudere computervoedingen krijgen last op de 12 volt omdat de elco's uitdrogen die beestne worden warm )
een tweede probleem is 'stiction' verkorting voor static friction. de schijf kan 'plakken' bij powerup. ze kan dan niet beginnen draaien. de disccontroller klapt 'toe' en stopt de drivesignalen voor de motor om te zorgen dat de motor niet opbrandt.
een derde fenomeen is een onderbroken winding in de motor.
dit gebeurt meestal bij schijvne die bijvoorbeeld al 1 jaar 24/24 draaien. je powert af en op en de schijf start niet meer.
probleem 2 en 3 zijn op te lossen door de schijf vast te pakken en ze eens heftig in 1 richting te draaien.
kijk waar de arm zit. de schijf moet van de arm WEG draaien
in detail : leg de harde schijf plat op tafel met de IDE of SATA of SCSI connector naar jouw to en de print naar onder. je kijkt dus op het deksel neer met de connectoren naar jouw toe.
de schijf zit nu WEG van jouw. dus als je van de conecotr naar de andere kant gaat kom je eerst de head assembly tegen en dan de schijf.
nu kan het 'pivot point' ( de ophanging van de arm ) links of rechts zitten. dit is niet altijd goed te zien maar er is 1 probaat middel. je gaat ene rond stickertje zien of ene moertje op ongeveer 1/4 van jouw weg. dit gaat in de linker 1/3 of rechter 1/3 zitten
dus
------------------
| |
| |
| |
| DISK |
| platters |
| |
| |
| |
| (A) (B) |
| |
| |
---|||||||||||---
|||| = connectors
(a) of (b) : daar zit een stickertje of ene moertje of ene vijs
als de vijs of stickertje in A zit dan zit de arm links , anders rechts.
als de amr LINKS zit. pak de schijf vast en draaie ze met een schok naar links. de bedoeling is dat je abdrupt STOP met draaien. de oefening : steekuw rechterarm voor u uit.
draai uw hand naar rechts. draai nu uw hand met ene felle beweging naar links. dat is wat je moet doen met de schijf.
als de arm rechts zit dan begine je met de hand links en draai je scerp naar rechts. ( je pols zorgt dat je vanzelf met ene schok stopt.
ja kan dit ene paar keer doen . daarna power je de schijf en luister je of ze opspint.
als dit niet lukt ( enkel als dit NIET lukt. je kan het ene kaar of 10 proberen. daarnaa stop je best )
leg de harde schijf in de diepvries onder ene hoek van 45 graden ( maakt niet uit hoe maar wel met het deksel naar boven )
steek de harde schijf in ene plasticzak ( draai ze eerst in wat papier om de statische lading van de gewoone diepvriszakjes niet te vele laten doorlekken ) 1 velletje a4 printerpapier is genoeg )
leg de schijf in de vriezer , laat ze NIET 'be'vriezen ! .
ze moet goed koud aanvoelen ( rond de 0 tot -4 graden eigenlijk. dieper vriezen mag niet )
wat is de bedoeling : static friction opheffen
de platters en de kop assembly hebben een andere expansiecoefficient. de kop zal wegtrekken van de frictieplaats. powerup terwijl ze nog koud staat.
haal NOOIT de stickers van de schijf af of open de schijf !
een schijf die open is en blootgesteld aan 'vervuilde' lucht leeft geen 5 minuten ( zeker een moderne 200 gig+ schijf niet )
1 stofje tussne de platter en de kop en tis gedaan met de schijf. de 'pool' van de kop is slechts 1.3 micron. als daar een kras in komt ist gedaan met spelen.
en dan tenslotte dit
RAID5 is GEEN veilige manier. RAID5 in ene RAID1 comos IS ene veilege manier.
RAID5 maakt je data uptime hoger niet je redundantie.
RAID1 maakt je redundantie hoger. ( mirroring )
als bij raid 5 ene shcijf uitvalt ( je hebt minsten 3 schijven nodig voor raid 5 en 4 schijven als je autorebuild wilt kunnen doen)
kan de data gerecreerd worden van de 2 andere. let wel gerecreerd . ze wordt teruggerekend uit de parity disk!
bij RAID 1 kan een schijf uitvallen. de tweede heeft de EFFECTIEVE data ook aan boord.
de meeste raid 1 controllers doen NIKS speciaal met de schijven. met andere woordne je kan een shcijf uit ene RAID1 pool halen , die aan een niet raid controller hangen en ze is lees en schrijvbaar.
RAID5 is een ander paar mouwen
er wordt ene virtueel filesysteem aangemaakt wat MERK SPECIFIEK is. ene schijf uit RAID5 pool met ene promise controller kan je niet aan een 3ware of amcc hangen ! ze zijn NIET leesbaar.
dus als je controller de geest geeft .... kiss your data goodbye.
de beste manier is een OFFsite backup. Met andere woordne een abkup op eens schijf die NIET in dezelfde computer zit ( in extreme gevallen : niet in het zelfde gebouw )
beste manier is ; koop een NAS box.
das ene harde schijf met een ethernet poort.
maxtor heeft er seagate , ADs pyro heeft er voor zelfbouw , simpletech en nog ene nest anderen.
de ADS pyre werkt heel goed. voor 89 dollar heb je de doos. harde schijf naar keuze erin , powerup en klaar.
mappen zoals ene network drive. en het ding heeft een FTP server en webserver aan boord ook. ( je kan er dus op verschillende manieren naar toe
de meeste NAS boxen hebben ene journalling filesystem ook. beter bestand tegen powerdips en uitschakelen terwijl de schijf eigenlijk nog iets aan het doen is.
Maxtor heeft nu onlangs ene gloednieuwe ( 2 dagen terug ) uitgebracht.
de nasboxen worden meestal geleverd met backup software. effe installeren. de folders aanscheken die belangrijk zijn en klaar. automatisch wordt de data gesynct tussne je computer en de nas box.
Op 11 mei 2006 17:47:01 schreef free_electron:
verdikke. wou ik reageren kletsen ze de thread toe.
toch even ene paar belangrijke zaken ( tis elektronica hoor jongens)
Nou ehhhh, sorry hoor. Maar ik meende te constateren dat het probleem uit de wereld was. Het enige waar het verder nog over ging was over software, windows vs linux enz. Veel zinnigs leek er tenmisnste niet meer uit te komen.
Ik kon natuurlijk ook niet bevroeden dat jij speciaal voor deze gelegenheid nog even een kompleet boek over de elektronica achter een HD aan het schrijven was.
ik heb thuis nog een ST412 van seagate in gebruik, heeft af-en-toe ook problemen (seek errors) maar da's heel wisselvallig. 't lijkt me niet dat de platters versleten zijn, zo vaak wordt-ie ook weer niet gebruikt.
(jaja, dat ding is antiek, 10 megabyte in een 5.25" dubbele hoogte schacht)
Aanlopen doet-ie altijd wel, 't is alleen af en toe niet willen booten, of een bepaalde directory niet kunnen vinden.
Mss. eens back-uppen en dan opnieuw low level formatteren.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 11 mei 2006 17:55:51 schreef GJ_:
[...]
Ik kon natuurlijk ook niet bevroeden dat jij speciaal voor deze gelegenheid nog even een kompleet boek over de elektronica achter een HD aan het schrijven was.
heh. beroepsmisvorming... ik maak die electronica
.vooral de read amp/write driver die op de koppen zitten.
nog een noot : de diepvries truuk werkt NIET voor laptopschijven ( de trekken de kop van de platters. der is geen landing zone. ) noch voor bepaalde high end schijven ( 10k en 15k RPM schijven , die trekken ook de kop terug
@dc2pcc : das een machnisch probleem. der zit speling op je pivot point en de voice coil heeft problemen om het spoor te tracken. oudere schijven hadden naaldlagers. nieuwere schijven gebruiken een 'bushing'
Voice coil? Die ST412 heeft als ik me niet vergis nog een ordinaire stappenmotor
. Hoezo iets tracken? 
Verder best een leerzaam stukkie f_e. Die truc met de vriezer kende ik nog niet; plakkende harddisks krijg ik doorgaans wel met de 'swing' weer aan de gang..
greenghost
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
meer iets voor GoT maar toch als het tips zijn moest er toch [TIP] voor
(ik kom mss hard aan maar is niet zo bedoeld)
veel geluk verder
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
...
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
Ik weet niet wat je rookt, waar heb je het over?
En wil je die onzin laten? Is je al eens eerder gezegd btw.
free_electron
Silicon Member
Op 11 mei 2006 19:49:26 schreef Marco69:
Voice coil? Die ST412 heeft als ik me niet vergis nog een ordinaire stappenmotor. Hoezo iets tracken?
Verder best een leerzaam stukkie f_e. Die truc met de vriezer kende ik nog niet; plakkende harddisks krijg ik doorgaans wel met de 'swing' weer aan de gang..
der zijn nog van die truken hoor.
de meeste harddisks hebben een diagnostic channel.
( de CS en master / slave jumpertjes eraf) een max 232 daaraan en op 9600,n,8,1 en in de eerste 2 seconden na poweron een return sturen.
je komt dan in het operating systeem van de harde schijf terecht. probleem is dat je de commands moet kennen en die verschillen zwaar tussen de harde schijven. en der zitten heel gevaarlijke tussen : track overschrijven met een servoburst bijvoorbeeld. kiss the disk goodbye
je kan allerhande statistics opvragen ( aantal draaiuren , aantal read retries aantal write retires, slechte sector masks ,aantal powercycles en een gans pak info.
sommige van die info kan je ook door een SMART monitor programma opvragen ( SMART : Self Monitoring And Reporting Technology. )
door bepaalde commandos door de registers naar de schijf te sturen kan je dingen opvragen.
die interface is WEL gestandaardiseerd.
nog een paar weetjes : de hardeschijf firmware ligt ZELF opgeslagen op de disk. de disk heeft een minimale rom aan boord om de kop op de juiste plaats te krijgen ( die data ligt 5 keer opgeslagen met een 10 x lagere densiteit dan de userdata. zodoende is ze altijd leesbaar. )
die track wordt gelezen en in de interne ram van de controller gezet. daarna geeft de schijf aan dat ze klaar is.
dat is het bizarre geluid dat zommige schijven maken net na poweron. precies KRRRRrRRR nog voor de pc begint te booten. das het laden van het operating systeem van de harde schijf in de schijfcontroller.
er zijn ook nog tabellen met informatie over de koppen en preamps ( gain bandwidth instellingen ) die verschillen van kop tot kop
die preamps hebben bandbreedtes tot 6 GHz (40db gain die vlak is tussen 10KHz en 6Ghz ... das een serieus opampke wat daar in zit hoor ) en moeten heel precies getuned worden ( matching iompedance ) met de kop. aangezien dat nog altijd een mechanisch en tolerantieionderhavig process is wordt dat ingetuned met een netwerk analyser. die parameters liggen opgeslagen. om op full rate te gaan lezen.schrijven moet dat geladen worden in de koppen ( die preamps zijn volledig programmeerbaar.
schrijven is nog een ander paar mouwen. 140 tot 300 milliampere door een spoel pompen op 4 GHz ....
flink opampke hoor. allemaal silicium-germanium technologie.
ook tussen sectoren moet er al eens geswitcht worden ( angle compensation )
een kop crasht ongeveer 2 a 3 keer per minuut bij een moderne schijf ( zonder gevolgen )
de preamp detecteert dat en kan compenseren.
de vlieghoogte van de kop wordt geregeld door een verwarmingselement op de kop. ( het bernouilli effect tussen platter en kop koelt de kop af. lager temperatuur is lagere vlieghoogte. ( druk daalt )
door hitte te pompen kan je regelen.
een algoritme zoekt zo het maximale magneetveld
een harde schijf waar 100Gbyte userdata op kan heeft in werkelijkheid 110 Gbyte aan boord. ( ongeveer 1/10 is data om de schijf zelf haar werk te laten doen ( track nummers, servo informatie , en vooral sector translatietabellen.
het aantal sectoren per track is bij moderne schijven niet constant ( logisch wel , fysiek niet . de schijf controller doet translatie )
en dan zwijgen we over de digitale kant ( manchester codecs , tracking servo's en de datarecovery en generatie. dat zijn flinke kletsen logica
de voicecoil driver ook . das een 16 of 18 bit da. dat ding pompt een enorme stroom door de voiceoil om die opzijn plaats te krijgen ( en houden ) das typisch 200 tot 300 milliampere. als je dan weet dat een seek operatie 1 milliseconde duurt ( volledig gestabiliseerd en klaar om de trackdata op te hale. nog eens 2 milliseconde later is userdata beschikbaar... flink stukje mechatronica.
free_electron,
Ik vind het op de tekstfoutjes na, prachtig geschreven.
Voor mij was het 'n beetje abra-cadabra, nu dus 'n stukje duidelijker.
Waarvoor hartelijk dank......
mvg
beertje_01
My Tube is bigger then yours
auw dat zijn geen simpele opamps idd
tot 6 ghz :s das echt krankzinnig hoog 
en dan te weten dat een schijf maar een 80 € kost ofzo
Squant
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Bedankt voor de informatie Free electron, erg interessant allemaal. Is dat wat je daar op het lab allemaal ontwikkelt? Wel mooi om te lezen hoe geavanceerd dat allemaal is, en toch voor een redelijk lage prijs dat allemaal kan kopen.
Nu met perpendicular recording worden de systemen zeker nog meer onder druk gezet? Zijn jullie daar al mee bezig?
free_electron
Silicon Member
juist. als je uw harde schij fbij u thusi omdraait dan heb je zowat 90% kans dat er 1 chip van ons op zit en 60% kans dat er 2 of 3 opzitten.
zij maken zowel de digitale contrlller ( die heeft de IDE en SATA interface, een ARM cpu , RAM en Flash, het zogenaamde 'channel' en de servo logica aan boord. het channel is het blok wat de aangeleverde data omzet in het signaal wat naar de kop moet , en ook het signaal van de kop terug omzet in 1 en 0- , er de error recovery op doet en de positionering van de koppen uitrekent: et andere woorden het spoor volgt )
daarnaast is er de power combo ( das de chip waar 'SMOOTH' op staat. daarin zit een 3 fase motor controller met temk meting ( tegen emk ) om toerental te regelen ), de voice coil driver (das de spoel die de kop positioneert) en de spanningsregelaars voor de digitale chip en de head amplifier.
en dan is er de head amplifier ( die zit op de arm gemonteert in de caviteit van de schijf. en das mijne bollenwinkel) die krijgt de digitale datastroom van het 'channel' , zet die data om in de schrijfstroom en pompt die in de schrijfspoel. diezlefde chip heeft ook een nest dac's aan boord om de leeskop ( een MR element ; das een soort weerstand die verandert onder invloed van magneetveld. ) juist uit te tunen en het signaal terug op te pikken , versterken , filteren en conditioneren en dat terug te leveren aan het channel.
der zitten een 30 tal configuratie registers (elk 8 bit ) in die pre-amp chip. de controle data daarnaartoe raast aan ongeveer 50MHz clock ( kopinstelling moet switchen van kop tot kop. die preamp chip heeft ofwel 4 ofwel 8 kanalen om 4 of 8 koppen te kunnen sturen ) telkens er geswitcht wordt van kop krijgt de preamp andere instellingen om de toleranties en mechanische afwijkingen te compenseren.
de data naar de kop zelf gaat tot 1.8 gigabit per seconde en zelf verder dan dat ( zeker bij de 15krpm schijven )
perpendicular doen wij al een tijd : de nieuwe seagate 750 gigabyte schijf zit met onze preamp en das ene perpendicular systeem. de nieuwe western digital laptop schijfjes ook. de kleine CF-II 8 en 12 gbyte( compactflash formaat) ook.
bijan alle seagates draaien op onze chips. en de helft van de western digitals. ( ik spreek over preamps nu. voor channel is dan 50 en 60% en de motor controller is voor beiden bijna 90% ). harddisk is big business. wij hebben 2 volledige waferfabs die niks anders doen dan chips voor harde schijven ( 3000+ mensen die niks anders doen dan chips bakken voor dat doel)
free_electron
Silicon Member
Op 14 mei 2006 07:46:54 schreef robint91:
@F_Eleg me die truk eens uit met die MAX323?
Werkt dat op alle schijven?RT
neen. allen op die van 1 merk.
maar je kan daar toch niks mee doen. allen wat diagnostic opvragen. (of uw schijf om zeep helpen ). ga vooral niet experimenterne daarmee. der is geen help in dat systeem. je moet de lijst hebben. tis alleen leuk om te zien dat je ene regeltje of 2 tekst krijgt ongeveer een seconde na powerup van de schijf. ( model , firmware revisie en serienummer.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
eej da wil ik wel eens proberen 
heb hier nog een interface liggen maar das dan een ander ic wel zelfde functie als max 232
lijkt me gewoon leuk om is te doen. sbest interessant die harde schijf electreonica
doet me denken dat ik een 8 gig schijf heb waarvan zo'n ic is opgebrand was een maxtor ding zal wrsch wel rip zijn
nochtans dat de schijf op zich nog goed is buiten dan die chip.
mts plus
Life is waiting!
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Heb ooit via norton ghost, via een wel bekend (internet)
manier een schijf van 10 GB op 18 GB gekregen. Wel in 2 partitie's, samenvoegen gaat niet.
Naar het schijnt heeft elke hd bijna een dubbele capaciteit ingebouwd. SATA scoren het hoogst
Google : harddisk expansion + ghost (werkt alleen met een bepaalde versiereeks )
Zal vanavond eens zoeken waar die file is...
[Bericht gewijzigd door BruzaQ-Inc op ]
Ben je niet in de war met compressie? Lijkt me stug dat de fabrikanten de halve diskcapaciteit laten liggen...
mts plus
Life is waiting!
mij ook. Misschien dat ze wel wat extra houden.
ZOdat je ook egt 80 gb krijgt en niet zoals met usb stiks dat je minder krijgt
mts plus
Life is waiting!
maar je kan natuurlijk wel wat ruimte winnen.
van een 1,4 mb diskette kan je een 2,6 maken.
En dit werk ook voor harde schijven
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 15 mei 2006 15:27:03 schreef mts plus:
maar je kan natuurlijk wel wat ruimte winnen.van een 1,4 mb diskette kan je een 2,6 maken.
En dit werk ook voor harde schijven
hoe doe jij dat met die flop dan?
Datacompressie.
Dat valt buiten de elektronica dus leef je uit op Google.
Btw. Je hoeft de post van je voorganger echt niet te quoten...