Op 16 mei 2006 18:58:32 schreef free_electron:
[...]

inderdaad.
lowlevelen kan je niet bij een IDE drive. wat men ook
......
continue actief geweest is met lezen en schrijven en in-tunen.

Doen ze dit bij élke schijf?

Dat moet bij elke schijf.

inderdaad ELKE schijf gaat door dat process.
das precies een legbatterij . rij na rij na rij na rij harde schijven die allemaal aan het 'rammelen' zijn.

elke platter is anders , elke kop assembly is anders ( de toleranties daarop zijn te groot ) en dat wordt heel precies ingetuned.

dat intunen is de grootste kost van de schijf. gevolgd door de head assembly ( arm , voice coil , de 'vorken' , de interconnecties, de koppen zelf en de lagering. ) al de rest is peanuts .
het chassis is spuitgietwerk met hier en daar wat freeswerk. monteren is volautomatisch. pcb kost niks. de motor ook niet. de platters zijn dan wel weer prijzig.

de grootste ontwikkelkost is de kop zelf op de voet gevolg door de interconnectie kop - preamp en de preamp zelf en de platters ( de scheikund in de magneetlaag en de fluid dynamica daarachter. al de rest zit een DECADE lager in ontwikkelkost.

de kop is het allerduurste om te ontwikkelen. gevoeligheid , het 'zweven' : de fysica die daar komt bij kijken is even complex als een vleugel ontwerpen voor een straalvliegtuig. tis trouwens hetzelfde achterliggende princiepe. de kop zweeft door het bernoulli effect. de kop is ingewikkelder omdat die ook schuin kan vliegen . vergelijk het met een vliegtuig wat van punt a naar punt b moet vliegen. normaal wijst de staart naar punt a en de neus naar punt b. de luchtstroom is dus parallel met de vliegrichting.

bij een harde schijf gaat dit van de neus 15 graden naar links tot de neus 20 graden naar rechts tov de vliegrichting ( en de staart omgekeerd natuurlijk ). de aangrijpvector is dus slechts in het midden parallel aan de vliegrichting ( lees draairichting ) het merendeel van de tijd vliegt de kop haaks op de draairichting. de torsie die daardoor ontstaat moet gecompenseerd kunnen worden.

die kop zit vol met groefjes in allerhande vormen om voor elke hoek die torsie te compenseren.
en dan heb je 2 toeren voor het schrijf element en dan nog het MR element, de heater elementen die de kop kunnen warmen om de vlieghoogte te regelen en om een crash te kunnen compenseren ( de luchtspleet vervormt door de hitte die ontstaat bij een strike. het vulmateriaal heeft een andere thermisch coefficient dan de rest. door met de heater te spelen kan je dat opheffen.

en dan heb je nog een heater voor lezen en ene voor schrijven. bij schrijven vliegt de kop lager dan bij lezen.

toen ik begon in deze groep vorig jaar viel ik bijna om van verbazing wat er allemaal in die harde schijf gebeurt. tziet er allemaal simpel uit maar hoeveelheid dingen die er komt bij kijken om die data betrouwbaar op te slaan is fenomenaal. het princiepe is simpel ( een kop die langs ene medium beweegt en daar een magneetveld doorjaagt. ) tis het positioneren van die kop , het verkrijgen van een zo sterk mogelijk veld dat de naburigr niet verstoord en de vereiste betrouwbaarheid die dat ding zo verrekte complex maken.

Bernoulli: Er was een high density floppy drive van Iomega met die naam :P Met zwevende kop.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Zeg Free-elektron,

Is er iets wat je niet weet van elektronica, ik bewonder echt jouw vele kennis en ervaring op het gebied van elektronica.

Ik ben dan ook echt blij dat jij hier een belangrijke lid ben op het forum. Als het mij ingewikkeld wordt dan weet ik bij wie ik moet wezen ;)

De rest van de leden ook hoor!

Maar moet eerlijk zeggen dat ik enorm veel respekt voor je heb gezien je kennis en ervaring van elektronica. Dit moest ik echt even kwijt, want ik wilde het allang zeggen.

Groetjes!

Boven de 5V weet hij het niet meer, heeft hij zelf een keer in een topic toegegeven ;)

ach het is ook maar hoe je het bekijkt

FREE word al bang van spanningen boven de 12 V , stekker voor 220~ aan een snoer zetten moet hij weg brengen. :)

ja ook van deze kant bedankt voor de kennis die je met ons deeld. en de plezante manier van schrijven!

en het belangrijkste mischien : de heldere uitleg !!! (al gaat het mijn pet soms te boven)

hiermee heeft hij ook een satstus verworven, een ieder die scrijfvouten maakt wordt hier genadeloos afgestraft, dit geld niet voor free, die heeft een vrij brief ;)

Als je weet in welk tempo free schrijft... petje af hoor.

vraag met ook altijd af of ik dat apparaatje van hem kan kopen die de tijd verdriedubbeld??

werken, hobbie duiken, boekie schrijven (dikkepil) patentje verzinnen, en mega postings op C.O.

hoe doet ie dat toch ( leen van frisia?)

mssn komt het omdat F_E in amerika woont.
en mssn heeft hij daar ook nog wel patent op. op het feit dat hij 3 keer zo veel tijd heeft dan andere.

nee dat apparaatje had hioj in belgie ook al, free woont nog niet zolang in de USA

kun je het mischien een keer posten? kunnen we hem lekker na bouwen.

Op 16 mei 2006 22:58:25 schreef Henry S.:
Bernoulli: Er was een high density floppy drive van Iomega met die naam :P Met zwevende kop.

klopt. bernoulli was een of ander zotte italiaan die uitgevogeld heeft dat de druk verlaagt als je een gasstroom sneller verplaatst of iets dergelijks.

das het achterliggende princiepe achter vliegtuigen

Op 16 mei 2006 23:09:08 schreef Nordin:
Zeg Free-elektron,

Is er iets wat je niet weet van elektronica..

ja er is ongeveer nog 99% wat ik (nog) NIET weet

f-e voor mij 'n zeer spannend verhaal.

gewoon heerlijk om te lezen, ben er erg blij mee..

mvg

Op 16 mei 2006 23:22:19 schreef shiptronic:
ach het is ook maar hoe je het bekijkt

FREE word al bang van spanningen boven de 12 V , stekker voor 220~ aan een snoer zetten moet hij weg brengen. :)

ik heb een dyslectisch keyboard. en laast van het lucky luke syndroom: de man die sneller kan tikken dan zijn keyboard de toetsen kan terug naar bovcen laten springen. woehaha

nee mijn probleem is dat ik niet kan typen . ik heb het geleerd met 2 vingers. nu kan ik ondertussen al 4 en soms 5 vingers gebruiken maar ik moet nog altijd naar mijn toetsenbord 'kijken' ( ik kan niet blind typen). maar ik hamer wel wat af. een dactylo kan dingen overtypen... ik bedenk dingen terwijl ik op dat toetsenbord aan het hameren ben :p . en mijn toetsenbord kan mijn gedachtengang soms niet volgen ... stom stuk plastiek met wat gebakken zand en stukjes metaal in. Ik verslijt gemiddeld 1` keyboard per jaar . ik sta bekend om 'vliegende keyboards. ik heb er ooit ene door het labo gekeild. wist niet dat die dingen zover konden vliegen... en ik zo hard kon smijten. paar jaar later hebben ze nog toetsen vanachter een of andere kast opgevist. twas een van die eerste keyboards met een power off knop. ze hadden die gezet waar normaal de printscrene staat. ik druk printscreen om schermdump te pakken. pioeeww . computer af. en ik had niet gezsaved na paar uur hameren .... das mooi hoor zo een 'keyboard-explosie'

en dat van die schrijffouten ( skrif-foeten int west vlaemsch ). een goed verstaander heeft maar een half woord nodig ( voor de die-hards : een echt circuit werkt al met een lekstroompje )

de manier van schrijven: ik flap het eruit zoals ik het zelf zie. noem een koe een koe. je moet dat allemaal zo serieus niet nemen (vooral mij niet, ik neem mijzelf ook niet au serieux) . life is fun, hey electronica is fun !
have some fun, launch a cap and smoke a resistor. droge theorie is aan mij niet besteedt. ( behalve als het echt nodig is. ) waar anderen direct de rekenmachiene bovenhalen stook ik mijn 'strijkijzer' heet en pak alvast een stuk printplaat. de makkelijkste manier met minste inspanning en hersenpijnigen is voor mij wel genoeg. der is niks ontspannender dan een uurtje solderen. veel minder stresserend dan ene uur naar cijfertjes en formules zitten staren. en na dat uur heb je een dingetje wat iets doet in plaats van een velletje gerecycleerde boom met wat dinosaurus of paddestoel derivaat erop gekladderd.

en elekctronica is echt niet moeilijk. der is niks om bang van te zijn (hoe meer poten aan ene chip hoe meer fun. Statistisch gezien is de kans dat er iets misloopt en ie spontaan aan het plafond gaat kleven groter, maar ook dat is wel eens leuk. als je thuiskomt en men vraagt wat je vandaag zoal gedaan hebt opt werk kan je antwoorden : twee 40 poters en ene BGA leren vliegen. woehaha)

over mijn tijd-distrubite:

ik heb het volgende idee.
ik ontwikkel maak een tijdmachiene. wacht 1 uur en stuur mezelf terug in de tijd. daar aangekomen ontmoet ik mezelf en we wachten samen een uur. dan gaan we samen 1 uur terug in de tijd waar we onzelf weer tegenkomen. als we dat 8 keer doen zijn we al met 256 ... die soldeerbout gaat nogal dampen als we met ons allen aan iets beginnen...

ooit heb ik deze eens tegengekomen :
A conference on advanced time travel will be held last monday... ( kewstie van het insiders-only te houden ).

en inderdaad alles boven de 12 volt is hoogspanning voor mij. das nergens goed voor al die spanning. veel te veel stress ( zowel voor mij als voor de componenten )

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

mmmh, word toch nog prijzig dat tijd reizen, 256 soldeerbouten!!

Op 17 mei 2006 00:50:08 schreef shiptronic:
mmmh, word toch nog prijzig dat tijd reizen, 256 soldeerbouten!!

maar neen. ik neem telkens mijn ( ons) apparatuur terug mee in de tijd. hopla een instant labo.

krijg je dan niet een probleem met ruimte?? die kan je niet mee nemen ,,, toch??

hier ga ik even over dromen.

hahaha. damn daar had ik nog niet aan gedacht.
nu ja de tijd-clonen (t'zijn eerder clowns dan clonen)moeten maar buiten zitten. de zon schijnt hier toch altijd.

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Ik denk dat dat tijdreizen wel een hoge energie rekening met zich meebrengt. Volgens Einstein heb je voor een duplicaat van een beetje soldeerbout ongeveer 45*10^6 MJ nodig. Ik durf geen schatting te maken hoeveel energie het zou kosten om een tweede Free-electron te maken...

Maar ook van mij de complimenten voor de "toegevogde" waarde van jou aan dit forum.

Op 17 mei 2006 08:34:04 schreef LaStei:
Ik denk dat dat tijdreizen wel een hoge energie rekening met zich meebrengt. Volgens Einstein heb je voor een duplicaat van een beetje soldeerbout ongeveer 45*10^6 MJ nodig. Ik durf geen schatting te maken hoeveel energie het zou kosten om een tweede Free-electron te maken...

Maar ook van mij de complimenten voor de "toegevogde" waarde van jou aan dit forum.

great scott ! one point twenty one jigowatts.... How am i ever going to generate one point twenty one jigo watts.

Well you only need some plutonium for the DeLorean.

Oh i'm sure that can be gotten over the counter where you come from future-boy but back here in 1955 its a little harder to come by ...

Op 17 mei 2006 00:41:18 schreef free_electron:
[...]

de manier van schrijven: ik flap het eruit zoals ik het zelf zie. noem een koe een koe. je moet dat allemaal zo serieus niet nemen (vooral mij niet, ik neem mijzelf ook niet au serieux) . life is fun, hey electronica is fun !
have some fun, launch a cap and smoke a resistor. droge theorie is aan mij niet besteedt. ( behalve als het echt nodig is. ) waar anderen direct de rekenmachiene bovenhalen stook ik mijn 'strijkijzer' heet en pak alvast een stuk printplaat. de makkelijkste manier met minste inspanning en hersenpijnigen is voor mij wel genoeg. der is niks ontspannender dan een uurtje solderen. veel minder stresserend dan ene uur naar cijfertjes en formules zitten staren.

Geef mij zo'n job, ik doe de hele dag nix anders dan getalletjes produceren en naar grafiekskes kijken.

en na dat uur heb je een dingetje wat iets doet in plaats van een velletje gerecycleerde boom met wat dinosaurus of paddestoel derivaat erop gekladderd.

ROTFLOL

en elekctronica is echt niet moeilijk. der is niks om bang van te zijn (hoe meer poten aan ene chip hoe meer fun. Statistisch gezien is de kans dat er iets misloopt en ie spontaan aan het plafond gaat kleven groter, maar ook dat is wel eens leuk. als je thuiskomt en men vraagt wat je vandaag zoal gedaan hebt opt werk kan je antwoorden : twee 40 poters en ene BGA leren vliegen. woehaha)

Rotflol

en inderdaad alles boven de 12 volt is hoogspanning voor mij. das nergens goed voor al die spanning. veel te veel stress ( zowel voor mij als voor de componenten )

Hmm, daar ga ik me in mijn volgende job mee bezig houden, spanningen van ca. 1000 volt en meer omzetten naar 3x230

Ook van mij.:-)

Op 17 mei 2006 00:41:18 schreef free_electron:
ik ontwikkel maak een tijdmachiene. wacht 1 uur en stuur mezelf terug in de tijd. daar aangekomen ontmoet ik mezelf en we wachten samen een uur. dan gaan we samen 1 uur terug in de tijd waar we onzelf weer tegenkomen. als we dat 8 keer doen zijn we al met 256 ... die soldeerbout gaat nogal dampen als we met ons allen aan iets beginnen...

heb een licht gevoel dat er iets niet aan klopt

soit, zoiezo komen jullie in ruzie :D

Op 16 mei 2006 18:33:24 schreef free_electron:
[...]
geef me daar eens het model nummer en serienummer van die 'magische' schijven. ik ga dat hier eens nagaan wat er precies is met die disken van jou.

o paard. ik zie net in een van je vorig posts dat die uit een server komen. Tzijn toch geen SCSI schijven zeker ? der bestaan SCSI schijven met ingebouwde RAID !

Nee nee, geen SCSI simpel IDE..

http://www.uploadarchief.net/files/download/STA71307.JPG
Hier de nota op de schijf :

Western digital WD200
Enhanced IDE HD
Drive parameters LBA 39102336 20GB

MDL WD200AB-22CM80
DCM RSBAET2CA

WD P/N: WD200AB-22CMBO
S/N: WMAAR1369 186

En kan iemand deze test misschien ook eens doen, zelf aan de hand van foto's gelooft niemand dit. Ik ben hier wat benadeeld. ;-)

PS : schijven draaien nu al 2 dagen met schrijf actie's zonder problemen, alles is nog toegankelijk.