Ik heb eens een HD van een laptop kunnen benaderen met behulp van een IDE-USB omzettertje.
Die zijn compleet te koop, je prikt je HD erop, eventueel externe 5V voeding erbij en hij is te benaderen als verwisselbaar station in XP.
Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Bedankt voor de tips jongens.
Ik heb het volgende geprobeerd: Linux bootable cd ingestopt, zodat je linux vanuit de cdrom kan besturen. Maar bij het aanzetten, spint de cd-speler wel, maar doet vervolgens verder niets.
Zou het dus kunnen dat de BIOS de HD wel ziet en de besturingstaak aan de HD overlaat dat ie daardoor de cdspeler overslaat? Dan moet ik waarschijnlijk de HD echt eruit halen om van de linux-cd te booten.
Mijn vrouw zei gisteren dat de laptop wel opgestart was. Maar toen ze het uit heeft gezet, deed ie het weer niet.
Wat mij vooral zorgen baart is dat ik niet iets van een DOS scherm zie, maar slechts een splashscreen van PAckardBell die volgens mij in de BIOS zit. Een aangepaste BIOS-firmware of zo. Dus het lijkt wel of je helemaal niets kunt doen. Normaal zou je in de BIOS-systeem kunnen komen maar dat doet ik ook niet, hij blijft gewoon hangen al toets je steeds op F2 voor BIOS-settings.
Ik heb best wel ervaring met pc-problemen maar met zo een laptop ding is toch een beetje lastig. Trouwens hebben jullie links van enige bruikbare tools om te downloaden?
Groetjes!!
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Je schrijft dat je ook niet in de BIOS kunt komen. Heb je wel voldoende lang gewacht. Ik heb wel eens meegemaakt dat de hd controle bij het opstarten door een defect of een verkeerde hd keuze extreem lang duurde.
In dat geval zou je probleem wel eens met wat extra geduld op te lossen zijn 
En dan bedoel ik niet geduld tijdens de rest van de levensduur van de laptop, maar bij het opstarten van de linux reparatie CD.
[Bericht gewijzigd door hennep op ]
Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
trek eens alle usb peripherie uit ... ik heb al meegemaakt dat ene externe usb muis een vooral externe usb flashdisks of flashkaarten in zo een pcmcia adapter de boel laten blokkeren...
Nordin
Ik heb alles eruit gehaald. Dus nu heb ik alleen de voeding en de laptop. Er zit verder niets anders op aangesloten. Ik heb vervolgens een paar keer aan/uit gezet, hielp niet. Later heeft mijn vrouw het aangezet en plots begint ie weer te starten. Nu heb ik 'm aan gelaten. Ik ga dus gelijk een backup maken van belangrijke files en tutorials.
Maar ik weet nog steeds niet of het probleem in de HD ligt bij de bootmanager of er is iets mis met de BIOS.
Nogmaals ik heb wel een dualboot mogelijkheid, voor linux.
Ik heb de neiging na de backups de zaak opnieuw te installeren, maar kan het misschien toch anders?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
hmmm. het feit dat ie nu opstart geeft aan dat er niks mis is met de schijf en de data dsaarop.
het lijkt er meer op dat je een probleem hebt met de laptop zelf...
het zou kunnen dat de voeding door haar knieen gaat bij powerup ... dan krijgt die flinke kloppen
Nordin
Als het aan de voeding ligt, dan zou de monitor niet aan blijven staan en de splashscreen weergeven.
Dus ik maak me behoorlijk zorgen dat het aan de hardware ligt van de laptop. Of de HD blijft hangen op de een of ander manier. Dat lijkt me zeer waarschijnlijk, want de live cd van linux pakt ie ook niet, hij spint even en vervolgens gaat ie neer. In de BIOS kan ik ook niet terecht, wat eigenlijk zou moeten.
Ik ben bang dat de BIOS firmware niet helemaal goed is. Het werkt maar half zeg maar. Bepaalde code's voert ie uit en maar verder blijft ie hangen.
Dus BIOS vertoont splashscreen, vervolgens moet ie het BIOS-menu accesable maken via F2-toets, daarna detecteert hij de aanwezige hardware of stations en dan zou hij over moeten gaan naar de eerste de beste station om de bootmanager daar uit te voeren. Ik denk dat na het vertonen van de splashscreen vervolgens blijft hangen en heel af en toe komt ie wel door. Zou dat kunnen?
Dank je.
Nordin
FE, je hebt gelijk jongen, het ligt aan de voedingsgedeelte! Om precies te zijn ligt het aan de accu, want ik heb een versleten accu. Met accu, moet voordat de laptop opgestart wordt ca. 10 min. wachten voordat je 'm aanzet. Doe je dat, dan zal de laptop netjes opstarten. Doe je dat niet, dan zal de laptop blijven hangen en je kunt verder niks doen.
Ik heb op een gegeven moment de accu eruitgehaald, voedingsstekker in de stopcontact en weer aangezet en voila, hij doet 't weer. Weer alles er uitgehaald en opnieuw gedaan, zonder accu dus, en ja hoor hij doet 't weer. ik heb het maar 3 keer gedaan, naar mijn gevoel is dit reproduceerbaar.
Dus het zit 'm in de accu wat de laptop doet blijven hangen. Maar FE, waarom de voeding een flinke tik bij het opstarten van de laptop?
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Bij het opstarten gaat alles even voluit. Je HD spint op, de diskdrive draait even, de CDROM en alle elco's worden geladen. En als de accu dan ook nog staat te laden kost dat nog meer vermogen. Als dat een grote spanningsdip veroorzaak kan de boel blijven hangen. De uiteindelijke oorzaak is dan de voeding die die piek niet meer aankan.
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Marcel,
Zou men in het ontwerp van het moederbord daar geen rekening mee gehouden hebben? De RC combinatie aan de reset van de processor houdt de processor toch voldoende lang op om de voeding op gang te laten komen.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 4 juni 2006 14:15:43 schreef hennep:
Zou men in het ontwerp van het moederbord daar geen rekening mee gehouden hebben? De RC combinatie aan de reset van de processor houdt de processor toch voldoende lang op om de voeding op gang te laten komen.
Natuurlijk wordt daar rekening mee gehouden. Dat is immers in elke PC zo. Maar men houd daar geen rekening met een voeding die niet meer volgens de specs presteert of een accu die veel meer laadstroom vraagt dan zou moeten.
free_electron
Silicon Member
daar wordt inderdaad rekening mee gehouden , maar na ene aantal jaar beginnen de elco's uit te drogen , trekken de batterijen meer stroom en gebeurt er nog vanalles en nog wat.
het kan ook zijn dat zijn dat de boel zo gemaakt is dat ze bij poweron een beroep doen op de batterijen om de eerste klap op te vangen , als die dan niet goed meer zijn ...maar bij jouw is dat dus niet het geval.
het kan ook stomweg een slecht power on reset circuit zijn.
de harddisk en cd drive trekken flinke stromen bij powerup ( vooral de harde schijf , die wil zo snel mogelijk op toeren komen, slechts op het correcte toerental 'zweeft' die kop anders glijdt hij over de platters en das nergens goed voor ) die schijf 'trekt op' naar 7200 ( 5400 bij laptop ) binnen de seconden hedentendage. das flink stroompje hoor.
das ook de reden dat bij grote array's een powersequencing systeem zit die de schijven ene voor een laat starten.
10 harde schijven op ene 'normale' 500 watt voeding is gegarandeerd miserie ( die klop is zo groot dat ze in overload gaat )
en bij laptopschijven moet alles uit de 5 volt voeding komen waar ook het moederbord van leeft.
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
Hoi,
Heb op een gegeven moment een laptop harde schijf gehad
die niet meer te benaderen was, stond nog behoorlijk wat
belangrijke data op. Maar omdat ik dacht dat het verhaal echt over was de schijf maar open gedraaid (blijft intersant om het binnewerk te zien) Bleek dat de arm helemaal vast zat, en redelijke ruk eraan en hij zat weer los, stuiterde wel een paar keer over het schijf oppervlak.
Omdat iedereen altijd zegt dat je een schijf niet open
moet maken toch maar geprobeerd hem weer aan te sluiten
en op te starten. en prompt deed hij het weer, windows starte op en ik kon mijn data terug halen. gelijk nieuwe schijf gekocht want deze zou het niet lang uithouden, toch nog 2 avonden plezier van gehad en al data kunnen redden.
Schijf houd het dus langer als 5 min met rotzooi in het binnenwerk.
gegroet
Nordin
Bij powerup reset, wat houdt dat eigenlijk in? Er zit bij een uC-kit een ic van het type MC34064 aan de reset pin gehangen. Wat is precies de bedoeling van zo een schakelingetje? Lijkt me best wel belangrijk om te weten.
Dank je.
P.S: Wat betreft mijn laptop, ik denk dat er niks anders op zit om later een nieuw accu te kopen (wordt weer diep in het buidel tasten).
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Op 5 juni 2006 15:49:36 schreef Nordin:
Bij powerup reset, wat houdt dat eigenlijk in? Er zit bij een uC-kit een ic van het type MC34064 aan de reset pin gehangen. Wat is precies de bedoeling van zo een schakelingetje? Lijkt me best wel belangrijk om te weten.Dank je.
Dat ic aan de reset pin houdt de voedings spanning in de gaten als die te hoog of te laag is word de uC gereset totdat de voeding weer de juist waarde heeft.
[Bericht gewijzigd door Switching Power op ]
Op 5 juni 2006 00:13:52 schreef free_electron:
...die schijf 'trekt op' naar 7200 ( 5400 bij laptop ) binnen de seconden hedentendage. das flink stroompje hoor.
Correctie: da's 4200 rpm voor een laptop schijf! 
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
zal is een poging doen:
Power up reset is een RC combinatie met een diode arallel over de weerstand. Dus weerstand en da "streepke" van de diode (anode?) aan de +5V, dan aan de andere kant vd weerstand de capaciteit naar de massa. Op het punt tussen de weerstand en de capaciteit hang je de reset pin van je processor.
Als nu de spanning opkomt zal de processor in reset gehouden worden tot de spanning over de capaciteit boven de Vth,h (treshhold spanning, hoog) van de processor komt. Als ze daar boven komt staat er dus een 1 op die pin vd processor, en gaat hij uit reset en begint hij zijn ding te doen.
Dit wordt gedaan om alle omliggende IC's de kans te geven op te starten, de spanning zich te laten stabiliseren, ... De processor wordt dus door die RC kring een tijdje vastgehouden.
De diode dient daarvoor om bij spanningspieken (5+0.7V=5.7V) in doorlaat te komen en zo de capaciteit heel snel te ontladen. Daardoor zal de processor+alle omliggende IC's resetten, om zo mogelijke fouten in RAM (die ontstaan bij de pieken) te verwijderen (natuurlijk ookmet de DATA in RAM.)
Duidelijk?
Maar daar zal ongetwijfeld nu al een IC-tje voor worden gebruikt...
Nordin
Op 5 juni 2006 15:55:20 schreef MNM(tm):
[...]Correctie: da's 4200 rpm voor een laptop schijf!
Tegenwoordig 4200, 5400 en *7200 rpm. 
*Seagate Momentus 7200, Hitachi Travelstar (E)7K serie
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 5 juni 2006 00:13:52 schreef free_electron:
die schijf 'trekt op' naar 7200 ( 5400 bij laptop ) binnen de seconden hedentendage. das flink stroompje hoor.das ook de reden dat bij grote array's een powersequencing systeem zit die de schijven ene voor een laat starten.
10 harde schijven op ene 'normale' 500 watt voeding is gegarandeerd miserie ( die klop is zo groot dat ze in overload gaat )
Jup, de meeste simpele 8 poorts SATA controllers doen al aan sequencieele spinup. ( Marvell chipset dingen )
En de gemiddelde linux bak doet dat ook nog eens @ powerdown
free_electron
Silicon Member
Op 5 juni 2006 15:55:20 schreef MNM(tm):
[...]Correctie: da's 4200 rpm voor een laptop schijf!
bij de heel oude wel ja. de laatste neiuwe laptop disken bollen zelfs op 7200 en hebben SATA als aasluiting
laptp schijven van 2 jaar oud zijn meestal 5400
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Ik weet,een jaar later.
Maar vond het toch nuttig te melden,dat niet bij alle SCSI schijfen,de platters zich tegenover de stekker bevinden,..zoals hier in de starterspost werd geopperd.
Ik heb hier meerdere open SCSI disken,...daar zitten de platters wel degelijk recht oven de connector.
Welke harddsik dan ook,...een goede welgerichte tik op het goede moment,en hij is toch flink verziekt.
De WD serie,die hier in deze topic voorbij kwam,..is afhangkelijk van model serie,een type platter,..die firmware en platterkwalitatief een X GB waarde meekrijgt vanuit de fabriek.Meer GB's erop heb ik wel vaker gezien
Ook omgekeerd,..een Seagate Medalist 80 Gb,..die bios/firmwarmatige nogmaar 512Mb aangaf,..met veel pijn en moeite wel weer 80 Gb effectief benutbaar kunnen maken,maar hij (bios/firmware matig) bleef bij hoog en laag beweren dat ie maar 512 Mb was (Was niet mijn disk,maar van een klant)
Maar dit zijn waarschijnlijk paar uitzondering,daar ,waar je niet standaard vanuit mag gaan.
Data,...is o zo goed terug te halen,enkel de kosten,wegen vaak niet op tegen de voordelen,...of het nu een single disk is,of willekeurig raid array config.
http://www.tomshardware.com/2005/05/30/saving_your_data_after_a_head_c…