Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 24 mei 2006 20:46:32 schreef Bert F:
[...]bedankt voor het aanbod. maar woon hellemaal aan de andere kant dus da zal nie lukken.
Ik vandaag een boek in de bib gevonden van academic service over computer netwerken dus ga daarmee beginnen.
Groeten.
Das het beste, kzou niet willen dat je een boek aanschaft, om tot de conclusie te komen dat het niet echt is wat je wil, daar kosten die boeken iets teveel voor.
Op 24 mei 2006 15:14:41 schreef Videomodulator:
[...]
Als je in de buurt woont (België, West-Vlaanderen), mag je em gerust eens komen bekijken (liefst na mijn examens). Maar hij gaat dus niet over de electronica, puur de verschillende lagen van netwerken, internet, beetje ethernet, beveiliging en multimedia.
ISBN: 90-430-0806-0 , maar er is een nieuwe editie (mijne is 2e editie van 2003): 3e editie, dan wordt de ISBN 90-430-0986-5 (het verschil is dat die een extra hoofdstuk heeft over draadloze communicatie).
Na je herexamens bedoel je 
Anoniem
Op 23 mei 2006 09:53:07 schreef Bert F:
oké het is geen fysieke poort dat heb ik dan toch al bij geleerd.
Trouwens dat is de bedoeling bij leren. Verder heb ik hier een pc en nog een netwerkkaartje liggen en dacht zo dat ik daar iets mee kon beginnen.
Niet boos worden, maar het is allemaal een beetje moeilijker dan het eruit ziet. Als het je interesseert is het zeker een goeie reden om er wat over bij te leren, want Ethernet rules.
Telecom, telefonie, internet is vandaag opgebouwd op ATM, maar morgen vermoedelijk op ethernet.
Telecom gebeurt vandaag via uitgebreide glasvezelnetwerken
waarbij tussen de verschillende steden ringvormige glasvezelringen aangelegd zijn. De data die erovergestuurd wordt gaat vandaag tot 40 Gbit/s per vezel via optische signalen. De routering gebeurt door SDH of synchrone digitale hierarchie. Doordat de verschillende knooppunten gestuurd worden door zeer precieze atoomklokken, kan men data afhalen van een lagere orde zonder demoduleren (ad-drop multiplexering) waardoor de terminalapparatuur zeer simpel kan gehouden worden. De data over het netwerk wordt verstuurd in ATM, de asynchrone transfermode.
Een zeer simpel principe: alle data met dezelfde bestemming, of dat nu een gesprek een document of een filmpje is, wordt in gelijke stukjes van 48 bits gehakt, er wordt 5 bits header aan toegevoegd , de pakketjes worden door elkaar gemengd en verstuurd. Aan de ontvangstkant worden ze terug ontrafeld en in de juiste volgorde aan elkaar geplakt. Zo simpel en betrouwbaar als het principe is,zo complex is de praktische uitvoering.ATMkaarten zijn dan ook ontzettend duur. Sinds kort komt van het Oosten een trend om ipv ATM een soort ethernet te gebruiken, wat minder goed is, maar stukken goedkoper. Dat is één van de redenen waarom VDSL nog niet doorkomt, men wacht op de chipbakkers.
Op 24 mei 2006 22:38:59 schreef IH8videomodulator:
Na je herexamens bedoel je
Even terzijde: het is al dubieus genoeg dat je een nickname hebt aangenomen die akelig veel lijkt op die van "videomodulator" , maar dat je hem overal stalkt en belachelijk probeert te maken, dat gaat te ver.
SVP kappen hiermee, anders volgen er maatregelen.
Volgens mij dwaalt dit wel wat af. Om een PIC ofzo te besturen via ethernet hoef je, zoals eerder al verteld in dit topic, echt geen TCP stack te kunnen schrijven. Maar als je alles zelf wil bouwen is dat natuurlijk wel handig 
We moeten in ieder geval even uitkijken dat we het niet onnodig moeilijk maken voor de TS. 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 24 mei 2006 23:23:05 schreef KT88:
[...]
Even terzijde: het is al dubieus genoeg dat je een nickname hebt aangenomen die akelig veel lijkt op die van "videomodulator" , maar dat je hem overal stalkt en belachelijk probeert te maken, dat gaat te ver.SVP kappen hiermee, anders volgen er maatregelen.
en ih8 op zijn engels uitgesproken is 'I H-eight'
burenruzie ?
gradtje
Ja... en toen ?
Maar weer eens ontopic....
http://www.janw.dommel.be/pic18f452-e.html leuk om mee te beginnen, ik heb het nagebouwd, deels gedebugt zelfs. Leuk en goedkoop, maar wel bijna alle TCP/IP/ethernet aspecten.
Op 25 mei 2006 02:27:35 schreef gradtje:
Maar weer eens ontopic....
http://www.janw.dommel.be/pic18f452-e.html leuk om mee te beginnen, ik heb het nagebouwd, deels gedebugt zelfs. Leuk en goedkoop, maar wel bijna alle TCP/IP/ethernet aspecten.
Ik heb de spullen verzameld.. zie alleen een beetje op tegen het solderen van al die draadjes aan die ISA connector, die niet meer in een printplaat past 
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 25 mei 2006 14:38:43 schreef UFO:
[...]
Ik heb de spullen verzameld.. zie alleen een beetje op tegen het solderen van al die draadjes aan die ISA connector, die niet meer in een printplaat past
Uurtje aan de slag met wat fijn draad, op de ISAkaart zelf, en je bent klaar. Dat je die netwerkkaart dan niet meer in een PC krijgt maakt niet uit, er zijn toch bijna geen PC's meer met ISA-slot (tenzij specifieke embedded-moederbordjes).
@die naamgenoot: ik zie er wel de grap van in, IRL heb ik geen vijanden voor zover ik weet. Tis mss iemand die ik wat te bot heb laten weten dat de oplossing van zijn/haar probleem gemakkelijk via google/wikipedia te vinden was. Dat ik herexamens heb, staat zowiezo vast, ik denk niet dat ie kwaad in zijn zin heeft. En met mijn buren kom ik goed overeen
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
PIC icm ISA netwerkkaart? moet lukken?
ik ben er zelf ook meebezig en momenteel bezig met packetsniffen voor dhcp endergelijke.
dit is b.v een hex dump van een reply van een ping naar google:
0090963c76bf00e07d9ca4a20800450000
3c0130000020013786c0a8010742f95d63
0800485c04000100616263646566676869
6a6b6c6d6e6f7071727374757677616263
646566676869
Dan kan deze ook handig zijn: http://www.ethereal.com/
Heeft mij al vaak geholpen.
Op 25 mei 2006 20:54:46 schreef GJ_:
Dan kan deze ook handig zijn: http://www.ethereal.com/
Heeft mij al vaak geholpen.
Yeah.. ethereal draait ook op linux!
(A)
Ennuh.. veel wikipedia-informatie bekijken enzo..
[Bericht gewijzigd door UFO op ]
Zou zoiets ook mogelijk zijn met - nieuwere - pci kaartjes ?
iemand een idee trouwens waar te vinden zou zijn wat welke aansluitingen op de netwerkkaart zijn ? pci / isa
Overigens; "electronica aansturen via ethernet", in een ander topic bedacht ik me het volgende:
Op 6 juni 2006 12:24:41 schreef GJ_:Ethernet is overigens ook voor dit soort projecten best handig omdat je geheel conform IEEE 802.3af ook de voeding kunt meesturen over dezelfde kabel/connector. Het dient dan wel 48V te zijn waarschijnlijk om de stroom laag te houden.
Dat geld voor dit project evengoed. Daar kun je nogal wat ledjes mee aansturen zonder de stroom al te hoog op te laten lopen.
gradtje
Ja... en toen ?
Op 6 juni 2006 18:35:02 schreef Devos Kristof:
Zou zoiets ook mogelijk zijn met - nieuwere - pci kaartjes ?
iemand een idee trouwens waar te vinden zou zijn wat welke aansluitingen op de netwerkkaart zijn ? pci / isa
Niets is onmogelijk, maar om PCI aan te sturen met een PIC moet je wel een hardcore masochist zijn. Ik weet niet of PCI minimale clockfrequenties nodig heeft, maar als dat zo is, is het zelfs onmogelijk.
Ik zou dan eerder naar de ENC28J60 SPI Ethernet controller kijken oid.
Een 18F452 oid met deze chip kunnen een prachtig, compact apparaatje vormen. Wie biedt zich aan als vrijwilliger ? 
Wel ik zoek gewoon een ic die ik kan verwerken in mijn schakeling, maar ik heb geen ervaring met PIC, enkel met 8051 en AVR van ATMEL (in C) en een beetje x86 assembler programming.
het zou dienen om een tiental toestellen aante sturen over ethernet.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
je kan best een pci kaart aansturen door middel van bitbanging. das geen probleem. een pci slave maken is het moeilijke omdat je da master moet volgen . en in een normale pci omgeving draait die aan 66Mhz bus timing ...
maar er is geen enkeel reden waarom je niet zelf een 'trage' pci master kan maken. zolang die kaart haar clock zelf genereert ( en etwerk kaarten doen dat ) is er geen probleem. als die kaart een deirve doet van de systeemklok heb je een probleem.... dan ben je verplicht op 33 of 66MHz te razen.
maar je maakt het veeeeeeeeel te moelijk . ten eerste zijn er van al die pci ethernet controllers nauwelijks specs te pakken te krijgen. je gaat zelf de pci spec moeten lezen om gans de winkel door te vlooien. das de reden waarom pci bedacht is. maakt dat 1 keer en trek je er verder nooit meer iets van aan, gans dat i/o blok wordt gewoon neergekwakt en klaar.
dergelijk blok in software maken wordt een hele klus
pak een xport van lantronix of pak een chipje van silicon labs. een complete ethernet controller die direct aan eender welke cpu te kleven is.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
8051 (AT89C51RD2)
Iemand ervaring met deze ic's:
http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P46.html
Het grootse probleem is dat dat allemaal buitenlandse bedrijven zijn en ik niet zo happig ben om met credit kaarten te gaan werken en zo, k'heb nog liefst van de winkel ...
[Bericht gewijzigd door Devos Kristof op ]
gradtje
Ja... en toen ?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
k'heb nog liefst van de winkel ...
Wen er dan maar aan dat ze het niet hebben of dat het stervens duur is. Om die redenen bestel ik inmiddels 80% van m'n onderdelen via het web.
Our Charon I module is named after him because it is also an interface. Usually, it converts Ethernet to RS232 or RS485 and vice versa. However, it can also be used as a WWW server, control inputs and outputs, and so on, utilizing either our finished firmwares or your custom one. It's a low-cost embedded Ethernet module designed to enable you to easily add Ethernet connectivity to your existing products.
http://www.hwgroup.cz/pricelist_en.html
59 Euro, daar kun je 't zelf amper voor maken.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op ]
dexter
It's a good day for science!
Een andere mogelijkheid:
* Pak een router
* Zet er een eigen linux distro op (bv OpenWRT)
* Hang aan de serieele port van die router een RS232<=>RS485 converter
* Praat vervolgens met alle devices via de standaard UART over de RS485 bus.
Feit -> maar als student kunt ge nog geen visakaart aanvragen of zo en da's meestal wel een probleem
Ik heb het PICDEM bord van microchip vorig jaar nagemaakt: http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId… Alle schema's en software is aanwezig. PICC18 compiler kan je gewoon een demo van downloaden. Een oud isa netwerkkaartje met een rtl8019 eraan hangen en klaar. Een paar foto's: http://members.home.nl/fbeckers/
Ik gebruik de webserver om een webcam te bewegen, je hebt er niks aan maar het is wel lache om te maken.