Ik heb hier een boek liggen, "computernetwerken: een top-down benadering", die in 750 bladzijden goed uitlegt hoe netwerken werken over alle lagen heen. Probleem is; van de electronische kant kom je niets te weten, en zelfs met dat boek zal je erg veel moeite hebben je stack te schrijven.
Ik denk dat je eerder naar application notes moet gaan zoeken, van chips die ethernet ingebouwd hebben.

In mikrobasic (een basic compiler voor PIC's en AVR's) zit er bijvoorbeeld een ethernet library, inleidende tekst:

This library is designed to simplify handling of the underlying hardware (RTL8019AS). However, certain level of knowledge about the Ethernet and Ethernet-based protocols (ARP, IP, TCP/IP, UDP/IP, ICMP/IP) is expected from the user. The Ethernet is a high–speed and versatile protocol, but it is not a simple one. Once you get used to it, however, you will make your favorite PIC available to a much broader audience than you could do with the RS232/485 (USART) or CAN.

Er zitten 22 routine's in, een voorbeeldje dat een vast IP gebruikt, en enkel antwoord op ping's is al 193 regels... Verdere info vind je in de mikroBasic PDF manual, op hun site te downloaden.
Niet simpel dus, laat staan dat je zonder library aan de gang moet.

bedankt voor de replys ik ga bij dat boek over computer netwerken eens kopen kan je de isbn geven?

Groeten.

OPC-koppeling tussen ethernet en bv PLC?
(maar een gedachtesprong)

Op 24 mei 2006 12:03:38 schreef Bert F:
bedankt voor de replys ik ga bij dat boek over computer netwerken eens kopen kan je de isbn geven?

Groeten.

Als je in de buurt woont (België, West-Vlaanderen), mag je em gerust eens komen bekijken (liefst na mijn examens :) ). Maar hij gaat dus niet over de electronica, puur de verschillende lagen van netwerken, internet, beetje ethernet, beveiliging en multimedia.
ISBN: 90-430-0806-0 , maar er is een nieuwe editie (mijne is 2e editie van 2003): 3e editie, dan wordt de ISBN 90-430-0986-5 (het verschil is dat die een extra hoofdstuk heeft over draadloze communicatie).

Dit zou ook iets kunnen zijn: http://www.picotux.com/indexe.html

Het lijkt op een printje met drie connectoren.
Ergens in de behuizing van de utp plug zit nog een controller/processor van Netsilicon verstopt.
Als je op de website van Netsilicon kijkt http://www.digi.com/products/embeddedsolutions/microprocessors.jsp
Dan zie je dat hun processoren direct usb en ethernet aan kunnen sturen. Kost wel wat, maar dan heb je ook iets.

Op 22 mei 2006 20:55:03 schreef grotedikken:...
Ethernet is een protocol, het is een manier om data te versturen in netwerken....

..en om hetnog ingewikkelder te maken. Ethernet is niet eens het protocol maar meer een verzamelnaam. Er bestaan intussen minimaal 25 ethernetprotocollen.

Er bestaan intussen minimaal 25 ethernetprotocollen.

Heb je het nu werkelijk over ethernetprotocollen of over de TCP/IP protocollen die over het ethernet worden verstuurd?

Ethernetprotocollen. De wereld bestaat uit meer dan alleen kantoren;-)
Ik bedoel niet de speciale TCP/IP protocollen als FTP, TELNET enz.
Ik bedoel meer
-profinet
-modbus/TCP
-Ethernet/IP
-IDA
-Sercos-III
-FF HSE
-Powerlink
-Ethercat
-...enz
en de lijst groeit gestaag. Enkele varianten zijn real-time ethernet varianten speciaal bedoeld voor bijvoorbeeld servobesturingen, anderen zijn weer meer geschikt voor I/O bussystemen die wat minder tijdkritisch zijn. Het grote nadeel voor remote I/O via normale ethernetprotocollen is de gigantische overhead op de communicatie. Bij kleine systemen kan het zomaar gebeuren dat minder dan 1% nuttige informatie is. Bij de gewone ouderwetse profibus was dat al weer iets beter en bij interbus is de verhouding nuttige informatie/overhead optimaal.

nee,
je hebt
802.2
802.3
enz..
en dan nog natuurlijk de
802.11a
802.11b(+)
802.11g(+)

en daar verstuur je weer 10 tallen vershillende
packets / frames mee..
en daar kun je weer 1000-en protocollen maken :s

Als je in de buurt woont (België, West-Vlaanderen), mag je em gerust eens komen bekijken (liefst na mijn examens ).

bedankt voor het aanbod. maar woon hellemaal aan de andere kant dus da zal nie lukken.

Ik vandaag een boek in de bib gevonden van academic service over computer netwerken dus ga daarmee beginnen.

Groeten.

Op 24 mei 2006 20:46:32 schreef Bert F:
[...]

bedankt voor het aanbod. maar woon hellemaal aan de andere kant dus da zal nie lukken.

Ik vandaag een boek in de bib gevonden van academic service over computer netwerken dus ga daarmee beginnen.

Groeten.

Das het beste, kzou niet willen dat je een boek aanschaft, om tot de conclusie te komen dat het niet echt is wat je wil, daar kosten die boeken iets teveel voor.

Op 24 mei 2006 15:14:41 schreef Videomodulator:
[...]
Als je in de buurt woont (België, West-Vlaanderen), mag je em gerust eens komen bekijken (liefst na mijn examens :) ). Maar hij gaat dus niet over de electronica, puur de verschillende lagen van netwerken, internet, beetje ethernet, beveiliging en multimedia.
ISBN: 90-430-0806-0 , maar er is een nieuwe editie (mijne is 2e editie van 2003): 3e editie, dan wordt de ISBN 90-430-0986-5 (het verschil is dat die een extra hoofdstuk heeft over draadloze communicatie).

Na je herexamens bedoel je :-)

Op 23 mei 2006 09:53:07 schreef Bert F:
oké het is geen fysieke poort dat heb ik dan toch al bij geleerd.
Trouwens dat is de bedoeling bij leren. Verder heb ik hier een pc en nog een netwerkkaartje liggen en dacht zo dat ik daar iets mee kon beginnen.

Niet boos worden, maar het is allemaal een beetje moeilijker dan het eruit ziet. Als het je interesseert is het zeker een goeie reden om er wat over bij te leren, want Ethernet rules.
Telecom, telefonie, internet is vandaag opgebouwd op ATM, maar morgen vermoedelijk op ethernet.
Telecom gebeurt vandaag via uitgebreide glasvezelnetwerken
waarbij tussen de verschillende steden ringvormige glasvezelringen aangelegd zijn. De data die erovergestuurd wordt gaat vandaag tot 40 Gbit/s per vezel via optische signalen. De routering gebeurt door SDH of synchrone digitale hierarchie. Doordat de verschillende knooppunten gestuurd worden door zeer precieze atoomklokken, kan men data afhalen van een lagere orde zonder demoduleren (ad-drop multiplexering) waardoor de terminalapparatuur zeer simpel kan gehouden worden. De data over het netwerk wordt verstuurd in ATM, de asynchrone transfermode.
Een zeer simpel principe: alle data met dezelfde bestemming, of dat nu een gesprek een document of een filmpje is, wordt in gelijke stukjes van 48 bits gehakt, er wordt 5 bits header aan toegevoegd , de pakketjes worden door elkaar gemengd en verstuurd. Aan de ontvangstkant worden ze terug ontrafeld en in de juiste volgorde aan elkaar geplakt. Zo simpel en betrouwbaar als het principe is,zo complex is de praktische uitvoering.ATMkaarten zijn dan ook ontzettend duur. Sinds kort komt van het Oosten een trend om ipv ATM een soort ethernet te gebruiken, wat minder goed is, maar stukken goedkoper. Dat is één van de redenen waarom VDSL nog niet doorkomt, men wacht op de chipbakkers.

Op 24 mei 2006 22:38:59 schreef IH8videomodulator:
Na je herexamens bedoel je :-)

Even terzijde: het is al dubieus genoeg dat je een nickname hebt aangenomen die akelig veel lijkt op die van "videomodulator" , maar dat je hem overal stalkt en belachelijk probeert te maken, dat gaat te ver.

SVP kappen hiermee, anders volgen er maatregelen.

Volgens mij dwaalt dit wel wat af. Om een PIC ofzo te besturen via ethernet hoef je, zoals eerder al verteld in dit topic, echt geen TCP stack te kunnen schrijven. Maar als je alles zelf wil bouwen is dat natuurlijk wel handig :P
We moeten in ieder geval even uitkijken dat we het niet onnodig moeilijk maken voor de TS. :P

Op 24 mei 2006 23:23:05 schreef KT88:
[...]
Even terzijde: het is al dubieus genoeg dat je een nickname hebt aangenomen die akelig veel lijkt op die van "videomodulator" , maar dat je hem overal stalkt en belachelijk probeert te maken, dat gaat te ver.

SVP kappen hiermee, anders volgen er maatregelen.

en ih8 op zijn engels uitgesproken is 'I H-eight'

burenruzie ?

Als in "I Hate", scherp free ...

Kijk maar eens naar zijn post history

Maar weer eens ontopic....
http://www.janw.dommel.be/pic18f452-e.html leuk om mee te beginnen, ik heb het nagebouwd, deels gedebugt zelfs. Leuk en goedkoop, maar wel bijna alle TCP/IP/ethernet aspecten.

Op 25 mei 2006 02:27:35 schreef gradtje:
Maar weer eens ontopic....
http://www.janw.dommel.be/pic18f452-e.html leuk om mee te beginnen, ik heb het nagebouwd, deels gedebugt zelfs. Leuk en goedkoop, maar wel bijna alle TCP/IP/ethernet aspecten.

Ik heb de spullen verzameld.. zie alleen een beetje op tegen het solderen van al die draadjes aan die ISA connector, die niet meer in een printplaat past :P

Op 25 mei 2006 14:38:43 schreef UFO:
[...]
Ik heb de spullen verzameld.. zie alleen een beetje op tegen het solderen van al die draadjes aan die ISA connector, die niet meer in een printplaat past :P

Uurtje aan de slag met wat fijn draad, op de ISAkaart zelf, en je bent klaar. Dat je die netwerkkaart dan niet meer in een PC krijgt maakt niet uit, er zijn toch bijna geen PC's meer met ISA-slot (tenzij specifieke embedded-moederbordjes).

@die naamgenoot: ik zie er wel de grap van in, IRL heb ik geen vijanden voor zover ik weet. Tis mss iemand die ik wat te bot heb laten weten dat de oplossing van zijn/haar probleem gemakkelijk via google/wikipedia te vinden was. Dat ik herexamens heb, staat zowiezo vast, ik denk niet dat ie kwaad in zijn zin heeft. En met mijn buren kom ik goed overeen :)

PIC icm ISA netwerkkaart? moet lukken? :P ik ben er zelf ook meebezig en momenteel bezig met packetsniffen voor dhcp endergelijke.

dit is b.v een hex dump van een reply van een ping naar google:

0090963c76bf00e07d9ca4a20800450000
3c0130000020013786c0a8010742f95d63
0800485c04000100616263646566676869
6a6b6c6d6e6f7071727374757677616263
646566676869

Dan kan deze ook handig zijn: http://www.ethereal.com/
Heeft mij al vaak geholpen.

Op 25 mei 2006 20:54:46 schreef GJ_:
Dan kan deze ook handig zijn: http://www.ethereal.com/
Heeft mij al vaak geholpen.

Yeah.. ethereal draait ook op linux! :D (A)
Ennuh.. veel wikipedia-informatie bekijken enzo..

[Bericht gewijzigd door UFO op ]

Zou zoiets ook mogelijk zijn met - nieuwere - pci kaartjes ?
iemand een idee trouwens waar te vinden zou zijn wat welke aansluitingen op de netwerkkaart zijn ? pci / isa

Overigens; "electronica aansturen via ethernet", in een ander topic bedacht ik me het volgende:

Op 6 juni 2006 12:24:41 schreef GJ_:Ethernet is overigens ook voor dit soort projecten best handig omdat je geheel conform IEEE 802.3af ook de voeding kunt meesturen over dezelfde kabel/connector. Het dient dan wel 48V te zijn waarschijnlijk om de stroom laag te houden.

Dat geld voor dit project evengoed. Daar kun je nogal wat ledjes mee aansturen zonder de stroom al te hoog op te laten lopen.