in de kou, tenzij in het zomer-nummer

HaHa, ik heb hem sven :-) :-)

Dat is eigenlijk het enige exemplaar van elektuur dat ik nog wel zou willen ontvangen. Jammergenoeg is het ook zon beetje dubbele prijs en denk ik er meestal niet aan om hem te kopen.

Overigens is het ook maar een stelletje bij elkaar geraapte schakelingen uit sheets van fabrikanten en ingezonden materiaal door lezers... maar het is wel leuk :)

Nou ik ben begonnen met een soort van softwarepakket fun with electronics. Op de computer werd uitgelegd hoe alles werkte en dat had je een zogenaamde werkbank en daar werden schakelingen op gebouwd. Heb er erg veel van geleerd

ik ben 11 jaar en heb ook heel erg intresse in elektronica
zelf hadik de verkeerde bouwdoos gekocht maar daar gebruik ik de onderdeeltjes van
mijn broer had toen hij 8 was ofzo ook zo een bouwdoos van fun with electronics, deed hij nix mee misschien omdat er behoorloijk wad dingen er stuk van waren
in de halgeleider gids van elektuur staan ook heeel veel schema's die van het internet komen bijvoorbeeld de halfgeleider gids van 2000,stappenmotorgenerator en ook de eentransistor radio(allebei staat het op een site, ben het wel eens tegengekomen op de links pagina van deze site)
kijk ook eens op die duitse site bij de links en dan daarvan ''die bastelecke''
de kristalontvanger is heel goed van deze site, die zonder afstemcondensator: ik woon in zaandam en ik kan hem een klein 16 ohm luidsprekertje laten aandrijven!

[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]

Ik heb een looplichtje gemaakt met 20led, een versterker voor discman, een lichtgevoelig ding een 4 leds lichtorgel een digitale teller en een knipperlicht omgebouwd tot zoemer enz enz enz enz

ik ben 15j
mijn intresse voor elektriciteit en elektronica toen ik een jaar of 8 was en begon toen vanalles uit mekaar te halen en te meten, zo leerde ik de werking van weerstanden en condensatoren.
op mijn 12de heb ik dan een 486 opengedaan en vanaf die dag is alles in een stroomversnelling geraakt k heb de zolder eens afgezocht erna en vond zo een cursus van mijn vader die elektronica heeft gevolgd en heb daaruit nog bij zitten leren, en met nieuwjaar kreeg ik een experimenteerdoos met van die kleine schakelingetjes in en zo kwam mijn eerste printje wat mislukte en heb toen wat velleman kitjes gekocht tot ik die ook beu was en ben beginnen etsen.
sinds een half jaar ontwerp ik regelmatig mijn eigen schakeling of breid ik bestaande schakelingen zo heb ik een 3-12V 0.5A gestabiliseerde voeding uitgebreid naar een 3-34V 2A gestabiliseerde voeding dit is eigenlijk mijn eerste grote schakeling (door het kleine budget waarmee ik moet werken :( ).
en iedere keer ik hier kom leer ik wel iets klein bij

Greetz Bjorn

Tja, ik had de pech dat niemand in mijn familie aan electronica deed of er iets van snapte (behalve de man van mijn nicht), en internet bestond totaal nog niet in de huiskamer. Dus ik heb alles zelf moeten zoeken.

Op mijn 5 jaar begonnen met een 300-in-1 doos van Tandy (ik ben mijn nonkel nog steeds dankbaar voor dat kado toen). Toen ik 12 was, heb ik Elektuur ontdekt en der ging een wereld voor mij open. Een maand later zat ik op de middelbare school en gelukkig was daar een electronica-club.

Eigenlijk goed dat er nu sites als deze zijn, dat niet iedereen zo lang meer moet wachten als ik om met electronica te beginnen :)

Hehe, de Tandy bouwdoos ken ik ook nog, zo'n bord met heel veel veertjes en draadjes die ik na een paar keer ronddraaien had gesloopt. :P Kosmos bouwdozen heb ik ook gehad, de X1000, de X2000 en de high tech heb ik gehad, erg leuk en duidelijke boekjes met veel uitleg! :)

Op 17 februari 2003 16:12:51 schreef Stijntje:
Ik heb een looplichtje gemaakt met 20led, een versterker voor discman, een lichtgevoelig ding een 4 leds lichtorgel een digitale teller en een knipperlicht omgebouwd tot zoemer enz enz enz enz

als ge daar schema's van ebt, kunt ge die ier dan nen keer opzetten????

Op 10 maart 2003 19:57:35 schreef Ralph Benadski:
Kosmos bouwdozen heb ik ook gehad, de X1000, de X2000 en de high tech heb ik gehad, erg leuk en duidelijke boekjes met veel uitleg! :)

Me too! :P
Met onderstaande was ik op 9 jarige leeftijd al mee aan het spelen en rotzooien:

http://home.planet.nl/~steenb/kosmos.jpg

Ik ben dus ook op een jaar of 8 met een bouwdoos begonnen van alles van motertjes enzo. Erg basis dingen maar wel leuk. Toen ik 11 werd kreeg ik een electrodoos met transistors en diodes enzo. (na één dag wist ik dat je vooraschakelweerstanden voor leds moest gebruiken =) ). Toen ik 13 was heb ik de laatste (ook een 300 in 1)doos gekocht en daar stonden ook ic's in. Daar heb ik toch het meeste aan gehad.

Nu ben ik 15 en gebruik ik het boekje van de electrodoos nog steeds om eenvoudige schakelingetjes op te zoeken. Aan internet heb ik ook erg veel gehad. En uiteraard leer je ook veel door oude dingen te slopen, prachtig testmateriaal.

Ik kwam er nogal pijnlijk achter dat ik voorschakelweerstanden moest gebruiken bij leds: ik had ze direct op 9 volt aangesloten |:(. 0 Hadden de massaslachting overleefd :P.
Ik had zelf ook de gelijkrichtbrug "uitgevonden". Ik had bedacht hoe ik een LEDje zou kunnen laten branden zonder dat ik me druk hoefde te maken over hoe ik de voeding aan sloot. Wel eerst een nieuw zakje LEDjes aan moeten schaffen natuurlijk;)

Maar ik wil effekes terugkomen op het onderwerp KOMt ER NOU ZO'N PAGINA VOOR DE JEUGD?????

Geduld Stijntje, Geduld. De moderators hebben nog veel werk en bij zo'n artikel schrijven komt er zeer veel bij kijken. Bastiaan is nu ook nog bezig met de AVR tutorial te schrijven. Als er zo'n artikel komt, zal dat waarschijnlijk ten vroegste binnen enkele weken zijn.

Op 15 maart 2003 17:01:55 schreef Thomas:
Geduld Stijntje, Geduld. De moderators hebben nog veel werk en bij zo'n artikel schrijven komt er zeer veel bij kijken. Bastiaan is nu ook nog bezig met de AVR tutorial te schrijven. Als er zo'n artikel komt, zal dat waarschijnlijk ten vroegste binnen enkele weken zijn.

Bedankt, jij begrijpt hem.
We hebben het idd allemaal druk, ten 1e met ons prive leven maar daarnaast ook met de site. Zo ben ik met de AVR tutorial bezig, met het regelen van zaken voor de AVR kit, de RGB ledactie, enz. enz.

Op 10 maart 2003 22:13:10 schreef Bastiaan:

[...]

Met onderstaande was ik op 9 jarige leeftijd al mee aan het spelen en rotzooien:

[afbeelding]

Hey ik ook ! :D

enkel wel de X2000 die andere was teduur :p

ook op 9 jaar ofzo.

Muhhaa! ik op 3 jaar aan 220 V gehangen... is nooit meer goedgekomen ! maarja daarna heel veel interesse vooral voor electriciteit en dan op 16 avondschool graduaat electronica ik heb ook zo een tandy 2de hands ding gehad...
leek me maar vrij dom

toen ik 3 was had ik al een eigen stopcontact (loos) en toen sleepte ik al met snoeren :)
Ik heb de beginselen uit een boekje: elektronica echt niet moeilijk, daarvoor had ik nog een boekje bij de bieb gevonden, maar alle onderdelen verouderd (ook met expirimenteer printjes (potplantvoeler en zo)). ik heb later van iemand anders de x1000 bouwdoos gekregen, als er iemand anders is die met deze doos de basisbeginselen wil leren of iemand kent die dit wil leren moet ie mij even e-mailen kijk ik wel of ik alle onderdelen weer bij elkaar schraap en dan verstuur naar degene. kben nu bezig met pic's en stappenmotoren, kben met pic's gestart door pic tutorial op deze site.

Wouter (15 jaar)

[Bericht gewijzigd door wouter van der vinne op ]

volgend jaar graduaat informatica he !!! :)

Ik hoop toch niet die 16F84 ?? verouderd... kijk eens op www.voti.nl een site van een CO forum user trouwens :)

[Bericht gewijzigd door Aedolon op ]

ik heb de pic programmer van die site. werkte erg goed, nu denkt ie dat elke pic die ik erin stop een 18f248 is of zo. kmoet nog 3 jaar opt vwo en dan... technische informatica misschien.

Op 10 maart 2003 22:13:10 schreef Bastiaan:

[...]

[afbeelding]

Heeey, die dozen komen me bekent voor. Rond die leeftijd kreeg ik die ook van sinterklaas :P Erg veel mee gewerkt alleen begreep ik de componenten niet, maar het werkte wel steeds ;)

Moet niet in principe... als je alles al weet wat ze van plan zijn je te leren wat ga je daar dan doen ? je kan die examens afleggen voor die jaren misschien wel een klein probleempje met talen enz. had ik ook :) avond school dan maar en voor de EE vakken slapen !

18f248 ?? hm en hij werkt erg goed zeg je ? :)
die programmer van www.voti.nl werkt PERFECT!!! ik heb wel een paar kleine wijzigingetjes aangebracht paar ledjes voedingetje etc... als je die gebruikt gelieve de IC met de programmering te bestellen uit respect voor Wouter van Ooijen
zijn werk.

[Bericht gewijzigd door Aedolon op ]

ik zei werkte, ik heb de complete print besteld + onderdelen, dus kwa respect zit het wel goed. kweet niet of het aan mijn compu ligt (ouwe p200 voor op mijn kamer). kzal onze andere compu ook nog even proberen.

Op 16 februari 2003 21:33:37 schreef Stijntje:
kleine schakelingen, uitleg van componenten enz. enz. enz.
snapie

PS zelf ben ik 12 jaar en ook zelf erg geintereseerd in elektronica

IK BEN OOK 12