het lijkt me erg leuk om een morse decoder te maken. maar ik had wat probleempjes:

- hoe kan ik goed kijken of er een korte of lange toon komt. het mooiste is iets wat zich automatisch aanpast aan de zender (een mens, dus tempo wisselt), maar instelbaar mag ook.
- hoe zoek ik het morse signaal op? met een table ofzo???

ik weet wel wat van pics, lcd aansturen (2 x 16), ingangen inlezen enzo, maar bij bovengenoemde punten weet ik geen goeie oplossing.

als je ideeen hebt, zijn ze erg welkom!

mvg,

Martijn

Martijn, voor je begint wil ik je op het volgende wijzen.
Als je het leuk vindt om te experimenteren met het decoderen van morsesignalen moet je vooral doorgaan. Als je streeft naar een aardig werkende morse decoder met bv. een LCD uitlezing dan kun je beter direct stoppen. Er zijn bouwkitjes die het wel redelijk doen, maar alleen als het morsesignaal perfect voldoet aan alle timing die eraan ten grondslag ligt. Helaas is de praktijk zo dat zo'n perfect signaal zeldzaam is. Het gros van de signalen op de kortegolf wordt nog steeds handmatig geseind door óf een authentieke seinsleutel, óf door zogenaamde 'keyers' waarbij de punten en strepen electronisch gegenereerd worden, echter nog steeds door mensenhand bediend.
Hier zit 'm nu net het probleem bij digitale decodering. Die onregelmatigheid van het 'handschrift' heeft onleesbare tekst op je display tot gevolg. De schakeling zal wellicht prima werken, de praktijk is vaak frustrerend.

Natuurlijk wordt tegenwoordig ook de PC gebruikt voor het zenden van morsesignalen. Dit wordt voornamelijk gedaan door radioamateurs die meedoen aan wedstrijden (contest) en met hoge snelheid verbindingen maken. Die verbindingen beperken zich tot het uitwisselen van de roepnaam en een ontvangstrapport met enkele cijfers. Niet echt interessant voor je denk ik.
Wil je eens meelezen met morsesignalen om te bepalen of je het interessant genoeg vindt om verder te gaan, haal dan het programma [url=www.dxsoft.com/micwget.htm] CwGet [/url]op. Eenvoudig de luidsprekeruitgang van je kortegolf radio aan de LINE-IN of MIC ingang van je geluidskaart en je kunt zo meelezen.

Maar begin eens handmatig. Wat betekent mijn signature?