Hallo,
Ik heb een klant die zijn oude nostalgische versterker wil laten repareren,het is een Telefunken V201 (van 1967 denk ik?)
Heeft iemand soms een schema hiervan,er is al aan gewerkt en ik zoek uit welke transistoren er orgineel in zaten...
Alvast bedankt Werner
-je kan beter je emailadres verwijderen, spammers zijn er dol op.
-een dergelijke versterker is simpel opgebouwd, wat foto's zouden handig zijn
-wat zijn de klachten?
-transistoren toevallig AD161/162?
Hij werkte eerst ,met af en toe een plop in de rechterls ,na een tijdje spelen is de rechtse kant volledig uitgevallen(enkel nog een plop bij het aan/uitzetten),ik heb alle contacten en bronselectie gereinigd,elco's van de eindtrap al vervangen (die zagen er echt slecht uit)...
Eindtrappen zijn al eens vervangen want rechts is 2keer AD149 en links 2 keer 2N2148.Volgens mij te vervangen door een ASZ15..
Maar wat zat er origineel in??
AD149 lijkt mij orgineel, GE-PNP, 50 V, 3,5 A, 27 W
2N2148 een beetje lichter, GE PNP 60V 5A 12,5W, *mogelijk van een eerdere reparatie... deze kan minder vermogen disiperen, maar als links echt links is dan werken deze nog.
AD149's zijn te krijgen, bij Stuut en Bruin bijvoorbeeld, of Dönberg, Ierland.
elco's vervangen... goed idee, die zijn na 40 jaar wel op.
Hoe staat het met de spanningen, je hebt 2 versterkers, een hele om te vergelijken. Voedingsspanning, spanning over de emitterweerstanden B-E overgangen etc... Let op dat je met PNP transistoren te maken hebt, alles is precies andersom.
*En anders corrigeert KT88 me wel 
Niet te vergeten de BE-overgang die 0.2....0.3 V is ipv. 0.7.
AD149 lijkt me origineel inderdaad, vervangers oa. ASZ15 en 16.
Zo hier en daar nog wel te krijgen, maar pas op voor nepperds!
Er zijn nl. snoderikken die PNP (dat dan nog net wel) Si-torren overstempelen met AD, OC en OD codes.
Ik meen dat Hugo hiervan eens de dupe is geworden......
Op 9 juni 2006 19:54:39 schreef KT88:
Niet te vergeten de BE-overgang die 0.2....0.3 V is ipv. 0.7.AD149 lijkt me origineel inderdaad, vervangers oa. ASZ15 en 16.
Zo hier en daar nog wel te krijgen, maar pas op voor nepperds!Er zijn nl. snoderikken die PNP (dat dan nog net wel) Si-torren overstempelen met AD, OC en OD codes.
Ik meen dat Hugo hiervan eens de dupe is geworden......
Klopt. Heb hier Si AD149's liggen.
Originele ASZ15's kan ik je wel aan helpen.
Gisteren een Telefunken V201 versterker gekocht waar ook de linkerkant wat vervormt en minder geluid geeft. Inmiddels doorgemeten en volgens mij zijn de voedingsspanningen in orde. De output van de linker transistor geeft alleen minder spanning. De versterker ziet er vrij origineel uit van binnen en er zitten 4 RCA 2N5037 transistoren in. Ik heb hier op gegoogled en kwam eigenlijk geen betrouwbare info tegen. Weet iemand de Europese equivalent hiervan? Ik neem trouwens aan dat smd destroyer de versterker na 3 jaar hem weer werkend heeft 
Btw. dit is mijn eerste transistor versterker. Ik heb eigenlijk alleen ervaring met SE DHT buizenversterkers.
Groeten Mark
Hallo Henry,
Bedankt voor de info. Deze versterker zit helemaal vol silicium. Zie http://telefunken.pytalhost.eu/1970-2/TFKti70_24.jpg Deze RCA tor is best apart en denk niet meer nieuw te krijgen. Ook wel apart dat er USA torren in een Duitse versterker zitten. Ik neem aan dat ik elke NPN tor er in kan solderen als ze ongeveer in de buurt komen? Bijv. wel dezelfde werkspanning maar iets minder amperes en vermogen?
Mvg Mark
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 23 juli 2009 23:38:39 schreef Henry S.:
2N5037: Si-NPN, 50V, 8A, 83W
Heel vreemd want je hebt een V201 met Si-torren ipv Ge.
Wellicht is dat het verschil tussen V201 en V201a. Ook niet zo vreemd in dat licht bezien dat er RCA torren in zitten, Europese leveranciers zullen zulke torren nog niet betaalbaar of in voldoende aantallen in het programma gehad hebben.
Maarten,weet jij een goed adres waar ik zou kunnen proberen deze RCA torren te kopen? Mag een online winkel zijn.
Mvg Mark
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Helaas weet ik dat niet, maar mijn vervangingsboek zegt: BD245A, BD545B, BDV93, 2SC3256 en vele andere niet genoemde. De BD245A is in elk geval goed verkrijgbaar. Ik weet niet of de behuizingen hetzelfde zijn.
Probeer Stuut en Bruin in Den Haag eens. Die hebben nog veel obsolete types op voorraad.
http://www.stuutenbruin.com