Hallo,

Ik heb JalCC gedownload (heel goed programma) en bovenaan zit een balk met een knop om een melodie in te voeren met een piano. Dan krijg je een kader met een piano die je kan bespelen, en het muziekbestand wordt als een tekstbestandje opgeslagen. Ik veronderstel dat dit door een PIC kan afgespeeld worden, hoe zou dit dan in zijn werk gaan ? Er zit wel een library bij die play_music noemt, misschien lukt het daarmee ?

Alvast bedankt,
Thomas

Stef (de auteur van Jalcc) is actief op de jallist, misschien daar proberen?

Al eens van MIDI gehoord of van een MIDIpianoclavier

als iemand het antwoord al weet kan die het dan misschien ff doormailen ik wil namelijk ook nog een sound eruit laten komen maar weet niet hoe dat moet.
email : bartos66@hotmail.com

Op 21 februari 2003 10:24:24 schreef Jelle K:
Al eens van MIDI gehoord of van een MIDIpianoclavier

Daar lijkt het wel wat op, maar deze is veel eenvoudiger dan een midi keyboard. Het is ook geen .mid bestand, alleen een tekst (.txt) bestandje waar de noten en de lengte ervan instaat, bijvoorbeeld:

524 250   ; Sol 1
524 250   ; Sol 1
524 250   ; Sol 1
392 250   ; Re 1
440 250   ; Mi 1
440 250   ; Mi 1
392 250   ; Re 1
0 250     ; Pause

Wouter, goed idee, maar waar is die jallist juist te bereiken ?

Andere programma's voor een 16f84 of een 16f628 die een melodie afspelen zijn natuurlijk ook welkom.

sorry niet goed gelezen. maar idd er zit een libje bij daar staat ook iets in over tonen afspelen e.d.

[Bericht gewijzigd door bart II op ]

Eindelijk werkt het, na veel opzoeken en googlen :). Op deze pagina staat een hele uitleg over dit onderwerp. Bij de downloads hier kan je de library's en een voorbeeld downloaden.

ksnap er nog geen ene f*ck van duzz maar kan iemand die het wel snapt niet iets maken waar ik alleen nog maar een melodietje hoef in te vullen en dan in mijn proggie te zetten. bijvoorbeeld

IF ... then
music_on
524 250   ; Sol 
1524 250   ; Sol 
1524 250   ; Sol 
1392 250   ; Re 
1440 250   ; Mi 
1440 250   ; Mi 
1392 250   ; Re 
10 250     ; Pause
END IF

of zoiets

OK, heb een voorbeeld wat zitten vertalen zodat er duidelijke uitleg bij staat. Download het hier (snelkoppeling kopieren en plakken in de URL balk). De piano in Jalcc is niet zo praktisch, toch niet als je zelf geen muziek wil componeren. Je kan beter hier BMS downloaden, hiermee kan je midi bestandjes omzetten naar Jal code en dat dan in play_music1_ins.jal (bestand in het voorbeeld) plakken. Het programma dat de routines aanroept, heet music.jal, daar moet eigenlijk niets veranderd worden.

Er staat al een muziekje in van de flintstones, je kan dus alles zonder te veranderen compileren met jalcc en in je 16f628 laden.