Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Dat is me nog niet gelukt ...

Heb er wel eens onder mijn vinger nagel gehad in een vrij lompe actie, en ik ben er eens in gaan staan

er lagen er zo wat op m'n buro, en daar was ik mee aan het spelen..levens gevaarlijk!
ghehe, onder je vinger nagel, lijkt me helemaal naar!

gr madthijs

Onder de nagel is zoo herkenbaar, ff grabbelen in een doosje niet-SMD componenten kan dikwijls érg pijnlijk zijn.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

uhm vandaag een me nieuwe oscilator naar *^&*^*&%&^( geholpen ik was vergeten een voorschakel weerstand
te plaatsen achter me zender diode 6.1 volt.
15 volt er op rook en een fel licht
schakeling naar de haaien. bah bah erg vervelend

Cq3 cQ3

Vorige week wilde ik even een snoertje aanmaken. Moest effe kijken met de multimeter welke aansluiting waar moest, maar ik pakte de soldeerbout. Gevolg, dikke brandblaar.

Op 14 september 2006 17:37:26 schreef madthijs:
JAA! ik mag ook in de wounded in action!

ik ros net een dip 8 half in m'n vinger....
nu dus vier gaatjes met rastermaat 2,54 mm in m'n linker wijsvinger...

het voelt wat onplezierig, moet ik zeggen..

gr madthijs

Welkom bij de club:P
mijn gaatjes van 2 weken geleden zie ik nog steeds, en dat was een dip 16 ;)

"Reality is for people who lack imagination."

Op 15 september 2006 16:07:33 schreef Cammergon:
[...]
Welkom bij de club:P
mijn gaatjes van 2 weken geleden zie ik nog steeds, en dat was een dip 16 ;)

Euhm... Lang leve SMD? :)

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Op 15 september 2006 16:09:19 schreef Ununoctium:
[...]

Euhm... Lang leve SMD? :)

dat zou je bijna zeggen jah :P

[Bericht gewijzigd door madthijs op vrijdag 15 september 2006 16:59:01

Hmm ik dacht net dat ik wel even de punt kon verwisselen van mn bout... AUW..

Geen wounded maar wel heel stom:

Ik heb een print ontworpen de afgelopen dagen en vandaag ging ik hem maken, ding op maat gemaakt, belicht ontwikkeld geëtst.. en tijdens het etsen vroeg ik me al af waarom spoortjes tussen een to92 door nou niet wilde (de baan zat aan de pads vast, te kleine tussenruimte). Terwijl dat normaal allemaal perfect gaat!

Nou ja baantjes losgeneden, ding geboord etc. En ik begin met de DIP40 IC voet erop zetten... Hé die past niet! Wat is dat nou??

Ga ik kijken in eagle: blijkt dat ik bij het printen bij scale% perongelijk 75% had neergezet.. met andere woorden: het printje was 75% van de grootte die het had moeten zijn.. goh waarom wilden die baantjes niet en waarom past die dip40 niet :P

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Zo houd je je print wel mooi compact!

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

SMT? Small Micro Throug-hole :P

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Dat soort fouten maak je 1 keer. Ik kwam er gelukig direct na het uitprinten achter. Nu leg ik altijd een paar componenten op de sheet voordat ik ga belichten.

Henry S.

Moderator

Op 15 september 2006 18:23:19 schreef T.Assies:
SMT? Small Micro Throug-hole :P

Smash Through Hole, Hammer not included.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dit is eigenlijk twee in een: Stupid in Action met als gevolg Wounded in Action.

Ik ben bezig met een lineaire voeding op 5V die een paar ampere kan trekken, met als referentie de 10A voeding van deze site. Maar omdat ik die tor hier niet in de buurt kan krijgen schakel ik een aantal bd242c's parallel.

Werkt goed, maar flink koelen is nodig. Dus ik testen, twee koplampen van een auto er aan, samen goed voor zo'n 5,5A. Gaat goed, totdat ik een papiertje wilde pakken wat onder mijn houtje-touwtje-testopstelling lag. Met enige souplesse trek ik dat papiertje er onderuit, waarna de lampen een stuk feller begint te branden en de schakeling begint te roken (Stupid in Action)

Vervolgens ga ik met m'n stomme kop kijken 'wat is er nou doorgefikt' op de meest simpele manier 'welk onderdeel is gloeiend heet'.... Er staat nog net geen bd242c in m'n vinger gebrand...

hmm dat ken ik.
even voelen hoe heet die bd139 nu kan worden.
hard gedrukt en meteen au.

Twee darlingtons parallel gebruiken als rij-driver voor een stevige led matrix, bij gebrek aan betere torren. Werkt goed, zolang ze niet te veel stroom door moeten laten. Hee, leuk, als je je vinger tegen de basis houdt, gaat (en daarna: blijft) ie ook aan.

Klik Aan, Bang Uit (dimmer)
http://lanpub.ufo-net.nl/ivo/vuurwerk/hpim0879th.jpg

http://lanpub.ufo-net.nl/ivo/vuurwerk/hpim0881th.jpg

Apparaatje heeft bij mijn opa buiten gehangen voor een simpele gloeilamp. Hij werkte niet meer. Waarschijnlijk een lasboogje ontstaan....... Ik hoorde een week later ook dat mn opa er wel eens een grasmaaier in had gestoken...

Heb ooit eens ergens naar een monitortje moeten kijken, gaf geen beeld meer. Achterdeksel eraf, print er een beetje uitgetrokken, wat zoeken, solderingen nagekeken.
Ik dacht een slecht kontact gevonden te hebben, zo'n vermogenweerstand die door fikse warmte zichzelf van de print gesoldeerd had, soldeerbout erbij, wat kontacten terug gesoldeerd, bij het terugzetten van een zware klos soldeerdraad (500gram of zoiets) boven op het toestel valt die toch wel terug naar beneden zeker, recht op de tuit van de beeldbuis...

Pfwieeee.

Geen implosie maar terwijl de beeldbuis luid stond te zuigen kwam de eigenaar voorbij met de vraag, al iets gevonden?
Euhh, moeilijk te vinden...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

dat zuigt :+

heb je het wel netjes opgebiecht?

een collega van me heeft ooit in een handige bui een warme punt van een Weller-boutje omgewisseld terwijl de bout aanstond.

hij liet die in zijn schoot vallen, en deze smolt door zijn plastic broek heen.... 5cm meer naar achteren en het was 'raak' (daar ja...).

verder zelf nog niet echt iets meegemaakt.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Op 12 oktober 2006 21:02:46 schreef BoudewijnEctor:
5cm meer naar achteren en het was 'raak' (daar ja...).

Dus bijna op zijn knie, waahhaaaaaa ;)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Lucky Luke

Golden Member

niet lichamelijk wounded, maar zojuist mijn domoticaproject opgegeven.
reden: kan niet meer bij de print, zitten te veel draden voor, en het werkt opeens niet meer (kan geen reden bedenken)

de onderdelen kan ik wel hergebruiken, maar het doet toch zeer, het was eigenlijk gisteren net af. (en toen werkte het nog, vandaag de "echte" firmware voor de pic maken en er in zetten en het werkt niet meer... gelukkig nog voor ik die code zou gaan schrijven anders had ik dat ook nog voor niks gedaan...)

iemand trek in spagetie? dan maak ik ff een fototje van die print namelijk...

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 14 oktober 2006 15:42:46 schreef Lucky luke:
niet lichamelijk wounded, maar zojuist mijn domoticaproject opgegeven.
reden: kan niet meer bij de print, zitten te veel draden voor, en het werkt opeens niet meer (kan geen reden bedenken)

de onderdelen kan ik wel hergebruiken, maar het doet toch zeer, het was eigenlijk gisteren net af. (en toen werkte het nog, vandaag de "echte" firmware voor de pic maken en er in zetten en het werkt niet meer... gelukkig nog voor ik die code zou gaan schrijven anders had ik dat ook nog voor niks gedaan...)

iemand trek in spagetie? dan maak ik ff een fototje van die print namelijk...

Klinkt alsof je toch eens moet proberen om je oude firmware terug te zetten / delen in je nieuwe firmware weg te laten / een indicatie maken van hoe het programma doorlopen wordt.
PICs kunnen zomaar 'hangen' door een foute instructie. Zonde om voor zoiets je project op te geven.

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 oktober 2006 15:45:15 schreef UFO:
[...]
Klinkt alsof je toch eens moet proberen om je oude firmware terug te zetten / delen in je nieuwe firmware weg te laten / een indicatie maken van hoe het programma doorlopen wordt.
PICs kunnen zomaar 'hangen' door een foute instructie. Zonde om voor zoiets je project op te geven.

het probleem is dat ie 't opgaf met een firmware die gewoon werkte. en geloof me, die print is een zooitje.
('k zal een fototje maken)
het is ook een hardware probleem, geen software.

overigends, het idee is er en blijft er, en later zal er zeker een (Al dan niet afgeslankte) versie hiervan tot bestaan komen

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Physicly wounded...
Dat is net zo erg... Daar blijf je een leven lang complexen aan over houden...
Ik voel met je mee man...

Maar vanwaar al die draden.
Ik heb een groot inlevingsvermogen.
Kon je daar geen print voor bouwen?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Tja als je zo'n berg met draden hebt en het niet al te netjes hebt wil er nog wel eens eentje loslaten of kortsluiting maken.

/edit
Leuk voorbeeldje :)
De pc van kameraad (die zijn pc niet al te netjes voor elkaar heeft) van mij ging de hele tijd uit. Bleek dat zijn kabel (die met molex eraan) in de fan van zijn cpu zat... CPU wordt veels te heet -> beveiliging van de CPU zet pc uit.

[Bericht gewijzigd door JuuL op zaterdag 14 oktober 2006 15:56:49

hmm... Met een beetje pech kan je die processor weggooien. Die dingen hebb de neiging om meer vermogen te gaan verbruiken als ze een paar keer oververhit raken. Als zo'n ding in de beveiliging slaat is er meestal al schade.
Een maat van me had ook een oude AMD-PC, gekregen, omdat ie steeds vastliep, omdat de processor oververhitte. Kast eraf gehaald, en uiteindelijk had ie er 5 fans op 'gezet' (lees: met stukken schilderstape een beetje halfzacht erop gefröbeld). Uiteindelijk liep dat ding wel weer, als je niet te veel deed. Met een half uur film kijken werd het te zwaar, en dan liep die weer vast.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Dit topic is gesloten