Tientallen ledjes aansluiten op 9 of 12 volt

Op 13 juni 2006 18:36:47 schreef Henry S.:
[...]

[...]
Welke site?

site heb ik niet wel ff een fototje

http://www.wavefuckers.nl/guy_zooi/leds.jpg

in het midden bovenin heb ik een spoortje doorgehaalt om hem te kunnen gebruiken op een lagere spanning

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op 14 juni 2006 13:26:52

Henry S.

Moderator

Alle leds komen dan uit dezelfde batch, rechtstreeks bij fabrikant vandaan. Er hoeft maar een van een andere batch tussen te zitten voor een eenmalig looplicht.

Als je niet rechtstreeks bij de fabrikant bestelt, is het onmogelijk om na te gaan of alles uit dezelfde batch komt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Om het nog ff te verduidelijken, ze zijn met je aan het lachen. Dat je een negatieve weerstand uitkomt, is omdat je teveel leds probeert te voeden met te weinig voedingsspanning.
Lees eens de post van Pcmodder, hij heeft het netjes uitgelegd.

Veel ledjes:
-spanningsval optellen, zodat je onder de voedingsspanning blijft, zoveel hang je er in serie met een weerstand (of een stroombron).
-elke serieketen verbruikt ongeveel 20mA (bij gewone ledjes), zet je keten's parallel tot je voldoende ledjes hebt, stroomverbruik is 20mA maal het aantal serieketens.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Lucky Luke

Special Member

is dit een schoolopdracht?
jemig waar zit je dan, daar wil ik ook naar school! dit is toch iets wat je slapend doet...

50 leds'op 9-12V

2,1V per led (meet ff na, maar dit is beetje standaard veilige waarde)

9/2,1=4.nogwat
4 led's in serie dus

dan gaan we doen of er 12V op staat, anders hebben we straks een te lage weerstand bij 12V en dus een te hoger stroom, en dus rook/eenmalige lichteffecten

12-(4*2,1)=12-8,4=3,6
dan valt er 3,6v over de weerstand

3,6/0,02=
die reken je zelf maar uit, he blijft schoolwerk, en dat ga ik niet voor je doen, of ik wil ook je cijfer. (tenzij je het totaal verknalt)

dan zet je dus die weerstand in serie met 4 led's

dat doe je 12 keer

die 12 ketens van led's+weerstand zet je paralel
de weerstand kan gewoon 1/4w zijn

dan moet je nog 2 led's
de spanning is dan 12-(2*2,1)=12-4,2=
dat/0,02=
dat is dan de weerstand voor de laatste tak.

die zet je weer paralel aan alle andere takken

vergeet niet dat je dit beter niet uit een 9V blokje kan voeden. (vraagt nogal wat stroom in totaal)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 14 juni 2006 15:01:09 schreef Henry S.:
Alle leds komen dan uit dezelfde batch, rechtstreeks bij fabrikant vandaan. Er hoeft maar een van een andere batch tussen te zitten voor een eenmalig looplicht.

Als je niet rechtstreeks bij de fabrikant bestelt, is het onmogelijk om na te gaan of alles uit dezelfde batch komt.

hmh, als ze uit dezelfde batch zouden komen dan zouden ze allemaal exact dezelfde kleur hebben niet? dat hebben ze duidelijke niet er zitten duidelijke kleur nuances in. Ik heb het ding nu niet bij de hand. ik zal des gewenst van de week meer foto's maken.

nog zo een van ergens waar ik lang geleden stage heb gelopen :

http://www.beltech.nl/Images/stansdelen/Camera.jpg

ook gewoon een paralel/serie schakeling van leds dat rode schijnsel.
gevoed door een simpele 24 volt dc voeding (trafo, gelijkrichten, elko, spanningsregelaar) zonder toevoeging van weerstand oid

Henry S.

Moderator

Want? ;)
Een led werkt heel anders dan een weerstand, dat vergeten de meeste mensen.

Als een led anders is dan de rest dan zal in een serieschakeling de spanningen anders verdeeld worden, daardoor kan een of meerdere leds het begeven, met hetg evolg dat de spanning over de andere paralle stukken hoger wordt, een ketting reactie is in gang gezet.

Dus elke seriegroep zijn weerstand of stroombron, wat nog mooier werkt.

Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft maar toch blijkt dat in industriele en andere toepassingen waar bedrijfszekerheid gewenst is (verkeerslichten) het niet gedaan word. Het kunnen volgens mij niet de kosten van de weerstanden zijn. want als je iemand op pad moet sturen op een stoplicht te vervangen ben je het geld al kwijt als je de opdracht gegeven hebt en de montuer nog in zijn auto moet stappen.

dus er moet iets die theorie tegen spreken. bij dat tweede plaatje weet ik zeker dat er geen geintjes zijn toegepast. toen ik daar stage liep riep ik ook direct moet daar geen weerstand....maar nee bleek...

in dta verkeers licht zitten zelfs her en der zeners om dat anders het partroon van ledsjes niet uit kwam.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op 15 juni 2006 23:13:47

Henry S.

Moderator

Wat de gedachte daar achter is weet ik ook niet, kan ook gewoon onwetenheid zijn.

tja...bij die stage wel, dat geloof ik

maar die stoplichten dat denk ik niet...aan de andere kant hebben die natuurlijk ook een hoopje lampenwisselaars in dienst. die moeten natuurlijk ook blijven werken.

ik weet zo de fabrikant van de led-lampen niet meer. ik zal het eens opzoeken en ze mailen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien toch gewoon voldoende gelijk. De karakteristiek van de LED zal ook niet rècht omhoog lopen.
Of zitten er weerstandjes in die LEDs geïntegreerd? Veel Ohm hoeft het niet te zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lucky Luke

Special Member

Op 16 juni 2006 20:24:24 schreef Frederick E. Terman:
Misschien toch gewoon voldoende gelijk. De karakteristiek van de LED zal ook niet rècht omhoog lopen.
Of zitten er weerstandjes in die LEDs geïntegreerd? Veel Ohm hoeft het niet te zijn.

eerder een stroombronnetje dan. (kan iemand mij trouwens vertellen hoe je een spanningsonafhankelijke stroombron bouwt met 1 transistor? want hoe hou je de basisstroom stabiel als de spanning over de weerstand voor de basis variabel is?)
[OT]
jeugdige sloopt stoplicht
Leiden, van onze verslaggever
in Leiden is op woensdag 4 december een jongeman aangehouden, op verdenking van het vernielen van een verkeerslicht. de man werd met een schroevendraaier in de hand aangetroffen bij een verkeerslicht, hetgeen hij aan het openschroeven was. de man bekende al meerdere stoplichten bezocht te hebben, hij bleek electronica-hobbyist te zijn en de speciale LED's uit stoplichten nodig te hebben voor een MEGA-ACTIE-IEDEE.
dit MEGA-ACTIE-IEDEE bleek afkomstig te zijn van een zekere criminele electronica-website, waarvan de leden aandacht zouden vragen voor de aspecten van hun illegale bezigheden.
zij waren van plan om met enkele miljarden LED's een zodanige lichtvervuiling te creëren, dat men in de wijde omtrek van Hoogmade niet slapen zou. de LED's hiervoor besloten deze criminelen uit stoplichten te jatten, daar deze LED's een ingebouwde stroombron zouden bevatten.
De politie is bezig met een onderzoek naar deze criminele electronica-site, waarom onder andere TV reparatietips worden uitgewisseld, waardoor de verkoop van TV's drastisch gedaald is. deze criminelen helpen onze economie om zeep, en zouden zodoende er beter aan doen om naar de maan te emigreren

edit @ goeievraag hieronder:
weet ik niet, woon je er?
ik koos hoogmade omdat daar van die stoplichten staan bij mijn weten...

[/OT]

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hebben ze in LED stoplichten misschien dunne aansluitkabels gebruikt, zodat dat de weerstand is? Maar dan zitten ze nog allemaal achter één weerstand.

[ot]Waarom komen Leidenaren als ze het over een dorp hebben altijd met hoogmade op de proppen? Das een van de kleinste daarzo.[ot]
Wat late edit op de edit hierboven :P; nope, rijpwetering, ligt er naast. En of er in hoogmade zulke stoplichten staan weet ik niet. Wel staan ze op de engelendaal in leiderdorp. Daar doen ze het nog allemaal (na twee maanden).

[Bericht gewijzigd door Goeievraag op 17 juni 2006 15:21:43

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 juni 2006 20:41:08 schreef Lucky luke:
[...]
eerder een stroombronnetje dan. (kan iemand mij trouwens vertellen hoe je een spanningsonafhankelijke stroombron bouwt met 1 transistor? want hoe hou je de basisstroom stabiel als de spanning over de weerstand voor de basis variabel is?)

Twee voorbeelden. Bij de 3819 is de maximale stroom iets van 6mA met de weerstand nul. Het is dan nog steeds een redelijk stabiele stroombron, gek genoeg.
http://www.uploadarchief.net/files/download/stroombronnen.png

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 17 juni 2006 13:21:49

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kijk ook hier eens naar:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=LEDLAMP.pdf

Dan heb je een oplossing die de leraar niet snapt, en nog efficient ook. (die 4017 etc weglaten en vaste FB gebruiken, dimmen wil je toch niet)

Lucky Luke

Special Member

Op 17 juni 2006 14:15:56 schreef Bertrix:
Kijk ook hier eens naar:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=LEDLAMP.pdf

Dan heb je een oplossing die de leraar niet snapt, en nog efficient ook. (die 4017 etc weglaten en vaste FB gebruiken, dimmen wil je toch niet)

het is niet voor school, puur uit interesse. daar gebruiken ze weer een chip ipv. een transistor. ook leuk(mischien eens wat mee bouwen), maar ik wou eigenlijk weten hoe ze het doen met 1 tor...

Op 18 juni 2006 17:48:45 schreef Lucky luke:
[...]
het is niet voor school, puur uit interesse. daar gebruiken ze weer een chip ipv. een transistor. ook leuk(mischien eens wat mee bouwen), maar ik wou eigenlijk weten hoe ze het doen met 1 tor...

dat is een schakelende voedding. Je favoriet toch?:P

Op 16 juni 2006 20:41:08 schreef Lucky luke:
[...]
[OT]
jeugdige sloopt stoplicht
Leiden, van onze verslaggever
in Leiden is op woensdag 4 december een jongeman aangehouden, op verdenking van het vernielen van een verkeerslicht. de man werd met een schroevendraaier in de hand aangetroffen bij een verkeerslicht, hetgeen hij aan het openschroeven was. de man bekende al meerdere stoplichten bezocht te hebben, hij bleek electronica-hobbyist te zijn en de speciale LED's uit stoplichten nodig te hebben voor een MEGA-ACTIE-IEDEE.
dit MEGA-ACTIE-IEDEE bleek afkomstig te zijn van een zekere criminele electronica-website, waarvan de leden aandacht zouden vragen voor de aspecten van hun illegale bezigheden.
zij waren van plan om met enkele miljarden LED's een zodanige lichtvervuiling te creëren, dat men in de wijde omtrek van Hoogmade niet slapen zou. de LED's hiervoor besloten deze criminelen uit stoplichten te jatten, daar deze LED's een ingebouwde stroombron zouden bevatten.
De politie is bezig met een onderzoek naar deze criminele electronica-site, waarom onder andere TV reparatietips worden uitgewisseld, waardoor de verkoop van TV's drastisch gedaald is. deze criminelen helpen onze economie om zeep, en zouden zodoende er beter aan doen om naar de maan te emigreren

edit @ goeievraag hieronder:
weet ik niet, woon je er?
ik koos hoogmade omdat daar van die stoplichten staan bij mijn weten...

[/OT][/quote]

min of meer ik heb de unit van een niet electronica maat gekregen. verkregen in een zatte bui

Op 16 juni 2006 20:52:39 schreef Goeievraag:
Hebben ze in LED stoplichten misschien dunne aansluitkabels gebruikt, zodat dat de weerstand is? Maar dan zitten ze nog allemaal achter één weerstand.

[ot]Waarom komen Leidenaren als ze het over een dorp hebben altijd met hoogmade op de proppen? Das een van de kleinste daarzo.[ot]
Wat late edit op de edit hierboven :P; nope, rijpwetering, ligt er naast. En of er in hoogmade zulke stoplichten staan weet ik niet. Wel staan ze op de engelendaal in leiderdorp. Daar doen ze het nog allemaal (na twee maanden).

bij die stoplichten zit in de unit een schakelende voeding die een 48volt stuurspanning omzet naar het gevraagde