ik heb 2 elko's in serie staan 68u en 82u=37u
Het schijnt dat je over beide condensatoren een 'verdeelweerstand' moet zetten, zodat niet 1 elko alles voor z'n kiezen krijgt....
Hoe bereken je die weerstanden, of is daar een standaard-waarde voor??
Overleden
Het schijnt dat je over beide condensatoren een 'verdeelweerstand' moet zetten, zodat niet 1 elko alles voor z'n kiezen krijgt....
Hoe bereken je die weerstanden, of is daar een standaard-waarde voor??
condensatoren in serie bereken je net als weerstanden parallel. (siemens optellen dus)
Moderator
Op 25 juni 2006 17:14:02 schreef henkhuitema:
Het schijnt dat je over beide condensatoren een 'verdeelweerstand' moet zetten, zodat niet 1 elko alles voor z'n kiezen krijgt....Hoe bereken je die weerstanden, of is daar een standaard-waarde voor??
zolang je het over een DC-spanning hebt, bereken je die weerstanden als een spanningsdeler, waarbij je over elke weerstand de werkspanning van de elko laat vallen.
De stroom door die spanningsdeler mag enkele mA's zijn.
Is de werkspanning van beide elko's gelijk mag je de weerstanden ook gelijk kiezen.
Op 25 juni 2006 17:45:55 schreef Hugo Welther:
[...]
zolang je het over een DC-spanning hebt, bereken je die weerstanden als een spanningsdeler, waarbij je over elke weerstand de werkspanning van de elko laat vallen.
De stroom door die spanningsdeler mag enkele mA's zijn.Is de werkspanning van beide elko's gelijk mag je de weerstanden ook gelijk kiezen.
ik neem dus aan (even voor de ts) dat hier hoge weerstanden wordt bedoeld? dus +470K ofzo?
Moderator
Afhankelijk van de spanning, als er maar een paar mA loopt.
Overleden
dank u voor de antwoorden!
Ik denk alleen dat ik het niet helemaal goed begrijp.
Er staat ongeveer 400v gelijkgerichte (DC) spanning...de elko's kunnen respectievelijk 450v/82uf en 385v/68uf als werkspanning aan.
als ik de werkspanning door zo'n verdeelweerstand laat gaan, zeg: 450/0,001=450k, dan blijft er toch niets voor die andere elco over???(<-- redeneer fout??)
dus ik zou ook 2x 220 kohm kunnen gebruiken??
Het heeft al anderhalf jaar zonder die verdeelweerstanden gedraaid, maar ik dacht, het moet nu maar eens netjes....
2x 220K is goed.
En met de verdeel weerstandjes heb je meteen ook een bleed weerstand
Honourable Member
Snufje theorie: Als er geen lekweerstand bestond, dan zou de spanningsverdeling door de capaciteiten worden bepaald.
Maar er is wel lekweerstand in de condensatoren, dus na enkele RC-tijden wordt de spanningsverdeling door de weerstanden bepaald.
Nu zijn die lekweerstanden niet alleen (hopelijk) vrij hoog (dat is goed), maar ook tamelijk onbekend en wisselend (da's lastig).
Door nu zelf veel lagere weerstanden parallel aan de condensatoren met hun lekweerstanden te zetten, zorg je ervoor dat de spanning wèl een beetje voorspelbaar over de condensatoren wordt verdeeld.
(Lager = honderden kiloohms, in plaats van vele megaohms)
Kortom: als de éne C 10 Mohm is, en de andere 50 Mohm, dan zou de spanning zich 1 op 5 gaan verdelen. Met een weerstand van 220k over iedere condensator wordt dit praktisch 1 op 1 (1 op 1,02).