Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Het klinkt als zwaar onweer.
Sinds deze week laat 1 van mijn 2 Motional FeedBack boxen van Philips (F9638) een zeer zwaar onweer horen.
Ik heb hem nog niet open gemaakt, maar zou dit een haarscheurtje in een soldeerverbinding kunnen zijn (oplossing: even na solderen) of is er een component van de ingebouwde versterker kaduuk?
Ingangstorren, elco's (mag ook wel na 20+ jaar! ).
Maar eens beginnen met doorsolderen.
Kijk ook even naar de aansluitingen van de piezo op de woofer!
Er is een site MFB-freaks (weet Ledlover wel denk ik), daar staan ook schema's.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 7 juli 2006 00:44:07 schreef KT88:
Ingangstorren, elco's (mag ook wel na 20+ jaar! ).
Maar eens beginnen met doorsolderen.
Kijk ook even naar de aansluitingen van de piezo op de woofer!Er is een site MFB-freaks (weet Ledlover wel denk ik), daar staan ook schema's.
Bedoel je deze ....
http://www.mfbfreaks.nl/

hoi 
www.mfbfreaks.nl en www.mfbfreaks.com zijn goeie sites.
controleer de aansluitingen en draden van de versnellingsopnemer, het komt wel eens voor dat er eentje los zit. en dan flipt de versterker, als ie wel en weer niet en weer wel en weer niet contact maakt.
de F9638 produceert altijd enige ruis/gerommel uit de woofer, dat is het teken dat het mfb circuit goed werkt. dit mag echter niet hard en zeker niet storend worden.
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Als de luidspreker na een periode van rust weer wordt ingeschakelt, dan doet ie het de eerste 10 minuten goed.
Pas na die 10 minuten begint het gerommel op te komen en gaat dan steeds harder, wat kan dit betekenen?
(Voor zover ik kan horen doet alleen de woofer dit).
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Ik denk dat de versterker dan opwarmt en uiteindelijk door het uitzetten een contactje slecht contact gaat maken?
nee, ik denk eerder dat er een rotte elco zit.
als je echt de boxen in nieuwstaat wil brengen, alle kleine elcootjes gaan vervangen.
in de f9638 werden omwille van de prijs de kleinste en goedkoopste elco's gebruikt, meestal spanning 6v ofzo.
lekker gaan vervangen door liever elco's met een hogere spanning.
ik zou verder even vragen op de MFB forums.
Dat werken-na-rust, duidt op een opwarmings of C probleem, zoals aangehaald. Electrolieten vervangen is hoe dan ook geen gek idee (ben niet zo gecharmeerd van de kwaliteit van die dingen van toen); wellicht zitten er wel wat 'rare' waarden tussen. Ow.. en doe dan wel gelijk beide speakers...
Als dat het probleem niet oplost, eens moet koude spray of een fohn spelen.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Mijn MFB9638 spekers stonden ook te woeperen met en zonder ingangsignaal
door een weinig contactspray op de regelaars te spuiten aan de onderzijne vd de boxen ( 3 per box) , ff onderplaat verwijderen waarin de 3 gemerkte gaatjes zitten vd de insteltrimmer ( niet verdaaien alleen nat maken met contactspray )
dan zullen die regelaartjes binnen niet al te lange tijd wel vervangen moeten worden...
gebruik contactspray alleen maar met beleid! op een wattenstaafje en dan het koolbaantje ermee schoonmaken, verder niet!
In een potmeter van een oude radio heb ik het eens gespoten, die potmeter is nu dus echt 100% onbruikbaar 
Franssel
Daarom zij ik natmaken , via een "natgemaakte" schoevendraaiertje aantippen
het woeperen ofwel zeer hinderlijk op en neer gaan vd basspeaker was gelijk voorbij , 2e box uit voorzorg ook ff natgemaakt , sta nog steeds verbaasd over het geluidskwaliteit
Heb een nieuw homecinemaset (600 watt) met HD DVD "HTS3357" ( wat een shit kwaliteit geluid ) hoe zou ik het beste mijn MFB boxen hietop aansluiten , misschien een leuke tip
joopv
Golden Member
Ik heb een 544 MFB box die ook een een vreselijke ruis had, met knetters en gedonder. Best wel grappig om naar te luisteren, eigenlijk.
Bij onderzoek bleek dat de bf245 FET die het ingangs signaal versterkt tbv de auto-on schakeling het probleem veroorzaakte. Het ding was gedeeltelijk doorgeslagen (waarschijnlijk dank zij een cinch plug en op 110V zwevende audio apparatuur).
Als je geluk hebt heeft je JVC een pre-out, die je kan regelen met de afstandsbediening.
Als dat niet zo is, kan je je MFB's op de gemiddelde gevoeligheidsstand (die JVC heeft écht geen 600w
) aansluiten op de luidsprekeraansluitingen van je jvc. Kans is echter groot dat je last gaat krijgen van brom en ruis vanwege de erbamelijke kwaliteit van de 'home cinema' zooi tegenwoordig... heb ik ook geprobeerd bij het stuk jamo rotzooi dat we hier hebben, maar dan BWROOOOO... er staat gewoon een hoge spanning op de luidsprekeraansluitingen, genoeg om een spanningszoekertje op te laten lichten, en ook in standby!
Het beste idee is dus om de speaker op de laagste gevoeligheid te zetten en dan een regelversterker/voorversterker/preamp erbij zoeken.
Ik heb zelf een 743 preamp, leuk ding en ziet er nog redelijk goed uit ook, en dat kost tegenwoordig haast niets meer. Bij de f9638 mfb's past qua uiterlijk eigenlijk iets uit eind jaren 70 beter, met die aluminium frontjes.
Philips heeft er een boel gemaakt en je vind ze ook vrij veel, zie daarvoor www.mfbfreaks.com
Je kunt ook daar op het forum vragen of iemand nog een preamp voor je heeft.
joopv
Golden Member
Op 14 januari 2008 15:51:33 schreef Ledlover:
[....]vanwege de erbamelijke kwaliteit van de 'home cinema' zooi tegenwoordig...
Je bedoelt "vanwege de erbarmelijke kwaliteit van de goedkope 'home cinema' zooi tegenwoordig.
Je kunt niet alle home cinema apparatuur over 1 kam scheren.
heb ik ook geprobeerd bij het stuk jamo rotzooi dat we hier hebben, maar dan BWROOOOO... er staat gewoon een hoge spanning op de luidsprekeraansluitingen, genoeg om een spanningszoekertje op te laten lichten, en ook in standby!
Spanning ten opzichte van (rand)aarde is geen maatstaf voor het stoornivo van een (ls)uitgang. Je moet ten opzichte van de andere pool meten, niet ten opzichte van je lichaam.
90% van het spul dat je tegenwoordig in de doorsnee elektronicazaak kan kopen is behoorlijk crappy hoor...
Verder hoor je bij het spelen van een dvd een hinderlijk ratelend gepiep, zelfs op de lijn uitgang. De ruis is vrij hoog etc etc....
Verder vind ik het behoorlijk ongepast dat er een hoge spanning staat op de luidsprekeruitgang. Alleen echt oud spul (een deel van mijn buizenradio's) heeft daar spanning op staan door parasitaire capacitieve stroompjes.
joopv
Golden Member
Op 14 januari 2008 18:44:17 schreef Ledlover:
90% van het spul dat je tegenwoordig in de doorsnee elektronicazaak kan kopen is behoorlijk crappy hoor...
Dat geldt voor stereo apparatuur net zo goed als voor home cinema apparatuur, bij dezelfde prijzen.
Verder hoor je bij het spelen van een dvd een hinderlijk ratelend gepiep, zelfs op de lijn uitgang. De ruis is vrij hoog etc etc....
Verder vind ik het behoorlijk ongepast dat er een hoge spanning staat op de luidsprekeruitgang. Alleen echt oud spul (een deel van mijn buizenradio's) heeft daar spanning op staan door parasitaire capacitieve stroompjes.
Blijkbaar heb je mijn opmerking niet goed gelezen. Je moet meten ten opzichte van de andere luidspreker pool, niet ten opzichte van aarde.
Door de capacitieve koppeling van netfilters staat er een hoge spanning op iedere uitgang of ingang ten opzichte van aarde. Zelfs op de massa aansluitingen.
Franssel
Op 13 januari 2008 22:33:21 schreef Ledlover:
dan zullen die regelaartjes binnen niet al te lange tijd wel vervangen moeten worden...
gebruik contactspray alleen maar met beleid! op een wattenstaafje en dan het koolbaantje ermee schoonmaken, verder niet!
In een potmeter van een oude radio heb ik het eens gespoten, die potmeter is nu dus echt 100% onbruikbaar
Hoi ik weet niet of het mag of zinnig is maar na 4jaar begon een box toch weer te bonken
en aangezien ik er nu meerdere heb aan het meten en testen begonnen
De oplossing is nu een weerstand van 18K aan de opnemeraansluiting op de woofer te plaatsen . de feedbackinstelling niet terug naar 330mV maar iets hoger ongeveer , dus van 1300mV terugregelen naar 360mV
draaid al dagen prima
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik meen dat dit probleem bij vooral de f9638 een bekend probleem is mbt de piezo opnemer die van de kartonnen punt is gevallen in de woofer . dat veroorzaakt een gerommel als onweer in de verte. het is een kwestie van opnieuw vastlijmen maar dan moet de woofer open.
Franssel
Nou bij mij ligt hij niet los , ik meet 5mV bij stilte aan losse woofer , en als ik schud veranderd er niets en hoor geen gerammel
Met m'n modificatie klinkt hij weer heerlijk goed , wat met losse piëezo niet kan
testman
als er de bekende 2s torren inzitten zijn deze ook verdacht ivm de oxidatie van de pootjes , en de kleine elco's in het pad van de signaalopnemer kunnen gaar zijn. die zijn al ruim 25 jaar oud. het is een enorm verschil in geluid ( meer detail en hoog in het geluid ) als de kleine elco's eens vervangen worden in die boxen .
Franssel
Nee hoor er zitten geen 2s torren in maar bdt torren verder alleen BC en BD
ik heb er nu 6 goed spelend waarvan 1 zonder woofer
2 heb ikzelf gekocht in 1983 in de personeelswinkel in eindhoven
diverse elco's zijn wel vervangen , omdat de antiplop soms faalde en automatisch on/off , ook andere uit preventie vervangen
heb ze allemaal omgeschakeld naar 240V en de signaalingang gemodificeerd met een 100K weerstand
test met generator vanaf 25Hz tot 20Khz , en op de scoop om mijn oren niet de schuld te hoeven geven
Maar TIPS blijven welkom (zoek nog een woofer haha)(v&a staat ik al hihi)
http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?f=5&t=5699 Ja soms heet ik anders haha
testman
ik doelde op de kleine bc achtige torren die problemen hadden met oxidatie. de eindtorren in de 2s reeks hebben ( naar wat ik lees her en der ) last van een verslechterende hfe met de jaren. tov bd of europese torren is dat merkbaar.