Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Mijn lopende projecten:
- Labvoeding 0-40V/6-7A (zie topic):
Moet nog enkel gekableerd/getest worden, en een printje ontwerpen voor de ventilatorregeling.
- Elektuur Combi C-meter:
Print + alle componenten beschikbaar, moet nog gesoldeerd/getest/gecalibreerd worden + behuizing.
- Functiegenerator 0.01Hz tot 5MHz:
Met MAX038, en 16F877 + 2x20 VFD display voor de frekwentieuitlezing.
Alle componenten beschikbaar, print moet nog ontworpen worden.
- Aquariumpomptimer:
Pomp automatisch herstarten na 15 minuten tijdens het voederen van de vissen.
Alle componenten beschikbaar, moet nog printje ontwerpen.
- 2-kanaals RF 433MHz zender/ontvanger:
Bestemd voor het draadloos bedienen van mijn 6-digit 4.0" blauwe LEDklok met DCF77 sturing.
Schema/componenten/printen/sleutelhangerbehuizing met 2 knoppen voor zender klaar, wil eerst alles nog op breadboard testen voor definitieve montage.
- LEDklokken met PIC16F876 en DCF77 sturing:
De blauwe 4.0" (102mm) versie is operationeel, er ontbreekt enkel nog een passende behuizing en de RF433 bediening.
6 digits displayprinten met blauwe 0.56" (9mm), 0.56" (14mm), 1.0" (25.4mm) en 2.3" (57mm) zijn klaar en getest, evenals een witte 0.8" (20mm) versie.
Een laatste versie zal aangepast worden om 9 stuks blauwe 2.1" (53mm) 5x7 dotmatrix displays aan te sturen.
- 6-digit DCF77-gestuurde nixieklokken:
Twee complete Claus Urbach-kits (zonder buizen) liggen te wachten om gesoldeerd te worden.
'k Weet nog niet juist welke van mijn beschikbare nixiebuizensets ik hiervoor ga gebruiken.
4 klokken (met Klök K7 & K8 geborstelde alubehuizingen) en IN-8-2, GR112, CD66A en IN-18 buizen zijn compleet af.
- Aquariumschakelklok met PIC16F876 en DCF77 sturing:
Met 4x20 VFD display, 2x 1-10V outputs, en instelbare zonsopgang en zonsondergang regeling van de TL's via dimbare 1-10V elektronische VSA's.
Schema is af, PIC-code is voor 90% operationeel.
- VFDklokken met PIC16F88 en DCF77 sturing:
Schema met Russische IV-21 9-digit 7-segment VFD buis is klaar op breadboard.
Ben bezig met de code voor het sturen van de Allegro A6812 (of de Maxim MAX6921) seriëel/parallel VFD-schuifregisters/drivers.
De filament en anodespanningen worden geleverd door een National LM9022 VFD driver.
Eénmaal werkend gaat het schema aangepast worden voor de grotere 9-digit IW-18 buizen, alsmede single digit IV-6, IV-8 en IV-11 VFD buizen.
Een laatste versie moet dan de 16-segments IV-17 (alfanumeriek) buizen aansturen.
- Elektuur frekwentiemeter met ICL7226:
Is compleet gemonteerd en werkend, moet nog enkel in een passende behuizing.
- Herstellen van mijn Nakamichi N680 cassettedeck:
Na een tiental jaar niet meer gebruikt te zijn was het koppenlaadmechanisme van mijn N680 geblokkeerd.
Na volledige demontage/reiniging/smering is dit probleem opgelost maar mijn Nak verkreukelt nu alle ingebrachte cassettes...
Moet eens tijd vinden om verder te investigeren.
- Lian Li PC-70 watergekoelde computer project:
Zie hier (laatste pagina's moeten nog geupdated worden).
Project gestart in juni 2001, jaren aan gewerkt, is nog steeds niet voltooid.
Onderweg verschillende maal van gedacht veranderd (waterblokken, pomp).
CPU en VGAkaart zijn watergekoeld.
Koelcircuit is actueel gedemonteerd omdat het 999.9% puur SS (Sterling Silver) "Storm G5" CPU-waterblok (van de Australische waterblokontwerper Stew Forster (aka Cathar)) ligt te wachten om gemonteerd te worden...
Dit project heeft mij tot nu toe 3500 Euro aan onderdelen gekost (en de gebruikte AMD2400 CPU/Asus A7V333 moederbord/GF4 VGAkaart is actueel verouderd)...
En last but not least:
- Modelboot "Côte d'Emeraude:
Schaalmodel op 1/20e van een bestaande zeesleepboot (in St Malo in Frankrijk).
Afgewerkt model is 138cm lang, 30cm breed, en moet 30kg wegen om op de juiste diepte in het water te liggen.
Basispakket van de nu niet meer bestaande modelfabrikant "France Maquettes" (ABS romp + bouwplannen) heb ik met mijn spaargeld gekocht toen ik 15 was (1971).
Naderhand heb ik nog enkele uitbreidingsdozen met beslagwerk gekocht (4-bladige massieve messing schroef, massief messing roer, alle patrijspoorten, gegoten aluminium reddingsloepen, 10/1 overbrenging/reductiekast, messing schroefas,...).
Ik heb het geluk gehad om (in Frankrijk) een tweedehandse seriemotor (36V/1PK) op de kop te kunnen tikken.
Deze motor komt origineel uit een Mescherschmit jachtvliegtuig (ben het model vergeten) uit de 2e WO en diende als aandrijfmotor voor het inklapbaar wielgestel.
Ondertussen is de romp afgewerkt en geschilderd, en het grootste gedeelte van de bovenbouw (dek, stuurhut, cabines, schoorsteen, relingen, sleephaakmechanisme) afgewerkt.
Het resterende werk is voornamelijk detailafwerking/schilderen, monteren van de aandrijfmotor/reductiekast, inbouwen van de RC-ontvanger/servo's/autobatterijen/sleephaakmotor, en de elektronica voor motorgeluid/sirene/hoorn/brandspuit.
Dit project reserveer ik voor als ik gepensionneerd ben...
Ik zou echt ook nog een mooie high-end buizenversterker willen bouwen...
CD 
PS: Ik heb nog een Fluke 8100 en Philips PM2422 DMM met nixiebuizen die moeten gehercalibreerd worden. (van de Fluke heb ik de originele Service Manual).
Op 9 juli 2006 11:29:21 schreef Turbokeu:
Mijn lopende projecten:- Lian Li PC-70 watergekoelde computer project:
Koelcircuit is actueel gedemonteerd omdat het 999.9% puur SS (Sterling Silver) "Storm G5" CPU-waterblok (van de Australische waterblokontwerper Stew Forster (aka Cathar)) ligt te wachten om gemonteerd te worden...
Dit project heeft mij tot nu toe 3500 Euro aan onderdelen gekost (en de gebruikte AMD2400 CPU/Asus A7V333 moederbord/GF4 VGAkaart is actueel verouderd)...
Daar kan ik me het topic op got nog van herinneren ...
was jij dat ook al 
ik heb te weinig vrije tijd om veel te hobbien. De projekten die hier lopen:
verbeterde aansturing doseersystemen met rem/koppeling
Veel schroefdoseurs werken nog met rem/koppelingen. Dat is erg onnauwkeurig daar het starten en stoppen ongecontroleerd is en de rem/kopp karakteristiek na een kwartiertje draaien heel anders is geworden door temperatuurverhoging. Om dit te ondervangen heb ik al een nauwkeurige servobesturing gemaakt en operationeel bij heel veel bedrijven. Veel loonpakbedrijven heben niet het budget om 7.000 euro per vulkop te investeren en willen nu een verbeterde aansturing voor de re/koppelingen inclusief:
-kompensatie voor het verlopen door T verschillen
-tendensregeling (terugkoppeling van Checkweighers)
-proefdosering en automatische instelling.
servodosering
Is al af maar blijf doorontwikkelen. Vooral de userinterface (touchpanel) kan altijd verbeterd worden. Nu bezig met het vertalen van alle teksten. Standaard zitten er de talen nederlands, engels en duits in. Die kan men gewoon op het scherm selekteren/omschakelen. De talen die er nog in moeten zijn:
-Pools
-Frans
-Italiaans
-Spaans
-Mandarijn (pinjin en simplified)
Voor de eerste en de laatste is vraag. De overigen wil ik gewoon "op de plank" hebben voor als er vraag komt.
Verder moet er nog een geheel nieuwe userinterface voor de eenvoudige low-budget doseersytemen komen. De oude is nog met een toetsenbordje 
Verder lopen er hier alleen de projekten die gebruikelijk zijn: machinebesturingen en komplete machines.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik was er nog 2 vergeten....
nixietellertje
om er een beetje in te komen met nixie's. teller gebaseerd op 555 en 4017, niks schokkends dus. voeding op 555 gebaseerd, nog niet werkend (moet nou echt eens die diode gaan kopen
)
gaat gewoon van 0 tot 9 tellen. mischien later een klokje maken.
hersenspinsel vellemanlichtkrant
ik weet het kitnummer even niet meer, maar ik ben val plan die 2 digit max 16 tekens mini lichtkrant van velleman te "hacken". dwz: eigen software voor in een pic16f628a, en die dan in dat ding zetten ipv de originele PIC. dit project is nog niet gestart (tijdgebrek:P, toch wel) . het uiteindelijke doel is wat meer tekst er in te kunnen proppen.
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
.
[Bericht gewijzigd door Amateur19 op ]
Mijn lopende projectjes:
Nixie-klok
Origineel? Nee. Leuk? Ja! Eerst realiseren in 74xx logica (LS,HCT,F of wat ik maar heb liggen), als dat werkt (en ik er nog zin in heb) kijken of het ook met losse torren kan 
LED-lichtbalk in mijn kamer
Ik heb nog een stuk of 80 witte LEDjes liggen van die Kruidvat-kerstverlichting, en een hele handige houten balk aan mijn plafond. Die krengen zijn behoorlijk fel, dus het zal wel een leuk effect geven als ik die balk helemaal met LEDjes vul. Wellicht nog een microfoontje erbij om lekker op de muziek te kunnen flitsen 
Nuttig doel vinden voor oude HP-apparatuur
Heb nog een defecte HP Klystron Power Supply liggen, denk dat ik daar de nuttige onderdelen uit haal en de kast gebruik als tafeltje
Ook nog een doel vinden voor mijn Sweep Oscillator, die kan van 100 MHz tot 4 GHz zwaaien, maar mijn scoopje gaat maar tot 25 MHz 
Op 9 juli 2006 13:21:17 schreef GJ_:
-Mandarijn (pinjin en simplified)
Is er werkelijk vraag naar een interface in pinyin? Ik ben echt nog nooit een Chinees tegengekomen die geen hanzi maar wel pinyin kon lezen...
Op 9 juli 2006 13:58:06 schreef Robin F.:Is er werkelijk vraag naar een interface in pinyin? Ik ben echt nog nooit een Chinees tegengekomen die geen hanzi maar wel pinyin kon lezen...
Klopt. Er zijn zelfs maar zeer weinig chinezen die fatsoenlijk pinjin schrijven.(mijn pinjin is natuurlijk ook pinyin:-( ) Maar lezen lukt ze best. En pinin is voor bv een engelstalige ploegchef beter leesbaar dan chinese karakters (vooral veel amerikanen verekken het om chinees te leren ook al wonen ze 10 jaar in China, arrogante kl*****kken). Bovendien kan ik wel in een menu eenvoudig omschakelen naar pinjin. Voor chinese karakters moet ik e.e.a. nog "uitvinden".
Pinyin is verder idd een nogal onhandige schrijfwijze: het is niet zomaar om te zetten in chinese karakters omdater voor 1 klank soms wel 10 of meer karakters zijn die alemaal iets anders betekenen. Bovendien lezen de chinese karakters na wat oefening veel gemakkelijker dan pinyin.
Dit geld vooral bij (plaats)namen. Koop een kaart van china en alle plaatsnamen staan in pinyin, terwijl op de wegwijzers in het grootste deel van china gewone karakters staan. Ik liet vroeger een groot aantal plaatsen door chinezen ook in het chinees erbij schrijven om de weg te kunnen vinden.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
Mijn project is een MB 508 tot camper om toveren.
In deze camper ligt een 3.8 liter diesel die ongeveer 80 PK levert. Deze diesel wordt voorzien van een LPG bij spuiting in gas vorm. Ik heb twee sensor op het moment 1 op het gas pedaal en een inlaat druk sensor.
De sensor op het gas pedaal zorgt voor de hoeveelheid inspuiting ( lengte van de bekrachtigde puls ) en de druk sensor zorgt voor de frequentie regeling van de puls.
Dit alles wordt dus geregeld met een 18F258. Door de RS232 poort kan ik de gas hoeveelheids curve en freqentieverloop programeren.
Heb een dummy uitleg proberen te maken voor een aantal kennisen :
http://members.chello.nl/b.keser1/inject/LPG.html
Amigob
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 9 juli 2006 13:20:54 schreef Sine:
[...]
Daar kan ik me het topic op got nog van herinneren ...
was jij dat ook al
Dat was ik...
'k Wist niet dat er indertijd ook op GOT over mij 'geroddeld' werd...
CD 
Waar ben ik mee bezig. Veel, Veel te veel.
1.Verbouwen. Dit neemt meeste tijd in beslag.
2.Een stuurprocessor voor de CV. Een weersafhankelijke regeling stuurt de basisverwarming in huis. 2 Thermostaten en elektrische kranen brengen het huis op de normale temperatuur.
3.Automatische gordijnopeneners. Donker of heel heet= dicht. Klaar is open.
4.Camerabewaking. 3 cameras houden de boel in de gaten en registreren de beelden.
5.Capaciteitsmeter voor de accu van mijn elektrische brommer. De enige methode om de actieradius te meten.
Op 9 juli 2006 15:29:55 schreef Turbokeu:
[...]
Dat was ik...
'k Wist niet dat er indertijd ook op GOT over mij 'geroddeld' werd...CD
Jup, daar heeft men destijds in het 'diehard modding en cooling' forum flink over gekwijld 
Op 8 juli 2006 23:53:04 schreef Ibanez:
[...]Het is zaterdag avond;) (morgen verwijderd KT88 dit offtopic gepraat gewoon weer:))
Fijne vent ben jij. KT heeft wel wat beters te doen dan andermans rommel op te ruimen denk ik.
Toevallig dat je dat zegt, KT gaat inderdaad hier en daar even snoeien, en niet alleen in dit topic.
Ibanez, hierbij een officiële waarschuwing: je zit zowat in ieder topic te zwammen, als je niets zinnigs hebt toe te voegen dan graag niet posten.
Op 9 juli 2006 16:18:51 schreef greenghost:
@ turbokeu wat heb jij daar voor een vette pc staan (hoeveel jaar ben je daar ongeveer aan bezig geweest???)
Op 9 juli 2006 11:29:21 schreef Turbokeu:
Mijn lopende projecten:- Lian Li PC-70 watergekoelde computer project:

Nou, mijn projecten dan maar:
Power supply: 0-300 Volt, max 100 mA
Status: Alles is in principe uitgezocht en ingebouwd behalve de transformator(en). Ik ben niet echt gelukkig met het achter elkaar zetten van 2 trafo's om zo weer en net-gescheiden hoogspanning te krijgen. Vooral bij hogere stromen haal ik de gevraagde spanning niet, die zakt teveel in.
Nixie klok
Dit wordt mijn 4e nixie klok. Deze keer met IN-14 buizen, 16F84A PIC en DCF ontvangst.
Status: alle onderdelen zijn in huis behalve de DCF (zal wel het Conrad printje worden).
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Ik ben bezig met:
-Zonnepaneel richter uit elektuur ---> werkt bijna
-Voeding met volgende spanningen 12V, -12V, 5V, 24V regelbaar
-lichtsluis om robot zijn herlaadplaats te laten vinden
-DMX-switchpak
-DMX-Booster/splitter
-Wireless DMX
-domotica in mijn kamer (deur van de kast automatisch dicht, licht aan met afstandbediening of doormiddel van klappen, vensters dicht bij regen, enzo...)
Herman R.
LEDsREPAIR - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
Buiten nog vele anderen hersenspinsels ben ik nu concreet bezig met het maken van een AUTOMATISCHE STURING VOOR VENTILATOREN IN EEN AARDAPPELLOODS.
Adhv de temp. en de vochtigheid op (al dan niet verschillende plekken in de loods, liefst nog draadloos doorgestuurd) en buiten wordt er gekozen om te ventileren met 1,2 of 3 ventilators.
Nu ben ik vooral de onderdelen apart aan het uittesten om ze dan samen te voegen.
Mijn lijstje ook maar even dan:
- Binaire led klok: Zo goed als af, moet nog een USB kabel aan voor de voeding. Behuizing is al helemaal af
- 8 Kanaals lichtnet dimmer via RS232: Print is helemaal af, geetst en getest. Moet nog software voor de pc fixen, en in een behuizing bouwen (behuizing heb ik al)
- 4 kanaals baybus voor pc: Is eigenlijk al af en werkend, maar wil een V2 maken omdat in de huidige print nogal wat fouten zitten en lomp is. Was nog enkele jaren jonger toen ik die ontworp
- 0-30V 0-3A voeding: Heb de print af en geetst en de onderdelen liggen. Moet binnenkort maar een keer solderen
- Diverse: Heb nog heel veel spul liggen waarmee ik verder moet. Heb de laatst tijd niet zo heelveel tijd en zin om dingen af te gaan maken.
Binnenkort toch maar eens doen.
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Projecten :
- Vernieuwing van de elektriciteits ( domotica ) voorziening in mijn woonst ( + H²o,afvoer,tuinwerken, ....)
- Mijn bureau ( kelder ) voorzien van licht en stroom
- netwerk + servers opzetten.
- moodwall + controller ( zeer groot opervl. )
- winamp controller ( LCD + druktoetsen )
- Domotica toepassingen ( licht - media - alarmsys - ...)
Eens mijn werkruimte klaar is zal er wel meer actie in komen....
LaStei
carpe cerevisi
@TK... Stomme opmerking, maar zitten op dat schema van de vorige bladzijde niet twee draadjes verkeerd om? Volgens mij zitten moet je de draadjes die aan de permanente fase en tussen de fase en nul omdraaien?
Voor de rest nog een beetje met domotica an het spelen, op I2C bus structuur.
Turbokeu
Golden Member
1 Verbouwen werkruimte
2 Zoveelste Betamax aan de gang proberen te krijgen. Goede zijn moeilijk te vinden of tegen belachelijke prijzen.
3 Uitzoeken van de mislukte projecten van de afgelopen 15 jaar 
4 Herstellen 19TX330 / BX462A / K4
Op dit moment ben ik bezig met het leren van verilog. Hiervoor heb ik een FPGA experimenteer systeempje ontwikkeld met een spartan3. Ben met dit systeem met een aantal leerprojectjes bezig:
- Aansturen van een nokia 6100 kleuren LCD.
- Aansturen van een PSOne 320x285 kleuren LCD.
- Implementeren van een embedded processor. Ben met de T51 van opencores.org aan het stoeien.
- USB communicatie m.b.v. EZ-USB uC die direct aan de FPGA zit.
Het einddoel zal een DSO (digitale scope) worden. Deze zal een 100MSMPL/S (LTC2280 of MAX1180) aankunnen, een bandbreede tussen de 50-150 MHz krijgen (moet de analoge elektronica nog ontwikkelen) en een LCD/TFT als display. En natuurlijk een USB aansluiting voor de PC.
Gezien de grote van dit project en de tijd die ik te besteden heb, probeer ik niet meer projecten op te starten 
elektro FAN jens
www.christiaan-elektro.tk <====my site's====> www.vruchtenbuurtradio.tk ON line elektronica??? http://djjens.kempernet.net en bekijk Jens elektronica werkplek ON line
FM zender
ik wil dus zo graag een eigen zendertje hebben toen zag ik in het velleman boekje een FM zendertje staan maar die verkopen ze niet in europa
dus ik ben nog druk opzoek naar schema's tip's etc etc het liefst een zender zonder wikkelingen om boortjes enzo ( gaat bij mij altijd mis
)
dus als jullie nog wat hebben mail please naar jens_dj_10@hotmail.com
Leugendetector
ik ben een leugendetector van deze site aan 't maken
Afluister apparaat
ik ga BIJNA beginnen aan een afluister apparaat ( ik denk dat ik een FM zendertje neem en dan mijn versterker op die freqentie zet....
ik zit bezig met het Mini-Mega-board voor ATmega16 en ATmega32 uit de elektuur. der is alleen al een pootje van m'n atmega16 afgebroken
en kep geen pc om hem op te testen dus nu zit ik heel marktplaats af te zoeken naar een goedkope pc met serial.
en ik zit ook bezig al m'n componenten is goed op te bergen. de helft ligt nu los door m'n kamer.
en verder nog wat met lichteffecten