Het probleem is nu ws dat je voltmeter een aanduiding geeft van 0 tot een tik meer dan 48V, terwijl die batterij niet veel meer geeft op ongeveer 40V. Als je een metertje maakt (het huidige aanpassen bijvoorbeeld) dat vb 10V bereik heeft, en aan de ene pool hang je een referentie van 20V (met een 7818, en 2 diode's in de draad naar massa om em wat op te tillen), aan de andere pool hang je via een 1:2 spanningsdeler je accuspanning. Nog een ander wijzerplaatje maken, met een groene zone (goed vol), een oranje zone (op't gemak doen) en een rode zone (te lage spanning), en je bent klaar.

Typenummers kan ik je zo 123 niet aan helpen, maar die uit de link hierboven ziet er aardig uit. Nadeel daarvan is wel dat je ergens je bedrading moet onderbreken. Wil je dat ook nog voorkomen zul je dus een sensor zonder shunt moeten hebben, en die op een accukabel moeten monteren (tricky!).

Het probleem is nu ws dat je voltmeter een aanduiding geeft van 0 tot een tik meer dan 48V, terwijl die batterij niet veel meer geeft op ongeveer 40V.

Hmm.. is de klemspanning van een loodaccu zo'n goede indicator van de ladingstoestand? En hoe precies meet je die tijdens belasting en opladen?

Het zal best een indicatie geven natuurlijk, maar een stroomteller is toch een pak nauwkeuriger.

ik zie het met die stroom teller niet helemaal. je gaat er dan vanuit dat de capaciteit een constante is. maar dat is hij niet. gaande weg in tijd zal de capaciteit van de accu afnemen en (zeker als je langstilstaat) heb je last van zelf ontlading.

Op 9 juli 2006 23:43:13 schreef Ben_:
[...]
Het zal best een indicatie geven natuurlijk, maar een stroomteller is toch een pak nauwkeuriger.

Op/ontlaadkarakteristiek van een loodaccu: http://www.vego.nl/4/l/l_181_02.gif
Helemaal lineair is het niet, maar imho kan je een goeie indicatie aflezen dmv de spanning. TS kan zijn voltmetertje ws relatief gemakkelijk ombouwen naar eentje met kleiner bereik, paar weerstandjes, voor de referentie 2 dioden en een 7818, en 2 onstoringscondensatoren, het wordt heel wat simpeler en goedkoper dan een stroomteller.
Maar das ook maar mijn bescheiden mening, het hangt een beetje af van wat TS wil qua nauwkeurigheid en moeilijkheidsgraad, de exactste oplossing is met een zuurweger het soortelijk gewicht van het accuzuur meten dacht ik, maar dat is niet simpel te maken.

Op 9 juli 2006 23:43:13 schreef Ben_:
Hmm.. is de klemspanning van een loodaccu zo'n goede indicator van de ladingstoestand? En hoe precies meet je die tijdens belasting en opladen?

Dat is volgens mij het beste.

Op 9 juli 2006 23:52:21 schreef Jan klaasen:
ik zie het met die stroom teller niet helemaal. je gaat er dan vanuit dat de capaciteit een constante is. maar dat is hij niet. gaande weg in tijd zal de capaciteit van de accu afnemen en (zeker als je langstilstaat) heb je last van zelf ontlading.

Inderdaad, maar ik weet dat de capaciteit in de winter bv lager is. Of met het ouder worden van de accu. Maar Bovendien zal de gemeten capaciteit minder zijn dan de opgegeven(commerciele leugens).
Overigens heeft de ingebouwde voltmeter al een verlegd 0-punt.
Lange tijd blijft de meter op max staan om dan snel te dalen.
Toch houd ik het bij een capaciteitsmeter.

[Bericht gewijzigd door Evarist op ]

ik zie het met die stroom teller niet helemaal. je gaat er dan vanuit dat de capaciteit een constante is. maar dat is hij niet.

Echt constant is het ook niet, maar voor deze toepassing is het zo gek niet, mits je vertrekt met vers volgeladen accu's (dwz: zelfontlading niet relevant). Bij opladen zou ik het ding dan telkens resetten. Temperatuur en slijtage blijven een factor, maar dat geldt ook voor meten op basis van klemspanning.

Qua complexiteit: Met discrete componenten is het vast een drama, maar ik zie het met een beetje PIC-handigheid nog wel tot een compact systeempje komen :)

[Bericht gewijzigd door Ben_ op ]

Ik ga nu op vakantie en de laptop + datasheets enz gaan mee. Wedden dat er wat uit de bus komt naast een bruin kleurtje?
PS. Ik ga zoals jaarlijks naar de Provence (Gorges du Verdon)

Veel plezier en inspiratie in Frankrijk dan :-)

En denk om de routekaart, er liggen nogal wat wegen open in Belgie, dat zul je wel weten (ik ga via duitsland).

[Bericht gewijzigd door morc op ]

Op 11 juli 2006 19:19:54 schreef morc:
En denk om de routekaart, er liggen nogal wat wegen open in Belgie, dat zul je wel weten (ik ga via duitsland).

Offtopic
Voor de Nederlanders die hun aangewezen weg door B gaat. Neem van Namen naar Luxemburg de N4 ipv de E411. Is korter en even goed.Wees niet bang voor Brussel en Antwerpen. Het fileleed is korter dan de weg over Duitsland.Geloof de Nederlandse info over verkeer in B niet.Komt van stoute Belgen. :)
Er is een alternatief:

http://www.uploadarchief.net/files/download/Dutchplane.jpg

Ontopic

Het volgende is uit de bus gekomen tijdens mijn verlof.
Alle op spanningsmeting gebaseerde ontwerpen deugen niet. De spanning van een loodaccu varieert meer in functie van de belasting dan van de lading. Metingen in die zin zijn dus waardeloos.
Je moet aantal malen per seconde de stroom meten.
Je slaat de gemeten stroom op in een geheugen en telt telkens de volgende meting er bij.Als je dit bv 10x per seconde doet, moet je de inhoud van het geheugen met 36000 vermenigvuldigen. Dan heb je de verbruikte capaciteit.Het resultaat voer je naar een display. Daar kan dan bv opkomen: 15Ah. Als je weet dat de cap 38Ah is weet je bij benadering hoeveel je nog kan rijden. De gebruiker (ik dus) moet dan weten dat de cap wat kan varieren in functie van de temperatuur, maar dat leert ons de ervaring.
zijn er nog tips? Ik ben niet zo PIC-kundig.

Op 2 augustus 2006 09:20:17 schreef evarist:
[...]

Ontopic

Het volgende is uit de bus gekomen tijdens mijn verlof.
Alle op spanningsmeting gebaseerde ontwerpen deugen niet. De spanning van een loodaccu varieert meer in functie van de belasting dan van de lading. Metingen in die zin zijn dus waardeloos.
Je slaat de gemeten stroom op in een geheugen en telt telkens de volgende meting er bij.Als je dit bv 10x per seconde doet, moet je de inhoud van het geheugen met 36000 vermenigvuldigen. Dan heb je de verbruikte capaciteit.Het resultaat voer je naar een display. Daar kan dan bv opkomen: 15Ah. Als je weet dat de cap 38Ah is weet je bij benadering hoeveel je nog kan rijden. De gebruiker (ik dus) moet dan weten dat de cap wat kan varieren in functie van de temperatuur, maar dat leert ons de ervaring.

Tis wel te doen, neem een PIC met ADC en een goeie compiler (mag ik mikrobasic aanraden), dan is het enige moeilijke om de configuratie te doen, eenmaal die er staat kan je met een instructie de ADC uitlezen.
ADC is tot 10-bits, je kan best je bereik zo precies mogelijk aanpassen aan het te verwachten stroomverbruik (maximale stroom = maximale uitlezing van de ADC), je kan het bewaren in een longint (32 bits, -2147483648 – 2147483647) om em zo precies mogelijk te houden.

Eventueel zou je ook kunnen na 10 keer (ongeveer) geen stroom gemeten te hebben, eens via spanning kijken hoe het zit (dan ben je onbelast)?

als je nu ook tijdens het laden telt hoeveel er ingegaan is. dan kan je de beschikbare capaciteit nog juister vast stellen

Inderdaad Jan, ik kan de schakeling ook laten werken tijdens het laden.

Op 2 augustus 2006 10:40:21 schreef evarist:
Inderdaad Jan, ik kan de schakeling ook laten werken tijdens het laden.

Probleem is dat je niet kan meten hoeveel energie er omgezet wordt in warmte, hoeveel in het ontbinden van het water in het elektroliet naar H2 en O2, en hoeveel naar het daadwerkelijk laden. (ik dacht dat je 140% van de te laden energie erin moet steken).
Nog een geluk dat de zelfontlading nihil is bij loodaccu's.

Zelfontlading is volgens mij niet nihil, maar de brommer wordt te vaak gebruikt.
Die 140% geldt voor Nicads. Voor loodaccus zal het ook wel zoiets zijn. Is gauw gecontroleerd, als het metertje klaar is.

Dit is hem dan.
http://www.uploadarchief.net/files/download/Doc2.doc

Wegens drukke werkzaamheden heb ik geen tijd:
-om de schakeling te ontwerpen
-pics te leren programmeren
-de schakeling te bouwen.

Is hier niemand op het forum die dit tegen betaling voor mij kan doen?

Dus analoge schakeling voor de sensor, PIC programmeren, printje met display maken, werkend op accu's.

Dit is mijn werk maar het zal nog niet voor direct kunnen zijn daar er nog een lange lijst toestellen staat te wachten.

Dus een indicatie wanneer de accuspanning vb 11 volt bedraagt is het dan.

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op ]

Bedankt voor je reactie, cosphi, maar dit zou het moeten worden

In de speelgoed-bootjes-wereld (<15 meter enzo) is dat spul gewoon te koop. Werkt wel altijd met een shunt (die dus in de bestaande bedrading opgenomen moet worden).

Het werkt redelijk tot matig, voornamelijk omdat de capaciteit van een accu te veel varieert.

Ik heb geen idee hoe het heet en wat het kost.

Op 28 september 2006 18:22:42 schreef Marco69:
In de speelgoed-bootjes-wereld

Modelbouw bedoel je?
Ik zal eens rondneuzen.

Dankje Marco,

Zeer volledig toestel. Beter dan nodig.Wel vrij kostelijk (rond 300 € )
Ik houd het in beraad.

Dit is maar een voorbeeld (eerste hit die ergens over ging). Wellicht zijn ze er goedkoper, kijk ook eens op marktplaats enzo.

Het ding is inderdaad kostbaar. Maar ook best bewerkelijk om zelf te maken, dus tsja.. Ik weet niet hoe jij in je tijd en kunde zit :).

Overigens heb ik op showyourprojects ooit eens een bouwsel gezien dat stroom meet en spanning weergeeft. Hangt aan een pic (da's nou weer jammer :) ). Als je dat kunt 'jatten' heb je de hardware al klaar...

[edit]Hier heb je ook zoiets. Overbodig spul eraf slopen, de hardware kan al wat je wilt.[/edit]

[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]

Op 28 september 2006 18:08:58 schreef evarist:
Bedankt voor je reactie, cosphi, maar dit zou het moeten worden

Je slaat de gemeten stroom op in een geheugen en telt telkens de volgende meting er bij.Als je dit bv 10x per seconde doet, moet je de inhoud van het geheugen met 36000 vermenigvuldigen.

Ik dacht dat je de meting voor een uur moest delen door 36000 ipv vermenigvuldigen om de uitkomst in Ah te hebben.

Darwin heeft zijn theorie bedacht tijdens zijn natuurwandelingen. Sinds ik dat weet ga ik ook in de natuur denken.
Ik maakte de bedenking dat een accumonitor zoveel geld kost (250eur) terwijl sommige dingen zo spotgoedkoop zijn door hun massaproductie. Ik kocht ooit horloges uit HK voor .50€ per stuk. En een fietscomputer? kost ook niet veel geld en die kan dienst doen als It meter. Als ik de pulsen die het wiel geeft vervang door pulsen in functie van de stroom dan kan ik de momentele stroom zien, alsook de verbruikte capaciteit.
De vraag verandert dus bij deze: hoe kan ik het signaal van de hall-sensor omzetten naar pulsen met toenemende frequentie ifv de stroom?

Hieronder even mijn berekening.
Omtrek fietswiel 2m (bv)
500toeren = 1 km
10000 toeren/uur = 20km/u = 0.36sec per omwenteling/puls

Als ik pulsen met een herhalingstijd van 0.36sec kan sturen naar de fietscomputer dan zou (bv) de snelheidsmeter 20Km/u aangeven, dat wordt dan 20A. Na 1 uur rijden geeft de kilometerteller 20km aan , dit wordt dan (door de vermenigvuldiging met de tijd) 20Ah.