Ken waldek
imagination is more important than knowledge
Zoals de titel omschrijft "Welke elektronica gerelateerde boeken" zou een Co zeker in zen bezit moeten hebben.
Ja ik weet dat internet :::Google::: een inorme bron is voor informatie. Doch een boek vindt ik in sommige gevallen iets prettiger lezen.
Welke zijn voor jullie onmisbaar...
Zoefje
Druk- en typfouten voorbehouden.
Ik denk dat heel veel mensen "electronica echt niet moeilijk 1, 2 en 3" gaan zeggen.
Ik heb overgens geen enkel boek over electronica.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 24 juli 2006 22:06:46 schreef Zoefje:
Ik denk dat heel veel mensen "electronica echt niet moeilijk 1, 2 en 3" gaan zeggen.Ik heb overgens geen enkel boek over electronica.
Heb ik inderdaad staan. Onmisbaar is die voor mij niet meer, zoms wel handig. En verder heb ik 'Moderne High-End buizenversterkers' van Menno van der Veen. Dat is alles.(heb internet...)
Ik heb ook 2 en een half jaargang van elektur liggen en een heleboel DATASHEETS als pdf op mijn pc.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
2 oude boeken over lampen van phillips. was een bekende serie van 5.
-1 gaat over zendlampen en toepassingen er op.
-ander gaat meer over een bepaalde serie die toen "nieuw" was. situeren zich ale bij eind jaren 40
dan
-electronics pocket handbook.
formule nodig? het staat er in als mede de meest gebruikte pinouts en dergelijke. is in pockteformaat enorm handig.
-een schoolboek van vroeger ergens begin transistor tijdperk
wel leuk om te lezen is wel vrij dun en basic
-boek over de oscilloscoop en toepassing er mee. staat een heleboel in waar je op het eerste zicht niet aan denkt. situeert zich in 1935. wel leuk om die scoops specs van toen te zien tegen nu 
-dan normaal nog ergens een boekje van phillips vrij dun en dat gaat over hifi weergave. staan paar buizenontwerpen in een een speaker voor in de hoek te zetten.
-bijna vergeten een dun rood boekje over de transistor in het prille begin. zie je goed hoe ze de schakelingen van buizen trachten over te nemen. heb ik ergens van op een rommelmarkt voor 2€ ofzo. staat soms wel handige info in. over de oc71 onderandere.
dat is het zowat denk ik.
elektronica kunst en kunde staat op mijn verlanglijst maar is gewoon te duur voor al de 5 delen. en RDH4 staat ook op die lijst
die met die rode kaft
. heb die wel in pdf maar om dat af te drukken.....
ahja even een noot ik ben NIET oud maar jong (20jaar) al die boeken zijn ouder als mij uitgezonderd het electronics pocket handbook.
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Voor mij is er nog maar 1 reeks boeken die ik veelvuldig gebruik en dat is de 'Elektronica, Kunst & Kunde' van elektuur ( engelse title: 'The arts of Electronics'). Voor mij was dit een gouden koop. Staat veel basis kennis, maar ook veel praktische info en heeft ook een behoorlijke diepgang. Toen ik een paar jaar geleden weer veel met elektronica ben gaan knutselen, waren deze boeken vaste kost voor het slapen gaan!
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Ik heb ook wat boeken 'uit de oude doos':
- elektronica zakboekje 1993 ( elektuur )
- Digitale computertechniek deel 1 ,1978 ( malmberg )
- Digitale computertechniek deel 2 ,1978 ( malmberg )
- Signetics integrated circuits, Logic - TTL - spec's, military summary ,1978 ( philips )
- Signetics integrated circuits, Logic, Memories, Interface, Analog, Microprocessor, Milrel, 1976 ( Philips )
- Integrated circuits part 4, Digital ic's, CMOS HE4000B family, Juli 1983 ( Philips )
en dan natuurlijk ook dat magische elektronica echt niet moeilijk.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Visual Basic for electronics engineering (elektuur)

The art of electronics ( horowitz en Hill )
Troubleshooting analog circuits ( Bob Pease )
The electronics reference ( IEEE press )
een ganse trits databoeken , eigenlijk de application note boeken van PMI , analog devices, National semi , Burr brown, Philips , Intel en dergelijke.
the electronics sourcebook
catalogen van
digikey ( de laatste 4 omdat al mijn aantekeningen er in staan )
mouser
jameco
grainger
newark
pasternack
teko
en dan nog een nest speciaaltjes zoals:
PC sourceboek van Tom Hogan , Undocumented PC van frank van gilluwe , Inside the Pc van Peter Norton , USB complete en serial port complete van Jan Axelson , Writing VXD drivers , Linux Kernel mode development van Oreilly ( omdat er stukje in staat over i2c en naar mijn oude website verwijst en ik met naam genoemd word
, is meer een 'trofee' dan iets anders)
en dan nog een ganse rits.
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
een héél oude versie ($2,50) van het ARRL antennabook
Het Electuur Telefoonboek
Electronics eavesdropping.
Improvised Radio Jamming techniques.
Dat is het wel zo'n beetje.
Ja een paar catalogi van Condrad (voor naslagwerk) en een oude van Display Electronics
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 24 juli 2006 22:49:06 schreef free_electron:
Beiden verkrijgbaar in het nederlands, als resp. 'elektronica, kunst en kunde' en 'foutzoeken in analoge schakelingen', beide boeken zijn gepubliceerd door Elektuur.
Bob Pease... is dat niet die bebaarde meneer die tijdens zijn online tutorials altijd een Tek scoop aan het eind van zijn probe heeft hangen 
boeken van PMI...
PMI is volgens mij al heel lang ter ziele, ze maakten wel leuke analoge circuits.
Dat visual basic boek schijnt ook erg goed te zijn 
Overigens als je even goed rondkijk bij enkele bekende P2P programma's kun je ook een schat aan Ebooks binnenhalen.
Of dit helemaal legaal is laat ik maar even in het midden.
[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 24 juli 2006 23:20:40 schreef Xenobinol:
Bob Pease... is dat niet die bebaarde meneer die tijdens zijn online tutorials altijd een Tek scoop aan het eind van zijn probe heeft hangenPMI is volgens mij al heel lang ter ziele, ze maakten wel leuke analoge circuits.
Dat visual basic boek schijnt ook erg goed te zijn
inderdaad bob pease is die kerel waarvan je niet weet waar zijn baard stop en die spinneweb waar ie op aan het meten is begint. hij heeft het patent op de de in-beard-bread-board.
PMi is opgeslokt door burr-brown dacht ik en das nu TI. Maar ik heb nog hun laatste application note boek. heel interessante lectuur. vooral omdat PMI de bedenkers zijn van al die OP en OPA opamps alsook de DAc0808 en bijna alle multiplying dac's. zij hebben dat multiplying dac princiepe bedacht alsook de SAR.
tschijnt dat die zot van dat visual basic boek aan en klepper bezig is over digitale techniek nu. in het nederlands deze keer. kgeloof dat het 'van 0 en 1 tot FPGA' gaat heten... 
-Kunst & Kunde 1-5, HF Techniek & Mystiek 1-2
-300,301,302,303 etc schakelingen
-diverse boeken van Elektuur: voedingen, HF, uC, general, datasheets
-ECA's voor alle europese en amerikaanse torren
-TTL datasheetboek TI
-CMOS datasheetboek Motorola
-Elektuurs vanaf '86 - heden
-Diverse RB's
-oude leerboeken met buizen
-Muiderkring: Buizendata, eerste transistorboeken
-Philips: eerste transistorboeken
En nog een hele meuk aan tijdschriften en boeken die ik zo ff niet weet.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Bob Pease is inderdaad altijd leuk.
Welke boeken ik heb staan:
303 Schakelingen
304 Schakelingen
Datasheet boek 1
Datasheet boek 2
Luidsprekerkasten ontwerpen (Vance Dickason)
Luidsprekers testen (Joseph D'Appolito)
Praktische filtertechniek (Harry Baggen)
Werken met microcontrollers - MCS51 handboek
Vele jaargangen Elektuur tijdschrift
Scheepsladingen PDF datasheets
euuhhhm...
alle boeken MBO-electronica 
wordt binnenkort uitgebreid met deHBO boeken 
ook heb ik veel automotive electronica boeken.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Mijn oude schoolboeken nog (heel nuttig)
Handleidingen Ultiboard
2 ECA databoeken (voor zoeken transistoren, triacs ed...)
Boek over elektronische meetinstrumenten
Boek over PC hardware
Texas instruments databoeken
Ik ben er waarschijnlijk nog enkele vergeten.
Yussel
How more things change, how more everything stays the same
Basisboeken:
Elektronica echt niet moeilijk 1,2,3
Elektronica Kunst en Kunde (alle delen)
Andere:
High Performance Audio Power Amplifiers Ben Duncan
Audio Power Amplifier Design Handbook Douglas Self
En dan nog enkele databoeken en PDF boeken die ik her en der op het internet gevonden heb met onder andere:
ABC’s of Probes (pdf) Tektronix
XYZ’s of oscilloscopes (pdf) Tektronix
Op 25 juli 2006 08:29:23 schreef Fuzzbass:
[...]
303 Schakelingen
304 Schakelingen
Datasheet boek 1
Datasheet boek 2
Luidsprekerkasten ontwerpen (Vance Dickason)
Praktische filtertechniek (Harry Baggen)
Werken met microcontrollers - MCS51 handboek
[...]
Idem.
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Boeken, teveel om op te noemen... zal vanavond een foto maken en een opsomming....( ken ze zo niet allemaal vanbuiten. )
Tegenwoordig heb ik wel meer pdf file's in alle categorieen. ( wetenschap, IT, elektro, enz... )
pcnerd
Take a parachute, and jump!
ik heb 2 mappen staan met resp. datasheets en schema's (meeste uitgeprint) verder nog een aantal catalogussen (vooral conrad) en nog een heleboel losse blaadjes + een schriftje met aantekeningen e.d.
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Tja, ik heb nogal wat.
Grotendeels computerzooi die ik jullie maar zal besparen.
(Diverse programeer en assembler talen, en voornamelijk UNIX gerichte zooi, van Windows heb en weet ik niets en dat wil ik graag zo houden, prutsers zijn er al genoeg)
Ik heb "ontvangers" van Fritsjof Sterrenburg
Uiteraard "Das antennebuch" van Karl Rothhammel
Hoopjes copieen in de loop der jaren verzameld.
en nog wat kleine onbekende boekies.
Het meeste is tegenwoordig gewoon op ineternet te vinden.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Wat ook een erg goed leesbaar boekje is voor beginnende elektronicus is deze:
uit de reeks 'Electronica' leerboek 2 'wisselstroomtheorie'
geschreven door F.A. Wilson.
ISBN 90 6082 194 7
Uitgegeven door 'De Muiderkring B.V.'
Mocht je er eentje op een rommel of boekenmarkt tegenkomen dan zou ik hem niet laten liggen, het is een boekje in A5 formaat met een blauw groen voorkant.
In mijn ogen een van de meest leesbare werken voor de inleiding tot de wisselstroomtheorie.
Als audio- en ook buizenman heb ik natuurlijk voornamelijk boeken en tijdschriften op dat gebied liggen.
Ik ga niet alles noemen, maar wat mij wel erg op weg heeft geholpen (en nog steeds!) is:
- Alle jaargangen Radio Bulletin vanaf 1946 tot en met zo rond 1990.
- Jaargangen Radio Electronica vanaf 1953 (de conceptie) tot ca. 1965 (wil dit nog aanvullen tot ca. 1980).
Hiermee ben ik al als klein knaapje begonnen, lezen lezen en herlezen, elk jaar pak ik wel een paar jaargangetjes opnieuw mee.
- Het Ontwerpen Van Versterkers, door S.J. Hellings, Muiderkring.
Destijds het (hobby) standaardwerk in de Nederlandse taal, uiteraard alleen buizen.
- Versterkers met electronenbuizen, Erik Rodenhuis, Philips.
Destijds het 2e (hobby) standaardwerk in de NL taal.
- De Elektuur boeken over buizen door Rene Zur Linde en Peter Dieleman.
- De boeken en pamfletten van Menno vd. Veen.
- Alle jaargangen Audio & Techniek van 1982 t/m 1998.
Met name de bijdragen van Peter Van Willenswaard, Ome John zelf, Henk Schenk, Eelco Grimm en Hok Lioe Han heb ik verslonden, en nog steeds eigenlijk.
- Diverse Engelse en Amerikaanse publicaties, oa. Terman, RDH4, etc. etc. Ook losse uitgaven van Wireless World, Audio (Engineering), HFN & RR enz.
- De heruitgaven van "Audio" in de vorm van Old Colony's "Audio Anthology", alle 5 delen (jazeker, er zijn er *vijf* ).
- De boeken van Self en van Linsley Hood, en recentelijk Slone.
- Exemplaren van vrijwel alle buizenboeken en vergelijkingstabellen, inclusief de zeldzame AVO lijsten en Babani boekjes.
- Voor de leut: losse nummers van "Dr. Blan" , meestal gerecyclede RB artikeltjes, jaren '50.
Daarnaast een kast vol "algemene" electronicaboeken, maar voornamelijk uit de jaren '60, '70 en '80 .
Voor de halfgeleiders: het "Jaeger" substitution book (ed. 1997). Absoluut onmisbaar en onbetaalbaar voor wie ouwe audio repareert.
Voor de muziek: jaargangen "Disk" vanaf 1966 t/m 1977.
Onbetaalbaar voor wie graag (klassieke) grammofoonplaten zoekt, zoals ik.
Hierboven schreef iemand dat alles wel op I-net is te vinden. Ik bestrijd dat.
Heel veel is er inderdaad, maar ook heel veel niet.
En daarbij, de lucht van die ouwe boeken, dat doet je wat.
Shameless plug:
Gezocht: "Instrumentele electronica", ondertitel: grondlagen voor nauwkeurige schakelingen, door Klein & Zaalberg Van Zelst, Philips uitgave. Ik meen van 1966.
Oranje kaft met een wit buis + transistor symbool erop.
Wie mij hieraan kan helpen, zou me zeer gelukkig maken. Allen die het hebben, willen er niet vanaf.......
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Alle MBO+HBO boeken, HBO wordt nog steeds aangevuld want die heb ik nog niet afgerond.
2 boeken over luidsprekerkasten ontwerpen, die van Vance Dickason en nog een ander.
Diverse boeken over tv en radio.
Ook nog wat over zenders en frequenties, daar doe ik echter niet veel mee omdat het me nog niet intresseert.
Ik ben ook nog opzoek naar een boek:
Modern electronic circuits reference manual
John marcus
ISBN: 0-07-040446-1
Hij is zo'n 8 cm dik en A4 formaat met een rode kaft.
Ik weet dat ie op internet nog wordt aangeboden maar als iemand op dit forum er nog 1 te koop weet dan houd ik me aanbevolen!
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 24 juli 2006 23:20:40 schreef Xenobinol:
Op 24 juli 2006 22:49:06 schreef free_electron:
The electronics reference ( IEEE press )Beiden verkrijgbaar in het nederlands, als resp. 'elektronica, kunst en kunde' en 'foutzoeken in analoge schakelingen', beide boeken zijn gepubliceerd door Elektuur.
The art of electronics, klopt, zeer goede reeks.
En de nederlandse versie van 'Thoubleshooting analog circuits' is dat niet: 'Voorkomen is beter dan...' van Elektuur? Maar ik zou verkeerd kunnen zijn.
Trouwens, Mr. Pease rules! Beetje gek en geniaal ligt soms dicht bijeen, maar zijn publicaties zijn echt van grote waarde.
Wat ik verder heb staan:
Elektuur:
- Elektronica, kunst en kunde deel 1 t/m 5
- Lasers in theorie en praktijk
- Lasershowsystemen
- Digital signal processing
- Elektronica en visual basic
- Ontwerpen met aktieve standaardcomponenten
- Hoogfrequentelektronica
- Hoogfrequent techniek zonder mystiek deel 1 en 2
- I²C bus
- PC poorten anders benut
- Schakelingen voorde buitenwereld
- Luidsprekerkasten ontwerpen
- Luidspreker bouwboek
- Handboek satellietontvanst
- IR datatransmissie
- C++ in 40 lessen
- Voorkomen is beter dan... (Robert Pease-National Semi)
- EMC
------------
- Televiesietechniek
- Electronic devices sec. edition
- Building robot drive trains (amazon)
- Robot builders Bonanza (amazon)
- Versterker en impulstechniek
- The electronics handbook (CRC PRESS) 2500+pagina's
- Hoop datasheetboeken
- Application notes boeken (NS, ST...)
Nog andere titels zie ik hier:
- Einstein biografie
- Kode van de cosmos
- Rimpelingen in de tijd (George Smoot)
uit het Engels: Wrinkles in Time (over ontdekking
kosmische achtergrondstraling)
- From pixels to animation
- Physics for carreer education
- The new Quantum Universe (amazon)
- Quantum Physics of Atoms, Molecules,
solids, Nuclei and Particles (amazon)
Een greep uit de inhoud, heb er nog meer maar dan
moet ik teveel herstapelen.
- - big bang - -
Xenobinol
Op 25 juli 2006 21:08:04 schreef big bang:
- Voorkomen is beter dan... (Robert Pease-National Semi)
Dat is hem ja 
Bob Pease is inderdaad een 'echte techneut' 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 25 juli 2006 20:01:40 schreef KT88:
Als audio- en ook buizenman heb ik natuurlijk voornamelijk boeken en tijdschriften op dat gebied liggen.[knip]
Shameless plug:
Gezocht: "Instrumentele electronica", ondertitel: grondlagen voor nauwkeurige schakelingen, door Klein & Zaalberg Van Zelst, Philips uitgave. Ik meen van 1966.
Oranje kaft met een wit buis + transistor symbool erop.
Wie mij hieraan kan helpen, zou me zeer gelukkig maken. Allen die het hebben, willen er niet vanaf.......
Van Ir. J. Ph. Korthals Altes (Philips) heb ik nog "Ja en neen met transistors" uit 1964. Maar dat zal amper je belangstelling kunnen opwekken, denk ik zo...