(10k) weerstandjes doormeten?

Hallo.
Kan je op een of andere manier een weerstandje doormeten ?
Ik heb hier namelijk een 10k weerstandje en ik heb het gevoel dat hij niet goed is.

laat maar.
ff andere multimeter erbij gepakt waar het wel mee kon.
k had inderdaad gelijk. hij is niet goed.

Lucky Luke

Golden Member

je kan op de een af andere manier een weerstandje doormeten.

om uit te sluiten dat je weerstandsmeter niet goed is kun je desnoods gewoon een vaste spanning er op zetten en de stroom meten. en dan met R=UxI de weerstand uitrekenen.
R = weerstand in Ohms
U = spanning in Volts
I = stroom in Amperes.

ook kun je natuurlijk de kleurcodes lezen. (zij bracht rozen op gerrits graf bij vies grijs weer, even daar op googelen en ik denk dat je dan wat vind)

10K is bruin, zwart, oranje (goud/zilver/niks/een of andere kleur+metaliceffect(ben ooit ergesn groen tegengekomen))

maar hoe krijg je een weerstand nou fout?
zolang waarde en opdruk overeen komen... volgens mij heb je geen 10K weerstand te pakken maar een andere waarde.

o, en als een 10K weerstand 9800 Ohm uitmeet is niet erg hé, ze kunnen afhankelijk van de laatste ring 1% tot 20% toleranitie hebben. (afwijken dus) en 20% van 10000 ohm is toch maar mooi 2000 ohm

dus dan zou íe ook nog 8K of 12K of ergens daartussen mogen meten.

maar de meeste weerstanden hebben 5% afwijking.

dus een weerstand met de kleurcode bruin-zwart-oranje-goud die tussen de 9500 Ohm en de 10500 Ohm meet is goed.

bovendien hoeft een 10k weerstand ergens in niet altijd 10K te zijn. soms gaat elke weerstand met een waarde tussen de 1,8K en de 1M goed (pullup van een reset pin oid).

Waar zit de weerstand in? en wat is het probleem met deze schakeling?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 1 augustus 2006 10:27:57

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik had het ook niet over een waarde, want aan de hand van de kleurcode had ik al gezien dat het 10k was.
Ik vroeg me af of hij nog werkte en dat deed hij niet meer

Lucky Luke

Golden Member

Op 1 augustus 2006 10:53:16 schreef sup3rted:
ik had het ook niet over een waarde, want aan de hand van de kleurcode had ik al gezien dat het 10k was.
Ik vroeg me af of hij nog werkte en dat deed hij niet meer

hou bedoel je? wat doet íe niet meer?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hij bedoelt dat de gemeten waarde afweek van de afgelezen waarde...

Lucky Luke

Golden Member

Op 1 augustus 2006 11:45:11 schreef Scrap:
Hij bedoelt dat de gemeten waarde afweek van de afgelezen waarde...

dat is normaal mits binnen de tolerantie

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 1 augustus 2006 10:56:32 schreef Lucky luke:
[...]
hou bedoel je? wat doet íe niet meer?

Weerstand geven. Maak t niet moeilijker als dat het is ofzo? :-)

Lucky Luke

Golden Member

Op 1 augustus 2006 12:03:00 schreef pia:
[...]
Weerstand geven. Maak t niet moeilijker als dat het is ofzo? :-)

ja ok, die dingen koste werkelijk 3x niks, maar het lijkt me zo raar dat een weerstand een fout verooraakt in iets...

tenzij íe door ouderdom niet meer de juiste waarde geeft oid...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Nu ja, as een weerstand t niet meer doet kan je dat een aardig probleem opleveren. (Knip er eens een ergens uit en controleer maar.
:-) LOL!)

ik bedoel inderdaad dat hij geen weerstand meer geeft.
de meter slaat totaal niet uit.
terwijl een wat recenter aangescaft weerstandje netjes de 1k ohm aangeeft.

Henry S.

Moderator

Op 1 augustus 2006 12:05:55 schreef Lucky luke:
[...]
ja ok, die dingen koste werkelijk 3x niks, maar het lijkt me zo raar dat een weerstand een fout verooraakt in iets...

tenzij íe door ouderdom niet meer de juiste waarde geeft oid...

Andere opties:
-Mechanische stress: Breuk
-Beschadigd: Hogere weerstand of onderbroken
-Overbelast: Hogere weerstand of onderbroken
-Polarisatie door HV: Hogere weerstand of onderbroken

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Op 1 augustus 2006 14:49:54 schreef sup3rted:
ik bedoel inderdaad dat hij geen weerstand meer geeft.
de meter slaat totaal niet uit.
terwijl een wat recenter aangescaft weerstandje netjes de 1k ohm aangeeft.

weet je dan zeker dat de laatste band oranje is en niet rood? in slecht licht kan het nogal op elkaar lijken

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Op 1 augustus 2006 12:12:21 schreef pia:
Nu ja, as een weerstand t niet meer doet kan je dat een aardig probleem opleveren. (Knip er eens een ergens uit en controleer maar.
:-) LOL!)

dan moet ik 'm d'r toch echt eerst zelf uitknippen...
uit zichzelf verdwijnt íe niet. (mits je 'm niet aan een TeslaCoil hangt dan...)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 1 augustus 2006 16:52:04

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 1 augustus 2006 16:50:40 schreef Lucky luke:
[...]
weet je dan zeker dat de laatste band oranje is en niet rood? in slecht licht kan het nogal op elkaar lijken

Dat komt wel eens voor, heb zelf die flater ook wel een paar keer gemaakt.
Nu meet ik eerst voordat ik ze gebruik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

bij mij zitten er zelfs weerstanden in het verkeerde zakje van mijn E12 reeks. (okee, daar heb ik ze zelf ingestopt)

ik meet dus ook altijd alles na

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

meten? pffrt, kleurcoderingen _O_

(mijn ogen zijn nog goed, en het licht helemaal (3 lampen op werkbank, nog een centraal op m'n kamer en een dakraam :) )

[Bericht gewijzigd door pcnerd op donderdag 3 augustus 2006 19:04:29

Take a parachute, and jump!

Het onderscheiden van een 1 k en 10 k weerstandje is bij kunstlicht ALLEEN niet te doen, dan moet ik echt een meter hebben.

Oudere weerstanden zijn zelfs bij daglicht slecht uit elkaar te houden...

Edit: die qoute van mij was niet echt nodig.

[Bericht gewijzigd door weardguy op donderdag 3 augustus 2006 19:07:39

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

oude weerstanden gebruik ik bijna niet, heb al mijn weerstanden uitgesorteerd dus ik hoef niet te zoeken en ook niet uit elkaar te houden.

Take a parachute, and jump!
Sine

Moderator

Afhankelijk van de fabrikant willen de kleuren erg dicht bij elkaar liggen ... ( ik heb wel eens getwijfeld of ik nu een 2k2 of een 22k in mijn handen had, en 2k2 is toch echt rood rood rood )

Open weerstanden zijn helemaar erg, daar zoek je je te barsten naar !

het ging niet om het onderscheiden van of wat ook!
Ik had hier een 10k weerstandje waarbij de meter gewoon totaal niet meer uitslaat!
Dus die is verrot.
Zaterdag gewoon een (paar) nieuwe halen en dan is het opgelost.

Lucky Luke

Golden Member

Op 3 augustus 2006 23:39:48 schreef sup3rted:
het ging niet om het onderscheiden van of wat ook!
Ik had hier een 10k weerstandje waarbij de meter gewoon totaal niet meer uitslaat!
Dus die is verrot.
Zaterdag gewoon een (paar) nieuwe halen en dan is het opgelost.

10 word nog al vaak gebruikt. ik weet niet of je echt serieus bezig bent of begint, maar ik heb van 10k er gelijk 100 gekocht. gaat hard hoor!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)