eehm ik heb net dat topic zitten lezen waar lucky luke z'n step up maakt, maar das wel lastig als ik dat zo lees...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 7 augustus 2006 14:57:17 schreef Danny:
eehm ik heb net dat topic zitten lezen waar lucky luke z'n step up maakt, maar das wel lastig als ik dat zo lees...
nou, als je er net mee begint wel. ik weet niet op welk topic je doelt? als je het nixietopic bedoeld, het gaat niet over die stepup, maar over eentje met eeen of ander maxim ICtje. (opgezocht: max1605. regelbare Vout, max 20mA stroom door de spoel (dus minder dan dat als uitgangsstroom)
na 3 gefrituurde IC's en een die zoekraakte (zitten in sot32, dat is niet te solderen man!) is het gelukt.
gaatjebord, koper rond de gaatjes moeten cirkeltjes zijn anders is de afstand te klein. dan doorkrassen zodat je 2 kopervlakjes hetb. IC aan de koperkant solderen (eerst dun soldeer op de doorgekraste kopervlakjes, dan IC er op leggen en vastzetten) rest van de componenten er zwevend op solderen. gebruik een diode die snel genoeg is en low ESR condensatoren, dan moet het lukken! (mits je de verbindingen zo kor mogelijk houd)
anders, maxim heeft ook een stepup in DIP, die is wss. minder gevoelig voor te langer verbindingen etc. is wel wat ouder dus heeft niet zo'n hoog rendement. ik meot daar nog eens wat mee opbouwen. er komt 12V uit (of 15V) bij 200mA.
ik zal even het typenr. opzoeken.
dat is de max732, 12V uit. ze hadden ook een 15V variant
(zal ik 'm dan ook maar bouwen vandaag? waarom niet. weet ik gelijk of het kan of niet.)
datasheet
Ik heb lucky luke net al gemailt, ik moet wel wat power hebben. ik heb nu een ander idee:
Ik wil nu proberen om met 6 cellen in serie zo'n 9 volt te maken, daar dan de 7805 met PIC op aansluiten.
Voor de motors wil ik dan de 5 ampere voeding bouwen met een 7806 (die bestaan meende ik?):
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33
da's nu mijn idee..
Danny
Op 14 augustus 2006 15:10:54 schreef Lucky luke:
trouwens, waarom voed je je motoren niet direct uit je accu en alleen je microcontroller via die 7805?
Als ik dat doe, ben ik bang dat de robot na eventjes gereden te hebben al weer stopt omdat het voltage van de accu dan te laag wordt voor de microcontroller. (6 volt accu dus, net als de motors).
en een voordeel van de 7805 is dat als de accu iest minder wordt, je het niet eens merkt. De robot rijdt dan nog steeds even snel enz. je hebt dan wat speling.
Ik heb nu wat gemaakt met 8 grote oplaadbare cellen, dus opgeladen zo'n 12 volt. 12 - 5 is 7 volt speling ongeveer
Op 15 augustus 2006 10:16:31 schreef Lucky luke:
zonde! word puur omgezet in warmte!
neem dan 6 cellen!
mmm... als dat zo is kan ik dat beter doen ja.
heb ik gelijk meer ruimte op m'n robot.
( is nu een en al accu zowat...)