hoelang mag je een coax kabel eigenlijk zijn om toch nog fatsoenlijk beeld te hebben ?

Ik heb bij mij thuis het inkomend signaal (van telenet decoder) via een splitter/ versterker naar 8 verschillende stopkontakten gestuurd. Op het gelijksvloers werkt het redelijk goed, maar op het eerste verdiep is het beeld ook ruizig. Vermoedelijk lengte tussen versterker en tv op eerste verdiep : +/- 15 meter

Op 9 september 2006 22:40:36 schreef pamwikkeling:
hoelang mag je een coax kabel eigenlijk zijn om toch nog fatsoenlijk beeld te hebben ?

Ik heb bij mij thuis het inkomend signaal (van telenet decoder) via een splitter/ versterker naar 8 verschillende stopkontakten gestuurd. Op het gelijksvloers werkt het redelijk goed, maar op het eerste verdiep is het beeld ook ruizig. Vermoedelijk lengte tussen versterker en tv op eerste verdiep : +/- 15 meter

Hangt van het type kabel, zijn lengte en de frequentie/zender af.
Om een voorbeeld te geven:
De woningen worden tegenwoordig, of tot voor kort voorzien van C12 type kabel. Dat staat voor Coax Twaalf.
De benaming komt voort uit het verlies over 100m afstand bij een gemiddelde (TV-band)frequentie.
Hoe hoger de frequentie hoe hoger het verlies.
Bij 472Mhz heb je dus 12dBuV (deciBell/microVolt) verlies op 100 meter.
Bij ~800Mhz is dat bijna het dubbele.

Dat heeft als resultaat dat een lange kabel een redelijk beeld zal geven op de lagere frequenties en slecht beeld op de hogere frequenties.
Daarom wordt het signaal doorgaans ook "scheef" aangeboden in een woning. Hogere frequenties (UHF-UltraHigh Frequency) ca 2 á 3 dB hoger dan de VHF (Very High Frequency). Zo kan men inpandig nog een tiental meters kabel kwijt zonder slecht beeld te geven.

Naast C12 is er ook C6. Deze wordt incidenteel gebruikt wanneer de afstand tussen de eindversterker (het grijze kastje in de straat) en de woning te groot is. Het verlies op de UHF is te groot bij C12, waardoor men dus kiest voor C6.
Tegenwoordig heeft men als alternatief ook de C9. Die kan net weer wat meer dan de C12.
De eindversterkerkasten worden zelf doorgaans gevoed door C3. Omdat die gemakkelijk grote afstanden kan overbruggen, zonder teveel verliezen. Deze verliezen kunnen in dit geval bij de Eindversterker wel weer gecompenceerd worden, maar daar zit een max aan.

De kabelexploitant hoort ervoor te zorgen dat het signaal voldoende sterk in de woning binnenkomt. Dat doet men door in de eindversterkerkast de aansluitingen (tot soms wel 40+ per kast!) zo te verdelen dat de woning het verst verwijderd, het meeste signaal krijgt. Dit te hoge signaal wordt weer afgezwakt over de afstand waardoor de norm van voldoende sterk signaal toch gehaald wordt.

In de woning wordt bij het inregelen van zo'n kastje niet gemeten of het signaal sterk genoeg is. Dit wordt berekend door een programma. Die houdt rekening met de afstand en het type kabel.
Alleen kan met de jaren de kabel minder worden door een beschadiging of langdurig blootstellen aan de zon/UV licht. Door een beschadiging kan grondwater de kabel inlekken waardoor deze ingewaterd raakt.
De kabel bestaat uit een buitenmantel en een binnengeleider. De combinatie van dezen + het matariaal van de tussenlaag bepaalt het karakteristieke verlies van de kabel. Vocht in die kabel veranderd deze karakterestieken waardoor de verliezen op met name de hogere frequenties groter worden.
Dit heeft dus gevolgen voor de binnenhuissituatie.
UHF komt onvoldoende sterk binnen en met het verlies van de binnenhuiskabel wordt het er niet beter op.

De grootste veroorzaker van slecht beeld is/zijn het type kabel en de connectoren. En dan gaat het om de montage en de kwaliteit. Ik heb dat eerder in dit topic aangehaald.
Daarnaast is het belangrijk te weten dat een versterker alle signalen versterkt. Is het signaal reeds zwak en staat het daardoor dichterbij de ruis, (een zender is niets anders dan een draaggolf die een eind boven de ruis uitsteekt) en je wilt het versterken met een versterker, moet je er rekening mee houden dat ook de ruis meeversterkt wordt. Daarom altijd een versterker plaatsten op het punt waar de CAI binnenkomt.

Bij versterking en verzwakking praten we in dBuV. Het is een pittige rekenmethode om de vermogens terug te halen en optellen en aftrekken in dB's is nou eenmaal gemakkelijker.
JE moet weten dat een versterker vaak een 6 tot 10 dB opschoeft. Een 2-weg splitter veroorzaakt een verzwakking van 3,7-4 dB. een 3-weg 5,8 en een 4-weg 7,5.
Splitters met nog meer aftakkingen wordt geen splitter meer genoemd, maar een verdeelpunt. Alle uitgangen hebben hun eigen verzwakking.

Met al deze gegevens kun je een redelijk plan maken hoe je het thuis wilt aansluiten. Of proberen je slecht beeld-veroorzaker te localiseren.

Veel verhaal Fantomaz, waarvoor dank.
dit alleen om de TV natuurlijk.
Zelf zou ik de splitsing tussen TV en Internet nis aan doen.
Horen bij elkaar, als het waren :)
Uitgang naar de kids na de Video, dus wel.
Video heeft al 'n signaalversteker, mischien iets te slap.
Dit gedeelte kan je pas gaan versterken en niet ervoor.
Heb je geen internet meer.?

Sorry , hier 'n andere ervaring mee, onze doet het zo goed.

mvg Wiedewa

Op 9 september 2006 22:40:36 schreef pamwikkeling:

@Fantomaz: In België is de netwerkstruktuur anders dan in Nederland, vooral vanwege de lintbebouwing. Ook wordt gerekend in dBmV en de kabels hebben andere namen, en het net gaat tot 600MHz. Voor de rest is het hetzelfde :).

@pamwikkeling:
Het net is zodanig berekend dat je voor 1 TV een perfect beeld krijgt. Wil je meer TV's aansluiten, dan moet je zelf uw binnenhuisinstallatie aanpassen. Voor 2 TV's kun je nog passief werken. Voor 8 TV's is het signaal onvoldoende.
Ideaal is het inkomend signaal eerst te versterken, en dan te splitten of verdelen. Met een goede versterker, goede splitters, goede konnektoren, goede kabel en goede aansluitdozen kun je dit zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.
Vermijd het gebruik van zogenaamde 'rijgdozen'.
Nooit proberen een te zwak signaal te versterken.
Versterk met mate, juist voldoende om de kabel- en splitterverliezen te compenseren.
Heb je echt permanent signaal nodig voor 8 TV's, of zijn er 8 mogelijke plaatsen waar je een TV aansluiting voorzien hebt? Dit kan het aantal splitpunten verminderen.
De verdeling zou je beter doen vóór de decoder. Best is waar de buitenkabel in huis komt, indien mogelijk.
Plaats hier eventueel een tekening van uw installatie, dat 'praat' makkelijker.

Edit: als je een decoder (Digibox of -corder) hebt, dan heb je een internet moden EN een NIU. Op de NIU zijn reeds uitgangen (0dB en 3dB) voorzien voor meerdere TV aansluitingen. Hiermee kun je reeds een deftige verdeling maken zonder een versterker te moeten kopen. Die zit nl. in de NIU.

MAg ik het Belgische netwerk dan primitief noemen?
Of is de opzet in zoverre anders dat het weer andere voordelen biedt boven het Nederlandse.

Ik had vrijdag al met Multikabel gebeld omdat ik eerst dacht dat het probleem aan hun lag. Ben ik nu aan het testen blijkt dat het signaal minder stoort en ook op mijn digitale ontvangen heb ik een lagere BER waarder (BER is het aantal fouten in de digitale ontvangst)
Kan het zijn dat de multikabel mijn signaal opgekrikt heb of moet ik een andere verklaring zoeken?

edit:
ik heb nu het een en ander aangepast, het beeld beneden is nu perfect(tv en dvd recorder). Het beeld op de eerste verdieping is helaas nog niet perfect(lichte ruis). en zolder is het hetzelfde.

een nieuwe "tekening" van de opstelling:

MULTIKABEL
   |_1 mtr_DVD-recorder_*- tv
   *                     \- AMP-_25_mtr_AMP*- 5 mtr - tv
                                            \- 15 mtr -DVD recorder - Diditale decoer- TV

het probleem zit hem dus in de lange 25 mtr kabel. daar heb ik teveel verlies. deze kabel wordt nu onderbroken door een f stekker splitter die aan een kan gebruikt wordt. ik heb nu even geen doorkoppel stuk voor coax.

wat is nu de beste oplossing om ook op de eerste verdieping en op zolder "perfect" beeld te krijgen?

[Bericht gewijzigd door ymoona op ]

mij hebben ze altijd gezegd om een versterker helemaal vooraan in een installatie te plaatsen (op voorwaarde dat hij daar niet overstuurd wordt). Dat spaart je dus een versterker uit. Achterliggende gedachte: alle storingen die je kabel oppikt in de meters voor de versterker wordt meeversterkt. Dus beter de versterker aan het begin van de installatie.
Ik zie dat je twee versterkers achter elkaar steekt, op die manier ga je de ruis van de ene versterker versterken met de andere. Heb je geprobeerd zonder versterker 2? Gewoon eens enkel de TV op die 5m kabel aansluiten en zien wat dat geeft. Kan zijn dat je met een gewone tap beter af bent dan met een versterker.

Opmerking op één van de voorgaande posts: versterking of verliezen worden in dB uitgedrukt, signaalniveau's kunnen in dBµV uitgedrukt worden.

Op 10 september 2006 20:35:36 schreef Stefaan Van Slycken:
mij hebben ze altijd gezegd om een versterker helemaal vooraan in een installatie te plaatsen (op voorwaarde dat hij daar niet overstuurd wordt). Dat spaart je dus een versterker uit. Achterliggende gedachte: alle storingen die je kabel oppikt in de meters voor de versterker wordt meeversterkt. Dus beter de versterker aan het begin van de installatie.
Ik zie dat je twee versterkers achter elkaar steekt, op die manier ga je de ruis van de ene versterker versterken met de andere. Heb je geprobeerd zonder versterker 2? Gewoon eens enkel de TV op die 5m kabel aansluiten en zien wat dat geeft. Kan zijn dat je met een gewone tap beter af bent dan met een versterker.

Opmerking op één van de voorgaande posts: versterking of verliezen worden in dB uitgedrukt, signaalniveau's kunnen in dBµV uitgedrukt worden.

dat heb ik inderdaad geprobeert, maar het signaal was dan erg ruizig. Ik kan nog nog wel proberen de versterking in het begin te zetten en dan kijken of het beter wordt.

De kabel die ik heb gebruikt is een RG6/u kabel. wat ik heb gelezen is dit wel prima.

Op 10 september 2006 11:53:48 schreef Fantomaz:
Mag ik het Belgische netwerk dan primitief noemen?
Of is de opzet in zoverre anders dat het weer andere voordelen biedt boven het Nederlandse.

Dat zou ik niet doen, collega :). Zie ook mijn opmerking over lintbebouwing.
Ben je al in België geweest? Je weet toch dat belgen een baksteen in hun maag hebben, en dat er gebouwd wordt dat het een lieve lust is.
Voor zover ik het nederlandse systeem ken, wordt er in een wijk een verdeelcentrum geplaatst en vandaar passief met al dan niet lange kabels naar de woningen gegaan. Dat is goed zolang er geen nieuwe woningen bijkomen in dezelfde wijk. In België is het goed mogelijk dat er een woning bijkomt.
Zou je dan 1 kabel plaatsen vanaf het verdeelcentrum en de straat openbreken om die ene woning aan te sluiten?

In België loopt het TV(distributie)net voor praktisch iedere woning. Een nieuwe woning wordt aan de dichtstbijzijnde tap aangesloten, of er wordt indien mogelijk een tap bijgeplaatst. De aansluitkabel in België is zelden langer dan 30m, uitzonderingen daargelaten.

Nadeel van deze opzet zijn de storende voetpadkastjes die vaak in de weg staan, en veel beschadigd worden.

Maar het werkt, en goed. We hebben op de Belgische kabel analoge en interaktieve digitale TV, telefonie en internet (DS tot 20Mbit/s).

MULTIKABEL
   AMP*|_1 mtr_DVD-recorder_*- tv
      \_25_mtr_*- 5 mtr - tv
               \- 15 mtr -DVD recorder - Digitale decoder- TV

Is zoiets uitvoerbaar?

De eerste splitter is assymetrisch zodat je de DVD-recorder en TV niet overstuurt. Teveel signaal is even slecht als te weinig.

Je zou ook dit kunnen doen:

MULTIKABEL
      *_1 mtr_DVD-recorder_*- tv
      \AMP_25_mtr_*- 5 mtr - tv
                   \- 15 mtr -DVD recorder - Digitale decoder- TV

Dit soort connectors NOOIT gebruiken:
http://www.pokosat.de/16000_technika/16115_porad_catv/IMAGES/01_wtycz_iec.jpg

Vooropgesteld:
Mijn opmerking over het mogelijk primitief zijn van het Belgische netwerk was niet kwetsend bedoeld, maar wel serieus gemeend.
Het kan zijn dat men in Belgie minder tijd en energie steekt in een goede CAI infra om verschillende redenen.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de Wegen infra zich niet leent voor het leggen van kabel over grote afstanden, waardoor kabel minder rendabel wordt en men voor andere oplossingen heeft gekozen.
En hoewel ik ten tijde van mijn Belgische vakanties nog niet met een CAI technisch oog door de straten reed, kan ik me wel herinneren dat de straten en wegen niet zo denderend (of juist wel :-)) waren. :-P

Op 10 september 2006 21:32:04 schreef Pertinax:
Voor zover ik het nederlandse systeem ken, wordt er in een wijk een verdeelcentrum geplaatst en vandaar passief met al dan niet lange kabels naar de woningen gegaan. Dat is goed zolang er geen nieuwe woningen bijkomen in dezelfde wijk. In België is het goed mogelijk dat er een woning bijkomt.
Zou je dan 1 kabel plaatsen vanaf het verdeelcentrum en de straat openbreken om die ene woning aan te sluiten?

Het zal je raar in de oren klinken, maar zo gaat dat wel.
Alle infra is ingetekend waardoor we (de nutsbedrijven en gemeenten) precies weten waar de kabels (horen te) liggen. Kabeltracees liggen door gemeentegrond of onder een trottoir.
Nu Weet ik niet precies meer hoe de Belgische trottoirs eruit zien, maar ik meende dat het gebruik van straattegels iets "unieks" was voor Nederland.
De tracees zijn gemakkelijk open te leggen voor toevoeging van nieuwe kabels of het vervangen ervan in geval van schade/inwatering.
In jaren 80 wijken, heeft men ten tijde van de bouw meteen de CAI infra gelegd. In tegenstelling tot de reeds bestaande woningen van voor die tijd waar de kabels door de trottoirs van huis naar huis gelegd werden, vond men het praktischer de kabels onder de huizenblokken door te leggen. Daar baal ik nu nog steeds van :-(
Vanaf eind jaren 80 worden de kabels door de trottoirs en perkjes gelegd waarbij voor elke woning een kabel uit het tracee de woning ingevoerd wordt.
Bij schade aan eerder genoemde jaren 80 kabels, worden de nieuwe kabels (in woonwijken) door nieuw geplande tracee's in buizen gelegd. De abonee met de beschadigde kabel wordt zo voorzien van een nieuwe kabel.
Omdat in deze tegelijk aangelegde woonwijken een probleem nooit alleen komt, wordt meteen gecontroleerd of andere woningen dezelfde problemen hebben, of dreigen te krijgen.
In die gevallen worden er preventief extra kabels getrokken die op rol thv de woningen ingegraven. Óf, in het geval van een geconstateerde schade, wordt door de reeds gelegde mantelbuis, een nieuwe kabel getrokken. In beide gevallen hoeft het trottoir maar 1x volledig heropend te worden. Een gat thv de woning openleggen is voldoende om de rol cq de mantelbuis te vinden.

In geval van een nieuwe abonnee in een bestaande situatie wordt soms een reeds eerder gelegde (en ingetekende) kabel opgegraven en doorgekoppeld. Soms vervalt een woning en wordt de oorspronkelijke CAIkabel hergebruikt. Dwz vanuit het tracee wordt deze kabel opgelast naar een nieuwe huisaansluit kabel.
En natuurlijk wordt soms een compleet nieuwe kabel getrokken naar de Eindversterkerkast (of TOA (tap-op-afstand))

In België loopt het TV(distributie)net voor praktisch iedere woning. Een nieuwe woning wordt aan de dichtstbijzijnde tap aangesloten, of er wordt indien mogelijk een tap bijgeplaatst. De aansluitkabel in België is zelden langer dan 30m, uitzonderingen daargelaten.

Nadeel van deze opzet zijn de storende voetpadkastjes die vaak in de weg staan, en veel beschadigd worden.

Maar het werkt, en goed. We hebben op de Belgische kabel analoge en interaktieve digitale TV, telefonie en internet (DS tot 20Mbit/s).

Zonder nu af te geven op het netwerk, vind ik het goed dat er zoveel interactieve diensten mogelijk zijn op een -in verhouding tot het Nederlandse raster- kleine frequentiegebied.
Wat mij als monteur wel een crime lijkt, zijn inderdaad de door jou genoemde voetkastjes. Het komt mij over als een TOA situatie. Verdeelpunt pas enkele meters van de versterker verwijderd. Nadeel daarvan is dat 1 beschadigde kabel, meteen een redelijk aantal klanten "raakt". Nu is dat hier ook zo wanneer de kabel tussen Groep- en eindversterker plat gaat, maar daar zijn er minder van dan kabels tussen eindversterkers en Tap-op-afstand.

Hoe komt in België het signaal de wijk binnen?
Bij ons meestal op Wijkcentra nivo via Glasvezelkabel. Het Glassignaal wordt naar "koper" omgezet en versterkt. Vervolgens wordt het verdeeld over een aantal stroominkoppelfilters. Elke kabel/versterker 1.
Het signaal wordt zo met de voedingsspanning getransporteerd naar de achterliggende versterkers. Dit zijn meestal Groepsversterkers, hoewel eeneindversterker ook nog wel eens rechtstreeks uit een WC gevoed wordt.
In de groep wordt de spanning weer uitgekoppeld door weer zo'n stroominkoppelfilter, die nu omgekeerd werkt.
de spanning wordt gebruikt om de versterker van stroom te voorzien én om doorgelust te worden naar uitgaande stroominkoppelfilters.
Het signaal gaat naar de groepsversterker, wordt daar versterkt en verdeeld over een aantal versterkers via de stroominkoppelfilters. Meestal zijn dit Eindversterkers, soms Andere groepsversterkers.
De eindversterkers krikken het signaal weer op om dit vervolgens naar Multitaps te voeren. Doorgaans zitten deze in dezelfde kast, maar soms (in de genoemde TOA's) zitten ze ook in een afzonderlijk kastje, enkele tientallen meters verderop.
(pfff lap text :-))

gister avond zette ik de TV aan en mijn beeld was weer heel er ruizig, ook op de TV op eerste verdieping. Beneden was het wel goed.

beneden maak ik gebruik van een hirschmann splitter,
http://www.h-e.nl/gfx-producten/Hirschmann/AFC_2011.jpg
hoe moet ik deze nu aansluiten? Dat vind ik nog al onduidelijk op de opdruk. ik heb nu het ene pootje aan de ene kant als ingang genomen, en andere twee pootjes aan de andere kant als uitgang genomen, is dit de juisten aansluiting.

ik ga nu de splitter halverwege de lange kabel vervangen door de tweede versterker, kijken of het dan beter wordt.

Bij de getoonde assymetrische splitter:
linksonder is ingang
rechtsonder is uitgang van het doorgaand (sterktste) signaal
top is uitgang van het afgetapte (zwakkere) signaal.
Er staan ws. cijfertjes bij, maar ik kan de waarde niet lezen. Die cijfertjes geven de verzwakking in dB tov. de ingang.
Dergelijke splitters zijn richtingsgevoelig, het is dus heel belangrijk dat je de ingang op de juiste plaats aansluit.

Bij een (symmetrische) tweewegsplitter zit de ingang meestal aan de top, en de gelijke uitgangen onderaan.

Overigens, dat zijn goede splitters.
Heb je een foto of afbeelding van de andere?

Op 11 september 2006 20:08:46 schreef Pertinax:
Bij de getoonde assymetrische splitter:
linksonder is ingang
rechtsonder is uitgang van het doorgaand (sterktste) signaal
top is uitgang van het afgetapte (zwakkere) signaal.
Er staan ws. cijfertjes bij, maar ik kan de waarde niet lezen. Die cijfertjes geven de verzwakking in dB tov. de ingang.
Dergelijke splitters zijn richtingsgevoelig, het is dus heel belangrijk dat je de ingang op de juiste plaats aansluit.

Bij een (symmetrische) tweewegsplitter zit de ingang meestal aan de top, en de gelijke uitgangen onderaan.

Overigens, dat zijn goede splitters.
Heb je een foto of afbeelding van de andere?

ik was er idd ook proef ondervindelijk achter gekomen dat de ene uitgang beter is als de andere uitgang, ik kan duidelijk verschil zien tussen de goede en mindere. de mindere ook niet acceptabel voor tv beeld. bij de betere uitgang staat 0.6 en bij de mindere 20. ik neem aan dat dit staat voor de verzwakking in DB. dus ik kan het beste direct na splitter versterken? of pas verder op de kabel?

de andere splitters zijn van de type karwei en melden dus geen demping.

ik heb lange stuk kabel "getest" door de splitter in het midden te vervangen door de tweede versterker, en beneden dericht aan mijn modem filter te hangen. nu heb ik de versterkr zo afgesteld dan hij in de situatie een goed beeld heb. nu ben ik bezeg om de tweede versterker zo in te stellen dat ik de verliezen van de splitter op kan vangen...

Die splitter met 0.6 en 20 is niet goed voor uw toepassing.
De '20' betekent dat het signaal op die uitgang 20 dB zwakker is. Dat is veel teveel, en dan is het normaal dat je ruis hebt.
Kun je aan splitters geraken waar het getal 20 kleiner is? De juiste waarden die bestaan ken ik helaas niet. Ik denk bvb aan iets in de trant van 2/7.

Versterken doe je altijd voor je split. De bedoeling van een versterker is de verliezen door splitten op te heffen. De juiste niveaus bepaal je dan door de waarde van de splitter zelf.
Als je eerst split, en dan versterkt, dan kom je in de problemen met het ingangsniveau vn uw versterker. Het ingangsniveau ligt in principe vast, en daar wijk je best niet van af.
Geef je een versterker een te laag signaal, dan wordt de signaal/ruisverhouding slecht.
Geef je een versterker een te hoog signaal, dan krijg je intermodulatie.

Die karwei splitters zou ik wegdoen en Hirschmann of gelijkaardige gebruiken.

op de website van http://www.h-e.nl/ kan ik andere splitters kopen. ik kan dus het beste kiezen voor de Hirschmann AFC 0811, deze heeft een demping van 8,5 dB.

kan ik er dan vanuit gaan dat de sterke uitgang ook maar 0.6 dB verzwakt is?
8,5 is minder verzwakking en dus beter maar waarom worden er dan ook splitter verkocht met 20dB verzwakking, daar zit toch niemand op te wachten?

ik morgen eens bellen of de lokale specialist de juiste splitter heeft voor mij.

Een figuur is misschien duidelijker:

http://home.scarlet.be/~on1aht/TV.jpg

Je moet er voor zorgen dat de verst verwijderde TV hetzelfde signaal krijgt alsof hij zou aangesloten zijn bij deMultikabel aansluiting.
Op de figuur staan splitter- en kabelverliezen (getallen met een min). Voor het langste traject bedraagt dit 15.5 dB.
(dat is het voordeel van dB's, gewoon optellen en aftrekken :))
De verzwakking van het langste traject moet door de versterker gecompenseerd worden; hij moet dus 15.5 dB versterken.
De 'laatste' splitter is een symmetrische. De TV op 5m krijgt dan een klein beetje teveel.
De eerste is een assymetrische, anders krijgt de TV beneden teveel signaal, en zodoende gaat het grootste deel naar boven.
De kabelverliezen werden berekend gebaseerd op C12 (ik hoop dat dit juist is)
De gegevens van de splitters en aftakelementen heb ik hier gevonden:
http://www.idd-electronics.com/idd/nl/dept_147.html

Met deze opstelling zou je in principe op iedere plaats even goed beeld moeten hebben.

Edit: splitters van 20dB kunnen nodig zijn als je bvb. een heel dichte, en een heel verre aansluiting hebt.
Hou er ook rekening mee dat teveel signaal even slecht is te weinig signaal. Dus niet zomaar gaan versterken!

OK,
ik heb de versterker dus nu nog verkeert staan, ik gaan hem even voor de splitter zetten en kijken wat dan de resultaten zijn. je hoort het zo...

edit:
joepie, ik heb de versterker nu ongeveer op 15dB staan en het beeld beneden is perfect, en boven begint het ook al aardig op te lijken. morgen eens kijken of ik de boel nog verder kan tunen.

weet iemand de demping van RG6/u kabel? dan kan ik de beste splitter berekenen.

nog een edit:
ik heb de demping van mijn kabel gevonden op
http://www.profect.nl/product/product.php?s=805.786
de kabel die ik gebruikt heb is dus beter als C12 en dat lijkt me alleen maar goed. ik wil nu eigenlijk de hele installatie uit tekenen zodat ik goed controleren of het klopt. moet ik dan ook nog rekening houden met connectors? of is deze demping te verwaarlozen?

meteen als het signaal binnen komt versterken, dan pas splitten, versterkers hebben anders geen nut, maak je de ruis alleen erger.

ik vind je tekening mooi, Pertinax, maar de verliezen in de C12 zijn veel te hoog ingeschat.

Ik had eerder al beschreven dat dit 12dB is bij een gemiddelde frequentie van ~470Mhz. Is de frequentie hoger, dan is de demping ook hoger.
Dit gaat alleen op bij kabels!!
Bij C12 is de demping op de hoogste frequentie ca 24dB.

Omdat in jouw geval, Ymoona, de lengte erg groot is, zou ik overwegen deze "scheefte" (hoe langer de kabel hoe slechter de hogere frequenties) op te heffen door het signaal scheef weg te sturen. (andersom scheef wel te verstaan) Dit is bij veel versterkers mogelijk met een instelschakelaar of zelfs met een potmeter.
De hogere frequenties worden dan sterker weggezonden. De grote afstand kabel compenseert dit zodat je goed beeld hebt op de verst afgelegen TV.
(nadeel is weer dat je eerste TV teveel signaal op de UHF krijgt)

In het onderstaande schema hoop ik meer duidelijkheid te geven over de opstelling.
ipv de eerste spitter "SB02" kun je ook kiezen voor de TB1-6 (6dB verlies op één uitgang) Laat dat afhangen van de versterkingsfactor van je versterker.
Omdat je de TV beneden niet hoeft te versterken kun je daar met je eerste spitsing "spelen" met het signaal. Zo kun je gerust de sb02 vervangen voor de TB1-6 wanneer je de versterker 3 á 4 dB meer kunt laten uitsturen. (je hebt dan immers het verlies in de eerste splitsing teruggebracht van 4 naar 1 dB op je TV1 (links in het schema) en de 6dB ipv 4 wordt door de extra versterking in je versterker gecompenceerd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20ymoona.JPG

Op 11 september 2006 22:38:44 schreef the waiter:
meteen als het signaal binnen komt versterken, dan pas splitten, versterkers hebben anders geen nut, maak je de ruis alleen erger.

Onzin... Alles staat of valt met voldoende signaal. Als je na de splitsing van de signalen voldoende overhoud, kun je gewoon nog versterken.

*Een splitter verdeelt je signaal evenredig. 3,7dB is een halvering van je signaal. Logaritmisch gezien dus.
Als je een TB 1-6 hebt, zal een deel 6dB gedempt worden. De ander uitgang dan weer minder. Het is terug te rekenen als je logaritmisch kunt werken. Wat ik wel moet kunnen, maar nog steeds niet kan.
:-P

NB...
Woon je in een bungalow Ymoona?
Ik vind 40 meter een hele stap, zelfs als je naar een zolder moet...

Over het plaatje met berekening:

- reken ook iets voor verliezen in connectors etc... dan kan een (paar) dB belopen afh v soort en kwaliteit.

- beter de versterker voor 25m kabel plaatsen dan erna.

Op 11 september 2006 22:55:20 schreef Fantomaz:
NB...
Woon je in een bungalow Ymoona?
Ik vind 40 meter een hele stap, zelfs als je naar een zolder moet...

nope, ik heb gisteravond nog even de boel serieuzer uitgestapt en kom dan op ong 15 mtr voor het lange stuk kabel. en dan nog een meter of 10 denk ik vanaf dat punt naar zolder. beetje ruim ingeschat. Ik ga vanavond weer verder, ben nu op mijn werk

Op 12 september 2006 00:05:02 schreef Ben_:
Over het plaatje met berekening:

- reken ook iets voor verliezen in connectors etc... dan kan een (paar) dB belopen afh v soort en kwaliteit.

- beter de versterker voor 25m kabel plaatsen dan erna.

Hadden we TS al voor gewaarschuwd. Goede kwalliteit connectoren. Krimp F zijn de mooisten, maar ook het moeilijkst te zetten als je niet de juiste gereedschappen hebt.
Maar als het in de dB-tjes gaat lopen, doe je toch iets fout...

NB...
Ik zie inderdaad een fout in de tekening...
De 25 meter zit na de Splitter ipv voor...
Ik zal hem even proberen aan te passen. ;-)
[edit2] aangepast [/edit2]

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op ]

gister nog even bezig geweest, nu heb ik boven ook acceptabel beeld. ik ga zaterdag nog even naar de winkel om de laatste karwei onderdelen te vervang door hirschmann.

ik heb de laatste spullan vandaag geupgraded, de laatste splitter vervangen door een -8dB variant, nu heb ik overal goed beeld.

bedankt!