D'r staat een uitgewerkt schema een paar posts meer naar boven...
Dit topic is gesloten
D'r staat een uitgewerkt schema een paar posts meer naar boven...
Op 26 februari 2007 18:01:47 schreef Henry S.:
Een mosfet als serieregelaar en een tweede tussen de gate en nul.
Waarom een tweede?
Moderator
Dat regelt wat gemakkelijker, is gelijk aan de serie tor en een tweede tussen basis en de nul.
Op de gate/basis zet je een regelbare spanning, via een potmeter van de uitgang geleend.
Basic regelbare voeding al moeten de fets wat extra componenten hebben vanwege de hoogspanning.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 februari 2007 18:55:47
Dan heb je dus een soort Ugs vermenigvuldiger? Volgens mij gaat de uitgangsspanning dan wel afwijken als de tweede fet warm wordt.
Moderator
Een zener is wel verstandig.
Ik zal wel ff wat tekenen.
alvast bedankt. Ik heb geen electronische opleiding dus ik ben aangewezen op de recepten van anderen. Ik wilde liever niet de 317 gebruiken en ik heb nog een paar irf820's liggen.
Normaal zou ik geen "ingewikkelde" voeding met een halfgeleider maken maar de voortrap is een cascode en die schijnen dat wel nodig te hebben.
Simpel maar doeltreffend:
Voor D1 pak je een zenerdiode met dezelfde spanning als de uitgangsspanning min de drempelspanning van de mosfet, bij de irf820 is dat zo'n 4,5 volt.
Voor R1 is een 100k weerstand wel goed denk ik, het hangt er een beetje vanaf hoeveel spanning er op komt te staan.
C1 zou je nog wel kunnen vergroten naar 100 µF, het is denk ik niet nodig maar als je toch een elco koopt is groter altijd leuker.
De irf820 moet wel op een koelplaatje, hoe groot hangt er ook vanaf hoeveel vermogen hij moet afgeven
D2 is er om te zorgen dat de Ugs niet overschreden wordt, dan gaat namelijk de mosfet stuk.
Moderator
De 1k/22uF zijn een extraatje tegen spanningsvariaties.
De zeners beveiligen de gates, neem 1-2 volt minder dan de Ugs max.
Waarden zijn richtwaarden, garantie tot de deur
[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 februari 2007 23:08:04
http://www.uploadarchief.net/files/download/hvreg_tena.GIF
Heren, hartelijk dank voor de hulp. Ik ga er nu leuk mee knoeien. Een buizenschema zegt me wel wat maar van die transistors kan ik geen chocola maken en ook niks anders. Misschien loop ik wat achter maar zoals gebruikelijk ben je dan na een tijdje ook weer in de mode en volgens mij klopt dat ook voor buizen.
Ik heb overigens net nog een schemaatje gevonden op het net dat erg lijkt op dat van Bobo. Commentaar welkom, dan leer ik weer wat. Het is een onderdeeltje van een buizenversterker die misschien wat over-geingenieurd is. Maar het ding werkt al een paar jaar en klinkt volgens de uitvinder niet verkeerd. Het stond hier: http://www.normankoren.com/Audio/TENA.html
O ja, Bobo, bij de weg, als ik in jouw schakeling niet meer dan ongeveer 10 mA ga leveren dan kan ik het wel met zo'n klein koeldingetje af neem ik aan.
De wet van Oom ken ik wel maar ik neem niet aan dat ik hier niet moet uitgaan van 400V x 0,01 A= 4 Watt.
Sorry, hierboven staat een typefaut (2 x niet).
Ik lees nu bij de Tena meneer dat zijn schakelingetje nog een klein brommetje zou afgeven. Dat komt volgens hem omdat de 2,2 meg R en de 1 uF condensator een laagfilter zou zijn dat niet optimaal ontworpen is. Misschien een iets grotere elco c.q. een iets grotere filmcondensator gebruiken ?
sorry voor misschien newbie vragen, maar kan ik voor een 12V zener in bovenstaande schema's ook 2 x 6,2V zeners in serie zetten of gaat er dan iets mis ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 27 februari 2007 13:04:50
Moderator
@pipootje: Zou je de edit willen gebruiken ipv er een eenzijdig gesprek er van te maken?
Op 27 februari 2007 10:35:01 schreef pipootje:
[...]
Ik heb overigens net nog een schemaatje gevonden op het net dat erg lijkt op dat van Bobo. Commentaar welkom, dan leer ik weer wat. Het is een onderdeeltje van een buizenversterker die misschien wat over-geingenieurd is. Maar het ding werkt al een paar jaar en klinkt volgens de uitvinder niet verkeerd. Het stond hier: http://www.normankoren.com/Audio/TENA.html
De nieuwe kleren van de keizer gebruikt geen zeners
O ja, Bobo, bij de weg, als ik in jouw schakeling niet meer dan ongeveer 10 mA ga leveren dan kan ik het wel met zo'n klein koeldingetje af neem ik aan.
De wet van Oom ken ik wel maar ik neem niet aan dat ik hier niet moet uitgaan van 400V x 0,01 A= 4 Watt.
Je moet voor de spanning het spanningsverschil over de regeling aanhouden. Bijv 450V in en 400V uit geeft een verschil van 50V. 50*.01=0.5W
Ik lees nu bij de Tena meneer dat zijn schakelingetje nog een klein brommetje zou afgeven. Dat komt volgens hem omdat de 2,2 meg R en de 1 uF condensator een laagfilter zou zijn dat niet optimaal ontworpen is. Misschien een iets grotere elco c.q. een iets grotere filmcondensator gebruiken ?
Zeneren voor een betere referentie
sorry voor misschien newbie vragen, maar kan ik voor een 12V zener in bovenstaande schema's ook 2 x 6,2V zeners in serie zetten of gaat er dan iets mis ?
Dat gaat prima.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 27 februari 2007 13:10:10
Het nadeel van een spanningsdeler ten opzichte van een zenerdiode is dat je alleen de rimpel weghaalt, de spanning zakt nog steeds in als de voeding zwaar belast wordt.
Ook wijkt de spanning af als de netspanning veranderd.
Dat helpt het idee van een gestabiliseerde voeding toch een beetje om zeep.
[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op dinsdag 27 februari 2007 13:59:15
Ander nieuws: een tijdje geleden heb ik de decoupeerzaag gezet in een standaard ringkern, en die daarna bewikkeld met een paar duizend windingen koperdraad. Primaire zelfinductie houdt niet over (krap 7H), maar voor dit moment boeit dat even niet: voor mij was 't meer een test om te zien of ik op deze manier ook met SE kon 'speulen'. Nou, dat kan. Foto's van wat testsignalen op
http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/sets/72157594562595642/
, schema van http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/kt88_2.htm
30 Hz blokgolf gaat niet echt fijn, en d'r zitten hier en daar nog wat randjes aan, maar als 'proof of concept' is-'t niet verkeerd.
Overigens kostte dit me wel een decoupeerzaagje per kern
Moderator
Taaie rakkers...
Tsja, trafoblik, he. Met 'n nieuw zaagje ben je d'r in vijf minuten doorheen, anders sta je een half uur te prutsen..
Enig idee trouwens hoe dit zich verhoudt tot andere SE-trafo's?
Moderator
Sorry, ik mishandel voor SE nog steeds voedingstrafo's.
Op 1 maart 2007 00:02:30 schreef alex278:
Ander nieuws: een tijdje geleden heb ik de decoupeerzaag gezet in een standaard ringkern, en die daarna bewikkeld met een paar duizend windingen koperdraad.
He zeg, vertel. Kan me voorstellen dat je zoiets doormidden zaagt om de oude windingen te verwijderen, maar voor opnieuw wikkelen zal je toch weer een 'ring' moeten hebben, om me vervolgens af te vragen hoe je hier met niet al te veel moeite een paar duizend windingen doorheen krijgt...
B.t.w. mooi 'scoopje'.
<edit>
@Henry S; dat zou natuurlijk ook kunnen.
Moderator
Het zagen is bedoeld voor een luchtspleet lijkt mij, ringkernen in SE raken snel verzadigd.
Even iets anders: wie heeft wel eens een amplimo ringkern doorgemeten? Afgelopen weekend weer eens even stevig aan 't wikkelen geweest, en moeten ontdekken dat, ja, ook voor ringkernen moet je 'interleaved' wikkelen. Met wat ik nu gefabriekt heb heb ik een gemeten bandbreedte (-3dB) van 17Hz--53 KHz. Waarbij je bij 20 Hz ziet dat 't stevig staat te vervormen. Met name die ondergrens vind ik een beetje apart, want op basis van de primaire zelfinductie zou je die veel lager verwachten. Temeer daar meneer van der veen 0.4 Hz of daaromtrent claimt.
(Jah, ik snap natuurlijk ook wel dat '0.4Hz' bijna DC is, en dat dat een bias geeft die, afhankelijk van je kernmateriaal, je zelfinductie (en dus je lage -3dB punt) flink vermindert, maar dan nog; 0.4 Hz klinkt voor mij aardig als 'good specmanship'.)
Argh. Of je doet iets aan dat 10Hz-highpass-filtertje wat je voor je versterker hebt zitten.
Moderator
Leg eens uit...
Ik meet ze 'live' door, in een versterker volgens http://www.flickr.com/photos/23966711@N00 (schema staat ergens achteraan). Voor de fasedraaier zit nog een highpass-filtertje wat bestaat uit een 150nF/100k RC-netwerkje. Verklaart prima waarom ik voor drie outputtrafo's exact dezelfde ondergrens vind qua bandbreedte..
(overigens is dat ongerelateerd aan die vervorming bij 20Hz, waar ik nog even geen idee bij heb.)
Moderator
Ah, je zat je filter te meten
Overleden
Op 5 maart 2007 13:41:33 schreef alex278:
(overigens is dat ongerelateerd aan die vervorming bij 20Hz, waar ik nog even geen idee bij heb.)
Verzadiging van de kern door DC, dat treedt als eerste op in het laag.
Lp dondert enorm naar beneden.
Overigens geeft mijn tweetertje ook 20 Hz weer, maar vraag niet bij welke SPL..........zo kan ik ook 0.4 Hz claimen natuurlijk.
Op 5 maart 2007 18:32:42 schreef KT88:
[...]
Verzadiging van de kern door DC, dat treedt als eerste op in het laag.Lp dondert enorm naar beneden.
Ja, en dat verwachtte ik op zich ook wel, maar 't is niet helemaal consistent over de serie trafo's die ik gewikkeld heb. Oftewel, 'more research is required'.
Dit topic is gesloten