wij willen voor ons profielwerkstuk een robot gaan maken met rupsen. Nou hebben ik een vraag: zijn 2 ruitenwissermotoren genoeg ? (1 per rups) dit ivm met het lage budget.
Klopt het ook dat die motoren 2 standen hebben ?
het is zo dat ruitenwisermotren geen voledige toeren maken en dit is zeer moelijk aan te passen.Ik spreek uit ervaring want ik heb deze ook willen gebruiken voor een robot
tja. wat meer info zou idd ook wel wat handiger zijn,
je kan alles aanpassen ook ruitenwissermotoren zodat ze volledig draaien... kwestie van de juiste aanpassing...vaak een wormwieltje en een tandwieltje...en de rest erafslopen.
bij de motoren die ik had dreef de motor een worm aan die op zijn beurt een groter tandwiel aandreef en vervolgens met een mechanisma de as die buiten de behuizing komt een beweging had van maar 120graden
dus dat mechanisme eruit slopen tot het grote tandwiel dat wel "toeren" maakt ? en is het dan sterk genoeg om de robot een beetje vooruit te krijgen ?
ik ben te wete gekomen dat de motoren die ik had van de achterste ruitenwisser waren en dat die van de voorste ruitenwisser niet allemaal dat ingeboude mechanisme hebben
ik denk wel dat het sterk genoeg is voor een robot maar ik zouw geen snelheidsduivel verwachten
snelheidduivel is absoluut niet nodig
maar ik hoorde dat er 2 standen op zitten, dus kan je toch makkelijk sturen ? rups links stand 1 (langzaam) rups rechts stand 2 (snel) en je gaat linksom of lukt dit niet ?
ik weet het niet zeker maar ik denk van wel want op een auto kan ze ook op 2 verschillende snelheden zetten dus ik denk dat het zo ook wel moet lukken
2 ruitenwisser motoren nemen van de voorruit van een fiat panda uit +- 1990. Zijn van Magnet Marelli. Mechanisme kun je makkelijk aanpassen door 1 palletje te verwijderen en ze zijn nog sterk ook op 12 volt +- 5 ampere.
Gewoon ff de sloop bezoeken dus 
idd, neem zulke ruitenwissers, pas ze aan, maar ga er maar niet van uit daj je de 2 standen kunt gebruiken, die zullen waarschijnlijk in de electronica van de auto zitten... (duh)
neem liever de pwm-sturing van deze site, met eventueel een wat dikkere eindtor. een voor elke motor en je kunt meteen sturen.
---antwoord op hierboven---
zulke vragen kunnen wij niet beantwoorden. als die accu 50 kilo weegt zeker niet, weegt die accu een kilootje misschien wel, maar dat hangt van je constructie af.
[Bericht gewijzigd door Quark_01110001 op ]
Op 28 september 2006 21:31:20 schreef Dutchboy.:
maar als ik op die robot nog een 10 AH accu zet + electronica zal hij het dan nog trekken ?
10Ah is 10A 1 uur lang, trek je meer uit de accu dan wordt de gebruiksduur dus korter. 20A -> 1/2 uur.
ik zouw eerst eens proberen met motortjes van oude autos van een autokerkhof en als het niet lukt tja het heeft je niets gekost he
Op 28 september 2006 21:47:06 schreef easysport:
ik zouw eerst eens proberen met motortjes van oude autos van een autokerkhof en als het niet lukt tja het heeft je niets gekost he
moah niets... tijd !!
ja hoe lang duurt het voor er eentje te proberen ?? 15 min
en het kost gen geld he
[Bericht gewijzigd door easysport op ]
ff over tuitenissermotors:
meestal 4 aansluitingen + massa (kan ook aan het huis liggen)
1 is interval (die wil je niet hebben of je moet van schokmode houden en zit niet op alle auto's)
1 is langzaam
1 is snel
de andere is om hem altijd in zijn stand te doen terugkomen en hier staat dus continu + op.
Vaak heb je die laatste nodig: die drijft de motoren aan, die andere zijn maar stuur draden!!!
johne
?
Op 28 september 2006 22:53:46 schreef High met Henk:
ff over tuitenissermotors:
tuitenissermotors ( whaha lol
)
sommige onbedoelde schrijf fouten zijn toch wel eens grappig zonder de leesbaarheid aan te tasten.
1 is interval (die wil je niet hebben of je moet van schokmode houden en zit niet op alle auto's)
break-dance robot?
lol
het was laat....
Maare die interval: break dance? Die gaat toch vloeiend in de kermis 
wordt meer soort van defect tandwiel wat paar tanden mist. wellicht als je de overbrening goed timed kun je het nog gebruiken voor speciale manouvres, zoals een gedeelte draaien ofzo.
ik heb ook wel eens een robotgebouwd met ruitenwissers ze draaien alleen wel langzaam. ik gebruik tegenwoordig boormachinemotoren. die hebben ongeveer 500rpm op de eind as bij een ruitenwisser is dat veel minder.
stef
volgens mij als je het wormwiel enzo eraf haalt kun je nog respectabele snelheden verwachten. Maar kracht neemt af.
Enne; 't is een rupsvoertuig dus erg snel zal idd niet hoeven, anders knalt de tractieband eraf (of het moet mechnisch echt super zijn??????)