(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Je kan natuurlijk 2 identieke versterkers nemen, en meten wat het verschil is. Als het goed is komt uit beide dingen een signaal met een bijna gelijke vervorming, en dus het verschil is dan de ruis.
Maar wordt de S/N verhouding niet gewoon allen berekend uit de hoeveelheid ruis zonder signaal, en hoeveel signaal er zou kunnen zijn?
(door een heel sterk filter op de meetfrequentie te gebruiken kom je natuurlijk ook wel een eindje, maar da's ook weer zo'n gedoe. Verder moet je dan in de berekening van de S/N verhouding er rekening mee houden dat je een deel van het spectrum, en dus ook een deel van de ruis hebt overgeslagen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
brrr.
dit is iets wat ik nu toevallig regelmatig doe
S/N meting :
Meet de gain van de versterker over de volle bandbreedte.
Er zijn kwatongen die dit doen met een witte ruisgenerator. Het kan maar dat is niet echt goed.
Beste is de boel doorfluiten met een netwerkanalyser ( of spectrum analyser met tracking generator) : de source aan de ingang , calibreren , en dan de uitgang meten. Je moet er wel op letten dat je uitgangsspanning beneden het clipping niveau van de versterker blijft ( dus niet zo ver openzetten dat ie vervormd.)
dus eigenlijk moet je EERST een THD meting doen om te weten hoeveel je er mag insturen zonder dat ie vervormt.
1) THD meting :
een spectraal zuivere toon erin ( dus niet uit een huis tuin en keuken oscillator ) met een bepaalde amplitude : versterk volledig open draaien ( volume op max ) met een dummy load op de uitgang
.
kijk in het frequentiespectrum naar de harmonischen.
verhoog ingangsamplitude zodat de THD beneden de 0.5% blijft. ( je moet de RBW zo laag mogelijk zetten van de analyser . de sweep wordt wel zeer traag maar tot daar )
thd uitrekenen is wiskunde ( Db's verwerken. formules zijn te vinden op google. ik heb een stuk software geschreven die alle werk doet ( praat tegen de netwerk analyser en doet de volledige setup en haalt er de informatie uit. ik kan de formules dinsdag wel geven.
ik ken ze niet van buiten )
eenmaal je dus de maximum input power kent kan je nu de Gain banmdwidth gaan ,meten
2) Gain/bandwidth meting
: de tracking generator instellen op de power die je gebruikte voor de THD te meten. ( je zit dan gegarandeerd on der het clipping niveau )
en de boel doorzwaaien. dit geeft je de gaincurve van de versterker, dat is stap 1.
3) Noise en Noisefloor
dan de netwerk analyser van Db naar microvolt schakelen ,
ingang los (afsluiten met 1 kiloohm of whatever de ingangs impedantie is van die van jou). en een baseline opmeten aan de INGANG. Dit geeft je de systeemruis van je meetopstelling. opslaan die curve ( opnieuw meten met lage RBW . averaging mag aan en je averaged 100x of meer )
dan meten aan de uitgang. ( zelfde settings : je mag NIKS veranderen aan de instellingen van de analyser.
en een tweede curve nemen.
(uitgang / gain) - ingang geeft je de eigenruis van de amplifier.
simpel newaar ? maar je hebt wel de juiste apparatuur nodig ... en die is niet goedkoop....
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 14 oktober 2006 18:31:04 schreef RES:
Ik hoef geen nauwkeurige meting of uitkomsten, maar ik wil alleen weten hoe diep de ruis is in een versterker of opamp, en bij verschillende versterkers of opamps een getal laten aangeven zodat je het verschil kan zien tussen allerlei versterkers en opamps.
Dus alleen de (gemiddelde) grens van de ruis, dus waar de ruis eindigd.
forget it . dat lukt je niet zonder deftige meetapparatuur.
en zeker niet bij opamps. trouwens er is nog veel meer dat meespeelt.
je moet ook je CMRR en PSRR gaan bekijken.
en ruis hangt af van je ingangsimpedantie in je circuit ook ( boltzmann en temperatuur komt om de hoek kijken : 4kTR weetjewel ... 4x boltzamann x temperatuur x weerstand )
gebruik de getallen of curves uit de datasheet. die zijn correct gemeten.
ik doe dergelijke metingen regelmatig op onze opamps ...
machinepark :
HP4396 Netwerk/spectrum analyser . twee differentiele probes met 1.5 GHz bandbreedte , een HP8648 signaal bron met een filterbank erachter.