Hallo!

Ik ben een stappenmotor aansturing aan het ontwerpen, en nu vraag ik me af welke blusdiode ik over de motorspoelen zal zetten.
De spoelen worden aangestuurd met een stroom van ca. 1.5A.

De spoelen hebben een inductie van 3mH, maar ik ga ze parallel zetten dus het wordt 1,5mH en 3A.

Ik denk dat een 1n4148 als blusdiode dan niet meer voldoet. Of verkijk ik me hier op?
En een 1N4001 schijnt weer te traag te zijn.

Kent iemand een goed verkrijgbare diode die ik zou kunnen toepassen?

bedankt,

Joost

een blusdiode moet over het algemeen dezelfde stroom als de stuurstroom aankunnen, in dit geval dus 1,5A, een 1n400x kan slechts 1A. de snelheid licht aan de snelheid waarmee je je stappenmotoren aan gaat sturen, zie de datasheet van verschillende diodes.

Zowat iedere diode kan kortstondig een (puls-)stroom aan die flink wat groter is dan de opgegeven max. stroom. Voor stappenmotoren die minder dan 2A opnemen gebruik ik al jaren een simpele 1N4148. Nooit enig probleem mee gehad...

Ik wil er 3A door heen jagen, dus meer dan 2. Welke diode zou dan in aanmerking komen?

Ik kan me voorstellen dat wanneer je de stroom die door de motoren loopt regelt met een chopper/pwm op 20Khz, dat de diodes dan flink snel moeten zijn.

Een schottky diode misschien? Die zijn toch lekker snel?

Op 14 oktober 2006 20:10:37 schreef pros:
Zowat iedere diode kan kortstondig een (puls-)stroom aan die flink wat groter is dan de opgegeven max. stroom. Voor stappenmotoren die minder dan 2A opnemen gebruik ik al jaren een simpele 1N4148. Nooit enig probleem mee gehad...

@pros:
Ik trek je kennis (en ervaring) zeker niet in twijfel...
Kortstondig 2A met een 1N4148 (blusdiode bij een relais)dat kan ik nog aannemen....

Tenzij Ifsm op de datasheet iets anders betekent...
http://www.junun.org/MarkIII/datasheets/1N4148.pdf

dan mag de puls max 1 us duren, en niet herhalend zijn, non-repetitive. dus niet herhalend is niets voor die stappenmotor

Voor zwaardere toepassingen kan je nog steeds iets als de SB520 ... SB5100 nemen. Stevig genoeg voor het doel, kost iets ronde de 1.30 euro.