Show your projects! Part 2.

Dit topic is gesloten

Op 28 november 2006 18:59:40 schreef the-x:
ga je wel heel wat mogen neertellen hoor. ( spreek dan op financieel gebied... )

Dat niet alleen, maar zie die chinezen maar eens warm te krijgen voor uberhaubt een paar duizend stuks. Die lui beginnen pas te lopen voor aantallen van 5 cijfers. (misschien zelfs nog niet eens)

Op 28 november 2006 17:07:24 schreef Henry S.:
En een ander experimentje: Een €1 display van de radiomarkt wakker gekregen, M50530 chipset, veel kloksignalen... MAH kijkt ook even mee?

[afbeelding]

Ondanks het mishandelen met 9V op een klokingang (verward met het contrast :P) gereanimeerd.

Met een kleine modificatie de interne contrastspanning (ICL7660) afgekoppeld en extern gemaakt.

[afbeelding]

MAH kijkt natuurlijk even mee!

mooi versterkertje. nog wel wat spaghetti toevoegen voor betere smaak :P

ik heb alleen nog maar naar mijn lcd gekeken. hoop nog steeds op de datasheet. wat zie ik? allemaal rare figuurtjes?
ik moet eerst nog even een p1 ontmantelen voordat ik weer flatkabel heb om dat schermpje aan te sluiten.. of ga binnenkort maar even kijken met losse snoertjes...

is hier iemand een beetje goed in duits? zou diegene Bernhard Roskam van www.roskam.de een mail kunnen sturen met het verzoek voor de datasheet van LCD Display (ArtNr: 512028)? :) hij zei dat hij de datasheet wel had...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 28 november 2006 18:50:44 schreef darkdizzy:
mooi displaytje, zeker voor die prijs. Even een offtopic vraag; kent iemand bedrijven waar je zelf lcd displays kunt laten maken? Dus dat ze die symbooltjes erin bakken? Ziet er toch strakker uit dan allerlei tekentjes met een graphic display te maken (en het is ook nogeens makkelijker aan te sturen)

Bij alle fabrikanten is het wel mogelijk om een customproduct te laten maken. Als dit bedrijfsmatig is is het meestal pas intressant als je hele grote series gaat maken van je product. Voor 1 displaytje voor een hobby project is de prijs niet leuk.

Heb tijdens mijn studie wel eens contact gehad met een fabrikant omdat een opdrachtgever van de opleiding een custom display wou hebben voor zijn product. Na het horen van de aanloopkosten had hij al heel snel gekozen voor een normaal grafisch display wat meteen ook wat duurder mocht worden. :+

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
KT88

Overleden

Op 28 november 2006 19:05:01 schreef elektrohenri:
Dat niet alleen, maar zie die chinezen maar eens warm te krijgen voor uberhaubt een paar duizend stuks. Die lui beginnen pas te lopen voor aantallen van 5 cijfers. (misschien zelfs nog niet eens)

Ligt aan het product, en de leverancier.

Als het een OEM product betreft, waar je zelf je eigen naam of logo op geplakt wilt hebben, dan zijn aantallen van 0....10 ook geen probleem.

Is het een eigen ontwerp, maar laat je het daar maken, dan wordt dat pas zinvol als je er inderdaad 100+ bestelt per keer. Ons bedrijf werkt zo, hier ontwerpen, daar bouwen.
Maar als je er niet bovenop zit, kan de kwaliteit, of de maatvoering, per stuk afwijken (ik praat hier helaas uit ervaring....)

Hangt ook een beetje af van wat je wilt hebben, een fijne dikke versterker kun je makkelijker bestellen per 100 dan bijv. een displaytje, daar zien ze liever dat je er 10.000 bestelt ja :+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

noritake itron maakt vfdtjes naar order ...

Geen idee over aantallen en kosten

Hun standaard-displays kosten al een 'beetje', zal dus wel niet snel aantrekkelijk zijn...

Op 28 november 2006 19:05:01 schreef elektrohenri:
[...]
Dat niet alleen, maar zie die chinezen maar eens warm te krijgen voor uberhaubt een paar duizend stuks. Die lui beginnen pas te lopen voor aantallen van 5 cijfers. (misschien zelfs nog niet eens)

Hoeft niet perse. In het geval van custom lcd's heb je altijd te maken met prototypes, en het is je natuurlijk vrij om het bij proto's te laten. Ik heb echter geen idee hoe hoog de kosten daarvan liggen.

@Jeroen; dàt een quote van mij???
Mijn printje is een 6 layer.

Henry, Missen we niet nog een elko potje? Of heb je er èèn in je speakerlijnen...

Op 28 november 2006 20:27:16 schreef Henk B:

@Jeroen; dàt een quote van mij???
Mijn printje is een 6 layer.

nee, dat was meer een erg korte samenvatting van mij ;)

IF you can't convince them, then confuse them!
Henry S.

Moderator

Op 28 november 2006 19:07:15 schreef MAH:
[...]
MAH kijkt natuurlijk even mee!

mooi versterkertje. nog wel wat spaghetti toevoegen voor betere smaak :P

Komt nog een bord vol spaghetti bij ;)

ik heb alleen nog maar naar mijn lcd gekeken. hoop nog steeds op de datasheet. wat zie ik? allemaal rare figuurtjes?

20 figuurtjes, nog even puzzelen hoe die aangestuurt worden.
bedrading van het display en modificatie mail ik je nog, connector is niet logisch...

is hier iemand een beetje goed in duits? zou diegene Bernhard Roskam van www.roskam.de een mail kunnen sturen met het verzoek voor de datasheet van LCD Display (ArtNr: 512028)? :) hij zei dat hij de datasheet wel had...

Ik heb hem niet horen zeggen dat hij een datasheet had, wel dat hij website wist met aansturing via de par-poort.
Zal nog een mailtje z'n kant uit sturen.

Het enige wat ik tegenkom is de LCD4Linux site, let op andere connector. ;)

Op 28 november 2006 20:27:16 schreef Henk B:
[...]
Henry, Missen we niet nog een elko potje? Of heb je er èèn in je speakerlijnen...

Daar zat ik al op te wachten. ;)
Asym voeding, elco's in speakerlijnen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@henry: volgesmij wel. daarom kreeg ik ook zijn kaartje. dan moest ik hem een mail sturen en dan stuurde hij de datasheet...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Alleen heeft hij dat niet gedaan... we wachten af.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 28 november 2006 19:07:15 schreef MAH:

is hier iemand een beetje goed in duits? zou diegene Bernhard Roskam van www.roskam.de een mail kunnen sturen met het verzoek voor de datasheet van LCD Display (ArtNr: 512028)? :) hij zei dat hij de datasheet wel had...

Die kun je prima in het engels, en misschien zelfs nog wel in het nederlands mailen ( hij spreekt het iig wel )

Amateur19

Overleden

Projectje van de baas. Maar wel met de hand en hete-lucht smd 0603 gesoldeerd. :P

http://img.kempernet.net/albums/userpics/10001/normal_IM005879.JPG

Moet rechts nog een ICtje bij. Pasta zit er al.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Enerzijds sta ik steeds in bewondering voor die mooie SMD-werkjes, maar anderzijds vraag ik me af wat het jonge grut gaat doen, eens de ouderdom toeslaat en de ogen het steeds maar moeilijker krijgen. Zelf moet ik er niet meer aan beginnen.
Maar ach, tegen de tijd dat het zover is, heeft iemand wel een passende remedie uitgedacht. Mini-camera'tje in de vingertoppen of zo... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Amateur19

Overleden

Uhh ik ben nu bijna 37 en bijna blind aan mijn linker oog. Een loep, goed licht, stereo-microscoop camera's etc. zijn allemaal wel nodig om het te maken en vooral met het steeds kleiner worden. Ik kan dit zonder enige hulpmiddelen ook niet doen.

:P

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

En vroeg de buizengeneratie zich ook al niet af waar dat toch heen moest met de miniaturisering ;)

Wat meer een probleem is dan goeie ogen is een vaste hand. Zeker met 0402 en soortgelijk spul betekend de kleinste bibber al dat de component dwars op - of naast de pads staat.

@Amateur; niet te hopen dat je moeite hebt moeten doen om die pasta daar te krijgen (dispenser? of nog erger spuit?) want als je morgen die laatste ic plaatst is de pasta al keihard geworden.
(Met de vorige proto's van mijn board (een pagina terug) had ik afgelopen Juli zelfs problemen om non-stop een heel bord te bestucken voordat de pasta te stijf was...)

Ik val onder de jongere generatie en ik moet er ook niks van hebben. SMD wat een brol als je dat moet solderen. Laat ik het liever doen door t een of andere bedrijf. Geef mij maar gewoon through hole componenten of zwevend opbouwen als bij buizen. :)

Amateur19

Overleden

Op 29 november 2006 21:52:20 schreef Henk B:
.......

@Amateur; niet te hopen dat je moeite hebt moeten doen om die pasta daar te krijgen (dispenser? of nog erger spuit?) want als je morgen die laatste ic plaatst is de pasta al keihard geworden.
(Met de vorige proto's van mijn board (een pagina terug) had ik afgelopen Juli zelfs problemen om non-stop een heel bord te bestucken voordat de pasta te stijf was...)

Die heb ik net vast gesoldeerd. Een hele print kan ik ook niet eerst bestukken en dan pas solderen. Pasta vloeit dan niet goed meer uit. Die uit een spuitje komt. Mijn hand is net een dispenser. Steeds de zelfde hoeveelheid wat er uit komt. Net een machine.

Maar ik ben nu na 6 jaar WAO toch alweer helemaal terug. Voorheen GSM's hersteld. Toen m'n ogen de mist in maar nu kunnen we dit alweer.

:P

@Henk B
Zijn die stencils erg duur. Kan je een indicatie geven van die van jou? Ik heb het er op het werk nl. ook al over gehad, maar verder nog niet.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik zal maar niet klagen, zeker?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nouja, ik waag me zelf ook nooit op SMD gebied. Is toch allemaal oninteressante techniek.

  1. Het past niet in een breadboard
  2. Het is tijdrovender om te solderen
  3. Je moet van tevoren bedenken wat je gaat maken, en alles meteen goed doorrekenen, wat oersaai is.
  4. Het werkt de creatieve geest tegen, omdat snel experimenteren er niet bij is
  5. Het is de dood van de hobby, omdat ik nou niet echt vaak kindjes van 12 zie die genoeg handigheid hebben om met SMD aan de gang te gaan
  6. Het kan minder warmte verwerken (en is dus altijd kapot)
  7. het knalt lang niet zo mooi uit elkaar als je er 300V op zet als een gewone tor :+
  8. Je ziet ze niet liggen tussen de vloerbekking.
  9. Eigenlijk al niet eens op je bureau
  10. Je kan er alleen maar meer werken indien je in staat bent goede kwaliteit printplaten te etsen. Ik bezit nu dus over een printplaatplotter die waarschijnlijk onvoldoende nauwkeurigheid heeft (wat me overigens niet boeit)
  11. ze blijven onder je elleboog (en andere lichaamsdelen) plakken. Ze komen zo dus door het hele huis te liggen.
  12. kleurcodes zijn mooier
  13. evenals mooie TO3's.
  14. etc.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 29 november 2006 21:58:10 schreef Amateur19:
@Henk B
Zijn die stencils erg duur. Kan je een indicatie geven van die van jou? Ik heb het er op het werk nl. ook al over gehad, maar verder nog niet.

Hangt van het aantal pads af. Zo'n grote kost tussen de 200 en 250 euro (kaal, dus niet in een 'echte' assemblagestraat te gebruiken). Kleine stencils (tot 1000 pads) koop ik voor 56 euri bij laser-stencil.com.
Moet je zeker een keer proberen, zeker zakelijk hoef je het voor het geld niet te laten. Zelf ook gedaan, en sindsdien in principe nooit meer zonder.

Op 29 november 2006 21:23:05 schreef Amateur19:
Projectje van de baas. Maar wel met de hand en hete-lucht smd 0603 gesoldeerd. :P

[afbeelding]

Moet rechts nog een ICtje bij. Pasta zit er al.

:)

zozo:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Laat ik ook eens iets showen.
Voor de meesten hier is het waarschijnlijk heel simpel, maar voor mij een hele uitdaging.
Deze voeding op basis van een LM 317 is het eerste waarbij ik eens iets op een experimenteerprintje heb gesoldeerd; en het werkt ook nog.
Ik wil tzt ook nog eens de labvoeding van CO maken, maar dit leek me wel iets eenvoudigs om mee te beginnen.

http://home.hetnet.nl/~w_ermers/image/psu%200-30V%201_5A%20(1).jpg

http://home.hetnet.nl/~w_ermers/image/psu%200-30V%201_5A%20(2).jpg

http://home.hetnet.nl/~w_ermers/image/psu%200-30V%201_5A%20(3).jpg

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Op 1 december 2006 00:07:22 schreef Willis:
Laat ik ook eens iets showen.
Voor de meesten hier is het waarschijnlijk heel simpel, maar voor mij een hele uitdaging.
Deze voeding op basis van een LM 317 is het eerste waarbij ik eens iets op een experimenteerprintje heb gesoldeerd; en het werkt ook nog.
Ik wil tzt ook nog eens de labvoeding van CO maken, maar dit leek me wel iets eenvoudigs om mee te beginnen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet er leuk uit :D Misschien kun je een LM350 nemen om het vermogen ietsje op te krikken. Leuk kastje ook om het in te bouwen :D

Op 1 december 2006 00:10:21 schreef Dominic:
[...]
Misschien kun je een LM350 nemen om het vermogen ietsje op te krikken.

Dacht ik te laat aan. Heb net wat spulletjes besteld en daar zit ook een LM350 bij. Ik moet dan wel nog ergens een zwaardere trafo op de kop tikken (voor weinig uiteraard; ik ben een echte Hollander...).

Kastje is een stukje huisvlijt. Kopen is makkelijker maar dit vindt ik ook wel leuk en het kost niets (alleen een uurtje boren en vijlen).

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
fzwart

Golden Member

@Willis: ziet er mooi uit, het is echt netjes afgewerkt. Mijn eerste projecten (bijna 30 jaar geleden) zaten in zelf gezaagde kastjes van sloophout van mijn vader ...
Ik denk dat voor de meeste zelfbouwers het inbouwen in een mooi kastje nog het grootste probleem is.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Dit topic is gesloten