Show your projects! Part 2.

Dit topic is gesloten

Op 1 december 2006 00:20:30 schreef fzwart:
Ik denk dat voor de meeste zelfbouwers het inbouwen in een mooi kastje nog het grootste probleem is.

Als je dat kastje ook nog zelf wil bouwen, is het wat mij betreft steeds de zwaarste klus. Meestal val ik terug op HDF (overschotjes laminaatvloer). Vrij goed te bewerken en steviger dan MDF.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 29 november 2006 22:17:57 schreef (Z)weetvoetje:
Nouja, ik waag me zelf ook nooit op SMD gebied. Is toch allemaal oninteressante techniek.

  1. Het past niet in een breadboard
  2. Het is tijdrovender om te solderen
  3. Je moet van tevoren bedenken wat je gaat maken, en alles meteen goed doorrekenen, wat oersaai is.
  4. Het werkt de creatieve geest tegen, omdat snel experimenteren er niet bij is
  5. Het is de dood van de hobby, omdat ik nou niet echt vaak kindjes van 12 zie die genoeg handigheid hebben om met SMD aan de gang te gaan
  6. Het kan minder warmte verwerken (en is dus altijd kapot)
  7. het knalt lang niet zo mooi uit elkaar als je er 300V op zet als een gewone tor :+
  8. Je ziet ze niet liggen tussen de vloerbekking.
  9. Eigenlijk al niet eens op je bureau
  10. Je kan er alleen maar meer werken indien je in staat bent goede kwaliteit printplaten te etsen. Ik bezit nu dus over een printplaatplotter die waarschijnlijk onvoldoende nauwkeurigheid heeft (wat me overigens niet boeit)
  11. ze blijven onder je elleboog (en andere lichaamsdelen) plakken. Ze komen zo dus door het hele huis te liggen.
  12. kleurcodes zijn mooier
  13. evenals mooie TO3's.
  14. etc.

je kunt het wel op gaatjes print smd weerstandjes solderen enzo

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Kastje ziet er zeker wel professioneel uit. Zit duidelijk iemand met een hoop ervaring achter die dat heeft gemaakt.

Wat voor materialen heb je voor het buigen gebruikt ? Neem aan een zetbank.

Op 1 december 2006 13:15:59 schreef Gerwin:
[...]
je kunt het wel op gaatjes print smd weerstandjes solderen enzo

maar IC's lukt dan nog steeds niet. Dan zou je met van die 'adapters' aan de slag moeten. Die dingen zijn 3 keer zo duur als het IC zelf :+

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

SMD heeft ook voordelen hoor! Al eens in een rondslingerende DIP gestapt? Heb je met smd tenminste geen last van. Ze zijn dus in elk geval veiliger :)

Wel een cool kastje om die voeding.
Heeft een beetje zo'n army-look met die overgedimensioneerde verschroomde handvatten.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

speciaal experimenteerbordjes voor smds en dergelijke van schmartboards
http://www.schmartboard.com/
niet echt goedkoop maar het bestaat wel "smd-breadbord"
;)

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

dat is idd leuk spul. Maar als ik dat zo zie, dan denk ik dat het wel een hele erge spagettiebende wordt. Zo'n BGA ding heeft namelijk gewoon veelsteveel contactjes.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Hey, ik ben bezig aan mijn belichtingsbak.
Had nog een oude HP printer all-in een staan en ik heb de bovenkant er netjes afgheaald en voetjes onder gezet, Nu ga ik nog in de plaats van het huidig display en knoppen warschijlijk andere knopjes zetten want ik denk niet dat ik dit kan aangestuurd krijgen.

http://www.colec.be/mkportal/images/bel1.JPG
http://www.colec.be/mkportal/images/belbin.JPG

Misschien kun je het printje toch nog gebruiken; je kunt de printspoortjes rond de schakelaars doorkrassen en op die manier wel de originele schakelaars gebruiken voor je eigen besturing? Hoef je iig niet te boren enzo!

Ik heb net de drukknoppen bekeken, het zijn allemaal LDR's die je dichtduwd, van meer dan 20K naar 530 Ohm gaat ie als je em dichtknijpt die knop. Met het lcd kan ik zowieso al niks meer, zit een microcontrollertje op en dan nog wel iets specifiek van hp zonder tekst :( kheb toch al een opening voor een LCD of een 7 segment ofzo.

als er op dat lcd iets staat van "hd44780" oid kan je hem perfect gebruiken!
ik zou daar als eerste naar zoeken...
maar als er totaal niks op staat ( wat jij zegt..) dan wordt het anders..)

Op 1 december 2006 21:06:59 schreef Danny:
als er op dat lcd iets staat van "hd44780" oid kan je hem perfect gebruiken!

Dat zou me sterk verbazen, hoewel het niet onmogelijk is. Anderzijds, als het display zelf (het "glas" en z'n aansluitingen) van de module te scheiden zijn zonder brokken, kan je daar zelf een sturing voor maken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het glas van het LCD heb ik van de printplaatafgekregen zonder brokkelen, maar daar staat precies aaleen maar rubber op, geen kopere stripjes ofzo

Korte update van het bakkie,
mijn gezichtsbruiner reeds gesloopt en in de scanner gepropt

http://www.colec.be/mkportal/images/erin.JPG
http://www.colec.be/mkportal/images/belaan.JPG

De elektronica is ook bijna af:
ik ga gebruik maken van geen displays, gewoon een RC netwerk met een 470µF elco en 1M ohm weerstand en een spanningsdeler van 1K -> 10K potmeter allebei aan de opamp, de opamp vergelijkt de spanning van het rc netwerkje t.o.v de spanning die ik ingesteld heb met mijn potmeter. Als rc > ingesteld uitgang hoog (4V) als rc < ingestled uitgang laag(1.2V) als je hier een transistor achter zou zetten zou deze geen onderscheid maken tussen de spanning dus heb ik nog een spanningsdeler van 5 Gemaakt. Dan een relaitje die de hele nest stuurt en klaar, mss dat ik hem vandaag nog afkrijg, je hoort er wel van :)

Op 1 december 2006 21:21:26 schreef Coole Jan:
Het glas van het LCD heb ik van de printplaatafgekregen zonder brokkelen, maar daar staat precies aaleen maar rubber op, geen kopere stripjes ofzo

Dat rubber is een aaneenschakeling van geleidende plaatjes en isolators. Wordt vaak gebruikt om een LCD met de onderliggende printplaat te verbinden. Niet echt handig voor zelfbouwwerk, dus.
Evengoed succes gewenst met je belichtingsbak!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

http://img83.imageshack.us/img83/4790/97730imgp1922fp7.jpg

Wat is het? Een OLED display driver printje.

[Bericht gewijzigd door RES op zaterdag 2 december 2006 23:31:15

RES

Op 1 december 2006 13:32:12 schreef Mr GAmba:
Wat voor materialen heb je voor het buigen gebruikt ? Neem aan een zetbank.

Nee, niet gezet. Kleine dingetjes als dit las ik altijd in elkaar uit allemaal losse plaatjes.

We hebben wel een kantbank op m'n werk, maar daar heb ik me nog steeds niet in verdiept hou hij werkt.
(Groter plaatwerk wil ik nog wel eens 'uitbesteden' aan een collega)

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Shiptronic

Overleden

Op 2 december 2006 23:28:51 schreef Willis:
[...]

Nee, niet gezet. Kleine dingetjes als dit las ik altijd in elkaar uit allemaal losse plaatjes.

We hebben wel een kantbank op m'n werk, maar daar heb ik me nog steeds niet in verdiept hou hij werkt.
(Groter plaatwerk wil ik nog wel eens 'uitbesteden' aan een collega)

Boven kant (deksel) lijk toch verdacht veel op buig/zet werk, en niet gelast?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Amateur19

Overleden

Op 29 november 2006 22:17:57 schreef (Z)weetvoetje:
Nouja, ik waag me zelf ook nooit op SMD gebied. Is toch allemaal oninteressante techniek.

  1. Het past niet in een breadboard
  2. Het is tijdrovender om te solderen
  3. Je moet van tevoren bedenken wat je gaat maken, en alles meteen goed doorrekenen, wat oersaai is.
  4. Het werkt de creatieve geest tegen, omdat snel experimenteren er niet bij is
  5. Het is de dood van de hobby, omdat ik nou niet echt vaak kindjes van 12 zie die genoeg handigheid hebben om met SMD aan de gang te gaan
  6. Het kan minder warmte verwerken (en is dus altijd kapot)
  7. het knalt lang niet zo mooi uit elkaar als je er 300V op zet als een gewone tor :+
  8. Je ziet ze niet liggen tussen de vloerbekking.
  9. Eigenlijk al niet eens op je bureau
  10. Je kan er alleen maar meer werken indien je in staat bent goede kwaliteit printplaten te etsen. Ik bezit nu dus over een printplaatplotter die waarschijnlijk onvoldoende nauwkeurigheid heeft (wat me overigens niet boeit)
  11. ze blijven onder je elleboog (en andere lichaamsdelen) plakken. Ze komen zo dus door het hele huis te liggen.
  12. kleurcodes zijn mooier
  13. evenals mooie TO3's.
  14. etc.

En zo zijn er voor veel meer dan alleen voor SMD, lijsten te maken met voor- en na-delen. En dingen die niet waar zijn, maar zijn bedacht door iemand die er net zo tegenaan trapt

Ben je toen je begon met tru-hole ook na een week gestopt omdat "het niet ging"
Ik denk dat er een heel groot stuk angst voor het onbekende in zit en dat de prijs van menige SMD IC het het experimenteren in de weg zit. Maar dat het NIET meer kan is onzin.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

met through hole heb ik nooit enig probleem gehad. Begonnen met de 'spijkertjes-methode', daarna onderdelen door karton gestoken. Toen experimenteerprintjes, en nu zelf-geplotte printplaatjes.
Het grote probleem zit niet zozeer bij het SMD zelf, als wel bij de moderne techniek, waar geen lol aan te beleven valt. t is allemaal alleen programmeerwerk. Waar er nog een beetje iets analoogs aan te pas komt dan is t allemaal met de één of andere opamp. Dankzij de IC's zit je nou eenmaal gewoon vast aan bepaalde print-ontwerpen, en is er geen ruimte om echt zelf iets te verzinnen.
OK, als je van programmeren houd, dan is het natuurlijk hartstikke leuk. Maar voor mij is de soldeerbout het belangrijkste gereedschap, en niet het toetsenbord. Als ik zo nodig moet gaan programmeren, dan gebruik ik wel java op de AMD3500, daar kan je stukken meer mee dan met ASM op een PICje.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 2 december 2006 23:32:59 schreef shiptronic:
[...]
Boven kant (deksel) lijk toch verdacht veel op buig/zet werk, en niet gelast?

Kijk op de foto waar hij nog niet gespoten is eens naar de blauwe verkleuring in de hoeken.;)

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Henry S.

Moderator

Dat zag ik ook, maar hoe kom je dan aan die ronding?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten