Show your projects! Part 2.

Dit topic is gesloten

Ik heb er ook over nagedacht om ben aan een soort van luidspreker vast te maken. Ik was echter bang dat de pen dan te makkelijk zou blijven steken. Daarnaast is het lastig om te compenseren voor het langzaam wegbrandende pennetje. Maar de nauwkeurigheid zou dan wel duidelijk beter kunnen, als je genoegen neemt met een slomer tempo. Maar het gaat nou ook al niet echt snel. Over zo'n printje wat ik liet zien doet ie al een krap half uur... (al maakt dat in principe weinig uit, je zet het ding aan, en je hoeft er als het goed is niet meer naar te kijken tot ie klaar is).

edit: Ik heb na zo'n 19 jaar in deze maatschappij geleerd 'raar' als compliment op te vatten. Dat zouden meer mensen moeten doen, dan zou het stukken leuker zijn...

Misschien dat je met een meting van de stroom door het vonkcircuit de hoogte van de pin kan sturen. De oude koolspitslampen ( die dingen uit WW2 waar ze luchtdoelen konden belichten ) gebruikte volgens mij de stroom door de spitsen om een motor te sturen die de spitsen langzaam naar elkaar liet komen.

:+ just an idea ;)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Best wel grappig dat het laten zien van een bouwsel nogal wat reacties teweeg brengt :)
Er zijn dus nog genoeg hobbyisten die nog lekker met de vertrouwde TTL en CMOS ic's bezig zijn, ik was al bang dat ik zo langzamerhand de enige was ;)

Leuk project die printplotter, geen gedonder meer met chemische rommel.

Henry S.

Moderator

Amazing (Z)weetvoetje! http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/worshippy.gif

Hoe stuur je dit softwarematig aan?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Ik sluit me geheel bij Henry aan, helemaal top zoiets ;-)

Wat mij betreft kandidaat voor "hobbyproject van het jaar" of zoiets! Alleen al het *bedenken* van een printplotter maken dmv. het ontladen van een elco over een pinnetje op het koper, en dat onder water!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Hoe je het bedenkt?
Nouja, ik ben tegenwoordig misschien een al wel een enigszins volwassen zweetvoet van maat 45, maar vroeger, toen ik nog een klein zweetvoetje was, beleefde ik er eindeloos plezier aan om elco's op te laden, en daarna de draadjes tegen elkaar te houden :).
Tja, en daar ga je dan wat dingen mee doen. Bijvoorbeeld aluminiumfolie ertussen, kijken of je erdoorheen kon branden. Dat ging perfect, dus ging ik dan mooi me naam in het aluminiumfolie branden en dat soort dingen...

Een stuk later kwam ik op een gegeven moment op een beurs stukken dubbelzijdige print tegen, 1m^2 voor 2 euro ofzoiets. Geen geld dacht ik, dat komt altijd van pas. Dus ik kocht een stukkie. Nouja, ik was van plan er een HF printplaatje van te maken. Dus ik probeer daar eens met een mes in te snijden. Nouja, dat ging voor geen meter. Toen met een dremel en een slijpschijf. Nog steeds een rotwerk. En, je raad het al, toen bedacht ik wat ik vroeger altijd met aluminiumfolie deed, dat dat ook best met koperfolie op een stukje plastic kan... En idd. even wat klooien, en ik kon prachtig printjes tekenen met een draadje. Dat draadje werd echter wel erg warm, dus: Water toevoegen. Dat had tevens de eigenschap dat het printje een stuk netter werd.

Tja, en toen was het deze zomer een week lang ontzettend warm weer, te warm om op me eigen kamer (ligt pal op het zuiden) iets te doen. Dus ik ging in de schuur maar een plotter maken. Ik had het idee al wat langer, en tja, dan ga je het eens uitvoeren he...

@HenryS. Ik stuur dit aan d.m.v. Mach2. Die kan HPGL files lezen, die ik maak met Target3001. Target3001 is een PCB ontwerpprogramma dat een functie heeft ingebouwd waarmee je 'insulation milling' kan doen. Tis niet helemaal ideaal, maar het werkt iig wel een beetje.
Het hulpprogramma'tje in Mach2 dat HPGL files omzet is eigenlijk niet helemaal naar me zin. Ik zou het het liefst zo maken dat ik zelf de volgorde kan kiezen waarin ik de baantjes uitfik, dat zou een hoop moeilijkheden bespqren. Maar ik vrees dat ik niet zo'n programmeer-genie ben. (nouja, ik heb iig geen zin om me erin te verdiepen)

@Mxtheo: Er zijn hier zelfs nog mensen die zijn blijven steken in het tijdperk van voor de logische poortjes :+ (nouja, ik gebruik ze wel eens, maar alleen als het echt niet anders kan. Liefst alles mooi analoog!)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

He goed idee zweetvoetje om daar printjes mee te maken.

Ik heb dit proces ooit eens in een bedrijf gezien waar ze precisie onderdelen uit metaal maakten. Ze noemden dit vonkverspanen. Lijkt heeel erg veel op wat jij gemaakt hebt. Dit vonkverspanen ging ook onder een vloeistof (weet niet weer wat voor soort).

Ben erg benieuwd of je het proces wat kan verbeteren!

Vonkverspanen ken ik ook uit een bedrijf dat er persmallen mee maakt.
Het werkt idd in een vloeistof en is heel precies, < 5 uM !
Na wat verbeteringen moet dat ook voor printplaten te doen zijn lijkt me.

Ik heb een Galva wisp programmer gemaakt en netjes in een behuizing gebouwd. helaas maar een telefoon foto, maar ik vond het resultaat best mooi :)

http://ganzz.isdeshit.nl/Circuitsonline/Foto0129.jpg

-

@Zweetvoetje: Schitterend idee om dit principe voor printplaten toe te passen.

Dit principe heet iderdaad vonk-erosie en wordt toegepast voor processen met zeer hoge nauwkeurigheid. Nog even een tip: Bij industriële processen wordt een puls-spanning gebruikt van 100 tot 300V (stroomsterktes van 5 tot 200A). De ontladingsfrequentie kan tussen 50kHz en 1MHz liggen. De energie per puls hangt ook nauw samen met met gewenste ruwheid van je werkstuk: 0.1mJ voor fijne bewerkingen tot maximaal 1J voor grove bewerkingen.
Meestal wordt ook in een oliebad gewerkt met spoeling+filter. Het geërodeerde materiaal vormt 'bolletjes' dat tot kortsluiting kan leiden (vasthangen elektrode). Spoeling + filtering voorkomt dit.

Verder nog veel succes met dit project.

tja, maar da's allemaal industrieel he. En dat gaat ook om veel dikker materiaal. 50kHz met 0.1mJ is nog steeds 5W. En da's al ruim meer dan dat ik gebruik.
Maar ik zou in de toekomst er wel eens me kunnen gaan experimentern. Ik ga mij er nu vooral op richten het pennetje in een betere constructie te zetten. Dat ding blijft nou continu haken in de electromagneet enzo. Tegen de tijd dat ik dat deftig heb werken kan ik ook eens gaan kijken naar andere manieren van sturing van de vonk. Maar ik vrees dat dat niet heel erg simpel gaat zijn. En vooral: dat de nauwkeurigheid van het apparaat het eigenlijk niet toelaat. Want hij beweegt zo nu en dan wel een beetje schokkerig enzo. En daar valt weinig aan te doen met de huidige opzet. Dan moet je meteen met duur spul aan de slag.

@Iowa: grappig gedaan. Is het echt met een generatortje op de as van de molen?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Henry S.

Moderator

Op 13 november 2006 21:07:56 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
@HenryS. Ik stuur dit aan d.m.v. Mach2. Die kan HPGL files lezen, die ik maak met Target3001. Target3001 is een PCB ontwerpprogramma dat een functie heeft ingebouwd waarmee je 'insulation milling' kan doen. Tis niet helemaal ideaal, maar het werkt iig wel een beetje.[...]

Wel een stuk goedkoper dan de zelfbouwfreesmachine die Elektuur gaat publiceren.

Ik kende Mach nog niet maar het ziet er indrukwekkend uit.

Op 13 november 2006 21:51:44 schreef lowa:
Hamster in sportschool.

http://members.home.nl/t.berkers/MVI_0109.avi

Groetjes Lowa

Heb je nog meer info?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja inderdaad, was juist even aantonen wat de mogelijkheden zijn met dergelijke technologie.

Het is een stappen motortje
uit een diskette loop werk.
met hieraan rechtstreeks een led.

groetjes Lowa.

Op 13 november 2006 22:26:36 schreef (Z)weetvoetje:
tja, maar da's allemaal industrieel he. En dat gaat ook om veel dikker materiaal. 50kHz met 0.1mJ is nog steeds 5W. En da's al ruim meer dan dat ik gebruik.
Maar ik zou in de toekomst er wel eens me kunnen gaan experimentern. Ik ga mij er nu vooral op richten het pennetje in een betere constructie te zetten. Dat ding blijft nou continu haken in de electromagneet enzo. Tegen de tijd dat ik dat deftig heb werken kan ik ook eens gaan kijken naar andere manieren van sturing van de vonk. Maar ik vrees dat dat niet heel erg simpel gaat zijn. En vooral: dat de nauwkeurigheid van het apparaat het eigenlijk niet toelaat. Want hij beweegt zo nu en dan wel een beetje schokkerig enzo. En daar valt weinig aan te doen met de huidige opzet. Dan moet je meteen met duur spul aan de slag.

Ik heb mijn cnc machine aardig werkend, en ik denk wel dat ik een PCB kan freezen, maar vind dit toch ook wel leuk... ik hou je project in de gaten...
tis alleen jammer dat je alsnog de gaten moet boren...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Yep hierover stond er in de EPE ook een artikel over "led torches" gewoon een stappenmotor, gelijkrichten + heleboel condensators aan en ledje aan
dankzij de condensators bleef het ledje (of meerdere) ietsje langer branden
er had er zelfs iemand een 1W luxeon LED in gezet en een 1F Condensator !!

Zal eens zien naar foto's over artikel.

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

http://www.thebackshed.com/Windmill/assemblyMini1.asp

dit is ook een side waar een stappen moter gebruikt als generator in een kleine windmolen.

Groetjes Lowa

Zal ook eens wat laten zien.

Stroboscoop : frequentie tot 100Hz.
Kan ingezet worden om snelheden en toerentallen te meten.
Er zit een externe triggeringang op.
Heb ik eens gemaakt uit elektuur.

Klik voor grotere plaatjes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/Strobo_tbn_01.JPG

Voorkant.
http://www.uploadarchief.net/files/download/Strobo_tbn_02.JPG

Achterkant.
http://www.uploadarchief.net/files/download/Strobo_tbn_03.JPG

Binnenwerk.
http://www.uploadarchief.net/files/download/Strobo_tbn_04.JPG

De lamp.
Jammer dat deze zo snel stuk gaat. Moet terug een nieuwe aanschaffen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/Strobo_tbn_05.JPG

En dan nog uit een ver grijs verleden.
Een CD speler zelf gemaakt met een bouwpakket.
Doet al 17 jaar trouwe dienst.
Nog nooit defect geweest.
Let niet op de plakkertjes die op de toetsen hangen, deze vallen er anders altijd uit. Zou deze eens moeten vaszetten met iets.
Is gemaakt in 1989.
Toen was ik nog een jochie van een jaar of 13.
http://www.uploadarchief.net/files/download/CD-speler_tbn_01.JPG

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Henry S.

Moderator

Ahhh m'n favoriete kastjes.

@De CD-speler, Philips loopwerk? Die werden indertijd los aangeboden op de partikuliere markt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 14 november 2006 00:38:01 schreef Henry S.:
@De CD-speler, Philips loopwerk? Die werden indertijd los aangeboden op de partikuliere markt.

Inderdaad. Ooit is daar eens een bouwpakket mee aangeboden. Heb deze indertijd samen met een hoop andere leerlingen samengestoken in het elektronicalabo van de school.

Dit mocht wel niet tijdens de lesuren. We moesten er enkele zaterdagen voor oppofferen maar dit is echter op deze manier niet erg naar school te gaan ;-).
Dat was nog eens een leraar elektronica, die zijn vrije tijd zaterdag besteed om samen met zijn leerlingen CD-spelers te bouwen en die zijn leerlingen helpt. Gene pipo die je op Google liet zoeken ipv zelf te onderwijzen zoals tegenwoordig blijkt.

En het is een hele goeie. Vroeger toen ik nog niet het huis uit was heeft die jaren gespeeld in het café van mijn ouders tussen al die sigaretten paffende cafégangers.

Eén nadeel er aan is, als ik het mengpaneel in of uitschakel terwij de CD speler aanstaat, loopt de software vast. Iets met EMC, voorlopig nog de tijd niet gehad om het op te lossen.

Verder heb ik er een autostart functie aangebracht. Zodra de schuiver van het mengpaneel naar boven gezet wordt gaat deze nu automatisch starten. Hij moet wel op het juiste nummer klaarstaan in pauze.

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op dinsdag 14 november 2006 00:53:23

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Erg mooi printje zeker die laatste foto.
(lijkt op een tekening gemaakt door mijn nichtje van drie en op maat geknipt met een hakbijl "geintje")
waarom? als je dan alles mooi aangestuurd krijgt, doe je het niet gewoon met een freesje inplaats van branden?

Op 14 november 2006 00:09:19 schreef cosphi:
En dan nog uit een ver grijs verleden.
Een CD speler zelf gemaakt met een bouwpakket.
...

Hah, die ken ik. Was indertijd nog een voorpagina-artikel bij Elektuâh. "Bâh je ège cd ding" (slechts een trafootje solderen en wat plastiekjes in elkaar klikken en voila). Grootste uitdaging was inderdaad om de handel een beetje fatsoenlijk in een kast te hangen.

Gelukkig was de kit die ik toen kocht incompleet, hetgeen mij noopte bij een lokale radio/tv service te informeren. Bleek dat die lui nog zo'n ding (defect) hadden staan :) Dus loopwerk overgezet en klaar, geen gezeik met kasten boren, fronten vijlen en dergelijke misère :D

Op 14 november 2006 00:09:19 schreef cosphi:
Zal ook eens wat laten zien.

Stroboscoop : frequentie tot 100Hz.
Kan ingezet worden om snelheden en toerentallen te meten.
Er zit een externe triggeringang op.
Heb ik eens gemaakt uit elektuur.

Nou ben ik toch benieuwd hoe je de belettering zo netjes erop hebt gekregen :).
Ik heb namelijk al een paar zelfbouw projectjes die klaar zijn, maar waar alleen ik de functies van de knoppen ken..
Natuurlijk ook het middel om er voor te zorgen dat ander mensen niet aan je apparatuur zitten >:), toch zou ik het wat meer universeel willen maken :+

@Zweetvoetje

Puik werk hoor!
Resultaat is misschien nog niet zo geweldig, maar het idee fantastisch!

Op 14 november 2006 05:35:42 schreef Sikalot:
[...]

Nou ben ik toch benieuwd hoe je de belettering zo netjes erop hebt gekregen :).

Dat is gedaan met doorzichtige vellen letters die bedrukt waren van A-Z en 0-9 en enkele tekens. Je legt de juiste letter op het paneel, dan er over krassen en die letter ging over naar het frontpaneel. Daar is veel werk aan.
Sneller zou zijn met een lettersjabloon en een tekenpen op een tekentafel.
Ik zou ooit graag eens een frees bouwen die letters en figuren kan uitfrezen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 13 november 2006 17:39:35 schreef (Z)weetvoetje:

edit: Ik heb na zo'n 19 jaar in deze maatschappij geleerd 'raar' als compliment op te vatten. Dat zouden meer mensen moeten doen, dan zou het stukken leuker zijn...

Raar is leuk, gewoon dat is zo saai. Keer het om, geef de boel een draai ;-)
(Klein Orkest)

Dit topic is gesloten