Hoi,
Ik heb luidsprekers uit de oude Reference serie van Kef, namelijk de 104/2.
Bij deze luidsprekers had Kef de mogelijkheid om een zogenaamde Kef Kube te kopen.
Dit is een kastje die je tussen de voor en eindversterker plaatst of in de tape lus. Dit kastje zorg dat de basweergave van de luidsprekers 1 octaaf lager pas gaat afvallen. Mooi systeem waardoor de basweergave bij 25 Hz op -3 dB uitkomt. (Ook gelijk de reden waarom ik geen sub heb)
Nu is de Kube al wat jaartjes oud (eind jaren 80/begin 90). De Kube maakt gebruik van Opamps. Opamps zijn sinds dien (als ik het goed heb) toch wel verbeterd? Daarom lijkt het mij leuk en zinvol om deze te vervangen door betere.
Daarom mijn vraag: kan ik de gebruikte opamps, de TL072CP van Texas, vervangen door betere, en door welke kan ik deze dan vervangen te worden?
En zou het de moeite lonen?
Alvast bedankt!
Groetjes!
Peter van Kralingen
Jordi
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
Hallo Peter,
Ik ben ten eerste wel benieuwd hoe die cube gevoed wordt? Gewoon een adaptertje eraan?
De TL072 reeks bestaat dan misschien al wel een tijd, maar ze worden nog steeds veel en allround toegepast. Voor audio een ideaal ding, 13..14V/us slewrate is toch netjes voor deze toepassing. Het is iig geen chinese troep. (alhoewel dat weet je tegenwoordig maar nooit)
Er zullen ongetwijfeld betere opamps zijn (lees minder ruis) maar ik weet niet of dat hoorbaar iets verbeterd aan het geluid. De meeste ruis wordt toch opgewekt door weerstanden die all-over je schakeling zitten. Daar kun je weinig aan veranderen.
Je kan proberen de voeding intern in de cube ruisarmer te maken, maar dan is de vraag weer wat de andere apparatuur hier aan bijdraagt. Als de cube al minder ruis veroorzaakt dan bijv de eindtrap, dan is het zinloos dit te veranderen.
Groet Jordi
Of condensatoren ipv elcos aan input 
Op dit forum zijn ze er heel erg druk mee, ik zou daar ook eens rondkijken.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 23 oktober 2006 16:26:00 schreef Datron:
Koolfilm weerstanden vervangen door metaalfilm.
(Als het nog geen metaalfilm is natuurlijk)
Betaalbare metaalfilm weerstanden van een watt of 2 die tegen ~400-500V kunnen, zijn die er ook?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe men dat heeft gedaan, en of het geen luistermoeheid oplevert.
Haal het kastje er eens tussenuit, en luister daar eens een weekje naar.
Zet het er dan weer eens tussen, en zie of je echt mist wat dat kastje toevoegt.
Verder: alleen de opamp vervangen is niet zo zinvol, het hangt volledig af van de werking van dat kastje welke opamp je neemt, en of er nog verdere randcomponenten mee vervangen moeten worden.
Ik zou het kastje wel eens aan wat metinkjes willen onderwerpen, kijken dat dat ding nu precies doet.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 23 oktober 2006 16:22:57 schreef JuuL:
De OPA134 serie. Deze is merkbaar stukken beter!
Ach een LM4562 is net weer minstens 8,5dB beter kwa vervorming 
Doe ff normaal zeg, dat kun je niet horen, je kan het zelfs niet eens normaal meten.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 23 oktober 2006 18:52:22 schreef Xenobinol:
[...]Ach een LM4562 is net weer minstens 8,5dB beter kwa vervorming
Doe ff normaal zeg, dat kun je niet horen, je kan het zelfs niet eens normaal meten.
dat issem dat iseem dat issem
das die nieuwe van national
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 23 oktober 2006 19:17:30 schreef free_electron:
dat issem dat iseem dat issem
das die nieuwe van national
Was laatst op een seminar van National en toen moesten ze er natuurlijk ff over beginnen hè 
Tis wel een aardig ding, maar zelf vindt ik het maar overkill, de vervorming is zo klein dat ze die indirect moeten meten.
Overigens wat dacht je hier dan van:
http://cache.national.com/ds/LM/LM4702.pdf
Dit component hebben ze ook in metal can TO3, natuurlijk in goudkleur, want anders zag het er niet duur genoeg uit volgens de presentator.
Het component in metal can is speciaal gericht op de 'high end' markt, en daar zijn ze verzot op goud 
[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]
Bedankt voor het enthousiaste posten!
Ik heb eens geluisterd met de Kube er tussen en er tussenuit. Kwa ruis maakt het niets uit. De eindversterker ruist harder dan de Kube en dat is al nauwelijks hoorbaar.
Luistermoeheid heb ik nooit last van gehad dus ik laat de kube er lekker tussen. Een laag doorlopende laagweergave vind ik echt een genot.
Zou trouwens niet weten waarom de Kube luistermoeheid zou kunnen veroorzaken. Het is gewoon een soort vaste toonregeling die met 6 dB per octaaf gaat versterken onder de 50 hz. In vrijwel alle subs zit het zelfde, kun je met een kleinere kast af.
Gelijk nog twee plaatjes van de Kube:

Naar mijn mening zit het er op zich redelijk goed uit, op het wat slordige soldeerwerk na dan........
Misschien dat jullie aan de hand van de fotos nog wat tips hebben?
Tevens heeft de Kube wel wat last van brom. Hij is enorm gevoelig voor magnetische velde. Ik heb hem nu afgeschermd met aluminiumfolie maar dat is net niet voldoende. Zit er aan de denken om hem in een metalen behuizing te bouwen.
Xenobinol
Wat een goedkope meuk, die kube...
Dubbelzijdig, niet doorgemetaliseerde pertinax printplaat.
Typisch consumentenelectronica, je plakt wat ERO condensatoren en 1% weerstanden op een printje en je hebt een 'high end' filter 
De gevoeligheid voor magnetische velden van 50Hz, mag gezocht worden in belabberd printontwerp, met aluminium folie kun je geen 50Hz afschermen, dan denk ik eerder aan enkele millimeters dik aluminium.
Ik begrijp dat ik beter alle weerstanden kan vervangen voor bijvoorbeeld folieweerstanden?
En de condensatoren, voor welke moet ik deze vervangen?
(de Kube koste destijdes 800.- gulden, kan je je voorstellen!)
Het ding zit best netjes in elkaar, met 1% metaalfilmweerstanden en nette C'tjes, mogelijk styroflex ? [edit] te laat 
De TL072 kom ik nog overal tegen.
Ik zou niet weten waarom het "beter" of anders moet, het is -tenzij het gewoon kapot is- nu origineel zoals het indertijd bedoeld, ontworpen en gemaakt werd. Natuurlijk zijn er tegenwoordig technisch betere 'kastjes' te maken, maar dit heeft zo ook zijn waarde.
Gevoeligheid voor interferentie houd je een beetje met asy verbindingen. Gebruik tweelingkabel voor L en R samen, of als het kastje in een tapeloop zit een vieraderig afgeschermde kabel. Hoe zit dat eigenlijk met die acht aansluitbussen en een DIN connector ? Wat voor voeding zit er bij ?
Als het onhandig gevoelig blijft is wat afscherming geen raar idee.
Ik heb wel eens begrepen dat het de folieweerstanden zijn die gevoelig zijn voor magnetisme, zou dit de oorzaak zijn?
De twee laagjes aluminiumfolie die ik nu gebruikt en aan de massa gelegd heb halen de brom al enorm weg, een metalen behuizing moet dan toch afdoende zijn?
Xenobinol
Op 23 oktober 2006 22:18:43 schreef Peter van Kralingen:
Ik begrijp dat ik beter alle weerstanden kan vervangen voor bijvoorbeeld folieweerstanden?
En de condensatoren, voor welke moet ik deze vervangen?(de Kube koste destijdes 800.- gulden, kan je je voorstellen!)
Nee, lekker laten zitten.
Wat ik bedoel is dat dure consumentenelectronica, gewoon consumentenelectronica is, de marketing is vaak het grote verschil.
Ze laten je gewoon veel betalen, maar eigenlijk koop je vrijwel dezelfde kwaliteit als het goedkope spul.
Een dun gouden laagje aan de buitenkant en de marketing, daar betaal je dan al dat extra geld voor, tis maar wat je een goed gevoel geeft 
Xenobinol
Op 23 oktober 2006 22:29:28 schreef Peter van Kralingen:
Ik heb wel eens begrepen dat het de folieweerstanden zijn die gevoelig zijn voor magnetisme, zou dit de oorzaak zijn?De twee laagjes aluminiumfolie die ik nu gebruikt en aan de massa gelegd heb halen de brom al enorm weg, een metalen behuizing moet dan toch afdoende zijn?
Kweetnie wat folieweerstanden zijn.
Als een dun laagje aluminium folie al een flinke demping geeft, dan is de bron van interferentie niet magnetisch maar electrisch.
Ergens zit er dus een signaal ingang met hoge ingangsimpedantie en een behoorlijk oppervlakte, of er treedt ergens een behoorlijk conversie van common-mode naar differential-mode op.
Das meestal inderdaad een nadeel van asymetrische ingangen.
Van de 8 aansluitingen zijn 2 inputs en 2 outputs naar de versterker.
De andere 4 gaan naar een eventuele cassettedeck.
De DIN connector is om de voeding op aan te sluiten.
Ik heb al eens geprobeerd om de externe voeding open te maken maar dat ik onmogelijk zonder hem echt te slopen.
Je wordt inderdaad vaak genaaid maar als ik op een hifi show rondloop zijn daar ook heel veel mensen die geen genoegen nemen met minder dan genaaid te worden!
Denk dat het voor veel mensen is, als ik veel betaald heb dan moet het wel heel goed zijn…..
Als ik de folie aanraak met mijn vingers dan neemt de brom enorm toe, kan je daar wat mee?
Denk dat ik de Kube in een andere behuizing zet en dan maar lekker laat wat het is!
Xenobinol
Op 23 oktober 2006 22:28:38 schreef Aart:
Het ding zit best netjes in elkaar, met 1% metaalfilmweerstanden en nette C'tjes, mogelijk styroflex ? [edit] te laat
Volgens mij zijn het MKP condensatoren van ERO/roederstein/vishay uit de KP 1830 serie.
Polypropyleen is een van de allerbeste folie dielectrics die er is.
Polystyreen en polycarbonaat, zijn exoten die eigenlijk geen grote voordelen kennen.
Polystyreen is slecht verkrijgbaar net als polycarbonaat, slechts enkele fabrikanten fabriceren deze nog.
Als vervanger van polystyreen in polypropyleen een goede keuze.
Als vervanger van polycarbonaat (heeft de beste temperatuurscoefficient van de folie condensatoren) komt PPS behoorlijk in de buurt.
)