Wisp628 - 'weglekkende' spanning...?

Na een tijdje mijn Wisp628 niet gebruikt te hebben, was het weer eens tijd om d'r mee aan de slag te gaan. Helaas krijg ik de boel niet meer aan de praat.

Ik heb hier en daar eens gemeten, en ik weet wat er aan de hand is, maar niet hoe ik dat moet oplossen.

Ik geef de Wisp spanning vanaf mijn breadboard. Als ik de rode en zwarte 'pin' van de 15-pins connector meet, dan staat daar keurig 5.15V op. En als ik op de onderkant meet, dan staat diezelfde spanning ook op de voedingspinnen van de PIC en de MAX232.

Maar als ik aan de bovenkant meet, dan zie ik de spanning 'weglekken'. 't Lijkt me niet dat mijn multimeter stuk is (want dan zou ik datzelfde effect ook bij de andere metingen moeten zien), maar wat is er dan aan de hand? Als ik aan de pinheader voor de Wisp-voeding meet (die ik niet aangesloten heb, natuurlijk), dan krijg ik hetzelfde verschijnsel. Zonder PIC en MAX232 in de sockets gebeurt hetzelfde.

Ik zie geen gekke dingen. Kortsluiting kan het niet zijn, want dan zou ik nergens een spanningsverschil moeten meten. Ik zie zo ook geen gekke dingen met de elco's. Maar wat is er dan aan de hand...?

Ideeen zijn welkom!

slechte soldeerverbinding? wees niet te snel met je conclusie dat het aan de onderkant wel klopt.

Probeer eens: ICs eruit, steek 470 ohm weerstanden daar voor in de plaats over de voedingspinnen. Nu heb je enige belasting, dat meet wat beter.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 30 oktober 2006 13:11:54 schreef Wouter van Ooijen:
slechte soldeerverbinding? wees niet te snel met je conclusie dat het aan de onderkant wel klopt.

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd. Als ik de spanningen meet aan de onderkant van de print, dan vind ik de waardes die ik verwacht (nl. een spanningsverschil van 5V). Maar als ik diezelfde spanningen meet, op dezelfde plek, aan de bovenkant van de print, dan zie ik het spanningsverschil almaar afnemen.
Het kan ook niet zo zijn dat de IC socket een slechte verbinding maakt met de print, want dan zou ik bij de socket voor de MAX232 en bij die drie-pins header wel de goede spanningen moeten meten -- maar ook daar gaat het fout.
Bovendien heeft de hele toestand wel gewerkt, een aantal maanden geleden. Als het een soldeerverbinding zou zijn geweest, dan had het nooit gewerkt. Ik heb net ook even met de weerstandsmeter gekeken, maar tussen de voedingspinnen zit ook een oneindige weerstand. Dus een sluitinkje is het ook niet.

Probeer eens: ICs eruit, steek 470 ohm weerstanden daar voor in de plaats over de voedingspinnen. Nu heb je enige belasting, dat meet wat beter.

Ik had al een LEDje op het breadboard geprikt, voor de belasting. Als ik een 10K weerstand in de plek voor de voedingspinnen prik, meet ik zelfs 0V spanningsverschil.

Er bekruipt mij het gevoel dat het iets heel simpels moet zijn, maar dan iets dat nog niet in mijn mentale 'debug-toolbox' zit.

Je mag advies best naast je neerleggen, maar ik heb al aardig wat foutgezocht en gevonden in Wisp628jes. Ik zou denken aan een slechte soldeerverbinding, misschien met een wat hogere overgangsweerstand, of iets dat los gaat als je het printje bv op z'n kop legt of ietje buigt.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Tja wat weet die Wouter nu eigelijk van WISP628... :-)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 30 oktober 2006 14:27:10 schreef Wouter van Ooijen:
Je mag advies best naast je neerleggen, maar ik heb al aardig wat foutgezocht en gevonden in Wisp628jes.

Point taken.

of iets dat los gaat als je het printje bv op z'n kop legt of ietje buigt.

Natuurlijk -- het kan ook best een mechanisch defect zijn, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is (denk ik) de Gouden Tip geweest.

Ik heb het printje een beetje bewogen en er ietsjes kracht op gezet, en toen viel het me op dat de stekker die d'r op zat (die male 15-pins stekker) wel erg meegaf... Dat zou natuurlijk goed kunnen verklaren waarom de spanning op de draden mooi constant blijft, maar waarom de spanning achter die stekker gekke dingen gaat doen. En het printje omdraaien zet natuurlijk ook andere krachten op die stekker...

Ik ga een nieuwe stekker regelen en die d'r op zetten. En goede kans dat dat mijn problemen oplost. Ik zal in ieder geval hier laten weten hoe het verder is gegaan. Dank voor de hulp!

Op 30 oktober 2006 15:14:40 schreef Fub:
Ik ga een nieuwe stekker regelen en die d'r op zetten.

Ik zou eerst even de verbining met de kopervlakjes hersolderen. Onder een loup bekijken levert soms ook wel iets op.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 30 oktober 2006 16:03:06 schreef Wouter van Ooijen:
Ik zou eerst even de verbining met de kopervlakjes hersolderen. Onder een loup bekijken levert soms ook wel iets op.

Met die verbindingen was niks mis, leerde nameten met de weerstandsmeter. Met een nieuwe stekker d'r op werkt alles weer zoals ik wil -- dus het was inderdaad die stekker!

Probleem dus opgelost. Volgende keer ga ik dus ook kijken naar de mechanische aansluitingen als iets 't niet doet.

Met een multimeter vind je lang niet altijd rotte verbindingen, de meeste vind je alleen onder enige belasting.
Maar dat heeft Wouter ook al gemeld.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek