AVR programmer

Hey, normaal programmeer ik met de 8051, maar omdat ik graag wat met AVR zou experimenteren en deze in wat projectjes te steken. Wou ik is overschakelen...

Waar kan ik een goede simpele AVR programmer vinden... zelfbouw is ook goed... :)

groeten

ja maar is deze wel goed genoeg??? want voor 2 euro :)
en hoeveel pins is die Avr controller dan max???

Henry S.

Moderator

Welkom, graag de zoekfunctie even gebruiken ;)

Move /S&I

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Instaleer Pony-prog en dan kan je, in het menu DEVICE, alle type nummers die het programma ondersteunt, zien.
Ik gebruik de uitgeklede versie van deze programmer, dus zonder buffer IC, en het werkt uitstekend, zolang ik de programmer kabel niet langer maak dan c.a. 50 cm.

High met Henk

Special Member

mag het geld kosten?

ik ben zelf verslingerd aan de STK 500 :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

123,25 bij farnell. Als je beetje rondshopt zul je wel goedkoper uit komen, maar hij zit altijd nog wel rond de 100 a 125 euro.

Ik geef toe het is niet goedkoop, maar je hebt meteen 8 ledjes, 8 drukknopjes, elke AVr kan erop, je kan ISP en parallel proggen. Er si ooke en breakout connector voor ISP. Aparte connector voor de uart.

Noem het op en het kan ermee.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou gewoon die daar als schema staat aangegeven bouwen. Kun je em tenminste in circuit programmeren zonder allerlei poespas. En als je niet in staat bent om printplaten te etsen dan kun je t zelfs op een experimenteerprint makkelijk kwijt.

Ik heb zelf zo'n development bordje van futurlec voor iets van 32 dollar en daar zit ook zo'n soort progger bij die met ponyprog 2000 werkt. Echt prima proggers.

Als het wat mag kosten dan is een STK500 wel zo lekker, ik programmeer daar ook altijd mee en dat bevalt me goed. het is zeker geen weggegooid geld. en met een simpel kabeltje erbij kun je ook ISP programeren. Dus eigenlijk is alleen het geld hier een nadeel.

High met Henk

Special Member

:D als je baas hem betaald is dat ook geen belemmering :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als men wil programmeren met die programmer op deze site m.b.v. ponyprog 2000 (ATmega8535) moeten er dan nog ergens instellingen worden veranderd of is het gewoon bij program options Erase en Write Program memory FLASH instellen en dan ctrl + p.

Is het ook ergens mogelijk om te controleren of je verbinding klopt? Dus checken of de controller wordt herkend.

Aangezien het ISP is moet het ook geen probleem zijn als het kristal blijft doorlopen. Of moet dit juist doorlopen?

Het schema van CO gebruikt wel een gemirrorde connector met dus niet standaard pinout. Waarschijnlijk is het beter de standaard aan te houden:
http://www.olimex.com/dev/images/avr-icsp-10.gif

@Abaldoem: zolang de fuse er op ingesteld staat, een extern kristal te gebruiken, moet dit aanwezig zijn, of je kan ISP wel vergeten (weet niet hoe dat met een STK500 zit).

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dan zal ik eerst eens in staat moeten zijn om een fuse te programmeren.
Die gemirrorde connector lijkt me geen probleem te zijn indien je de connector gewoon goed prikt en aan de andere kant goed aansluit.
Ik heb om snel de werking van de programmer te kunnen testen het geheel op een breadboard gezet. Misschien was het handiger geweest om eerst eens te beginnen met een kleinere of zelfs een zo klein mogelijke AVR.
Strakke 5V afkomstig van 7805 richting VCC, AVCC en door weerstand van 10k richting /RESET. Verder beide GND goed aangesloten. 4MHz kristal met daaraan 2 condensatoren van 12pF richting GND.
Helaas heb ik hier geen scoop maar heb eerder wel met scoop kunnen meten. Toen had ik 2x 22pF erachter en geen signaal van kristal. Met capaciteit van breadboard misschien net iets te veel. Dus daarom naar 12pF gegaan. Kan echter moeilijk met simpele multimeter controleren of dat kristal het nu wel doet.
Ik ben nogal stom geweest en heb gedurende ongeveer 5 seconde (was nogal vermoeid :)) een voeding aangeboden van 12V richting VCC. Zit er natuurlijk dik in dat de uC al is overleden terwijl die nog geen enkele functie heeft uitgevoerd. Dat zou nogal redelijk zonde zijn.
Zou dat kristal dan ook niets meer doen?
Krijg ook geen verbinding met de programmer en ponyprog. Is me wel gelukt om te schrijven in het EEPROM gedeelte. Maar erase, schrijven naar flash en dergelijk lukt totaal niet. Calibration bij de setup verloopt wel goed.
Ik ga eens de verbindingen van de programmer controleren. Hopende dat ik hier een fout heb gemaakt.

Voor een 4MHz-kristal mogen de C's gerust 27p zijn. Maar een verse avr doet niets met dat kristal; hij gebruikt standaard zijn interne (RC) klok. Door de fuses juist in te stellen, gaat hij het kristal gebruiken. Als je daarna het kristal verwijdert, kan je de avr niet meer ISP programmeren, noch zijn fuses bijstellen.

Die 12V op Vcc is wat anders. Als de avr dat overleefd heeft, mag je jezelf een gelukzak noemen!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dus 90% zeker dat deze overleden is. Ik heb de programmer voor 75% doorgemeten. Heb nu geen tijd meer om de rest te doen. Zal morgen moeten gebeuren. Misschien kan ik ook alvast een nieuwe AVR bestellen.

Avr-aanschaf: met deze webshop heb ik goede ervaring, wat prijs en dienstbetoon betreft

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Met de programmer van deze site zou de lengte van de kabel niet veel moeten uitmaken. Of heeft iemand hier andere ervaringen mee?
De kabel is bij mij ongeveer een 80cm lang achter het buffer IC. En van de parallelle poort richting het IC ongeveer 40cm.

[Bericht gewijzigd door Abaldoem op woensdag 1 november 2006 00:12:04

waarom zet niemand de interne capaciters aan van microcontroller?

ik ben zelf zeer tevreden met de STK500. Alleen moet je zelf wel een voedingsadapter hebben, want die zit er nu bij. Tevens moet de stk500 via rs232 worden aangesloten, of je moet er een USB converter tussen zetten. Dat ben ik nu aan het uitvogelen:)

Ik wilde het simpelweg realiseren met de programmer van deze site. Ik heb deze gekozen zodat ik met een lange kabel kon werken en de poort beschermd is.
Zijn er mensen die deze programmer gebruiken en ooit problemen hebben gehad met kabellengte?

Bij mij is de situatie als volgt:

Parallelle poort - 40cm kabel - IC - 80cm kabel - uC.

Mijn "programmer" bestaat uit 4 weerstanden en een 5-polige connector. De parport-kabel is 2m lang - werkt probleemloos. Ik vermoed dat de lengte v/d kabel in de eerste plaats wordt bepaald door de kwaliteit v/d parport; en blijken varianten op de markt te zijn, waarbij 80cm kabel wel het maximum is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)