let ook op de opdracht, GEEN contact met de vloeistof!
Overleden
let ook op de opdracht, GEEN contact met de vloeistof!
schijn met een laser schuin naar onder in het glas.
door de brekingsindex van het glas komt die weer ergens naar buiten.
monteer daar de leeg sensor.
indien er vloeistof in het glas is zal de brekingsindex veranderen (en daar de vol sensor)
Special Member
ultra soon afstand meting boven het glas geen oplossing, hoewel wellicht de naukeurigheid hier ook te wensen overlaat?
Moderator
Op 1 november 2006 23:34:30 schreef johne:
schijn met een laser schuin naar onder in het glas.
door de brekingsindex van het glas komt die weer ergens naar buiten.
monteer daar de leeg sensor.
indien er vloeistof in het glas is zal de brekingsindex veranderen (en daar de vol sensor)
Dat is een goed idee: hetzelfde had Sunx ook al en werkt goed, zie mijn eerste post.
Dit is een mogelijkheid.
Zoals High met Henk al aanhaalde.
Op 2 november 2006 09:40:06 schreef GJ_:
[...]
Dat is een goed idee: hetzelfde had Sunx ook al en werkt goed, zie mijn eerste post.
mijn idee is inderdaad een makkelijk op school te realiseren aftreksel van die sensor.
@geert2
die us is voor silo's,denk niet dat je met echo een grote nauwkeurigheid (millimeters)haalt
ultrasoon heeft te weinig nauwkeurigheid ben ik bang.
optisch is het makkelijkst.
Special Member
ik ga mee, zei allen misschien optie, maar zoal te lezen is: ook ik vreesde voor de nauwkeurigheid.
Capacitief kan wellicht wel: 2 grote platen waar het glas tussen past. De capaciteit zal veranderen....
Hoeveel en hoe nauwkeurig? HAngt af van glas en vloeistof.
brekingsindex kan wel, maar ik denk dat het glas niet homogeen is.
Naar min idee mooiere methode: Allemaal kleine lichtbundels zenden en dat weer opvangen. Je zit weer met breking, maar als je meerdere sensoren opdezelfde hoogte plaatst....
Dan kun je gaan zoeken naar een differentiaal tussen 2 ontvangers. werkt alleen niet als vloeistof bijna net zo helder is als het glas en dus niet dempt...
zodra er dus bubbles in zitten ga je al problemen krijgen...
Een tijdje geleden voor het zelfde probleem gestaan.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/22848/1/moppie
Heb het toen dmv IR-reflectie opgelost.
Werkt goed, maar is gevoelig.
Frits Kieftenbelt kwam toen met IC QT114,welke capaciteitsverandering meet. Geen gedoe met eigen oscilator opwekking etc.
http://www.qprox.com/downloads/datasheets/qt114_103.pdf
Succes.
Het is blijkbaar nog niet zo eenvoudig. Ik zal eens proberen met IR.
hartelijk dank
Tom
Op 2 november 2006 12:09:55 schreef (Z)weetvoetje:
zodra er dus bubbles in zitten ga je al problemen krijgen...
mmmm... lekker, prikjenever en prikwhiskey!
@fuos: He vergeet het bier niet! zonder bubbels mag je het van mij hebben!
Hallo,
Ik heb nu om wat BWP 40's en IR dioden geweest. Nu wat geprobeert, maar ik kom er niet direct uit. Ik heb nog nooit gewerkt met IR,...
Als eerst zou ik graag eens weten wat de gebruikelijke stroom is door deen IR diode. Bij een led is dit 10-20mA (zie datasheet), maar bij een IR diode vindt ik dat zo direct niet. In de datasheet van een IR vind ik IF= 100mA, maar dat lijkt mij toch extreem veel.
mvg
Tom
de stroom/doorslagspanning is niet altijd gelijk.
de kleur van de led bepaald al grotendeels de doorslagspanning en de stroomsterkte varieerd per type.
100mA door een ir-led zou goed mogelijk zijn,zijn gepulste stroom zal nog hoger zijn dan.
als de fabrikant het vermeld op zijn datasheet dan zij het zo.
om te experimenteren zoals jij het wil moet je de led en de fotodiode in een buisjes plaatsen.
de lengte van het buisje bepaald de "straal" (om reflecties enzo te voorkomen)
100mA is een heel normaale waarde. Als je de led met bv 38KHZ laat branden kan je er er tot 1A door sturen. Met een TSOP1738 kan je dit signaal terug ontvangen en met een 555 en wat berekeningen kom je aan je 38KHZ aan de ingang van je irled.
Op 16 november 2006 00:21:20 schreef AC/DrieC:
100mA is een heel normaale waarde. Als je de led met bv 38KHZ laat branden kan je er er tot 1A door sturen. Met een TSOP1738 kan je dit signaal terug ontvangen en met een 555 en wat berekeningen kom je aan je 38KHZ aan de ingang van je irled.
Niet helemaalmee eens, de 38 kHz komt niet uit de TSOP te voorschijn! Dat is slechts de draaggolf om de invloed van constante IR zoals warmtestralen van een gloeilamp te verminderen.
Op die draaggolf moet je nog digitale pulsen moduleren met een pulsduur in de grootorde van 900µs. Het zijn alleen deze die uit je 3pens ontvanger te voorschijn zullen komen. Zeker weten.
Kijk maar eens naar het blokschema in volgende datasheet:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/26589/VISAY/TSOP1738.h…
En wat die 1A piekstroom betreft, dan toch enkel maar als je met een hele korte dutycyle werkt, dus een gewone a-stabiele zal niet voldoende zijn.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 16 november 2006 00:57:30
Ja maar met de 555 moet je toch de 38KHZ aan je IR led aanleggen en de TSOP1738 ontvangt dit signaal dan toch gewoon of niet soms ???
Even hardop denken, als je aan weerzijden van het glas een spoel hebt, via de ene spoel laat je een signaal met de resonantiefrequentie van water gaan, de andere spoel is op een "ontvanger" aangesloten waar je de ontvangen energie mee kan meten, bij een leeg glas is de overdracht hoog, maar bij een vol glas wordt een deel van de energie in de drank geabsorbeerd en de ontvanger geeft een alarm n.a.v. een laag niveau.
Volgens mij werken de detectie poortjes in de winkel ook zo maar dan op een lage frequentie.