Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Dit topic is gesloten

Turbokeu

Golden Member

Geen nixie, maar toch een buis met display: De zeldzame RCA Selectron static memory buis uit eind jaren '40.

Er staat een mooie 256-bits SB256 te koop op Ebay.
Edit: De SB256 is weggegaan voor 900$ (+/-570 Euro) +21% kosten!!!

Selectron info:
http://home.att.net/~thercaselectron/index1.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Selectron_tube

Er heeft ook een 1024-bits en 4096-bits versie van de Selectron bestaan.
De 256-bits SB256 werdt slechts in 2 computers gebruikt: de JOHNNIAC (40 stuks SB256) en de AFCRC (20 stuks SB256).
De buis kostte indertijd nieuw een 500$...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

misschien is hij al eens gepost maar voor wie hem gemist heeft: http://www.sgitheach.dsl.pipex.com/nixie3.html
nixie klok met neon lampjes ipv ic's

ik ben samen met iemand anders aan het kijken om een nixie klok te bouwen, IN-8-2 buisjes leken mij erg mooie buisjes en ook nog betaalbaar voor hun formaat (14 dollar vor 4 buisjes en dergelijke prijzen op ebay) nu vroeg ik mij af heeft iemand iets aan te merken op deze buisjes; korte levensduur of iets dergelijks (iets positiefs mag nutuurlijk ook) we wilden als aansturing het vrij bekende schema van electricstuff.co.uk gebruiken (4017 met mpsa42 transistors)

Turbokeu

Golden Member

IN-8(-2): Mooie nixiebuisjes, 18mm digithoogte, ware het niet dat het cijfer '4' esthetisch een iets afwijkende vorm heeft t.o.v. de andere digits.
Dit is puur een persoonlijke mening (alhoewel bekrachtigd door vele andere internauten).

Prijsbewust zou ik eerder de IN-16 nemen (14mm cijferhoogte, zéér goedkoop).
Mooie cijfervormen, wel iets kleiner dan de IN-8 (beiden hebben in elk geval géén omgekeerde '5' voor het cijfer '2').

De énige echt mooie Russische buis is en blijft nog altijd de IN-18 (40mm cijferhoogte).
Reken wel op een 110-130 Euro/set van 6.

En ja, ik bezit ongeveer alle Russische nixiebuizen, op de te vermijden IN-4 en IN-12 na.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik denk dat ik eerder voor de IN-8-2 ga. 14mm lijkt me toch net iets te klein. IN-18 is inderdaad een hele mooie maar helaas ook erg duur, we zullen maar niet meteen met dure buizen beginnen voor een eerste keer.

maar wat ik mij nu afvraag is waarom IN-4 en IN-12 mijden? IN-12 is heel klein en heeft die (naar mijn mening) afschuwelijke omgekeerde 2 als 5. en de IN-4 is een "biquinary tube" heb ik gelezen? of is er een andere reden. gewoon uit interesse

Turbokeu

Golden Member

IN-4 en IN-12 bevatten geen kwik, dus hebben een heel korte levensduur (in de grootte-orde van een paar duizend uur).
I.c.m. een klok is er veel kans dat deze buizen na een jaartje of zo reeds uitgeput zijn of aan cathode poisoning lijden.

De IN-4 is niet biquinary (voor zover ik weet hebben de Russen nooit biquinary buizen geproduceerd).

IN-1, IN-2, IN-4, IN-12, IN-14 hebben allemaal een omgekeerde '2' voor het cijfer '5'.
IN-8(-2), IN-16 en IN-18 bezitten een echte '2'.
In volgorde van esthetiek van de digits: IN-18, IN-16, IN-8(-2).

Ik lieg feitelijk als ik zeg dat ik geen IN-4 of IN-12 buizen bezit (net als de IN-1, IN-2, IN-14), ik heb er wel één of twee van elk in mijn nixiebuizenverzameling, maar dus geen sets van 6 stuks of meer.
Ik heb indertijd via Ebay verschillende loten buizen in bulk (40-70 stuks/lot) gekocht in ex-Rusland voor twee keer niks (de verzendkosten waren hoger dan de prijs voor de buizen).
Daartussen zitten o.a. 2-kleurige (oranje/blauw) 7-segment VFD-buizen die ik nog nergens anders tegengekomen ben (niet op Ebay, zelfs geen melding gevonden op internet).

Als je geduld hebt: Spring op een mooie opportuniteit voor een setje Rodan's, Okaya's, Hitachi of NEC's (De Jappen maakten, met grote voorsprong, dè mooiste nixiebuizen).
Ik denk hier specifiek aan CD7x, CD66, CD8x, sommige GR's, LD's, allemaal nixiebuisjes met een anoderooster bestaande uit zeer dunne, of enkel horizontale draadjes (bvb. GR114, NEC LD-866, CD66), of een combinatie van dunne vertikale/horizontale of diagonale draadjes, dit in tegenstelling tot het 'grove' honinggraatstructuur anoderooster van het gros van de andere buizen.
En niet te vergeten: de enorme Rodan/Okaya CD47/GR414!
Er bestaan verschillende (maar weinig courante) kleinere Europese buizen die ook een draad anoderooster hebben, o.a. de ZM1134, ZM1138, ZM1175, ZM1212 e.a.

Hoe groter de digithoogte, hoe minder de honinggraatstructuur effectief van het feitelijke digit verstopt (zie o.a. de IN-18, Z568(0)M, B7037).
Bij kleine digithoogtes kan het anoderooster maar niet fijn genoeg zijn.

Ter voorbeeld:
IN-17 (9mm-honeycomb rooster):
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0040.jpg

NEC CD13a (7.8mm-draadrooster:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0041.jpg

Ik had eerst een nixieklok (Claus Urbach kit + Klök behuizing) met IN-8-2's (18mm).
Nu heb ik 2 klokken met NEC CD66's (16mm) en één met GR112's (13mm), de klok met IN-8-2's heb ik snel doorverkocht aan één van mijn zussen, niet te vergelijken.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

De IN-4 is niet biquinary (voor zover ik weet hebben de Russen nooit biquinary buizen geproduceerd).

Jawel, de IN4 is een vreemde, hij heeft alle kathodes naar buiten gevoert maar heeft twee anodes, je kunt hem als klassieke buis gebruiken of als biquinary, hoe je zelf wilt.

Turbokeu

Golden Member

Sine, ik heb het nagecheckt, en je hebt gelijk.
Ik was in de war met de IN-18 die ook 2 anodepinnen heeft, maar daar zijn ze intern doorverbonden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
chuckie

Honourable Member

Sinds ik die mooie nixie klok van Sine in werking gezien heb, ben ik ook lichtelijk aangestoken door het Nixie virus.
Ik heb hier nu ook 3 nixie´s liggen, te weten de ZM 1000 die in een voorraad onderdelen die ik heb opgekocht mee kwamen.
Zijn die nog redelijk makkelijk te krijgen?
Ik kom er dus 3 te kort.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Klein buisje, best nog wel redelijk te verkrijgen (ik heb er nog wel een paar liggen).
Het voetje is een groter probleem, niet echt standaard.

OM

chuckie

Honourable Member

@Parus
Als je ze kwijt wilt...?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Als je het resultaat op de volgende CO-stand laat zien.

Chuckie ik zie dat je email niet openbaar is.

OM

Degene met wie ik van plan was om 2 klokken te maken heeft pas met de zomervakantie vakantie (ik lekker nu ook al paar weekjes vakantie) dus tijd zat om ebay in de gaten te houden voor japanse buisjes welke inderdaad mooier uitzien. en anders gaan we maar gewoon voor de russische buisjes aangezien die volop te krijgen zijn op ebay.

Andere optie is ook: rommelmarkten. Gisteren en vandaag twee rommelmarkten in de buurt afgeschuimd, met succes...

Een grote zak buizen voor 35 euro. Moet ze nog uitzoeken (geen nixies jammer genoeg), maar veel radiobuizen in originele doosjes (sommige met cellofaan nog rond). En als belangrijkste, een ijsdoos vol afstemogen...

http://www.dennisenan.be/offsite/zakbuizen.jpg

(en ja, ook twee doosjes gloeilampjes waar ik niks mee kan :p )

laatste rommelmarkt waar ik ben geweest kon je niet meer dan oude lampen kopen (KAMER lampen) |:-(

misschien eens in de gaten houden of er eens een electronica markt is in de buurt dat ik daar heenga. kun je ze ook eens in het echt zien want van foto's kun je je dingen moeilijker voorstellen kwa groote.

chuckie

Honourable Member

Hulde voor Parus.
Ik heb mijn 3 ontbrekende ZM1000 nixie's binnen.
Nu nog even kijken hoe ik de boel aan elkaar ga knopen.
Ik denk dat ik toch voor een 32,768 kristal ga voor de tijd.
Daar heb ik er hier nog een aantal van liggen en 4060 heb ik ook plenty.
Alleen snap ik nog niet hoe ik de RCO bij een decade counter maar tot 5 of 2 kan laten gaan.
Misschien iets met een pulscounter en een latch ertussen o.i.d..
Als iemand dit weet...?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

In mijn VFD klok heb ik ook een 4060 gebruikt i.c.m. een horlogekristal. Uit een van de uitgangen komt een 2Hz signaal, wat ik door een D-FF (4013) haal. En voila, je 1Hz signaal! :)

Ik heb zelf wat moeite gehad om de zaak nauwkeurig te krijgen; in het begin liep de klok een paar seconden per dag verkeerd. Door de condensatoren bij het horlogekristal aan te passen kun je de frequentie iets beinvloeden. Uiteindelijk heb ik op een van de twee een trimmercondensator gezet, en heeft de klok een maand of twee open op mijn bureau gestaan. Telkens als weer een afwijking optrad heb ik hem weer iets versteld en liet ik hem weer een paar dagen lopen. Nu loopt 'ie op een seconde of twee per maand nauwkeurig als ik me niet vergis.

Je kunt ook de 50Hz lichtnetfrequentie gebruiken, daar begin ik nu wat mee te experimenteren. In mijn nieuwe VFD klok ben ik bezig om schakelbaar een horlogekristal of de lichtnetfrequentie te gebruiken als tijdbasis. Ik gebruik een microcontroller, waarschijnlijk maak ik er een menu-optie in om compensatie-seconden in te stellen, zodat ik straks hardwarematig niets meer aan de tijdbasis hoef in te stellen. Men zegt dat de lichtnetfrequentie over een langere periode gezien erg stabiel is, zelf heb ik echter nog geen testresultaten.

Waarom niet gewoon een DCF77 antenne icm een uProcje?

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

Omdat je daar "gewoon" code voor moet kloppen.

En zo gewoon is dat niet voor iedereen.

Mensen die dit soort ingewikkelde hw dingen maken moeten toch ook wel code kunnen kloppen?

Of ben ik naief?
Was iig niet rottig bedoeld hoor.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Ook als je goed code kunt kloppen, is het soms gewoon leuk om iets volledig in standaard hardware uit te voeren. Mijn eerste klok was daarom ook helemaal uit gewone logica opgebouwd, gewoon omdat het kan... ;)

chuckie

Honourable Member

Ik zeg niet dat ik zoiets ingewikkelds kan, ik ga het wel proberen.
Sine bijvoorbeeld is veel en veel verder dan ik, ik denk zelfs in de top 5 op dit forum, maar doet ook nog weinig of niets met uC's.
Bij hem is geloof ik tijd meer een factor en ik krijg m'n wisp maar niet aan de gang.
Daarbij moet ik mijn zaak nog runnen en daar ik door ziekte en een ontplofte (motor)bus de afgelopen 1,5 maand weing heb kunnen doen, heb ik nu zeker tijd tekort.
Maar het gaat nog wel eens goed komen hoop ik.

Ik heb hier een paar schema's liggen voor een Nixieklok maar ben weer zo eigenwijs om iets nieuws te proberen.
Ik ga wel eerst de logica op een bordje prikken voordat ik het HV gedeelte en de Nixie's eraan knoop, want zoveel vertrouwen in mijzelf heb ik ook weer niet ;)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 mei 2008 14:52:40 schreef Buzz:
Ook als je goed code kunt kloppen, is het soms gewoon leuk om iets volledig in standaard hardware uit te voeren. Mijn eerste klok was daarom ook helemaal uit gewone logica opgebouwd, gewoon omdat het kan... ;)

Tsja, ik zit nu dus code te schrijven voor het klokontwerp van Xantus... Als het allemaal locgica was had die klok wel al gedraaid denk ik. Logica is meer tastbaar. misschien moet ik eens mijn microcontroller aan de wilgen hangen en ergens een bak 40xx en 74xx vandaan gaan halen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat hoeft niet perse hoor. Je moet gewoon goed voor ogen hebben wat er allemaal moet gebeuren om je klok te laten werken. Wat schetsjes en flowcharts kunnen daar een handig hulpmiddeltje bij zijn als je echt in het duister tast.

Wanneer je eerst gewoon probeert om een statische cijferreeks op je buizen te krijgen (bijv. 12 34 56), weet je wat er nodig is om je displays aan te sturen en ben je al halverwege. E.e.a. hangt natuurlijk af van of je buisjes gemultiplext zijn of niet.

Vervolgens maak je een secondenteller, elke 60e seconde haal je er 60 seconden vanaf en tel je een minuut op. Elke 60e minuut haal je er 60 minuten vanaf en tel je een uur op. Bij het 24e uur reset je de uren-variabele.

Als je die twee dingen kunt combineren; de juiste tijd op je buizen weergeven, heb je een werkende klok! Het opdelen in stukken heeft als voordeel dat je alles overzichtelijk houdt en makkelijker ziet waar iets mis gaat.

Heb je eventueel een schema van het Xantus-project? Dan hebben we een beter beeld van de opbouw en kunnen we je misschien beter verder helpen?

Heb een aantal van mijn buisjes ook met xantus' actie meebesteld, maar geen bouwpakketje omdat ik het ontwerp ervan graag in eigen hand heb. Ik weet nog wel dat veel mensen de klok niet goed aan de gang kregen, maar weet niet hoe dit afgelopen is...

Sine

Moderator

Ik heb mijn klokken ook met 40xx logica gebouwd.

a. omdat ik enkel twee regels Qbasic kan proggen

b. omdat een niet gemuxte klok toch een counter of een shift register per buis nodig heeft, die kun je dan net zo goed meteen laten tellen.

Dit topic is gesloten