In het gehobby met nixie buizen kom ik regelmatig prehistorische halfgeleiders tegen, en de meesten kan ik wel plaatsen.

Maar dit vond ik een vreemde, ik heb geen idee wat het is ( google en TI helpen niet echt ) en de package lijkt op iets wat we tegenwoordig surface mounten ...

Iemand enig idee wat dit is ?
( het komt uit een frequentie teller waar ook de bekende standaard 74serie in DIL behuizing op voorkomt, dit lijkt een analoog gedeelte van het ding te zijn, de ingangs trap misschien ? )

http://members.home.nl/guidomennen/temp/smd.JPG

Lijkt me idd iets wat storingsgevoelig is, klopt het dat die behuizing metaal is?

En ja, smd bestond niet opeens, deze is een mengvorm (waarschijnlijk omwille het met de hand solderen dat de helft van de pinnen DIP is, en de andere helft SMD).

Lijkt er op, maar is het niet, behuizing lijkt compleet van verguld metaal met per pootje een geisoleerde doorvoer.

Het hele ding is 6,5mm lang

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Ik heb wel dit kunnen vinden:

Part Number = SN7510FA
Manufacturer Name = Texas Instruments
Description = General Purpose Video Amplifier
Min 3dB Bandwidth (Hz) = 40M
AV (dB) Min. = 36
Minimum Input Impedance (Ohms) = 6.0k
Output Volt P-P Maximum = 4.5
P(D) Max.(W) Power Dissipation = 220m
Nom. Supp (V) = 12
Status = Discontinued
Package = FP
Pins = 10
Military = N

dit is wel een trough-hole component
die bubbels tin vanboven is een vroge vorm van dubbelzijdige printplaten.
doormetallieseren konden ze nog niet. dis soldeer bovenaan en onderaan

de naam van die verpakking is een HF ofte hermetic Flatpack. Met als zijnoot dat het hier om de 'staggered' pinning gaat ( geschrankte pinnen )

de SN7510 is dacht ik een snelle opamp.
google eens op SN7510

Heb ik al op gegoogled, helaas.

Alle datasheets die ik tegenkom hebben een cijfer extra.

De types met een letter of cijfer extra zijn allemaal dual line receivers.

Over de sn7510 staat er wel: "Similar part --> MC1410"
Hier is helaas nog minder over bekend.

Kijk hier

Die had ik al gezien ja, daar kom je helaas niet ver mee.

Op 5 november 2006 16:55:39 schreef Videomodulator:
Lijkt me idd iets wat storingsgevoelig is, klopt het dat die behuizing metaal is?

En ja, smd bestond niet opeens, deze is een mengvorm (waarschijnlijk omwille het met de hand solderen dat de helft van de pinnen DIP is, en de andere helft SMD).

Bij Philips is rond 1970 al sprake van SOT-23 behuizingen ;)
Het lijkt er meer op dat SMD heel lang in de ijskast heeft gelegen.

mijn alleroudste documentatie over smd dateert uit 1967..

enne die BSX20's die er naast staan zijn ook niet van gisteren.

[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op ]

Zie eens aan, nog ouder...

Was toen te klein om praktisch te kunnen verwerken.
Ik zie de chef van Natlab al voor me: "Ehhh jongens, leuk maar wat moeten we er mee?"

handig voor in de Apollo, he chef.

Alleen jammer dat de NASA al een paar jaar eerder langs gekomen was voor geschikte componenten...

Die gingen echt niet over 1 nacht ijs wat elektronica betreft.

Op 5 november 2006 16:55:39 schreef Videomodulator:

SMD is wel door mensen gemaakt, het moet niet noodzakelijk voldoen aan de evolutietheorie van Darwin:-)Het is helemaal geen mengvorm, het is een klassiek vroeg IC.
Ik zou haast zeggen dat een aantal pootjes recht geplooid zijn om aan de bovenkant te kunnen solderen, maar ik denk dat het omgekeerd is. Als ik mij goed herinner werden deze voor die tijd zeer hoogfrequente IC's geleverd met de pootjes horizontaal gestrekt.
Ik dateer de productiedatum de 30e week van 1968.

Ik vraag me trouwens al heel lang af waarom hobbyisten voor relatief eenvoudige schakelingen heel dat gedoe willen om klasieke trough hole printen te maken.
Ik maakte vroeger veel printjes met klassieke componenten op de soldeerzijde. geen gedoe met gaatjes boren met dure kleine boortjes die om de haverklap breken.
Geen mechanisch geknoei met afstandsbusjes,
gewoon het printje in de kast lijmen.
Akkoord, voor complexere printen met een massa IC's gaat het niet,maar bijvoorbeeld voor een HF versterkertje, prima te maken zo.
Vergeet niet dat het trough hole proces in de eerste plaats diende om het bestukkings en soldeerproces in de fabrieken te kunnen automatiseren met een soldeerbad.
In de 80er jaren hield men niet van mijn manier van werken, het zag er niet "echt" genoeg uit. Een echte fabrieksprint was netjes geboord en met afstandsbusjes.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Op 5 november 2006 17:11:16 schreef geert2:
Ik heb wel dit kunnen vinden:

Part Number = SN7510FA
Manufacturer Name = Texas Instruments

Op 5 november 2006 17:13:39 schreef Sine:
Heb ik al op gegoogled, helaas.
Alle datasheets die ik tegenkom hebben een cijfer extra.

Maar het logo is toch van Texas Instruments hé, of ben ik nu echt mis?
Misschien eens een mailtje lanceren naar Texas als je het echt wil weten, de 'senior engineers' daar zullen het zich dan met nostalgische lach rond de lippen wel herinneren.

- - big bang - -

Op 5 november 2006 20:40:25 schreef big bang:
[...]
[...]

Maar het logo is toch van Texas Instruments hé, of ben ik nu echt mis?
Misschien eens een mailtje lanceren naar Texas als je het echt wil weten, de 'senior engineers' daar zullen het zich dan met nostalgische lach rond de lippen wel herinneren.

- - big bang - -

Geloof je echt dat er bij TI nog technische mensen rondlopen die in de jaren 60 actief waren? De overlevenden zul je makkelijker in een bejaardentehuis vinden.

Heheee, zou toch kunnen, een carriere van 36 jaar of meer.
En in België kan dat zeker hé Grotedikken, met het Generatiepact van de Mug (lees Verhofstadt) -een mug zuigt ook iedereen leeg-

Achtereen, als we hier niet oppassen zitten we met mensen met 50 jaren dienst.

- - big bang - -

Op 5 november 2006 20:12:13 schreef jongensenwetenschap:
mijn alleroudste documentatie over smd dateert uit 1967..

Let even op de datum onderaan rechts.....(foto is klikbaar) :

http://img74.imageshack.us/img74/1071/smd1961ap3.jpg

>:-)

In Nederland zweeft ook zo'n mug rond, genaamd Balkellende.

@KT88: Weerstanden en condensators 'on chip' :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

@Henry S.
Dat is een belediging voor de muggen ...

Toch wel snel ampje!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

@KT88 maar van die biax heb ik niet meer gehoord. meer een soort SF verhaal?

wow zeg, een computer met 30 miljoen!!! berekeningen per seconde.

dat is snel!
toen zat er zeker ook al 4x8 miljoen bits werkgeheugen in?

uche... mijn pc doet 1700 miljoen berekeningen per seconde, en dat heet dan nog traag te zijn

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]