Analoge multiplier

zelfs met een normale OR of AND kan het. de EXOR lijkt kwa uitgangsspectrum meer op een DBM en de OR of AND op een normale diode.
Uit een EXOR komen alleen de mengproducten, uit de AND en OR ook nog de ingangssignalen zelf.

Uit een EXOR komt een PWM gemoduleerd signaal, na een LPF blijkt dat een zaagtand op de verschilfrq. :)

Idd de meest elegante oplossing imo, signalen clippen, exor, lpf en dan wat je er verder mee wilt (frq meten, ws)

free_electron

Silicon Member

een pll ?

je gebruikt de oscillator uitgang als ' zender '

die 'burst is al vertrokken dan' tegen dat de echo binnekomt .
de echo gebruik je als tweede signaal. de pll zal proberen 'bijtrekken'.

het 'bijtrek' signaal ( de uitgang van de pll zeg maar ) geef je dan direct de relative afwijking en is dus direct een maat voor de doppler shift.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

er kan hier niet gewerkt worden met een burst, (tenzij je een burst van +/- 1s. neemt. Voor betrouwbare frequentiemeting moet je toch wel een flink aantal pulsen terug ontvangen. Ik denk eerdat dat het een continu signaal zal moeten zijn.

edit: het mooisste zou zijn om het te mixen, en er daarna met een computer FFT op toe te passen. Maar da's misschien wat te omslachtig.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op maandag 13 november 2006 17:05:26

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Bedankt voor deze vele reacties, toch weer heel wat geleerd. Ik denk nu dat de makkelijkste oplossing is om de occilator een 40kHz blokgolf te laten produceren en dan daarmee een transistor schakelen, waardoor het ontvangen signaal in stukjes gesneden word, als ik hier een laagdoorlaatfilter achter zet hou ik ook de verschilfrequentie over. Dan is het met een transistor een ctje en wat weerstanden te maken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat kan inderdaad.
Maar met zulke grote signalen zou ik ze gewoon optellen en dan in een diode stoppen, zoals Zweetvoetje zegt.
1V is helemaal niet te groot voor zo'n schakeling; het gaat juist des te beter.

Wil je per se iets uit de diode krijgen wat (na laagdoorlaat) op een sinus lijkt, dan kun je het éne signaal wat verzwakken - het andere natuurlijk niet!
Maar als je alleen de frequentie hoeft te bepalen, is dat niet nodig.

Vergeet niet dat er hier maar 2 signalen zijn. De enige intermodulatie die kan optreden is precies degene die we willen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org