maakt het nog uit of de 2,4 bovenaan het schema zit bij de plus en daarna de potmeters? Pas kreeg ik wel de potmeter goed, voordat ik hem inging bouwen, zou het niet in de ic kunnen liggen?
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
De plaats van de 2k4 weerstand maakt niets uit. Is dat trouwens geen 2k2 of 2k7?
Wat het instellen betreft: hoewel een klassieke instelpot in principe een oneindig aantal waarden tussen 0 en zijn max kan innemen, valt dat in de praktijk flink tegen (anders zouden de fabrikanten met hun 10-slags varianten blijven zitten). De loper is immers geen oneindig klein punt dat contact maakt met de koolstofbaan.
Het verkleinen van het bereik is dan de aangewezen weg. De opamp heeft daar echt geen schuld aan; die kan probleemloos het onderscheid maken tussen 4.567V en 4.568V.
Oke. Bedankt. Ik ga het proberen. Ik kan niet zeggen dat dat vanavond is, ivm huiswerk. Anders probeer ik het morgen middag. Over de weerstand, kan best zijn dat het een 2,2 K is, maar ik kan het niet zo goed zien op zon metaalfilmweerstand. ? Op 35 graden staat hij op 5,5 K ongeveer en op 42 graden op 6 K. Dus is de verbetering die u gaf, hier goed voor? Ik bedoel past hij bij deze waardes?
[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]
Op 8 maart 2007 19:35:51 schreef pros:
Ik bedoel dit:
[afbeelding]
Het bij te voegen deel is blauw getekend. De totale weerstand van P1 en de beide bijgevoegde delen bedraagt ±6k6; met de 10-slags pot halverwege ingestelt wordt dat 6k. Ruim voldoende, vermits je instelling nu op ±5k5 zit. Daar moet je de temperatuur beslist tot op 0.1°C kunnen instellen.
Ik zat er net over te denken. Maar als P1 voluit staat, kun je aan P 1 toch niks meer veranderen? Kun je het blauwe gedeelte niet over R4 heen zetten, dan kun je ook eventueel nog wat hoger gaan? Of heb ik iets fout, bijvoorbeeld de nauwkeurigheid wordt onnauwkeuriger? Want die 5,5 K is bij 35 graden. De temperatuur moet ongeveer 37,5 / 38 graden worden.
pros
Ik heb alleen nog een weerstandje van 10 K tussen de transistor en pin 6 van de opamp. Die van 27 K is zoek. Kan ik er ook een weerstandje van 33 K tussen zetten of van 2 K? Ik weet het, ik zit schaars in weerstandjes, bij de volgende bestelling moet ik zon assortiment aanschaffen.
Bedankt.
pros
Kleiner dan 10k zou ik niet gaan, want dan kan je de gewenste temperatuur niet meer instellen. 33k dan maar.
Ik bedoel, ik haal de weerstand 10 K tussen de transistor en de opamp vandaan. Wat kan ik daar dan tussen zetten tussen de opamp en de transistor?
pros
Als de belasting (R6, D1 en de optocoupler) tussen emitter en GND hangt, hoeft er helemaal geen weerstand tussen opamp en basis, maar mag je die rechtstreeks verbinden. Een andere, kleine weerstand mag ook.
Hallo,
Ik heb het nu gemaakt. En is inderdaad preciezer in te stellen. Over de 2,2 K weerstand en de potmeter 10 K heb ik die 10slags neergezet plus 10 K in serie,. Alleen ik kom nu niet hoog genoeg (alles staat voluit). Namelijk op 7,5 K,op 34 graden. Alleen nu ben ik er achter gekomen dat die 2,2 K niet bij de 5,5 K hoorde die ik toen ongeveer op de potmeter meette. En die 2,2 K stond er gewoon voor. Wat kan ik hier aan doen dat hij hoger kan komen? Heb nog een 2K2, 100K en 33K.
pros
Je moet de gezamelijke weerstand (van P1, de 10-slags, enz.) groter maken, zodat je de spanning op de inverterende ingang v/d opamp lager kan instellen. Het eenvoudigst lijkt me, om de 10k --die nu in serie staat met de 1-slags-- te vervangen door de 33k.
Kan ik ook voor het hele spul nog een weerstand van 2k2 ( in serrie met de andere 2 K2 en daar tussen naar de 10 K + 10 slags plaatsen? Dat lijkt me ook niet zon groot werk.
pros
Op 8 maart 2007 19:35:51 schreef pros:
Ik heb die 10 K vervangen door de 33 K. Maar nu is alles uitgesteld en zit nu op 38 graden. Als ik nu nog een weerstandje (10K) in serie zet met de 33 K komt hij iets hoger. En kan ik de 10 slags nog instellen.
pros
Ik vrees dat ik niet kan volgen. Een lagere temperatuur moet je toch kunnen bereiken, door P1 op een kleinere weerstand in te stellen? De weerstand --die in serie staat met de 10-slags-- kan wel te klein zijn, zodat je onder de gewenste temperatuur blijft; maar toch niet andersom?
Nee, dat klopt. Maar nu is de 10 slagpotmeter op zijn eind en de andere ook dus kun je hem niet zo precies meer instellen. Kan ik gewoon nog een 2,2 K in serie zetten met de 33 K?
pros
Dat kan gerust. Het mag ook de 10k zijn.
\begin{slecht karakter}
Je kan ook een 3e potmeter is serie met de 10-slags zetten... 
\end{slecht karakter}
pros
Kan hem wel preciezer instellen. Maar eigenlijk moet hij een paar dagen aanstaan, zodat je de temperatuur steeds iets bij kan regelen. Je ziet namelijk niet gelijk resultaat als je hem bijstelt (zet hem van het weekend langer aan). En als de thermostaat niet goed werkt, zet ik gewoon mn oude thermostaat er op. (
Ik ben nu aan het experimenteren met de thermostaat. De parallel heb ik weg gehaald, omdat ik het niet helemaal vond werken, had hem een half slagje gegeven en stond gelijk op 40 graden een paar uur later. Laat hem nu gewoon een poosje ( dagen) aanstaan, zodat ik hem steeds iets bij regel. Alleen nu ging de verwarming (alleen aangezet als iemand daar iets nodig heeft) in het kantoor aan, en gelijk de temperatuur een paar graden omhoog. Waar ligt dit aan?
Of een ander idee. Mn oude thermostaat deed het goed. Alleen ik kon hem op 1 graden differentie zetten. Hij schakelt aan als de temperatuur te hoog is en uit als hij te laag is. Dit wordt opgelost door een relais met breekcontact. Kan ik er niet iets achter zetten dat hij hem sneller aan zet? Je hebt namelijk een relaisvertraging, maar is er geen versnelling? (domme vraag misschien, maar ja je moet wat).
[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]
pros
Gaat de temperatuur in de broedkast omhoog als de omgevingstemperatuur hoger wordt? En dan nog wel "een paar graden"??? Nu zijn alle electronica-componenten min-of-meer gevoelig voor temperatuurschommelingen, maar zeker niet in die mate. Ligt het niet aan je temperatuurmeter?
Omgevingstemperatuur was eerst 10 graden en na het verwarmen 20 graden. Kan soms zijn dat de temperatuur iets verlopen is, nadat ik weg ging en een paar uur later weer thuis kwam. Ik probeer gewoon weer verder. Moet ik anders de thermostaat in de broedmachine zelf liggen? Dat zie ik niet helemaal zitten, omdat de luchtvochtigheid de laatste dagen 65% moet zijn, en dat is misschien een beetje hoog.