*Kuch*
Op 23 februari 2007 19:01:21 schreef Henry S.:
[...]
Een CA3140 is alleen nog handig als je thermostaat nu buiten het regelgebied valt.
Dit worden idd hele speciale kuikens 
Dat zeg ik toch niet... Zal er de volgende keer een scheidingslijn zetten.
Ik geef alleen aan dat ik al eerder aangegeven had dat de CA3140 beter te gebruiken is.
Oke, sorry ik had het verkeerd begrepen.
Maar ik heb er wel weer wat van opgestoken, hoewel ik nog niet snap dat die diodes de ingangsspanning verhogen.
de diodes staan in doorlaat, en daardoor loopt er een stroom en valt er over elke diode 0.6V Dat is gewoon een eigenschap van een diode.
Nee, daardoor staat de onderkant van de weerstanden automatisch op een hogere spanning en daardoor blijven de ingangen van de 741 boven hun minimale spanning.
Oke bedankt voor de uitleg. Thermostaat doet goed, geen verloop meer gehad sinds gisteren ochtend. Misschien ben ik in de toekomst van plan om een hygrostaat te maken, maar volgens mij is dat nog aardig moeilijk.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Met een astabiele multivibrator, waarbij de humidity-sensor van Philips als frequentiebepalende component is opgenomen, ben je al een eind op weg.
Maar volgens mij zijn die sensors nog aardig duur. Op de elek-dvd stond een schakeling, maar die koste al iets van 70 gulden als ik het goed heb. Ik regel het voorlopig liever nog met de hand, als het eenmaal goed is, hoef je er zo wat niks aan te doen.
Je kunt ook met een thermometer de luchtvochtigheid meten
zie http://home.hetnet.nl/~bec-info2/broed.htm
Zie Tabel (Natte-bol temperatuursverlaging)
Als het niet duidelijk is moet je het maar even aangeven
groetjes Lowa
Het is me duidelijk, maar ik heb nu een gewone hygrometer.
De eieren liggen er net in, en nu is het maar afwachten tot over 3 weken. Jullie horen het nog wel.
Corne
elektron_
beetje gek
Op 2 mei 2007 11:48:56 schreef lowa1:
Enne?Al kuikentjes
Groetjes Lowa1
Neen gebraden kwartels.
Ja ik heb al kuikentjes 14 van de 20 eieren. Wat er met die 6 eieren aan de hand is moet ik nog kijken, dat horen jullie nog wel. Maar met het resultaat ben ik erg tevreden, mn veestapel is nu verdubbeld.
1 van de 6 eieren zat nog wat in. In een ander ei zat wat rood, maar of die bevrucht is vraag ik me af. Dus dat betekent een uitkomst percentage 14/15 * 100 = 93.3 % Aardig netjes dus. 2 van de 14 heb ik moeten helpen om uit het ei te komen. Of die het overleven weet ik niet helemaal zeker. Nu zitten ze onder een warmtelamp. Deze moet steeds iets koeler maar moet wel constant aan blijven staan. Nu doe ik het doormiddel van hoger hangen. Het is lamp van 250 W. Heeft iemand een idee, dat hij minder vermogen trekt, dus dat energiezuiniger wordt? Want een dimmer verstookt weer een hoop in de weerstand.
Alvast bedankt.
pros
Een dimmer verbruikt wel iets, omdat de triac geen perfecte schakelaar is. Maar dat is allesbehalve "een hoop". Voor een lamp van 250W volstaat een koelplaatje van 3 x 3cm om de triac afdoende te koelen.
Op 8 april 2007 20:35:51 schreef Corné 12:
Oke bedankt voor de uitleg. Thermostaat doet goed, geen verloop meer gehad sinds gisteren ochtend. Misschien ben ik in de toekomst van plan om een hygrostaat te maken, maar volgens mij is dat nog aardig moeilijk.
Ik wilde ook zo'n een thermostaat maken maar die moet uitschakelen bij ongeveer 40° A 45°.
Als ik hier alles goed gelezen heb kan deze niet hoger
dan 38° of heb ik dat mis?
pros
Bedoel je dit schema? Dat kan je gebruiken, maar neem meteen een CA3140 ipv. de LM741, het ingangsbereik van de eerste is een stuk groter. Verder kan je de 2 NTC's van 1k beter vervangen door 1 exemplaar van 4k7 (of 2 stuks van 2k2).
Ik wil ook deze thermostaat bouwen maar misschien liever met CA3140
zoals pros aanraad.
zijn de aansluitingen zelfde als die van LM741.
En ik ben even de weg kwijt, wat is nu veranderd van originele schema om temperatuur nauwkeuriger te maken?
Beste,
Ik heb deze thermostaat net in elkaar gestoken. Had beter eerst het forum nagelezen, want ik zie dat er al tal van wijzigingen/verbeteringen zijn aangebracht.
Mijn thermostaat zal zoals die van Corné gebruikt worden in een broedkast. Alles werkt, enkel merk ik hetzelfde fenomeen op als bij Corné op P5 van deze discussie, nml. het knipperen van de lampen (samen met LED) eenmaal de ingestelde temperatuur bereikt wordt.
Als mogelijke oplossing wordt een weerstand van 100k voorgesteld tussen pin 3 en pin 6 van IC1 (opamp).Is dit een afdoende oplossing op het origineel schema?
Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten,