Hoi allemaal,
Ik heb een Handykit scope 202E.
Van de ene dag op de andere dag doet ie het niet meer.
Wie weet waar je tegenwoordig nog een scope kan laten repareren?
Aan de hand van het schema heb ik geconstateerd dat de diverse voedingsspaningen wel aanwezig zijn, maar verder weet ik het niet meer. Ik heb wat angst voor de hoge spanningen, dus vraag ik wat raad.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Nico1950
robert1
Bijna alles is te maken de vraag is tegen welke prijs
Op 18 november 2006 15:13:47 schreef nico1950:
Hoi allemaal,Ik heb een Handykit scope 202E.
Van de ene dag op de andere dag doet ie het niet meer.
.
Nico1950
Nico.
Wat betekent bij jou hij doet het niet meer??
Geeft hij b.v.b wel beeld en meet hij niks meer ?.
Bij mij op het werk krijgen wij ook veel meldingen van hij stuk kapot etc.
Daar kan een monteur niks mee.
Groeten Robert 
Ok, ik ben wat onduidelijk geweest.
Hij geeft geen beeld meer.
Als je hem aanzet moet er normaal een (of twee, al naar gelang de kanalen) horizontale streep op het beeld komen.
Het aan- en uit ledje brand gewoon.
Verder heb ik gekeken of de zekering die op de hoogspanningsprint zit kapot was. Die is OK.
Verder de voedingsspanningen nagemeten. Ook OK.
Ik heb een schema, dus kan wel wat van de voeding volgen, maar na de voeding begrijp ik het schema niet en kan ik dus ook niet meten.
Groet Nico1950
Als je het schema eens inscant en post, samen met wat foto's van het inwendige, kan ik wellicht iets meer zeggen.
Ik ken dit type scoop niet, en helaas ben ik nog steeds niet helderziend..........
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 18 november 2006 17:42:02 schreef KT88:
en helaas ben ik nog steeds niet helderziend..........
dat duurt wel erg lang met jou hè?
Misschien moet je je glazen bol is updaten naar sofware versie v2.3, moet je ook ff de bug fixen, maar dat moet voor jou wel te doen zijn
.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
piept ie nog? Want als ie hoog piept, dan is waarschijnlijk de hoogspanning nog goed, of iig niet helemaal naar zn grootje...
KT88 heeft nog een analoge glazenbol (type KT88 natuurlijk). De kathode zal zn emisserend vermogen wel kwijt aan het raken zijn...
Beste KT88
De scoop is waarschijnlijk 15 jaar oud, en werd toendertijd door Vogels op de markt gezet. Ik heb hem toen gekocht bij Radio Gooiland in Hilversum. Maar ja, tegenwoordig zijn dergelijke winkels er helaas niet meer. Is wel jammer hoor.....
Volgende week (waarschijnlijk dinsdag) zal ik de schema's op het werk even in een pdf file zetten, plus wat foto's maken.
Ik zou het heel fijn vinden als er weer leven in de scoop komt, want zonder scoop is het leven saai.
Verder hoop ik (en denk ik) dat pcnerd een grapjas is.
Groet aan allen,
Nico1950
Ahh wacht eens even, dat is dat rode kastje met die DG7/32, toch?
Zoja:
de bruine 4k7 weerstanden aan collector in de H/V versterkers met BF... controleren.
Kijk ook eens of de buis nog wel gloeit, er staat me bij dat de buisvoet van pertinax nogal gammel was.......slecht contact?
pcnerd is onze paljas, en (Z)weetvoetje weet veel meer dan hij in het algemeen laat blijken hier 
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Ook de "hoogspanning" C's ( dikke witte 1uF blokken ) eens nakijken, die willen ook wel eens doormeppen.
en hoogspanning is relatief, dit ding doet -600V iirc, is die nog aanwezig ?
Piepen zal hij in ieder geval niet, want het is een gewone spannings verdubbeling.
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Hallo allemaal,
Ik heb nu schema's en foto's gemaakt, maar weet niet hoe ze moet downloaden naar dit bericht.
Ja ik ben maar een dummy, help, help.....
Nico
Zie de FAQ: http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 18 november 2006 18:05:04 schreef KT88:
(Z)weetvoetje weet veel meer dan hij in het algemeen laat blijken hier
Ik weet van niets...
Op 21 november 2006 19:02:56 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Ik weet van niets...
moet dat niet zijn:
Ik (Z)weet van niets... 
Hallo KT88 en anderen,
Nu dan de schema's en foto's op CircuitsOnline.
Bij het aan- en uitzetten van de scoop licht er een neon lampje heel even fel op. Dat lampje zit op de print vlak bij de voet van de KS-buis.
De KS-buis gloeit amper. Als ik achterin de ronde opening van de pertinax lampvoet kijk, zie een heel klein puntje gloeien.
Bijgaand dus de schema's en de foto's.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, anders moet ik dan constateren dat mijn geliefde scoop overleden is.
Hartelijke groet Nico
Schema's van de defecte scoop
Schema1
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema1.pdf
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema2.pdf
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema3.pdf
Foto's van de defecte scoop
Foto1

Foto2

Foto3

Foto4

Het gedeelte rechtsboven in het schema bij de beeldbuis lijkt me verdacht.
Ik mis nog een stukje, nl. de naversnellingsspanning-opwekking of spanningsvermenigvuldiger, het stukje waar "A" en "B" naar toe gaan.
Verder lijkt dit scoopje erg veel op een Philips die ik hier heb, met een defecte tripler.
Dat hele gebeuren zit, samen met de voeding Q304 en Tr2, in het blikje onder de buis.
Dat de buis flauw gloeit, kan wel kloppen.
Voor de zekerheid even meten op de beeldbuispinnen, maar die spanning 6.3V komt rechtstreeks van de trafo, via 4.7 ohm terecht op pennen 1 en 14 van de buis, hier kun je even meten of er inderdaad 6.3V AC staat.
Zoja, dan zit het probleem rond Tr2, of de tripler die volgens mij niet op het schema staat.
Ik weet niet waar je woont, maar als je eens in de buurt van Huizen (035) bent, mag je er altijd mee langskomen.
Mocht die tripler defect zijn, ik ben doende deze na te maken met bestaande onderdelen, zou dan gelijk bij die van jou ook kunnen.
NB ik ben even een dagje offline wegens opnieuw installeren van alle machines hier. Morgen weer present (Gates Volente).
Bedankt KT88 voor je reactie. Morgen ga ik je suggesties nalopen en nameten.
Maar eerst de verkiezingen, het wordt spannend.
Ik ben een geboren en getogen Laarder en ken Huizen goed.
Nu woon ik in Zeist. Als ik er niet uitkom, wil ik graag eens van je aanbod gebruik maken.
Succes met de installaties
Hartelijk groet Nico 
[zwaar offtopic] Ik ben ook een geboren en getogen laarder. Heb ook nog een tijdje in huizen gewoond. tegenwoordig woon ik in Schijndel(bij Den Bosch) Het verbaast me elke keer hoe klein de wereld eigenlijk is... [/ zwaar offtopic]
Helaas kan ik je niet helpen, wou dit gewoon even kwijt.
Groetjes Wolf
(Z)weetvoetje
Op 22 november 2006 00:01:48 schreef WolfHet verbaast me elke keer hoe klein de wereld eigenlijk is...
Tis niet de wereld die zo klein is, tis Nederland dat zo klein is!
Zo, weer online en twee maal Partij voor de Dieren gestemd.
- edit -
Machtiging voor mijn vrouw!
Nu die scoop!
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 22 november 2006 17:51:55 schreef KT88:
Zo, weer online en twee maal Partij voor de Dieren gestemd.
Hmz, ik mocht maar 1 keer stemmen dit keer. 
(Z)weetvoetje
Beste KT88,
Vanmorgen heb ik de meting uitgevoerd. Op pennen 1 en 14 van de buis staat een spanning van 5,6 volt AC.
Ik weet niet of het verschil met 6,3 volt AC, wat het moet zijn, van belang is. Ik ben van na het buizen tijdperk.
De buisvoet heb ik eerst losgehaald om de nummers van de voet te kunnen onderscheiden. Heimelijk hoopte ik op een slecht kontact met de buisvoet, maar dat was niet het geval.
Dan schrijf je dat je het stukje mist dat naar A en B gaat. De aansluiting vindt je in het schema in het midden aan de rechterkant, bij Q312. Zie schema1.pdf.
Wat ik nog wel wil melden is dat de buis is ingepakt in een soort zwarte tape. Deze tape is bij het begin wat uitgerekt, waarschijnlijk door warmte. Je kan nu een deel van de spoel om de buis zien.
Ik zal een foto uploaden, zodat je het goed kan zien.
Dank voor je hulp.
Oja, en Wolf, leuke reactie.
Ons dorp was vroeger (ik ben van 1950) heel autenthiek en bijna gelijk aan het liedje van Wim Sonneveld. We hadden thuis een slagerij.
Nu is het heel anders en een beetje bla bla.....
Groet en tot circuits.......
De omlijsting van (z)weetvoetje is ook wel leuk.
Op 23 november 2006 12:33:19 schreef nico1950:
Beste KT88,
Vanmorgen heb ik de meting uitgevoerd. Op pennen 1 en 14 van de buis staat een spanning van 5,6 volt AC.
Ik weet niet of het verschil met 6,3 volt AC, wat het moet zijn, van belang is. Ik ben van na het buizen tijdperk.
Te weinig gloeispanning, controleer R359.
De weerstand meet correct 4,7 ohm.
De spanning op pen 1 en 14 is en blijft 5,6 volt.
Ik heb even de voet van de buis getrokken en toen opnieuw gemeten.
In feite meet je dan direct aan de secundaire van de trafo, dus onbelast, ik meet 6 volt
Metingen gedaan met een digitale en een analoge meter, beiden dezelfde uitslag.
Zou de trafo niet goed zijn meer?